Om de fyra elementen
Finns där någon härskare i form av gud eller gudinna över vart och ett av de fyra elementen - Vatten, Eld, Jord, Luft?
Definitivt men det är olika beroende på vilken tradition man tillhör.
# 1- Kan du ge något exempel?

#2 vilka gudomar brukar du normalt tillbe?
Ja, alla kan ju ge olika svar på denna fråga. Men jag tänkte bara ge lite förslag. Jag jobbar mest med Britanniens Gudinnor, för det är den träningen som jag har. Så jag bara ger lite förslag därifrån och även från andra kulturer. Men som sagt, det kan tolkas olika.
Luft: Danu, Anu, Arianrhod
Eld: Artha, Grainne, Bridie, Rhiannon, Sol, Shakti, Pele
Vatten: Domnu, Yemaya, Oya
Jord: Banba, Ker, Gaia, Nerthus, Khon-Ma, Kali
Ja, det är bara några förslag. Hoppas det hjälper dig lite.
Kram från Elin
Jag ska förklara mig.
Jag brukar själv åkalla väderstreckens andar och ibland elementens. Det var ganska längesedan jag arbetade på det sättet med elementen. Någon egentlig häxa är jag dock inte.
Anledningen till att jag vill ha denna upplysning är ett research-jobb inför ett projekt. Desutom är jag mycket intresserad av sammanhanget mellan elementen och naturens krafter.
Jag tar till mig den info ni ger mig och tackar så mycket :-)
# 5 - Glömde ju att tacka dig för den fina artikeln. Jag har kopierat den och sparrat den. Ska läsa den i morgon, nu väntar sängen.
Räknas inte etern som ett element?Det eteriska.
Mvh EeWee
Räknas inte etern som ett element?Det eteriska.
Mvh EeWee
#8 I vissa traditioner, tror det är den indiska(?) bland annat.
Det femte elementet kan också vara själen. Som sagt, olika traditioner.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!