Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4159 ggr
Bappho
0

Wallraffar mediumhelg

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Endroppeihavet
0

Tycker det är mer skrämmande att så många går på det, än att han faktiskt lurar dem…

Sen blir säkert många "hjälpta" hur som helst. Även om de inte är rätt att ta ut såna hutlösa summor! Tro är en stark sak…

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

spindelfot
0

tankarna går till den där gudinnekursen med sina hutlösa priser + länkar till banker som kunde erbjuda lån och avbetalning..

Att affärsverksamheten är en andlig verksamhet gör dem väldigt svåra att kritisera kan jag tänka mig. All kritik som framförs blir till hot mot andligheten.. Lite dom och vi.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[Tunridan]
0

Jahapp. Läste tre artiklar om Englagård av reportern. Alla var ju uppenbart kritiska och naturligtvis hennes personliga bild av stället och kursen, samt av de andra deltagarna och det ligger och pyr ett fördömande av det hela.
Åkte reportern dit med ett öppet sinne för att ta reda på hur det var där, eller hade hon redan från början bestämt sig? Kan man ju undra…

Man behöver komma ihåg att allt och det mesta kan vinklas i en artikel/reportage och vad vet vi egentligen? Jag vet då inte, för jag har aldrig varit på Englagård och inte heller träffat Satyam Frank Hougen personligen. Så hur kan jag veta något om honom då?

Att bilda sig en uppfattning om något eller någon endast baserad på vad någon annan säger eller den noggrant framlagda texten i ett reportage..nej, det leder lätt till skvaller och förutfattade meningar om något/någon man inte vet något om, egentligen.

Så det enda sättet att ta reda på något om detta, är väl att åka dit själv och bilda sig sin egen uppfattning…Allt har inte bara en sida, det finns ju alltid flera perspektiv..

Så ser jag det. Glad

Ganna
0

#3 Nu kan man ju näppeligen hinna vara överallt och uppleva allt, därav att vi har nyhetsförmedling i olika former. Sedan är såklart aftontidningarna minst sagt mer sensationsinriktade, men just den här jeppen på Englagård verkar vara en av New Ages mer framgångsrika månglare.

Det mest uppseendeväckande i artikeln går ju faktiskt att kontrollera, dvs vilka bilar han äger samt vilka inkomster han har deklarerat. Övrigt låter ungefär så desperat som jag har upplevt stämningen när jag har varit på "Peace in Mind"-mässor eller liknande (eller "Peas in Mind" som jag tycker passar bättre) på "studiebesök" *brrr*

Nä, jag tror varken på han skattedeklarationer eller hans "krafter", det är synd att så många verkar gå på blåsningen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Mystica
0

Det där påminner mig om det många sekter använder sig av
"I marknadsföringen lockar Englagård till sig sökande personer, ofta utsatta och med smärtsamma händelser bakom sig." Exakt samma sak använder sig många sekter av. Clas Svahn skrev en bok om det som heter "Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen".
Visst att en del kanske upplever att de blir hjälpta, men det är ju hutlösa summor han tar ut för det där lurendrjeriet. För uppenbarligen är det ju lurendrejeri. Hade han varit "på riktigt", så att säga, hade han inte tagit ut de där summorna.
Jag har gått ett par kurser i meditationstekniker m.m. som jag tyckt varit lite dyrt, men inte SÅ dyrt. Dessutom var kursledaren, Eeva-Kaarina Ahlström, utbildad i Indien hos Sri Bhagavan, en väl ansedd andlig man och grundare av oneness, och man märkte att hon var duktig och seriös.
Dock har ju hela den här New Age grejen vuxit i popularitet, och allt som gör det kommersialiseras av människor som bara vill tjäna pengar. De bryr sig ju inte de minsta om människorna.
Synd att det blir så, men så funkar ju mycket av världen, tyvärr.

pagan369
0

Ja hur mycket sanning ligger det i vad en "stjärn reporter" på expressen säger. Istället föra att döma frank så tycker jag att folk på denna sajt borde ha tillräkligt med "kraft" för att kunna läsa av "Frank" för att se vad han är för per. Jag skulle vilja säga att det finns en del "sanning" i det hela, kan det vara så att de som spyr "galla" över honom känner en avund att de ej själva har uppnått till samma nivå, men att personen i fråga tror sig ha gjort det och har svårt att förstå varför han/hon inte kan leva på sin "magi". Har själv träffat Frank när jag har jobbat på olika hälso mässor, min uppfattning om honom är att han har humor, och en är trevlig person, åter igen gå in i en situation MED ÖPPET SINNE. Det vekar som denna "häxsajt" består av gamla "sur" häxor (aaa vad jag ska analysera de svar som det blir av detta, förmodligen en hel del av ganna) fred och kärlek

ljusets väg den enda vägen

saningens väg den rätta vägenTystGlad

Ada-Htonia
0

Inte allt kan du vunna för pengarna,

magisk styrkan du vill få bara om du är kraftig och talangfull.

Hecate,Hecate,Hecate,

Dark Mother,

You walk with us like no other,

Dark Mother.

Endroppeihavet
0

#6 Oavsett vad han är för en kille så är priserna hutlösa! Låneprogram med höga räntor… *skakar på huvet*

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Bappho
0

Jag må vara en av surhäxorna, men andlighet och pengar har inget att göra med varann i min värld. Jag tycker t o m att det är en riktig farlig kombination.

Bappho
0

Det pågår en diskussion i P3 just nu i detta ämne om någon är intresserad.

Bappho
0

Ett citat ur den här artikeln:

"- Egentligen behöver du ju inte göra något själv, inga ritualer eller så, utan låta gudomligheten arbeta genom dig. Men det ser ju konstigt ut om jag bara står och tittar, så man kan ju göra några handrörelser."

Man behöver inte göra något själv och det är gudomligheten som helar, men eftersom den här personen har slutat sitt vanliga arbete för att satsa som healer så antar jag att han tänker ta betalt för att göra ingenting.

Varför denna dyra mellanhand mellan det gudomliga och den som behöver helas?

Vekka
0

Vet inte vad jag ska säga om detta. Jag tror inte att jag bryr mig egentligen, att tjäna pengar finns ju inom alla områden, så…

Men för mig stämmer det inte helt heller, att ta ut överdrivna kostnader, nej.

#6 hahaha, gamla "surhäxor", det var bra :)
Jag faller gärna under denna kategori :) , det stämmer nog rätt så bra, gamla häxor är inte "lättköpta" eller lättlurade eller lättövertalade osv.
Då vi ofta har med oss mkt i bagaget, så att säga :) vi har varit med ett tag, vi har sett, hört, gjort en hel del :) det ska nog mkt till för att få en häxa att ändra på någonting, speciellt om hon vet att det "gamla" fungerar fint :)
Jag tror också att som häxa är man nog född med vissa egenskaper, som ex. envis, jävlar annama humör, svårövertalad, egensinnig- lite egen (-menar inte egoistisk då :) misstänksam, analyserande, grundlig osv. Men framförallt står hon nog med båda fötterna på jorden.
För mig är detta inga negativa sidor :)
Jodå kan absolut läsa av andra med lätthet, men detta är ju också en egenskap som gör min sida av misstänksamhet ännu större, kanske i vissa fall att beklaga, men en bra egenskap i många fall.

Jadå jag har öppet sinne, för det mesta, när jag vill, hehe :)
men jag brukar inte spy galla över någon heller, men man måste få ge sin uppfattning av något, o blir den uppfattningen mer negativ, så är det inte att man "spyr" galla, utan bara framför sin uppfattning o åsikt om något :) o det är ju så det ska vara, tycker jag :) annars finns det ju inget att prata om :)

Nu syftade jag inte på personen artiklen handlade om, har inte lagt någon energi på att känna av honom, har ej träffat honom heller :)
Babblade bara på  allmänt :)
Hehe, nu får du gärna analysera mitt svar :)

pagan369
0

# 12. Jag tycker du verkar vara en helt underbar människa vekka, och jag kan verkligen hålla med dig om, jag cetera dig " Jag tror också att som häxa är man nog född med vissa egenskaper, som ex. envis, jävlar annama humör, svårövertalad, egensinnig- lite egen (-menar inte egoistisk då :) misstänksam, analyserande, grundlig osv. Men framförallt står hon nog med båda fötterna på jorden.
För mig är detta inga negativa sidor :) ". Jag skulle nog vilja betona "egenskapen" envis, som ett av de starkare drag hos de som håller på med mystiken. Jag får hoppas att mitt uttalande " vad jag ska analysera de svar som det blir av detta" inte har hindrat någon att uttal sig, får nog ta tillbaka det uttalandet, var lite trött när jag skrev det hela, självklart ska inte jag sitta och analysera någon för vad den tycker (uttalar) och tänker.Glad

spindelfot
0

Ang det här med att man inte ska döma verksamheten för hårt om man inte varit där och deltagit själv…

Det finns ju ganska klart svart på vitt, hur mycket de tar betalt och vilken omsättning de uppbär. Artikeln är ju inte en debattartikel utan snarare ett framläggande av fakta.

Människorna som driver detta är måhända begåvade personer, kanske hjälper de många med sina kurser. Däremot spelar det ingen roll i sammanhanget tycker jag - för jag tycker det är fult och girigt att ta överdrivet betalt för andlighet. Och tar girigt betalt, det gör de. Indirekt leder saftiga kursavgifter till att man utnyttjar människor - som söker sig till en kursgård för att leta efter sig själva, för de vet inte var annars de ska leta.

Antagligen så är de karismatiska trevliga människor, annars skulle de inte kunnat driva så många kurser och tjäna så mycket pengar förstås.

Jag anser mig vara en öppensinnad person - på det sättet att jag inte vill ursäkta lur och utnyttjande av människor i kris. Jag vägrar köpa vilka koncept som helst och vilka människor som helst. Det behövs det inga speciella häxkrafter för, endast sunt och nyktert förnuft. Jag tror att det är viktigt att hålla sig nykter i tanken när man går omkring i den här världen, för det finns många falska profeter som vill lura dig - och fastnar man vid dem så kanske du inte hittar de riktigt kloka som inte begär ett korvöre av dig.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

a-wise-woman
0

Min erfarenhet är att reportrar inte är någon slags "sanningguru" och att artiklar och Tv inslag ofta är vinklade. Egentligen är det riktigt, riktigt skrämmande hur enkelt det är att få folk att tro på vad som helst bara för att det står i tidningen eller debatteras på TV. Folk tänker inte med sina egna hjärnor längre utan tror blint på allt vad tidningarna skriver.

Det är väl inget att hetsa upp sig över att en del kurser är dyra. Det är ju bara att låta bli att åka dit om det inte passar plånboken. Kurser i olika prisklasser finns ju, eller hur?                            Någon nämnde att anlighet och pengar inte passar ihop……….. Varför i hela friden skulle en person som är t ex medium inte få ta betalt för sina tjänster likaväl som tandläkaren och målaren gör det. Många är nog glada att det finns människor som väljer att ha sin "förmåga" som yrke, så att de har någon att gå till när de vill ha hjälp med något.

Om den här killen på Englagård har en massa bilar, so what !  Hur han har skaffat dem är det väl ingen sensationshungrig reporter som har att göra med. Han kanske har köpt dem med helt andra pengar.  Det är farligt att döma andra utan att ha torrt på fötterna och avundsjuka är ett otäckt gift…..

Endast döda fiskar flyter med strömmen

Bappho
0

Mina tankar i den här frågan grundar sig inte på just den här artikeln utan på egna erfarenheter. Har man intresserat sig av det ockulta och omkringliggande ämnena i ett helt liv så har man hunnit att se både det ena och det andra. Därav mina åsikter.

Trollkvinna
0

Från den Icke diplomatiska hörnan:Flört

#3 Självklart får man ta det med en nypa salt vad som står i dessa kvällstidningarna, och att en reporter inte alltid är objektiv, dessutom har ofta journalister som mål att skapa debatt ( och för sälja tidningen förståss;-)) I detta fallet är det Englagård och den självutvalde "Guru Sanning"

Branchen New Age måste tåla att bli granskad, speciellt med de etiska frågorna i åtanke.

#6 Det är nog många som förväxlar -det öppna sinnet- med att vara naiv, alltätande och okritisk.

Upplevar att en smart och humoristisk person som "Mini Saibaba" lätt kan lista ut vem som är alltätande, i behov av bekräftelse och som hungrar efter kärleksfulla kramar ( i alla dess former;-)

Att vara en framgångsrik affärsman, tycka om raska bilar och ha tillgång till kvinnor med "behov" för att någon ser att de ÄR FULLA AV KÄRLEK ( så länge han får lite av den vill säga) och pusha eskapism är något han  borde stå  för och kalla vad han gör vid sitt rätta namn utan att linda det in i andlig utveckling.

Bappho
0

Registrera alla som praktiserar alternativ terapi?

Artikel i aftonbladet.