Lövjerska
Appropå ett tidigare inlägg om lövjerskor av Coturnix. (Jag gör en ny tråd eftersom den gamla var en sådan där "vad är en häxa" tråd som säkert många inte vill läsa igen).
#23 Ur Northern mythology av Benjamin Thorpe:
Loki's mother was named Löfja (Laufey); it seems, therefore, not improbable thet evil Troll-wives and Löf-maids derive their name from her.
Finns ett kapitel om Lövjerskor i boken som går att läsa på books.google.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Låter intressant. Apropå Lafuey så fick jag hennes namn till mig under en utemeditation för några år sen och funderade vad hon ville säga.
#1 Fick du något svar då på vad hon ville?

Nej för en Annan kom och tog över sas ;) Har mina tankar kring det, kanske jag missförstod helt enkelt. Men Laufey är intressant.
Lövkärringarna
Om man står i allén i Tolvfors, eller vid herrgården, och lyssnar riktigt noga ska man kunna urskilja ett mummel av kvinnoröster uppifrån trädkronorna. Det är ett rät svagt ljud, så flyktigt att det lätt förväxlas med vindens lek i lövverken.
Folket i Tolvfors har i flera generationer berättat att det är trädens spöken, de så kallade lövkärringarna, som varje sommar och höst för viskande samtal med varandra genom trädens blad efter att hela långa vintern suttit fjättrade i de tjocka stammarna.
Moralen var sträng på det gamla bruket och det påstods - säkert i avskräckande syfte - att de som suckade så vemodigt i trädtopparna var kvinnor och unga flickor som levt i synd, dödat sina foster eller mördat sina nyfödda barn. (Gävle)
ur Gastrikt land av Ulf Ivar Nilsson