Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 2856 ggr
lightseeker
0

yulefirande i göteborg

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

är det fler som vill fira yule ihop här så kanske vi kunde fira tillsammans.

Tänkte gå upp till en bronsålders labyrint, elda litet, offra, gärna om vi trummar med och delar en liten måltid ihop.

Några fler i närheten som vill delta.

Praefatio
0

Kan eventuellt tänka mig att delta om tid och dag passar. Vad tänker du dig? Glad Och vart ligger din labyrint, om man får fråga?

lightseeker
0

Kul! att det kan bli av.

Den ligger mycket centralt och jag tänker mig det som står i inlägget, har du några egna förslag?

mollycrimson
0

bor i stockholm… hade varit kul annars!

Casiopeia
0

Vi hade ju så mysigt sist så jag är på, förutsatt att dag och tid passar.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

lightseeker
0

oh, förlåt, Cassiopeia, naturligtvis är det den 21/12 som gäller, läste någonstans här att det är den dagen som midvintern infaller i år, rätta mig om ni vet bättre.

Tid: måndag kl.16:00-18:00

(för de som bestämmer sig att närvara så kommer kompletterand info. om slutlig plats att avslöjas i priv. meddelande och inte offentligt här på sidan)

lightseeker
0

här är en liten matnyttig länk att läsa om man bestämmer sig för att delta:

http://www.ukforsk.se/hembygd/rosa1.htm

(samt min mest uppskattade meditativa sång, från Taizé såklart- tänk om vi var så många som firade tillsammans, en sådan känsla)

Airamya
0

Hur ser det ut uppe vid labyrinten numera? Jag flyttade för 7-8 år sedan från Göteborg men sist jag var där så var det några som hade haft grillfest där uppe och använt stenar från labyrinten till en eldstad och härjat runt som dårar. Är det fint där igen?

lightseeker
0

#7, om vi menar samma ställe så var allt iordningställt när jag och Cassiopeia var där på vintersolståndet förra året, men C kanske vet hur det ser ut i dagsläget. (annars föredrar jag att vi tar detta priv, istället om var det är, så att vi kan få egen tid där uppe, Airamya) Har du tänkt att delta då?

amela87
0

Skulle gärna vilja förlja med, om det går?Skäms Har dock aldrig deltagit i något sådant, så lite närvös är jag.

lightseeker
0

du är välkommen amela87, alla tar pers. ansvar för sig själva men jag har ingen anledning att se att du behöver vara rädd, rädlsa förresten är en mycket förnuftig egenskap att ha om man bara inte går omkring och är rädd för allt i livet och omkring en.

Bappho
0

#10 Har vi inte en gammal tråd där vi diskuterar för och nackdelar med rädsla?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Praefatio
0

#2 Jag var otydligt, med "Vad tänker du dig" så menade jag "Vad tänker du dig för tid och datum?" men det har jag ju fått svar på nu :) Jag hoppas och tror att jag ska kunna ta ledigt den måndagen, och i så fall så vill jag väldigt gärna komma.

Är det ett yule-/midvinterfirande i wiccansk anda som planeras eller är det mer öppet?

Airamya
0

#8 Nej, jag kommer inte vara med, jag bor lite för långt bort numera. Men jag hoppas att ni får det riktigt trevligt :)

lightseeker
0

wicca kan jag ingenting om, så där får jag nog göra dig besviken, jag försöker hålla mig till det fornnordiska, hur lätt nu det är i moderna tider.

Öppet firande #12, vad betyder det? stängt är det ju förutom för de som anmäler sig och jag kan skicka priv.  info. till.

#13, Airamya, tack! du kanske kan delta någon annan gång, eller så bor det någon annan här närmare dig så att ni kan hitta på något trevligt vid midvintersolståndet

Praefatio
0

Jag menade öppet för andra inriktningar än wicca :) Jag är inte wiccan själv, så jag hoppades att det inte skulle bli ett alltför wiccanskt firande - då skulle jag känna mig lite vilsen! Jag ska som sagt göra mitt allra bästa för att få vara ledig den måndagen, det borde inte vara några problem!

[Camio]
0

Hej lightseeker och alla andra! Skulle gärna vara med er och fira. Mkt trevligt initiativ! Pm:a mig gärna var, vet ej var labyrinten ligger… och tiden… 16 - 18 stämmer det?

lightseeker
0

ja, #16 camio,kl. 16-18 och jag pm:ar alla som vill delta om vad som gäller.

Hade tänkt att man tar med något att offra, både till energierna och till den gemensamma måltiden/fikat.

Mycket ljus skulle vara trevligt, så att vi får vandra i en ljuslabyrint.
Drömmen skulle vara om man kunde skaffa en sådan där "vedkorg" som man eldar i, så att man verkligen orkar stanna där uppe en stund, även om det är litet kallt.
Bara en brakande snöstorm, skulle väl kunna ställa in hela tillställningen, så då får jag ha en reservplan, kanske hem till mig istället, så kan vi offra i min när-skog och värma oss inomhus, men så skall det INTE bli.

[Camio]
0

Tack för info :) Låter superbra!

Det blir perfekt Yule-väder!! ;)

lightseeker
0

en grupp om 5 personer är vi nu, får se om det ramlar in någon mer, annars känns det som om det är dags att skicka er fortsatt information nu.

lightseeker
0

4 pers. av 5 har nu bekräftat sitt deltagande, så nu väntar vi bara in den 5:te också.

[Camio]
0

Låter bra det! :)

ljusinorr
0

Hej

Jag kommer gärna den 21 dec till Yule labyrinten!

Bekräfta mellan 16-18 och plats, please!

Ljusinorr

[Camio]
0

Hej ljusinorr!

Du kan väl berätta lite på din sida om vem du är :)

Casiopeia
0

Vad roligt att vi ser ut att bli några stycken! Eventuellt skulle vi kunna traska ner hem till mig för lite glögg ovh pepparkakor efteråt ifall vi fryser för en häxig get-together. jag bor ju bara ett stenkast därifrån. Det förutsätter att ingen är kattallergisk då förstås…

Praefatio
0

Kan en äkta häxa vara allergisk mot katter? ;)

Nej, skämt åsido, det låter bra. Jag ser fram emot vår lilla träff!

[Camio]
0

Vad vore livet utan katter :)

lightseeker
0

jaa, som sagt, ljusinorr, du kan väl lägga upp en liten presentation av dig, så skall jag skicka alla uppgifter kring träffen till dig också.

ljusinorr
0

Nu är jag presenterad! Ser fram emot era svar!

lightseeker
0

ett förslag på hur man kan rena sig, lämna allt det gamla, gå vidare in i framtiden, spåra ohälsa, hela sig själv.
Givande länk om gamla ritualer.

Casiopeia
0

Kul att ses imorgon!

lightseeker
0

vinkelivink, detsamma, dags att lasta veden på min rygg, ni glömmer väl inte matsäck och varm dryck.

lightseeker
0

lettisk yule-firande med ryska sånger…lägg märke till yul-stocken som man släpar omkring på, har för mig att det var för att bränna upp allt dåligt från föregående år.

Och hjulet, som man bär omkring på, torde då vara  symbolen för Suale, alltså ett soltecken, hon återföds då som ausektis (morgonstjärnan) vid vintersolståndet.

Praefatio
0

Gissa vem som har gått och blivit riktigt, riktigt dunderförkyld… Jag ska se hur jag känner lite senare på dagen men risken är stor att jag inte kommer, eftersom halsen är som rivjärn.

Alldeles oavsett så önskar jag er ett riktigt trevligt firande, och hoppas på att kunna vara med nästa gång!

Kram

lightseeker
0

kämpa, prefatio, vi tänder brasan åt dig och bjuder på varm dryck, ta med dig sitt-underlägg och filt och ta panodil, så "kanske" att du orkar. Hör av oss, om vi har någon café-träff.