Julklapps gåva
Detta är kanske ganska vedertaget men vi har i år bestämt oss för att vi i familjen istället för att ge varandra presenter så ska vi ge varandra gåvor, åt andra. Det blev lite klyddigt förklarat men kort sagt vi donerar pengarna till välgörenhet istället för att köpa presenter och jag får säga att det är så underbar känsla.
Det kanske är vår närhet till COP15 konferensen. ;-D
Någon som gjort något liknande?
www.urmoderjord.se

Inte rakt igenom, helt av men vi har haft det som inslag i vår familj. Mamma skänker till tigrar och jag har fått som julklapp att de skänkt till WWFfonden med isbjörnar, som jag värnar om. Sedan många år tillbaka skänker jag så mycket jag kan avvara till hemlösa katter, ibland har det handlat om en tjuga. För ett par år sedan fick jag ett gäng tavlor från en veterinärklinik som tack för min insats. Det är definitivt inget jag är ute efter och det var helt oväntat men det kändes fint, att just det jag gör faktiskt gör skillnad. Jag förstår precis vad du menar. :D

oj vilken bra insatts :D jag ska bli isbjörns eller orangutangfadder nästa år i början någon gång, tycker det är så hemskt att de ska behöva döda varandra och att de håller på att utrotas…
#2 Visst har isbjörnarna problem, men de där "sensationella" bilderna i kvällspressen är oproportionerligt uppblåsta. Det är naturligt för isbjörnshanar att under parningstiden döda isbjörnsungar, detta för att honorna snabbare blir brunstiga igen, de kan para sig med dem så deras egna gener får större chans att överleva och bli dominanta.
Ibland dödar de sina egna ungar, men i det långa loppet är det en "vinst" på gennivå för hanarna att de dödar alla ungar de kommer åt.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
1# oh du skänker till hemlösa katter, va gulligt. Båda mina katter är stackarskatter som behövt ett hem, även då de var så sjuka att vetrinären ville avliva dem så lyckadess vi rädda dem.
Vi har förrästen ett fadderbarn också vilket jag glömde nämna. Det är väldigt givande faktiskt.
www.urmoderjord.se

#3 mjo, men hade annars tänkt bli orangutangfadder^^ något åt djurhållet iaf eftersom jag älskar djur och hatar att veta om så många som lider…
#1 Oh, till hemlösa katter, vilken underbar idé! Det ska jag ge mig själv i julklapp. Hur mycket behöver man ge för att det ska göra skillnad alls tror ni?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#2 Orangutangfadder är kanon att bli. Varför just orangutan btw? *nyfiken*
#3 Ellerhur. I brist på annat tar pressen till vad som helst. Förhåller det sig förresten inte likadant med lejonhannar?
#4 Den dagen vi blir med katt så är det givet att det blir från Djurskyddet. Helst den där gamla katten, som har varit där väldigt länge och som ingen annan vill ha. De vill jag hjälpa. ^^
#6 Alltså, jag tror ju varje bidrag gör skillnad. Många bäckar små blir till en stor å… Fast å andra sidan, fall det ska vara mer konkret. En sterilisering, kastrering eller undersökning kostar ju lite mera. :)
Det fanns en affär, som numera slagit igen, som hade framme bössor för hemlösa katter via Djurskyddet eller nåt sånt, kommer inte riktigt ihåg. Där brukade jag stoppa ner lite större sedlar, det hade till effekt att fler gjorde det. Himla smart tyckte jag haha! :D

jag och min pojkvän har länge pratat om att tillsammans donera pengar eller bli faddrar osv, men visste inte riktigt til vad så kom en reklam om orangutangerna och både blev så ledsna över att det knappt finns några kvar, det är ju jättemånga vad var det…. tror det var nästan 90%. så det känns bara rätt :)
Jo! en härrelös stackarskatt kan kosta mycket, vi vet. Den ena dog nästan för ett par år sedan när ett hjärtfel plöttsligt visade sig. Det var ärrbildning på hjärtat på grund av en näringsbrist när hon var liten för att hennes mamma dog. Long storry short vettrinären gav henne ett åt max två, det var nu fyra år sedan och katten är fortfarande lika tramsig som hon var när hon var liten.
Men ja vi har laggt åtskilliga tiotusen på den katten. Men vi älskar henne som om hon var vår egen dotter.
www.urmoderjord.se
#7 Jepp, det är samma sak med lejonhannar och för den delen våra egna brunbjörnar (i mindre utsträckning).
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#3 & 5 Jag tycker det inte har någon större betydelse. Isbjörnarna behöver vår hjälp ändå. Det är inte ungarna det egentligen handlar om utan hur klimatet förändras och deras odds att överleva minskar i och med att antarktis smällter.
Vi har det största ansvaret att värna om naturen och dess invånare.
#11 Att använda oriktiga fakta undergräver trovärdigheten och kan göra att folk drar sig undan pproblemen, eftersom de kan komma att tvivla på riktigheten i problemet i stort.

Vi ger 30 kr till det lokala katthemmet varje månad och så arbetar sonen och jag ideellt där ca 2 ggr i månaden. Katthemmen är nog ofta i stort behov av "många bäckar små" så en tjuga är bättre än inget alls!