sommarsolståndsfirandet
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som hänger ihop med vintersolståndsfirandet.
Jag har läst (någonstans, fyll gärna på med källa om ni har reda på den, tror att det var i Pia Höjebergs bok om Trollmor) att man bla. tog hulet ifrån midsommarstången, tände på och rullade nerför en kulle på vintersolståndet för att symbolisera solens död.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
labyrint-gång vid sommarsolstånds-firandet
Fast, vid Vintersolståndet så föds ju solen återigen, inte dör? Borde det då inte vara så att man på själva Sommarsolståndet rullar hjulet nerför backen för att symbolisera att solen är på väg att dö?
Det är ju då det vänder mot mörkare tider och på Vintersolståndet vänder ljuset tillbaka igen.
ps. Kan tyvärr inte kolla på filmklippen, seg dator…

Saule-fertilitetsgudinnan och solsymbolen, återföds som morgonstjärnan, ausektis vid vintersolståndet, är det kanske den återfödelsen som hjulet symboliserar då?
Det är inte lätt att försöka få ihop trådarna
Här är en annan vintersolståndsmyt från samma område:
At the winter solstice, Kalvis, the heavenly smith, remade the sun, using a magic hammer and capturing the liquid light in a golden cup.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Var hittade du detta, Bappho?
Auseklis, morgonstjärnan, dievs son (alltså verkade hon också ha genomgått en könstransformering vid identitets-bytet) och en symbol för ljusets seger över mörkret
(attans att jag inte vet hur man gör när man ritar in symboler här.
Någon annan som har en idé?)
#8 Fastnade på books.google så jag har använt sökfunktionen där och bläddrat i böckerna. Läste någonstans att Saule återföddes till någon annan, undrar om det var hennes dotter (har redan hunnit glömt) vid vintersolståndet.
Hur som helst, mycket intressant att läsa om baltiska gudomar :D
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

får nog ta en snabbkurs hos dig, Bappho, så att jag lär mig hur dom olika sökfunktionerna fungerar, för mig fungerade det dåligt när jag sökte på egen hand, finurligt ibland, med det icke fungilerande