Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 1705 ggr
Endroppeihavet
0

Guarana i läppsalva

Jag försöker ge mitt läppsalverecept lite mer "umf" och för de tänkte jag mala ner guarana i det, men det vill sig inte! Guaranan vill inte blandas ut i salvan….Den hamnar som en klump nere i botten.

Några idéer?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

AnteMsson
0

Du borde kunna extrahera ämnena ur guaranan med glycerin och sedan använda det. Jag har inte testat själv, men beroende på vad du har för andra ämnen i salvan så kan det funka.

Fårfett är bra och torkar inte ut huden, och det fungerar bra med olika alkoholbaserade extrakt.

Endroppeihavet
0

#1 Ja, det kanske är alkohollösligt möjligtvis, kan ju göra tinktur annars och blanda i..

Annars hoppas jag på att de fortfarande säljer glycerin på apoteket:)

AnteMsson
0

Glycerin är en alkohol *s*, heter egentligen propantriol och är en enkel trevärd alkohol.

Det borde fortfarande säljas, vad jag vet, annars kan man tillverka det själv.

Endroppeihavet
0

#3 Det visste jag ju.. ehm.. naturligtvis… Nä, det visste jag ju inte. O.o Vad är den stora skillnaden mellan glycerin och till exempel vodka? Fungerar glycerin bättre till ändamålet så att säga.

Du får micket gärna berätta om hur man tillverkar det själv. Fast ett sådant ämne kanske passar bättre i häxkitteln :)

AnteMsson
0

Jag har inte tillträde till häxkitteln och ser heller inte varför jag skulle behöva det.

Den stora skillnaden mellan propantriol - CH2OHCHOHCH2OH (glycerin) och etanol - CH3CH2OH (vodka) är att Glycerin finns naturligt i alla fetter och oljor tillsammans med (vanligtvis) tre karboxylsyror.

Varför jag utgår från att det borde vara bra att använda det för extraktionen samt att ha extraktet i salvan.

Etanol brinner otroligt bra och är toxiskt för allt liv.
Glycerin är inte brandfarligt och praktiskt taget ofarligt.

Glycerin är en vanlig biprodukt när man gör tvål, för övrigt, så har jag hintat lite om hur man tillverkar det själv.

Endroppeihavet
0

#5 Ja, jag kom att tänka på det på klokstolen (toaletten) att alkohol är ju inte speciellt bra för huden om man tänkt ha en smörjande salva.. Hm hm..

Tack för infon!  Nu förstår jag verkligen varför glycerin är att föredra. Och hur man gör den själv kan jag säkert googla fram ;) om jag inte helt enkelt köper det.