julbocken flyttar in...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"I folktron existerade det en julbock som vintertid bodde i skogen och som fram mot jul kom allt närmare gården.
Han var i själva verket identisk med kornbocken och bodde sommartid i åkern."
(ur boken "julbocken i folktro och tradition" av Karin Schager)
Man strödde halm på golvet, som efterhand städades bort, dock inte den under bordet, för där troddes julbocken bo.
Råkade man tappa något under bordet fick man inte plocka upp det.
Halmen, i den sista magiska kärven, formades till figurer som fick namnet skördebock eller julbock.
Man brukade slakta den bock som hade blivit gödd med axbockarna, dvs. de sista på fälten hopplockade axen.
Man bakade även ett julbröd, som hade gestalt av en bock. Det bakades av mjöl från de sista stråna.
Det tronade på julens festbord för att avnjutas av husfolk och gäster, det brukade också smulas sönder och blandas i utsädet för att återuppstå i den nya grödan. Kanske fick de vara ersättning för de djur som brukade slaktas till julens offermåltid.
August Strindberg "Törhända äro nisse och nasse och kalfven och grisen, hvilka alla hängas i trädet, hedniska minnesmärken från stora juloffret, då offren hängdes i träd - kanske också icke!" (g:a svenska julkakeformar ur Troels-Lund: dagligt liv i Norden i det sekstende aarhundrede)
Ända in i vårt århundrade så gick man ännu runt i gårdarna, för att tigga, bröd, kött en slant och hembränt.
Följet bestod av allehanda utklädda jul-personligheter, bla. julbocken, som kunde vara konstruerad av en käpp, omslagen av halm, eller en fårpäls, med huvud och klapp-mun.
I munnen hade man ordnat en sinnrik anordning med en behållare som man "hällde" det hembrände i, för att senare förtäras.
Detta och mycket mer beskrivs i Karin Shchagers bok.
Mycket intressant om bocken i folktron jag inte tidigare hört. Jag funderade faktiskt häromdagen när jag tog fram julsakerna, vad som var bakgrunden till julbocken.
Vart kommer filmen ifrån?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oh, sorry hade missat din fråga här Bappho, den är från Rumäninen.
Om ni går in på youtube-länken så kan ni se fler filmer kring den nutida julbocks-traditionen där, hur dom fortfarande in i dessa dagar har en levande "bock"-tradition.
Här kommer en länk till att avnjuta

jaa, jag som är oproffsig, endroppeihavet.
Jag skulle skriva en liten sammanfattning av mina intryck, men texten blev längre än vad jag hade väntat mig.
Sedan blev jag tillfrågad om att skriva en artikel hit istället, om julbocken, den blev också "längre" än vad jag hade trott, också den utan undertexter, vilket jag skulle vilja ändra på, men har inte inne vanan och tekniken, hur jag beter mig för att ändra nu i efterhand.
Men sen, när jag är proffsigare, då händer det "nog" inte, eller…vet inte
#5 Ja gud så oproffsigt att skriva en lång och fin artikel om julbocken. Verkligen såå oproffsigt av dig ;)*asg*
Men du kanske kan berätta senare när du har tid och lust :) Det kan ju inte vara så svårt att lägga in undertexter, men det tar nog sin lilla tid… (Säger jag som aldrig gjort det… Jag får leta reda på instruktioner)
Undertexter? Menar du till youtube-videon?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

vad, till videon!?? jag trodde du menade till min text.