Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1918 ggr
Alwyn
2009-12-04 21:10
0

TeaTree

Jag undrar om någon har ett tips på hur man kan dosera/använda denna eteriska olja mot hudsvamp?

Hudsvamp uppkommer ju över stora delar av huden, och en liten burk eterisk olja räcker inte långt känns det som.

Jag har hittat att man kan ta 15 droppar i badet….men hjälper det verkligen?

Det står även 1 del olja och 5 delar vatten som baddas över angripen hud 3ggr/vecka och låta verka 10 min. Låter som att oljan tar slut på en vecka då eller nåt om man ska badda armar, framkropp och rygg tex.

Hur hade ni gjort?

a-wise-woman
2009-12-04 22:28
0

Om du blandar den rena eteriska oljan med t ex rapsolja ( går bra in i huden då den ej är så fet ) så funkar det nog bättre då eteriska oljor inte löser sig i vatten.

Ta en matsked rapsolja och tre-fyra droppar Tea tree och smörj in.

Eller blanda i en liten flaska som du förvarar mörkt o svalt.  Tea Tree och lavendel är de enda rena eteriska oljor som faktiskt kan appliceras outspädda men om man är känslig kanske man bör blanda ut dem ändå

Endast döda fiskar flyter med strömmen

spindelfot
2009-12-05 00:04
0

Linfröolja är även det en torr olja som är bra att använda om man vill smörja sig efter bad.

Jag brukar ha ca 10 dr i en flaska om 2 dl, det räcker mycket längre än man tror. Tea tree är väldigt effektivt och drygt. Oljor man smörjer sig med är dryga och några msk täcker det mesta.

Du kan ju pröva dig fram också, får 5-10 dr ingen effekt så öka dosen så sakteliga.

en flaska på 10 ml räcker ganska länge tycker jag själv! Men det säljs ju stora flaskor på 30 ml och uppåt om man skulle bli en storkonsument..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Praefatio
2009-12-05 14:02
0

Och vill man smörja in sig med linfröolja så kan jag ju bara tipsa om att inte gå in på hälsokosten och köpa den, utan på hästsportsbutiken. Jämför 200 kapslar för 300 kr med två liter för 150 kr… Linfröolja ska förvaras svalt och mörkt och det är toppen för hår, hud och naglar att äta två matskedar om dagen!

Endroppeihavet
2009-12-05 19:32
0

#3 tack för tipset!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Alwyn
2009-12-06 11:51
0

Men om man smörjer in sig med oljeutblandning kan man ju inte skölja bort det sen, ska man inte det? Ska man ta det efter badet då istället för innan badet?

Praefatio
2009-12-06 13:19
0

#5 Nej, oljan ska få sjunka in i huden, så du ska inte tvätta av den. Det är som babyolja, helt enkelt! Men man får gärna vara nyduschad när m,an smörjer för då går oljan in bättre i huden.

Alwyn
2009-12-06 17:28
0

oki, tack så mycket  :o)

Ska bli spännande att se om den funkar!

Lore
2009-12-09 16:45
0

Tea tree är ganska användbart till en hel del men bemärk att det kan framkalla alergiska reaktioner.

www.urmoderjord.se