fredag den 13.e
hej…jag undrar vad för ritualer som man förknippar med denna dag….jag och min väninna skulle vilja göra en passande ritual i kväll….tips mottages tacksamt i ljusets o kärlekens anda…peace!
Ingen speciell ritualombedes. Bara lite historik, om den rör oss…
Min ritual i kväll (i eftermiddags i skymningen) var en där jag grävde ned band i jorden som symboliserade det jag vill bli av med. Sedan satt jag på min fårfäll ute i snöblandat regn och bitande ostanvind vid eldstaden och visualiserade vad jag vill ska komma istället. Iom att månen är i nedan och det är Gudinnans dag. Läs mera hos Sofia som skriver fantastiskt bra om detta!

oh, din ritual ingreid kändes överkomlig för mig med.
#1 Det är väl i så fall om du är kristen, eftersom fredagen den 13:e och dess eventuella olycksbringande inflytande är en del av kristen folktro. Där kombineras det att det var tretton vid bordet den sista måltiden med att Jesus enligt traditionen korsfästes en fredag.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Man kan ju om man INTE är kristen se talet tretton som Gudinnans tal och som ett positivt och starkt kvinnligt inflytande över de ritualer och ceremonier man vill göra. Det fanns ju en tid innan kristendomen kom…
#5 Vad skulle ge talet 13 den betydelsen?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jag har aldrig hört att fredag den trettonde skulle vara något speciellt inom ockultiserandes värld, i någon tradition (men om det finns en tradition där detta är en speciell dag vill jag dock gärna höra om den!)
Numera är det ju ren skrock runt fredag den trettonde men man ska aldrig underskatta människors tro ;) De kan realisera sina mardrömmar lika duktigt som de realiserar sina drömmar om inte bättre.
Sen om man vill spinna vidare på skrocken för att göra en grej av det och ta bort sånt man inte vill ha kvar så är ju upp till var och en. Fast det har ju inga egentliga rötter i fredag den trettonde.
Det finns nog inget som historiskt kopplar fredagen den 13e med häxor och häxkonsten, men det finns många nyhäxor som anammat dagen. Den attraherar väl på samma sätt som själva häxan gör.
Det nyhäxor då pratar om är att fredagen förknippas med Freja/Venus och att talet 13 är det traditionella antalet medlemmar i ett coven enligt vissa.
Många som känner sig dragna till häxkonsten kan också tillhöra det obstinata tvärtemotfolket. Det som är en olycksdag för andra blir en lyckodag för dem 
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#6 Skulle kunna tänka mig att det har att göra med att det är 13 fullmånar på ett år.
#8 Hm, en liten rättelse: fredag = Friggas dag, inte Frejas, trots ordlikheten. ;)
#8 - #9 Tack för spekulationerna, det ska bli intressant att se vad #5 ger för härledning. :)
#10 F'låt..
Undrar om inte Tempelriddarna blev arresterade Fredagen den 13e.

"Många som känner sig dragna till häxkonsten kan också tillhöra det obstinata tvärtemotfolket. Det som är en olycksdag för andra blir en lyckodag för dem"
Haha, obstinata tvärtemotfolket! 

obstinata tvärtemotfolket, (räcker tveksamt upp handen, jaa, när det finns anledning till det, då är jag nog medskyldig)
Annars har jag aldrig firat siffrat 13, dock aldrig deltagit i någon rädsla heller, kring datumet, typ á la skrock. (aha, där kom ju tvärtemotfolket fram ändå)
Fast är man emot något är man ju också beroende av det…

# 12 Jag delar din uppfattning om fredagen 13:e. Men som en symbol som kan ha fler meningar är det nog samma för fredagen 13:e.
Här är en länk från wikipedia om Tempelriddarna
sv.wikipedia.org/wiki/Tempelherreorden
En återkommande ritual jag haft (som också ofta fyllt år på fredagen den 13) genom åren är att ladda upp med diverse godsaker och rusdrycker och plöja igenom ett maraton av alla underbart b-sköna Fredagen den 13:e-filmerna i goda vänners lag.
*sällar mig till det obstinata tvärtemotfolket* 
Fredagen den 13:e brukar faktiskt vara en hyffsat bra dag för mig, men jag ser ingen anledning att lägga någon större vikt vid den. Varken firar eller fruktar den, känns som sagt inte som något som tillhör "min tradition".
#18 Haha, härlig ritual! 
Fredag den 13, i den gamla kalendern, använd under vikingatiden, av paganer bland annat, är en dag där man ska fira fruktsamhet, fertilitet etc.
(kalender uppbygd på 13 månad, varje månad exakt 4a veckor lång, varje vecka står för olika delar av livet, reinkarnation, födsel, livet och döden. så därför är fredag den 13(andre fredag på en månad blev alltid den 13) en av det viktigaste fertilitets högtiderna på den tiden) Fredag är fertilitets dagen i den veckan. och fertilitets dagen i fertilitets veckan gör en ännu större fertilitets dag O.o.
Aja, jag hör egentligen inte hemma här :) kände bara att jag behövde skriva det där i denna tråd. Är egentligen bara intresserad av gammal norsk tro, (pagan belief, engelska). Kommit in på de genom norsk Black metal.
Lite smårolig hemsida, ska nog fortsätta kolla runt lite!
#21 Vilken kalender skulle det vara?