Häxor iFokus

Häxor

Etikettwicca
Läst 3557 ggr
[Nötis]
0

när är man wicca?

jag har varit intresserad av wicca jätte länge nu och jag har läst och halvt praktiserat min "wicca tro"(om man kan säga så?..) i kanske 2 månader nu.. men jag har en fråga: När anser ni att man kan kalla sig för Wicca?  Elr säga att man lever som Wicca häxa (elr liknande..) för jag har jätte svårt att kalla mig själv wicca häxa även om jag vill kunna göra det. jag har svårt att göra det bara för att jag inte har hållt på så länge men jag har ändå lätt att kalla mig det bara för att jag tror stenhårt på det och hela allt känns lixom riktigt för mig på nått sätt..  åsikter tack :)  spara inte på dom för jag känner mig lätt förvirrad av det här XD

Mystica
0

Tjaa…när du tycker du kan tillräckligt om din tro och känner dig bekväm med den och att kalla dig själv wiccatroende, så är du väl det.
Det finns ju de som utför initiationsriter innan de tycker de kan anse, och kalla, sig själva som wiccatroende.
Men om du bara hållt på i ca två månader kanske du vill vänta lite till, det hade i alla fall jag gjort. Jag var lite inne på wiccastigen ett tag, och provade lite saker under en tid, men kände mig inte riktigt bekväm i alla aspekter av tron. Så jag gick ifrån wiccatron och tog en annan väg. Men jag skulle nog säga att om du fortfarande är lika intresserad och känner dig bekväm i din tro efter ett halvår - ett år, så kan du nog kalla dig wiccatroende utan tvekan.

Ganna
0

Det finns de som anser att man inte är wiccan om man inte är initierad i ett coven.

Men sedan finns det en stor mängd som kallar sig solitära wiccaner som aldrig varit i närheten av ett coven, så det är alltså en fråga om uppfattning/åsikt.

Ser man rent krasst på den solitära vägen så är det väl lämpligt med en längre tid av intensiva studier innan man utför någon form av dedikation (en solitär motsvarighet till initieringen). I ett coven är den traditionella tiden ett år och en dag från det man blivit accpterad som sökande till dess att initiering kan ske.

Kunskapsmässigt är det lämpligt att känna till grunderna ordentligt , t.ex. veta att det heter wiccan, inte wicca. Wicca är själva religionen, en wiccan är någon som utövar den. Sedan även kunna redogöra för grundläggande trossatser, högtider, olika traditioner, historia etc.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Mystica
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, och sedan finns det de som tycker som Laurie Cabot angående orden wicca, wiccan…
(säger inte att jag håller med henne, bara att det är en av många åsikter som finns.)

Mystica
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och här är en redneck som är lite uppretad över Cabots video. (Kanske går lite Off Topic här nu, men bara för att visa de olika åsikter huruvida man kan kalla sig wiccan och kalla religionen wicca, eller inte.)

Viper
0

Jag förstår inte riktigt Cabot. Antagligen är hon ute efter att wicca är konstruerad i modern tid, men det är ju inte liktydigt med att det inte finns wiccaner eller att wicca är mindre "giltig". Eller menar hon att de tidigaste wiccanerna (typ Gardner) föredrog att kalla sig häxor snarare än wiccaner?

OnT så tycker jag att Ganna gav ett väldigt bra svar.

Bappho
0

#0 Jag tycker inte att man ska ha för bråttom att anamma en religion ö h t utan låta det få ta sin tid.

Om du vill berätta för någon annan så kan du alltid säga att du studerar eller praktiserar Wicca.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Mystica
0

#5 Nej, jag är inte riktigt heller med på vad hon menar, exakt. Är nog ett ämne man får diskutera lite mer för att förstå. Men, ja…hon kanske menar att wicca egentligen inte är en religion, utan mer så att det bara är en samling förkristna naturreligiösa praktiker samlat i ett och att det sedan kom någon och gav det enn namn, som egentligen kanske inte passar så bra, men tanke på vad ordet betyder. (En spontan gissning, bara…)

#6 Jag håller med! Man måste låta det "växa på en" och man själv måste "sjunka in i det". Att kasta sig in i något så stort och viktigt som en religion är kanske inte det bästa att göra. Sedan när man kommit in ordentligt i religionen så vet man bara, så att säga. Man känner det på sig. Precis som många kristna och nunnor och munkar pratar om när det blev "kallade". Det är väl ungefär samma sak med alla religioner, kan jag tänka mig. Man bara vet.

wicca-nnniinnaa
0

Jag är en solitär wicca, år 2000 bestämde jag mig att leva 1 år och en dag som en keltisk wicca. Jag är fortfarande en troende solitär keltisk wicca. Det svåra är nog att inte glömma bort sabbatarna, för det enbart jag i hushållet som är wicca.

bluemary
0

Som ny undrar jag var coven är för något ?

Bappho
0

Coven kommer från det latinska ordet convenire som ungefär betyder att komma tillsammans, samlas.

1662 beskrev Isobel Gowdie vid en häxrättegång en samling häxor som ett coven med 13 medlemmar.

Senare hävdade Margaret Murray att häxor möttes i covens över hela Europa och till sist anammades detta av wiccarörelsen.

Idag är ett Coven fortfarande en samling häxor och de kan se ganska olika ut. Allt från små till riktigt stora. Ofta blir man initierad och kan få arbeta sig upp genom olika grader tills man tillslut är redo att själv leda ett coven. Men det finns andra som ser helt annorlunda ut också förstås.

"En flock med Kajor får mig alltid att tänka på ett coven, helst när de samlas i samma träd eller på samma elledning".

[trumman]
0

"En flock med Kajor får mig alltid att tänka på ett coven, helst när de samlas i samma träd eller på samma elledning".

Ett sabla kacklande? :)

Bappho
0

#11 Kackel? Nej, skönsång ;-)

[Nötis]
0

tack för alla svar :)  de va det som jag menade med att kalla mig för wiccan när folk frågar mig om jag är troende (kristen) för jag har sagt till dom att "nej jag är inte kristen men jag är väldigt intresserad utav Wicca och har typ läst om det ett tag nu.." då har dom sagt " ja men du är du väl wiccan?"   och jag har lix.. ah.  sett ut typ såhär -> o-o *rycka på axlarna*

Onn
0

Som covenansluten wiccan tycker jag det är helt okej för vem som helst att kalla sig wiccan, så länge man har hyfsad koll på vad beteckningen innebär. Det stora flertalet av de covenwiccaner jag träffat har ingen ambition till ensamrätt på beteckningen "wiccan" utan är helt med på att även solitärer är wiccaner.

Jag tror att den bild man ibland träffar på, av en massa stränga covenwiccaner som dömer ut alla oinitierade, stämmer ganska dåligt med hur det verkligen ser ut. På det stora hela tror jag att de flesta är öppna för det faktum att själva grundstrukturen inom Wicca, med en massa fristående traditioner, grupper och individer, gör det omöjligt att sätta upp regler för vem som får eller inte får kalla sig wiccan.

Själv tycker jag det är klokt att ta det lite lugnt och ta gott om tid på sig innan man börjar kalla sig något, wiccan eller vad som helst. Ta reda på så mycket du kan om religionen, känn efter ordentligt om den passar dig, och kalla dig wiccan när du känner dig redo. Den traditionella provperioden på ett år och en dag kan vara en bra tid att känna efter.

#3 Jag tror att Cabot menar att man helt enkelt borde säga "Witchcraft" och "witch" i stället för "Wicca" och "wiccan", eftersom det är vad det egentligen borde heta, om man ser på ordens ursprungliga betydelse. Problemet i så fall blir ju att det finns en väldig massa häxor som inte är wiccaner, och som tycker det är ganska trist ifall Wicca och häxkonst uppfattas som exakt samma sak. Som jag ser det har Cabot helt enkelt inte riktigt fattat att språk förändras: även om ordet "Wicca" under fornengelsk tid betydde "manlig häxa", så har ordets betydelse ändrats med tiden, så att det numera är namnet på en religion. Även om hon personligen vill kalla sig witch tycker jag det är lite drygt av henne att försöka tvinga den beteckningen på alla som faktiskt hellre vill kalla sig wiccaner.

Endroppeihavet
0

#14 Instämmer vilt!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Mystica
0

#14 Ja, så kan det vara. Men som sagt tror jag det kan behöva en lite vidare utveckling av henne och lite mer diskussion med henne för att riktigt förstå vad hon menar. Och, ja…det finns ju många som tror att häxkraft/witchcraft och wicca är samma sak, vilket gör att många kommer i kläm, så att säga.
Drygt kan jag väl inte riktigt hålla med om att det är. Alla som har en åsikt som går emot det majoriteten tycker stöter ju på sådan här kritik och anses dryga och dumma osv.
Men, ja…det är väl mest en fråga om åsikter, tycker jag. Föredrar man att kalla sig wiccan så är det ju bara att göra det. Namnet har ingen betydelse, så länge man trivs i det man är och det man gör.

Onn
0

#16 Jag tycker förstås också att alla ska få kalla sig vad de vill. Om Cabot hellre vill kalla sig witch än wiccan har jag inget att invända. Att däremot säga att det inte finns något som heter Wicca eller wiccan, och bestämt hävda att alla wiccaner i själva verket är häxor, som om detta vore någon sorts objektivt faktum och orden witch och wiccan hade helt självklara betydelser, uppfattar jag som aningen drygt. Jag tycker det är bra med många skilda åsikter och menar inte att min är den enda rätta, men tycker också det är fint om dessa åsikter kan framföras med lite större öppenhet för att andra kan tycka olika. Till exempel då alla tusentals människor som kallar sig wiccaner. ;)

Viper
0

#13 Jag har svårt att fatta alla som absolut nödvändigtvis måste förhöra sig om sådant för att sedan placera in människor i fack. Om jag över huvud taget skulle fråga någon om dennes tro (vilket inte alls är självklart) skulle jag vara fullt nöjd med svaret "jag är intresserad av wicca och har läst en del om det". Jag skulle inte fortsätta tjata om vad människan egentligen är eller borde kalla sig.

Mystica
0

#17 Ja, precis. Jag bryr mig inte om ifall någon kallar häxa istället för wiccan eller tvärt om. Det spelar ju ingen roll så länge man känner sig bekväm i den/det man är och det man gör.
Jag tycker inte man ska fästa alldeles för stor vikt vid namn och kategori- och gruppindelningar. Det spelar ju ingen roll i slutändan ändå.