Hur mediterar man?
Hej!
Har en fråga…hur mediterar man? Ska man typ sitta med benen i kors och hålla fingrarna i cirklar lr?…..hur gör ni? Vill gärna ha några tips, i vilken miljö ska man vara, ska man ha tända ljus m.m. =) för det verkar vara skönt/avslappnande att meditera =)
Meditation kan va så personligt som du önsker det. Du bör sitta bekvämt, och ha det tyst runt dig så där inte är ljud som stör. Några har ett fokus dom ser på, andra sluter ögonen. Många har rökelse och ljus tänd även om dom inte har ögonen uppe. Några reciterar en mantra medan andra bara andast lugnt. Det som funkar för den ena kanske inte funkar lika bra för den andra :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ok, Tack =)
reciterar en mantra…vad betyder det?
I hinduismen har man ofta mantra (inte bara hinduismen då) där man säger samma om och om igjen, ett ord, en hel sätning, eller man bara gjör ett ljud som lugnar en själv.. många säger "hmmmmmmmmmmmmmmm" i en djup ton tex
Du har nog sett många buddismunkar som reciterar "ooooooooooooooooooooommmmmmmmmmmmmmmmm" medan dom sitter med slutna ögon?
Många religioner anser vissa ord för att ha egen styrka. Om eller Aum är mäst känd från Sanskrit, och är ofta använd som symbol för hinduismen.
Tibetanska munkar reciterar ofta "om mani padme hum" ofta
Ett mantra är något som man koncentrerar tankeverksamheten på under meditation. Mantrat kan vara ett ord, en symbol, eller en tanke som ideligen upprepas. Syftet är att stilla sinnet genom att låta det arbeta med en enda sak. Den djupare meningen är att förstå, eller att förenas med filosofin som ligger bakom mantrat
hämtat från Wikipedia
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ok, då fattar jag, Tack =)
När jag mediterar, elelr slappnar av så sitter jag elelr ligger avslappnat och bekvämt. Lägger händerna vid sidorna om jag ligger och sitter jag så lägger jag höger hadn i vänster emd handflatorna uppåt och låter tummarna vidröra varandra. inom kampsporten kallas denna sittställning "moxo" om jag nu kan lita på min gamle sensei ^^
Sedan blundar jag, eller sitter emd halvslutna ögon.
Andas djupt in gneom näsan och ut genom munnen, låter ofta huvudet få falla neråt frmaåt litet, me nitne så det täpper til luftvägarna eller att man inte kan svälja.
ligge rjag ner brukar jag lyssna på min trumresa CD.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ok=)
Trumresa CD….coolt finns dt, måste man kunnan nått speciellt för att kunna göra en trumresa? Vart kan man få tag på en sån CD?
Vid meditation föredrar jag att ligga ner med slutna ögon. Detta är väldigt individuellt och man ska sitta eller ligga som det känns bäst. Sedan har jag alltid vita ljus och rökelse tända. Andningen gör jag på samma sätt som LinaN skrev. Inandning genom näsan och utandning genom munnen.

Caroline, om du är ny på det med avslappning och meditation så rekommenderar jag att du börjar med muskulär avslappning innan du mediterar. Då lär du först kroppen slappna av, för slappnar inte kroppen av blir meditationen inte så bra. Skivor med muskulär avslappning kan du köpa på apoteket eller kanske låna på biblioteket.
#8 Ok, det ska jag göra =)