Cassandra Latham - Byhäxa
Här kan ni se en video med Cassandra Latham, byhäxa i Cornwall tror jag det var. Blev väldigt förtjust i hennes hatt.
Bläddra neråt till höger så hittar ni Cassandra, the village witch.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Härlig dam :)

Tack för Dina länkar!

väldigt intressant kvinna

Tack för filmerna du lägger upp Bappho! :) Blev lite nyfiken på hennes snurra? Vad heter en sådan filur på svenska måntro? Någon som kan berätta lite om den?
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu
#5 Det hon hade var en "brummare". De är (oftast) gjorda i trä och de förekommer bl.a. i forntida fynd. De är utmärkta att påkalla makternas uppmärksamhet med, men även för fördrivning.
Jag gör sådana, men har ingen ute på hemsidan just nu.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

en brummare, har läst om dom förut.
Undras just vilket material man använder till dom`?
#7 Trä. Jag skulle göra en amatörgissning att träet inte ska vara av den allra lättaste sorten.
#7 Som Bappho säger, oftast används trä, men fynd av benpipebrummare har också gjorts.
Träets densitet är underordnat formen.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#9 En benpipebrummare skulle jag vilja se.
#7 Det går fint att använda nästan vilket träslag som helst. Och nästan vad som helst med för den delen… prova att binda ett långt snöre i t.ex en träslev och "helkoptersvinga" den ovanför huvudet… Funkar finfint :)
#10 Varsågod:
Det ligger på min "nångång-ska-jag-göra"-lista att försöka få till en sådan.
#11 Kruxet är att göra en som man orkar hålla igång lite längre samt få kontrollerat varierade toner med.
#12 Tack! Kände på mig att du hade någon bild på lager ;)
Undrar hur den kan låta. Ben är ett så vackert material. Minns flöjten du visade på Garberg. Hur gick det förresten med älgflöjten?
#13 Gällare, mer som en vissla gissar jag.
Hum, älgbenet ligger där det ligger än så länge. ;)

hm, min otydlighet: jag förstod att den var av trä, men tänkte att det kanske var viktigt att den var tillverkad av ett specifikt träslag, typ lättare el.dyl. Men tack för svaren, det skulle vara kul att delta i en work-shop i detta, till något framtida häxläger, tex.

En sådan där brummare tror jag att Crocodile Dunde (eller hur det stavas) hade i en av filmerna. Jag minns att det blev så populärt att göra sådana i träslöjden. Så när jag såg klippet om Latham, minns jag min snurra. Undra om den finns kvar hemma hos föräldrarna eller om den förstördes?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Maureen Wheeler - Witchways - 1
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Maureen Wheeler - Witchways - 2

Ja, härlig kvinna Cassandra! Jag tyckte också om hennes hatt. Men jag reagerade på att hon verkade samla växter så nära en väg, även fast de inte var för inre bruk. Hur gör ni?

De växterna jag plockar utomhus hittar jag mest på ängar och i skogen. Det är ett motionsspår utanför huset där igen trafik få åka.