Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2429 ggr
lightseeker
0

Apropå utdöda yrken

Varpträdar-kunskapen verkar vara på utdöende.

Så även kura-skymning, eller berättar-konsten.

Kakelugns-makare, var min dröm att bli som ung.

Har ni stött på fler yrken på utdöende?

Bappho
0

Min morfar som var så duktig på att trä varp var också en jäkel på att bygga ihop kakelugnar :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lightseeker
0

aha, han kanske var en djäkel på att berätta också? vi kanske har kommit på det ultimata, hemliga, häx-yrket! (bygg och väv, för kunskapen vidare)

Astraea
0

Nu i helgen var det kura-skymning kväll i Östra Ämtervik, ett par mil härifrån. Trakten är väl annars mest känd för Mårbacka och Selma Lagerlöf. Jag upplever att det är högst levande här i Värmland men det kanske har med att göra att vi är så stolta över berättartraditionen här och att vi vill låta den leva vidare.

lightseeker
0

säkert så! Astraea, få se om vi kan få fler som hakar på trenden, över större delar av landet då.

Casiopeia
0

Berättartraditionen är inte så död som man kan tro! Har faktiskt stött på ett par som jobbat som historieberättare på ett högst mordernt sätt. De har besökt företag och deltagit på kick-offer, konferenser och liknande event för att skapa historer som en del att företagets marknadsföring eller för den interna sammanhållningen. Typ skriver "sagan om SKF" eller om någon produkt.  Jättehäftigt!

Själv hade jag en dröm om att bli handgravör en gång i tiden, det är ju annars ett döende yrke. Alltså en som är speciallist på att gravera smycken för hand. Det finns ju maskiner till detta men det blir ett helt annat utseende när man skär ut gravyren med stiklar än när den "ristas" med maskin. Går inte att jämföra. Vet att det finns en tjej här i göteborg som enbart jobbar som gravör, men jag tror hon är ganska ensam om det…

Nu ska jag bli attributmakare istället. inget utdött/döende yrke men väl så ovanligt… :-)

Min morfars far var annars orgelmakare- inte helt vanligt idag kan jag också tänka mig.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Casiopeia
0

*dubbelpost*

[Camio]
0

Kittelflickare är knappast heller ett yrke på uppåtgående om man säger så :)

Lore
0

Takbindare är ett rent he)<3#e att få tag i och de flästa verkar vara pensionsdugliga.

EUs nya utbildningsregler sätter ju även stopp för de minder utbildningarna som de gamla hantverken, till exempel min yrkesutbildning som svartsmed. Det är synd. en dag behöver vi dem igen och då är det för sent.

www.urmoderjord.se

Casiopeia
0

#7 Kittla flickor? Det kan man väl inte jobba med? Flört

(citat från robin hood- gammal radioteater som förmodligen ingen annan är jag hört)

[Camio]
0

#9 Haha! Finns ett yrke för alla! :)

Den radioteatern hade jag velat höra…

lightseeker
0

jaa, #10, förr i tiden fanns det ju någon slags "stadsvakt" som gick omkring och ropade ut tiden, typ: 4 slag, slagen, eller dyl, samt även hade ansvar för att tända/släcka gatubelysningen, undras just vad den personen kallades för.

Astraea
0

#11 Jag vet inte heller vad lykttändaren hette men jag tycker det är så vackert och poetiskt. En man som gick från lykta till lykta…inga elektriska… Finns något vemodigt i det tycker jag…