Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4266 ggr
[WeepingWillow]
0

Problem med koncentrationen

Hej,

Jag har fruktansvärda problem med koncentrationen. Har inte läst en bok på flera år men nu håller jag på att ta körkort och måste läsa teori och jag kan inte koncentrera mig alls! Jag öppnar boken, tittar lite på första sidan, förstår ingenting då tankarna är långt borta o jag istället biter på naglarna frenetiskt. jag lär mig absolut ingenting! Finns det nånting man kan göra åt detta så att jag kan koncentrera mig o fokusera bättre?

hexlilja
0

Hej!

Gotu Cola (även kallad spiksallad) är en adaptogen precis som rysk rot och rosenrot och är god för studier. Googla på den. Finns som kaplslar bland annat. Hjälpte mig när jag skulle studera matematik första gången på 8 år.

Rosenrot sägs också fungera men inte för mig så bra. Tycker den passar bättre för fysisk träning. Men du avgör ju vad som är bäst för dig.

Sen kan jag en annan typ av teknik man visualiserar med färger och så vidare om du är intresserad. den fungerar bäst för mig av alla "ritualer" det som finns där ute.

Vad du är bra som tänker ta körkort. Ska också hämta kraft till det någon tid framöver när det är dax. Beundrar ditt engagemang!

Lycka till med studierna!

someone
0

Jag skulle också föreslå gotu cola Glad. Jag använde den efter en svår hjärn-och hjärnhinneinflammation som gav koncentrationssvårigheter. Hjälpte mycket. Två andra som anses förbättra koncentration och/eller minnet är ginko biloba och rosmarin.

[WeepingWillow]
0

#1 Tack, jag ska definitivt prova gotu cola o se om det hjälper, det kan inte bli värre! Jag håller på en del me fysisk träning också men där kan jag faktiskt fokusera, när jag tränar så är jag faktiskt helt inne i träningen o tänker inte på nått annat men när det kommer till att läsa o förstå teoretiska saker så går det bara inte. Blir rastlös o kan inte koppla av.

Du får gärna berätta om den där visualisationen om du vill :) det låter intressant.

Jag tyckte det var dags nu faktiskt me körkort när jag bor ensam o har en massa marsvin, massor att handla o en o annan trip till veterinären o så. Körningen går framåt men teorin går åt skogen :(

#2 Ginko biloba har jag inte hört talas om, är dessa 2 ginko biloba o gotu cola nått man kan få tag på i en hälsokostaffär eller vart får man tag på det? :)

Ganna
0

Koncentrationsproblem kan vara en indikation på ohälsa - och vet du inte ditt hälsotillstånd, vet du inte heller om diverse örter kan vara kontraproduktiva att ta. Se till att åtminstone gå på en vanlig hälsokontroll först av allt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[WeepingWillow]
0

#4 Det är inget fysiskt fel på mig, jag vet redan vad det beror på. Det är resultatet av en halvtaskig tonårstid både hemma o i skolan o depression. Sen är det lite beroende på att jag bor ensam o har mycket att tänka på som är svårt att koppla bort när man ska fokusera på annat. Det är lätt hänt att när jag plockar fram en bok så går tankarna till att jag måste tvätta, stryka o så ska det handlas o jag får inte glömma köpa diskmedel mm mm….

Jag måste va riktigt riktigt intresserad av ämnet som boken berör för att det ska fastna o det är jag knappast av trafikteori.

Ganna
0

#5 Ohälsa behöver inte vara enbart fysisk, i en situation där du redan känt igen grundorsakerna som psykisk påverkan bör du söka hjälp för det. Att ta naturmedel kan vara negativt i en sådan situation; i bästa fall får du en placeboeffekt som maskerar grundproblemet en kortare period, i värsta fall förvärrar du situationen.

Hur som helst bör man inte ta naturläkemedel/örter för att någon på ett tämligen anonymt forum rekommenderar det, du vet ju inte hur kompetenta de är, de känner inte till hela din anamnes etc.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

someone
0

Ganna: Det är bara rekommendationer. Jag tror att de flesta skulle undersöka själv ämnet innan de springer ut och köpa. De örter som rekommenderats är också väldigt milda och har använts länge.

[WeepingWillow]
0

#6 Det tåls att testas iaf, det kan ju bli bättre. Jag får lita på att man kan sin sak om man svarar på mitt inlägg. Hittar man bara på så svarar man förhoppningsvis inte. Jag mår i vilket fall bra nu men har som sagt mycket att tänka på vilket gör det svårt att fokusera.

En kortare period av koncentration räcker bra, tills jag klarat teoriprovet iaf :P

Ganna
0

#7 Då tror du mer om de flesta än jag gör.

#8 Det kan mycket väl vara så att de som ger rekommendationer tror på det de säger - men eftersom man inte har en susning om vilka de är samt vilken kunskap och erfarenhet de har, så väger det lätt. Bara för att något är "naturligt" är det inte ofarligt.

[WeepingWillow]
0

Det känns ändå bättre att lite försiktigt prova ett naturpreparat än valium el nån annan konstig läkemedelsdrog. Man får ju läsa vad det är för nått o sen prova litegrann o se. Jag föredrar örter o naturliga preparat o jag tror absolut inte att det är ofarligt för att det är naturligt men förr så använde man ju bara örter o sånt så det borde vara väl beprövat ändå.

Ganna
0

#10 Tja, du gör som du vill. Men jag vill inte möta dig i trafiken med nytaget körkort om du inte verkligen kommit tillrätta med dina koncentrationsproblem.

De åt döingben och träck som bot förr i tiden också. Allt är inte bra bara för att många gjort det länge.

[WeepingWillow]
0

#11 Jag har inte koncentrationsproblem i trafiken, jag kör redan bra. Allt läraren berättar för mig fastnar me en gång, det är läsa jag har svårt för vilket inte kommer påverka min körning sedan.

Men jag orkar inte hålla på att förklara mig hela tiden. Jag tänkte bara att jag kunde kolla om nån visste om nån ört el liknande som kunde hjälpa mig litegrann me att koncentrera mig. Det va ju inte meningen att jag skulle bli ordinerad att gå till psykolog el nått utan jag ville se om det fanns nån effektiv huskur som kan hjälpa mig på traven.

Tack iaf för rekommenadtionerna ovan.

hexlilja
0

jag kan skicka ett medelande till dig om visualiseringen och källan till den ikväll. Eftersom jag är ny på detta forum är jag osäker på hur man gör men jag kan lägga till dig som vän om du vill :-)

#11 i trafiken kör alla möjliga människor med antideppressvia , adhd mediciner och huvudvärkstabletter i blodet. Förutom resterande som kör på bakfyllan och i andra diverse tillstånd. Ja vi hittar alla där. Jag blir rädd när jag tänker efter.

12# Jag tror du har en audiotiv typ av inlärningsstil.vilket betyder att du lär dig som bäst med öronen, andra lär sig bättre av att läsa eller måla etc. Är det någon som är intresserad kan man googla på inlärningsstilar.

kanske det skulle gå lättare om någon läste högt för dig eller bara berättade vad som står i boken. Eller att du själv läser högt.

[WeepingWillow]
0

#13 Ja det får du hemskt gärna göra, både skicka om visualiseringen o lägga till mig som vän :) Jag är inte ny men jag har aldrig lagt till nån så jag vet inte heller :P

Så rätt det där me vilka man kan hitta i trafiken. Skrämmande! Farfar körde för nått år sedan fastän han varken såg bra, hörde bra el reagerade bra o gammal gubbe va han me.

Kan stämma det där me inlärningsstilen :) Jag lär mig väldigt mycket när folk förklarar o berättar o även mycket från TV dokumentärer. Det funkar inte så bra att läsa högt, det har jag faktiskt provat men däremot är det bättre när nån hjälper mig. Syrran ahr samma problem o ska också ta körkort nu så vi har bestämt att vi ska plugga tillsammans men det blir ju såklart aldrig av eftersom vi bor på olika håll!

Ganna
0

#12 Du tror att du inte har koncentrationsproblem i trafiken, det betyder inte att det stämmer. När du övningskör har du dessutom tryggheten av att ha körläraren med som kan ge instruktioner i trängda lägen.

När du beskriver att du inte ens kan läsa en bok för att du inte kan koncentrera dig, indikerar det ett reellt problem för mig, som inte kan botas enbart medicinskt, vare sig medicinen är skolmedicin eller "huskur", utan som även behöver annan uppföljning. Även om du skulle uppleva positiva effekter av en ört, kommer den inte att ta bort grundproblemet.

#13 Ja, det är skrämmande med alla olämpliga förare, särskilt som bilkörning är en aktivitet som inbjuder till en falsk känska av kontroll och överdrivet förtroende för den egna förmågan, även hos friska/opåverkade förare.

Trollkvinna
0

Detta är inte kritik riktat emot någon speciell, men jag tror som Ganna att man skall akta sig för att rekomendera örter hit och dit utan att känna till hela "sjukdomsbilden".

Konscentrationsproblem kan vara en indikation på många olika åkommor, och uppstår ofta i samband med stress och psykiska påfrästningar.

Även om Gotu Kola är klassifiserad som ett såkallad adaptogen ( dvs en substans som skall hjälpa kroppen att anpassa sig till ökad påfrästning, antingen psykisk eller fysiskt), så är det inte säkert att denna vill vara passande i detta fallet.

Gotu kola ofta kan framkalla, yrsel, illamående och extrem trötthet, så det är nog bra att fundera över om att detta är en "hit" i samband med bilköring.

..".Bara ett tips"….;-)

#0 Om du är plågad av oro framkallad av stress, så prata med en läkare i första hand innan du försökar kurera dig själv:-)

Lycka till!

[WeepingWillow]
0

#16 Jag är inte stressad. Mitt jobb är väldigt lugnt o saker som jag "måste" göra är saker jag själv kommer på ska göras som jag vanligvis inte gör iaf men ändå tänker att jag ska göra. All övrig stress tränar jag bort på gymmet.

Jag vill inte gå till nån läkare för där får jag ändå ingen hjälp, blir väl bara nån slags drog så man blir helt borta. Försökt få hjälp för min rygg som jag haft jätteont i i 10 år men det enda som hände va att jag blev ordinerad sjukgymnastik så jag ger inte mycket för den svenska vården.

Om jag frågar såhär istället då: Finns det nån ört el liknande, kanske nått te som verkar lite lugnande när man ska läsa. Inte så man blir dåsig utan bara så man kan sitta still o få lite läsro? Så man blir lite lugn o harmonisk.

lightseeker
0

generellt ang. koncentrationssvårigheter:

Man "kan" ha en koncentrations-störning, relaterad till tex. läs och skrivsvårigheter, men i sådana fall så borde du ju ha kännt av detta redan tidigare i livet, typ i skolan vid läsning av längre/abstraktare texter.

Man "kan" ha en koncentrations-störning, pga. psykisk ohälsa, i ditt fall tex. pga. " en halvskig tonårstid både hemma och i skolan".

Man "kan" ha en koncentrations-störning tack vare tex. kronisk smärta, då kontakten mellan nervtrådarna till hjärnan "störs" då kroppen hela tiden skickar meddelandet "smärta, smärta, smärta".

Det "kan" hänga ihop med energier runt omrking dig, också.

DETTA är vad "botarna" här på sidan "hör", när du lägger ut denna tråden.

Som du sa, #12," jag orkar inte hålla på att förklara mig hela tiden", men minns då vad för slags forum du har valt att lägga ut din tråd på.

Du vill finna din lättaste vägen, men det är inte alltid den lättaste vägen, som är den rätta vägen, det är det som jag hör att de andra säger i sina inlägg, de vill dig väl

[WeepingWillow]
0

Jaja, det finns mycket som kan vara orsaken, jag har inte dyslexi, det vet jag allt annat kan jag bara spekulera i. Jag hade svårt inlärningen i skolan också när det gällde att läsa sig till faktan. Inte för att jag inte kan läsa utan för att det går in o så direkt ut igen utan att fastna. Jag skyllde det på skoltrötthet.

Jag la ut det på detta forum för att jag själv vill bli wicca o är intresserad av sånt här men fortfarande okunnig.

Nu var det ju inte en analysering av vad jag skriver hela tiden jag ville ha för jag vet att jag är kass på att formulera mig, går alltid vända o vrida på mina ord till vad man nu vill ha det till att jag skriver.

Jag får väl googla på tesorter då o hitta nått själv.

Astraea
0

Suck! Det vore kanske lättare att du skrev ut vilka svar du kan tänkas vilja ta emot WeepingWillow.. Jag lovar, att med den inställningen lär du inte komma långt i dina wiccastudier..

[WeepingWillow]
0

#20 Vilken inställning är det jag har?

Klart man blir irriterad när man på ett häxforum frågar om det finns nått man kan göra för att koncentrera sig bättre när man läser o man får svar som säger att man ska gå till psykologen. Då kunde jag ju lika gärna ringt vårdcentralen. Tonen i vissa inlägg tycker jag är tämligen otrevlig.

Tycker svaret om visualiseringen var jättebra för det kan man ju ändå prova utan att det ger biverkningar el att jag blir en förfärlig bilförare som vissa tycks tro. Ja inställningen blev tämligen negativ från min sida.

Trollkvinna
0

#19 Du är säkert själv insatt i vad dina svårigheter beror på, men ofta kan det vara till god hjälp att lyssna på vad en läkare har att säga i samband med detta.

Tyvärr är det ofta så att man enbart får hjälp med att få bukt med symptomen och inte årsaken till problemen.

Men det samma gälder när man själv bara vill ha en ört eller en te att få bukt med sin åkomma. Det är viktig att se hela bilden i båda tillfällen. "Summa summarum" är det i slutänden enbart dig själv som kan nå in till kärnan i problemen, vart läkare, psykologer eller örter bara är en del, och ett verktyg för att hela eller bota dig själv.

Att gå till läkare och/eller psykolog för att få hjälp är inget nederlag eller fel, och självklart beror det lite på läkaren också. En psykolog kan hjälpa dig hitta verktyg för att lära slappna av och koppla ur de tankerna som gör att du får problem med att koncentrera dig.

OT : Ang din interesse för wicca så kan du ju kanske börja med att inställa dig på att i det stora hela vill "universum" dig väl, fast: You cant always get what you want, but you will get what you need:-)

[WeepingWillow]
0

#22 Jo det är ju sant. Jag skulle inte våga gå till en psykolog även om jag skulle vilja dock för jag är extremt blyg o skulle aldrig våga prata med en främmande människa så.

Jag tänkte bara om nånting hade gjort så man slappnar av lite i lässtunden just så man förstår lite bättre.

Jag vet att ni vill väl men jag tyckte ändå tonen på vissa inlägg var onödigt otrevliga.

Angående mitt intresse för wicca så har jag faktiskt ett starkt intresse o vill hemskt gärna lära m allt vad det innebär o även ert tankesätt men har ju även där proble me inlärningen. Jag har tyvärr inte kommit så långt i utbildningen än därav tänker jag inte som ni än.

Bappho
0

#21 Jag lider också av koncentrationssvårigheter numera sedan tio år tillbaka då jag levde under jobbiga förhållanden som till slut fick mig att "gå in i väggen" som det brukar kallas.

Jag har idag tagit itu med mina problem men har fortfarande problem med stress som får mig att glömma allt, inte kunna koncentrera mig på mer än en sak i taget o s v Jag läser visserligen fortfarande, men stor del av det jag läser försvinner tyvärr ut i intet.

Jag tycker inte att det är fel att söka läkare eller psykolog för sådana problem, det betyder ju inte att man är "tokig" eller nåt :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[WeepingWillow]
0

#24 Det är absolut inte fel att uppsöka psykolog el läkare för såna problem, jag tycker inte alls man är tokig :) Men jag skulle inte våga ta första steget liksom o jag kan inte ens prata me min mamma än mindre me en främmande människa.

Vad tycker du lugnar dig så att du fokuserar lite bättre nu då om du ska läsa?

Bappho
0

#25 Numero ett: Inga barn i huset!!! :-)

En promenad i naturen (ensam). Fungerar bättre för mig än meditation och liknande. Trumma och dansa fungerar också bättre än meditation när man har koncentrationssvårigheter har jag märkt.

För övrigt är körkortsteori det mest tråkigaste ämne jag någonsin läst och är något väldigt tråkigt och ointressant så är det ju ännu svårare med fokuset.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

#17 Ingen tvingar dig att ta emot den hjälp som erbjuds i vården. Är du tveksam över en viss medicin kan du dels be läkaren förklara mer om den och dess verkningar/ev. biverkningar, sedan kan du även titta själv på fass.se.

Sjukvård är ett vanligt första steg för att behandla onda ryggar; fungerar det inte går man vidare från det.

#23-24 Jag tycker vekligen du ska försöka kontakta vården på något sätt. Eftersom du tycks klara virtuella kontakter så börja med att maila och förklara din kontaktproblematik lite översiktligt, rätt epostadresser brukar vara rätt lätta att hitta på ditt landstings hemsida.

När du fått kontakt med och förtroende för en terapeut eller psykiater blir steget att besöka dem mindre. Rent generellt är det ofta mycket lättare att prata med en "främling" som har detta som yrke än någon närstående.

[WeepingWillow]
0

#26 Haha några barn har jag inte så det är lugnt, bara några marsvin. Fysisk aktivitet funkar avslappnande på mig också. Promenader i naturen är dock lite trevligare när det är ljust o man kan se den fina naturen. nu är det alltid mörkt när jag kommer hem :(

Håller me helt o fullt att körkortsteori är fruktansvärt tråkigto väldigt svårt att fatta om inga bilder visas.

#27 Jag tappade verkligen förtroendet för vården när det blev som det blev me ryggen. Dom klämde lite på den, tog en röntgenbild i svanken, skickade mig på sjukgymnastik o så va det bra sen. Den är liksom synligt sned. Ena axeln lutar neråt men läkaren sa att det är mjukdelarna. Om jag ska ta kontakt me en psykolog så kommer jag behöva samla mod ett bra tag först. Men jag kanske gör det ändå sen.

spindelfot
0

Ska man läsa något riktigt tråkigt så går det lättare om man varvar den tunga litteraturen med lättsam.

I våras var jag utled på att läsa religiös facklitteratur, då tog jag en paus och läste istället alla nio böcker i 'sookie stackhouse'-serien :) Efter det så gick det mycket lättare att läsa den tyngre litteraturen.

Någonting jag brukar göra är också att skriva KORTA listor på vad jag ska åstadkomma per dag. Är de långa blir det alldeles för jobbigt, då är det bättre att lägga till saker i efterhand. Men att tex, om du pluggar, bestämma dig för att du ska läsa x antal kapitel, göra anteckningar och sedan förhöras. Och sen bli ledig.

Sedan är det bra att ha en ren, vädrad plats att plugga på, utan störningsmoment som tv eller dator.

Förut brukade jag ibland fasta i två dagar när jag kände att jag började bli grötig i huvudet. Fasta däremot är en ganska speciell process och är ingenting som man bara sätter igång med hursomhelst. Men för mig funkade det bra. Då drack jag buljong och åt kanske lite kokt ris, ingen tobak, sprit, kaffe, sex.

Att man sover lagom är också viktigt.

Lagom häxiga förslag kanske du tycker men att kunna strukturera sig själv och sin inlärning, är viktiga redskap även för häxor! ;)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[WeepingWillow]
0

#29 Låter som jättebra förslag :)

lightseeker
0

#19, du skriver att du hade svårt i skolan med inlärningen när du skulle läsa in faktan, det "skulle" kunna vara läs och skriv-svårigheter som min ena dotter har.

Dina ryggproblem "skulle" kunna vara orsaken till bristande koncentration.

Din jobbiga period i hem och skola, under uppväxten "skulle" kunna bidra till att du har mycket psykiskt att bearbeta, som du inte tjänar på att vänta längre med.

Att du är blyg och inte ens kan tala om sådant med din mor, är fakta, men inte ett hinder för att börja jobba med det.

Vi kan inte hindra sorgens svart fåglar från att flyga över vårt huvud, men vi kan förhindra dom från att bygga sitt näste i vårt hår. (kinesiskt ordspråk)

Att ta en mycket lätt väg kan vara att köpa ett thé och hoppas på att känna sig bättre, men hur länge tror du att effekten håller i sig? om du inte är villig att se på hela biten omkring dig, inte för vår skull, men för din egen skull.

[WeepingWillow]
0

#31 Jag är tacksam för att du bryr dig om mig men jag har inga planer på att gå på terapi just nu, kanske nån gång senare i livet om jag känner att det behövs. Lider inte anmärkningsvärt av detta problem utan bara just när jag verkligen måste plugga detta nu för att klara provet. Nöjesläsning är lite lättare då man själv är intresserad men jag läser mest tidningar. Jag har verkligen inga läs o skrivsvårigheter, läste alltid böcker när jag va yngre o gick i skolan, men faktaböcker gick inte alls bra. Det blir en del press eftersom man vet att man kommer få frågor på det men inte vad man kommer få för frågor så det blir lite mycket att greppa på en gång.

Just för stunden tänkte jag mest på nått som kan underlätta i min teoriläsning litegrann.

Coturnix
0

#32 Jag tror bestämt att det finns teoriprogram som kan "köras" på datorn. Kolla det! Det kan vara ett "roligare" och bättre sätt när bokformen ter sig tråkig/omöjlig att ta sig igenom och ur.//

[WeepingWillow]
0

#33 Prov kan man ju göra på strs hemsida som övning, 20 ggr kan jag göra det hemma o hur många ggr jag vill på körskolan fast det kan jag aldrig göra för det är stängt när jag kommer hem. Ska dock prova göra ett hemmaprov o se hur det funkar. Man kan ju lära sig lite iaf genom övningsprov.

lightseeker
0

#33, jaa som sagt det är speciellt utvecklad för de som har svårt för svenskan i skrift, som tex. två av mina döttrar med läs och skriv-svårigheter, som lättare lyssnar in info.

[WeepingWillow]
0

#35 Det enda dom sa va att man kunde få länge uppskrivningstid om man har dyslexi el liknande men då skulle man ha läkarintyg på det o jag har ju inga problem me att läsa el skriva bara att få saker att fastna.

Ritva
0

Det borde gå att få tag på körkortsteorin i ljudbok, Daisy eller något. Kolla på biblioteket.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Lore
0

Boniers trafikskoleprogram kan jag varmt rekomendera. Jag klarade uppskrivningen på ett försök. det är lättare med ett program för då behöver man inte konsentrera sig lika mycket. Ens undermedvetna lyssnar lixom ändå. Glad

Klarade körkortet i tisdags ska hämta det i morgon, så syked!

Lycka till.

www.urmoderjord.se

[WeepingWillow]
0

#38 Åh grattis! :D Är det ett dataprogram? VArt får man tag på det hehe?

Lore
0

Tack så mycket. Ja det är ett datorprogram designat för att stimulera flera olika sätt att inlära så att det just inte blir tråkig(are än vad det behöver vara). Det fungerade på mig men jag gick värkligen igenom allt, inget fuskande.

Akademibokhandeln köppte jag min. men den är nog ganska vanlig.

Lycka till.

www.urmoderjord.se

Denna kommentar har tagits bort.
[WeepingWillow]
0

#40 Aha tack jag ska kolla efter det då :)

Lore
0

OBS. Kolla drivkraven, Internet är ett måste för att programet ska installera. Hade problem att installera det på min laptop.

www.urmoderjord.se