Häxor iFokus

Häxor

Etikett: wicca
Läst 6339 ggr
pagan369
0

ny tidnig har kommit ut

Ny tidning har kommit ut är det någon som har läst tidningen "nära" första numret ska handla om medium, andra sidan, telepati, änglar, djurkommunikation, m.m. deras hemsida är " nära"

fridelfina
0

Har faktiskt köpt tidningen men ej läst den än. Återkommer när jag gjort det.

pagan369
0

Jag har idag inhandlat tidningen och jag kan stark rekommendera att ni andra gör samma sak (köper den) det finns en hel del intressanta reportage . Vad tycker ni andra som har läst den, liknar den  gamla tidningen omega( som jag tror  var dess namn)

Bappho
0

Länka gärna till sidan.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

fridelfina
0
pagan369
0

http://www.tidningennara.se/

är dess  länk till sidanGlad

pagan369
0

ja du n.r 4 vi måste ha skickat in länken samtidigtTungan ute

fridelfina
0

:D

willowena
0

Träffade Benny Rosenqvist på Bokmässan där de lanserade tidningen. Kan verkligen rekommendera både en träff med honom och en mysig stund i soffan med tidningen!

Lifea
0

Gillar också tidningen.

Rekomenderar

Ganna
0

Den verkar vara plastig New Age, det är förvånande att det finns ekonomiskt utrymme för en till sådan. Jag trodde att även den branschen var i utförslöpa. Vi får väl se hur länge den lyckas överleva.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

lightseeker
0

orkar inte ens kolla in sidan, är jag lat då? neej, jag håller med Ganna, känns plastigt

Lifea
0

Ganna

New Age - svansen följer alltid med i de här sammanhangen. Men bara för att    en del inslag (och framför allt annonser) känns "plastigt New Age" betyder det ju inte att allt i tidningen är skit.Man får helt enkelt lära sig sålla sitt läsande lite. För att över huvud taget kunnna "ro runt" en tidning i ämnet andlighet och paranormala företeelser, måste den nog hur tråkigt det än är, "prostituera sig" en aning för att få ekonomin att gå ihop. Tidigare tidningar i ämnet som beundransvärt nog försökt överleva utan att sälja sig till det plastiga,har ju tyvärr inte lyckats me det i längden.

Jag tycker tidingen innehåller trevlig och lättsam läsning för den breda allmänheten. Och det är väl inte något fel att göra de här sakerna lite mer lättillgängliga för människor som annars inte alls sulle komma i kontakt med dem.

Snobberi gör de andliga strömningarna en lika stor otjänst som New Age

Mvh

LLifea

pagan369
0

New age är enligt wikipedia jag citerar   

New Age-anhängare menar ofta att vetenskap inte är en tillräcklig källa till kunskap, utan att de personliga erfarenheterna bör komma före vetenskapliga rön. Framför allt hävdas att New Age skulle ta fram en urgammal visdom från till exempel Asien (akupunktur), medeltidens Sverige (örtmedicin) eller 1800-talets Österrike (homeopati), och att den visdomen blivit överkörd av kyrka och andra auktoriteter. Vissa anhängare menar att kunskap från egna erfarenheter inte behöver stå i strid med logiskt tänkande, utan att det endast handlar om att individen ska avgöra vad som känns värdefullt för egen del.

Medvetandets kraft över kroppen och de fysiska lagarna, i form av till exempel Transcendental meditation, är en annan vanlig tanke. Vissa metoder förespråkar tankens läkande och positiva kraft. Den röda tråden är att människan själv kan påverka sin hälsa, ofta med hänvisning till att skolmedicinen bara behandlar symptom, medan New Age och alternativmedicin botar den bakomliggande orsaken. Olika behandlingar tar även fasta på "energimedicin", som påstås främja kroppens egen förmåga till självläkning, till exempel genom att applicera kristaller på kroppen.

Vissa "anhängare" anser att "mänskligheten är redo för ett högre medvetande". Sådana uttalanden kan kopplas till både Buddhism och nyandliga frontfigurer som Eckhart Tolle eller Osho. Människor som är intresserade av denna del av sina personliga (eller, som Eckhart Tolle skulle säga, opersonliga) utveckling, skulle förmodligen fortfarande tituleras som New Age, men inte nödvändigtvis befatta sig med varken "auror" och "astralkroppar".

Jag själv anser att tidningen är ett bra och "sunt" tillskott till "våran värld", den kanske inte går på djupet men det finns det heller inget behov av att göra (vilka tidningar gör nu det, för att fördjupa sig inom ett område "ämne" så är böcker, goda vägledar, mindre skapade grupper, och den egna utvecklings fasen, m.m. den rätta vägen) tidnigen ger en inblick i vad jag tycker är ett positivet namn nämligen new age och den hjälper folk att förstå hur och varför det förhåller sig som det gör . skappar man (eller har man) sig en bild av hur något är så gör man oftast bedömningar efter dessa värderingar, att gå in med öppet sinne i en situation är således det rätta, det finns och kommer alltid att finnas de som hittar fel (saken är den att man kan hitta fel på precis allting)Flört

maximiljana
0

Nexsus och Alpha Omega hade jag alltid förr.Allt inom new age hette det då.Det var bra blaskor och höll en uppdaterad i vad som fanns ytterligare om man nu var för smal i sitt intresse.

Tidningen"nära" vänder sig kanske mer till allmänheten och jag tror den finner många köpare.Förr köpte folk Allers och Året runt för att gotta sig i kontakten med det okända så denna blaskan fyller nog behov.Har dock inte tittat i den men är övertygad att den finner sina köpare.     Kanske bara för att Benny är Benny.HA ha ha.

Zoraye
0

Men kom igen, frågan var väl om någon läst tidningen och vad de tyckt - men när folk sedan svarat så upprörs man över deras åsikter, vad är det för fasoner? Man måste väl få tycka vad man vill, acceptera att inte alla tycker lika och respektera det?

För egen del så tycker jag också att det verkar luta alldeles för mycket åt New Age-hållet för min smak, så nej, jag kommer inte köpa den.

Ganna
0

#13 Vad exakt är "våran värld"? Särskilt jämförelse med en del engelskspråkiga publikationer befinner sig "Nära" långt bort från en hednisk intressesfär, t.o.m. lätthedniska tidningar som "PanGaia" och "Circle" är långt mer intressanta. Jag har aldrig tyckt att "Nexus", "Alpha Omega" eller "Sökaren" varit mycket att hänga i  juleträdet heller för den delen.

Sen huruvida det ö.h.t. finns något positivt med den företeelse/strömning som kallas New Age är en helt annan diskussion.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

maximiljana
0

Jag skulle inte heller hänga "Sökaren" i juleträdet.Den var så färglös.Nexus o Alpha Omega hade i alla fall blanka färgrika omslag som man kunde veckla ihop till glittrande julprydnader.

Och om Benny är på omslaget har han en hedersplats i mitt juleträd.

Kom att tänka på det här plastiga med New Age.Numera använder många en slagruta gjord av plasttråd och då är det New Age.

Går man med en grenklyka gjord av flygrönn är det tydligen en helt annan sak.

pagan369
0

Som vänster hands magiker så tror jag att våran "värld" innehåller ämnen så som djurkomunikation, meditation, seanser, spådommar, fjärrskådning, healing, att komma ikontakt med din kraft ande, m.m (rätta mig gärna om jag har fel) och detta finns i tidningen "nära" på en "djup" eller "nybörjar nivå" är upp till varje läsare att själv avgöra då vi alla ligger på olika utvecklings faser, jag kan hyssa en förståelse till dig om du känner att tidningen "nära" ej stimulerar dig. De engelska tidningarna har jag ej läst (har ej haft något behov av det) och kan ej uttala mig om dessa, om du vill ha något som går på "djupet" så får du söka där kunskap finns att tillgå, och att genom att söka så finner du, om du är öppen i ditt sinne. Anledning till att jag tog upp namnet "new age"var på grund av jag citerar nr 16,10 Den verkar vara plastig New Age, det är förvånande att det finns ekonomiskt utrymme för en till sådan. Jag trodde att även den branschen var i utförslöpa. Vi får väl se hur länge den lyckas överleva. Sen huruvida det ö.h.t. finns något positivt med den företeelse/strömning som kallas New Age är en helt annan diskussion.

Jag ville klargöra vad "new age" var enligt wikipedia efter ditt uttalande om detGlad

Ganna
0

#18 Tja, det var ju vänligt att du ville klargöra det för alla som inte orkar Googla eller har tidigare kunskap kring ämnet.

Nu vet jag inte hur du definierar den vänstra handens väg eller varför det ens skulle vara relevant för din tro på de företeelser du räknar upp, men mest av allt så förstår jag inte hur det ö.h.t. skulle vara ett svar på min fråga i #16 vad "våran värld" är, dvs vilka ingår i "våran"?

#12 Jag missade att läsa ditt inlägg först. Jag är inte av åsikten att det nödvändigtvis är bra att vissa saker blir mer tillgängliga för "vem som helst".

Det är bara att se på effekten av Internets framväxt och framförallt tillväxt för den hedniska/ockulta scenen: innan var det svårt att hitta andra som var hedningar/höll på med någon form av trolldom/magi och det var svårt att hitta information - men när man gjorde det så fanns det en kärna av erfarenhet och kunskap som var av intresse även om det inte direkt berörde ens eget intresseområde. Nu är det minst sagt lätt att hitta både intresserade samt "information" - men de flesta är nybörjare eller dåligt informerade och informationen är ytlig och upprepad, kärnan saknas.

Så det enda en ny tidning som "Nära" tillför är pengar till utgivaren (kanske), än mer lättsmält pseudokunskap till massorna och sist men inte minst ytterligare gyttja som försvårar upphittandet av guldkornen.

pagan369
0

ja du Ganna det är skillnad på kunskap och tro eller. Jag citerar mig själv vår "värld" innehåller ämnen så som djurkomunikation, meditation, seanser, spådomar, fjärrskådning, healing, att komma ikontakt med din kraft ande, m.m. (rätta mig gärna om jag har fel) och detta finns i tidningen "nära" som du tydligen ej har läst, våran värld Du FRÅGAR VAD VÅR VÄRLD ÄR I VÅR VÄRLD( DE SOM ÄGNAR SIG ÅT MYSTIKEN) ÄR DE FÖRETELSER SOM JAG RÄKNADE UPP RELVANTA FÖR VARJE UTÖVARE ATT HA KUNSKAPP I och de som ingår i vår värld är de som delar lika värderingar( så som det är i alla förkommande grupper något binder en grupp av per till varandra genom samma former av intresse (MEN MAN TYCKER INTE LIKADANT OM ALLT)  skappar man (eller har man) sig en bild av hur något är så gör man oftast bedömningar efter dessa värderingar, att gå in med öppet sinne i en situation är således det rätta . jag får återigen cetera dig: Jag är inte av åsikten att det nödvändigtvis är bra att vissa saker blir mer tillgängliga för "vem som helst". Detta uttalande från din sida skrämmer mig verkligen. Jag tro (kan ju hoppas på du lyckas finna kunskapen) att din utveckling som per står och stampar på grund av dina värderingar.Glad

Ganna
0

#20 Visst är det nyttigt att vara allmänbildad, men att påskina att man inte kan närma sig mysterier(na) utan kunskap i de företeelser du räknar upp är struntprat. Vidare visar det moderna, anglofierade ordbruket på ytlighet i sig.

Sedan undrar jag fortfarande vilken grupp du avser samt vilken värdegrund du anser att den gruppen delar? "DE SOM ÄGNAR SIG ÅT MYSTIKEN" är tämligen vagt samt knappast sant, då jag känner flera mystiker inom olika discipliner som inte ägnar sig åt något av de områden som du räknar upp.

Slutligen beklagar jag att du tycks tämligen lättskrämd samt konstaterar att du näppeligen har varken möjliget eller kompetens att bedöma den kunskap jag besitter eller huruvida jag utvecklas eller ej.

pagan369
0

Ganna jag försöker denna gång skriva så lättförstålig jag bara kan och kommer att använda mig av talspråket när jag skriver

Ordet relevant använder jag mig av slå upp i ord lista, jag får som valigt cetera dig du hävdar att jag har sagt: att man inte kan närma sig mysterier(na) utan kunskap i de företeelser du räknar upp är struntprat. Jag hävdar att de är relevanta kunskaper att ha slå upp orden du ej kan i ordlista. Om du har läsförståelse svårigheter, så kan jag ge dig namn på bra ställen som kan hjälpa dig. Att dina "vänner" vill kalla sig för saker som de ej besitter kunskap om ;varför skulle jag bry mig om det om de har personlighets klyvningar så får jag rekommendera dem till någon som kan hjälpa dem. Vilken värdegrund en grupp har är jag cetera mig igen  är de som delar lika värderingar (så som det är i alla förkommande grupper något binder en grupp av per till varandra genom samma former av intresse (MEN MAN TYCKER INTE LIKADANT OM ALLT)" om du ej förstår så får du söka kunskapen där kunskapen finns att söka". cetera dig: Jag är inte av åsikten att det nödvändigtvis är bra att vissa saker blir mer tillgängliga för "vem som helst". Ditt(detta) uttalande tyder på diktatoriskt tänkande, och ja sånt tänkande skrämmer mig, Jo (talspråk) jag kan analysera dig på grund av dina värderingar i text och utgå ifrån vad du är för personen och dina värderingar verkar för mig skrämmande. Glad

Ganna
0

#22 Det är inte ditt ordval som är problemet utan att ditt resonemang är minst sagt förvirrat med märklig meningsbyggnad samt bristande interpunktion. Jag skulle även föreslå att du undviker att kasta sten i glashus vad gäller skriven svenska samt läsförståelse.

Men det åsido undviker du fortfarande kärnfrågorna och det får väl bli vid det, du tycks inte kunna svara sakligt på någon av de frågor jag ställt. Du kommer säkert att trivas med "Nära", väl bekomme.

maximiljana
0

Det är väl bra att folket vaknar för det metafysiska.Om det är genom att läsa "Nära" eller på andra sätt spelar väl ingen roll.

Vi kan gå genom dolda vägar eller öppna.Ja vi kan till och med gå genom egna vägar för att finna kunskaper om de metafysiska världarna.Att vi får söka i gyttjan efter guldkornen gör oss bara mer kunniga.

Vi är alla på olika nivåer i vår vandring  smalt eller brett.Det är viktigt tror jag att respektera varandras tillstånd.De brukar för övrigt inte vara som de ser ut att vara.

Vem som har rätt eller fel i en ordväxling avgör åskådaren ju själv åndå utifrån dennes erfarenhet nivå och kunskap.Det får då helt olika utfall

Ganna
0

#24 Varför är det bra att folket "vaknar för det metafysiska"?

Lifea
0

Någon som mins tidningen Pentagram?

maximiljana
0

#23.Du får nog träna till att ha lite mer tålamod med oss icke akademiskt utbildade.Jag är rädd för att det skrivs för lite här om vi måste vara fullkomliga i allt.

Ganna
0

#27 Det är ingen fara med tålamodet, men anmärker man på mitt språk (och för den delen även min person) går jag i svaromål, helt naturligt.

maximiljana
0

#25.Ja det kommer en dag då folk skrattar åt oss som inte trodde på telepatisk tankeöverföring men som utvecklat tekniker att för att kontakta varandra överallt i världen som tex internet.

Ju fler som lämnar vägen öppen till att tankeöverföring existerar kan bidra till en snabbare utveckling

Som du vet finns det tekniker idag i tankeöverföring som somliga behärskar men som måste bli mer allmänt beprövade.Det var bara ett exempel.

Ganna
0

#29 Så folket ska vakna metafysiskt för att möjliggöra tankeöverföring etc?

Lifea
0

Vill bara klargöra en liten sak.

I ett tidigare inlägg använde jag begreppet New Age i en negativ ton. Jag anser att New Age rörelsen när den kom, gjorde mycket gott och öppnade många dörrar till ett nytt och mer holistiskt tänkande och ögon öppnades för mängder av alternativa behandlingsmetoder, livsåskådningar och vyer hos en större allmänhet Även vetenskapen började i viss mån vända sitt ansikte mot nya horisonter. New Age bidrog också till att andligt orienterade människor som inte kände sig hemma i begränsande religioner eller trosinriktningar fann likasinnade och en gemenskap. Allt dett var ju bra. Men som med så mycket annat som som engagerar stora mängder människor så kom komersiella krafter in och slog klorna i det som en gång var på väg att växa till något fantastiskt. Och det vet vi ju alla vad som händer när pengahunger kommer in i bilden. Med tiden kom begreppet  New Age mer och mer att för knippas med humbug, krimskrams och charlataner och det är den New Age-svansen jag pratar om i det tidigare inlägget.

Kanke borde man byta namn på den "nyandliga rörelsen"?  Eller kanske begreppet New Age bör återerövras till sin ursprungliga betydelse? Ja inte vet jag.

Detta var ju lite utanför dikusionen om den nya tidningen, men jag tyckte jag ville frtydliga mig liteGlad

Mvh Lifea

pagan369
0

Ja denna tråd tog sig verkligen en "vändning" som jag inte riktigt hade räknat med men, men. Det gör inget att du tog upp begreppet "new age" Lifea, man brukar säga att allt är förändrligt, en kultur står ej stilla utan den utvecklas genom årens gång på grund av de som ansluter sig till den, man kan på grund av detta säga att en kultur är levande detsamma gäller en "rörelse" som new age. Sen så verkar det som vissa har en projektion och identifikations skada (ta inte ordet skada eller upplev inte ordet skada som något negativ) . ett mantra som jag brukar använda mig av är: ljusets väg den enda vägen, sanningens väg den rätta vägen. (vad jag vill säga med detta ja ni eftersom jag vanligtvis talar i gåtor så överlåter jag till alla er att göra er egen tydning av det)

Interpunktion =

tecken som punkt (.), kommatecken (,), kolon (:), semikolon (;) och tankstreck (-), vilka används för att tydliggöra vad som avses i en text genom att skilja olika meningar, satser, satsdelar, ord och dylikt från varandra.

Metafysik=

är den gren inom filosofin som behandlar frågan om verklighetens grundläggande natur och söker göra rationella utsagor om fundamentala drag hos allt varande. Metafysik handlar om sådant som vi inte kan uppfatta med våra sinnen, som finns bortom det fysiska, men detta är inte en tillräcklig definition. Från att ursprungligen ha varit ett mer väldefinierat ämne - som kan sägas ha haft "varande i sig" eller "första orsaker" som sitt studieämne - har det idag kommit att inkludera frågor som exempelvis viljans frihet, som förr inte skulle ha betraktats som en metafysisk fråga. Andra frågor som har behandlats inom metafysiken är Hur är naturen beskaffad?, Finns Gud?, Vilken är människans plats i universum? samt begrepp som existens, rum, tid och kausalitet. Denna utveckling av ämnet har gjort att det idag är mycket svårdefinierat.Glad

maximiljana
0

#32.Vänster hands magiker?Den vänstra handens väg? Jag hoppades att du även skulle wikipedia det.Är osäker om vad det handlar om.

#31.Lifea jag har din syn på det.Kanske för att vi var med då.

#30.Tankeöverföring=metafysiskt fenomen.Nej det vill jag inte påstå.Kanske ett samverkande fenomen.

Vi slagruteutövare stöter på problemet vad som tillhör en fysikalisk verklighet och vad som tillhör låt oss säga"en annan verklighet" .Jag ser väl ingen fara i att folk intresserar sig för den andra verkligheten.Vi lever ju i den också.Upplever den gör vi inte alla.Men är man intresserad så har man möjlighet att nå den.

#28.Jag ber om ursäkt inser att jag hade fel.Har läst på bättre nu.

Ganna
0

#31 Ditt inlägg väcker frågor som t.ex. när och var, dvs när ser (för första gången) du en rörelse som kan kallas för "New Age" och menar du dess intåg i Sverige eller ö.h.t.? Likaså när anser du att den förändrades? Vad ingick i den ursprungliga rörelsen som du inte skulle räknas som humbug och charlataner?

#33 Jag tror vi har olika uppfattning både om den möjliga fallenheten för metafysiska fenomen hos "folk" samt nyttan därav, men så är det ju.

Ursäkten godtagen - vissa inlägg kan vara svårlästa.

Bappho
0

Ja, i mina trakter så säljs inte tidningen i allafall. Eller så är den så populär så att alla numren gick åt på en gång Skrattande

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Astraea
0

Vet med säkerhet att jag aldrig kommer att köpa den. Inte alls i min smak.

pagan369
0

Jag tänkte fråga(till alla) hur skull ni vilja att en tidning som rör vår målgrupp skulle (se ut) var "upplagd" vilka ämnen den skulle beröra m.m. Personligen skulle jag vilja ha med ganska mycket mystik, lite meditation, olika reportage. Och självklart en månadens "sexigaste häxa reportage" i varje nummer.TystFlört

Zoraye
0

För min del, som sökande och med journalistisk erfarenhet, är jag ganska så säker på att den information jag söker inte skulle funka i tidningsform.

I likhet med Ganna ställer jag mig också frågande till vad som är "vår värld", det jag själv söker har inget gemensamt med New Age.  Jag är även av den åsikten om att allt inte är för alla, utan att lägga några elitistiska värderingar i det. Det gäller att kunna skilja på att alla är vi lika värda, men det innebär inte att vi är eller ska vara likadana.

maximiljana
0

#37.Åter igen.Vill du vara så vänlig att wikipedia mig vänstra handens väg.Vill gärna veta vad du som vänsterhandsmagiker står för.Fattar liksom inte riktigt!

lightseeker
0

" Jag är även av den åsikten om att allt inte är för alla, utan att lägga några elitistiska värderingar i det. Det gäller att kunna skilja på att alla är vi lika värda, men det innebär inte att vi är eller ska vara likadana" #38, Zoraye, det där kan jag absolut skriva under på.

jag tycker att denna "tidning", täcker det mesta av mina behov.
Jag slutade upp med att läsa veckotidningar när jag var fjortis, det fanns inget djup att hämta i dom.
Böcker ha fått stå för min lektyr.

Här är det ett utbyte, i känslor, kunskaper, fakta och åsikter som känns sunt.

När internet försvinner, pga. miljökris mm, då lär kontakten mellan oss alla att ebba ut i ingenting, och ännu en gång blir vi fysiskt isolerade från andra animister, hedningar o.dyl.

DET känns tragiskt, men ingen veckotidning i världen skulle kunna täcka upp den här mötesplatsen.