Ringblomma, Hur farligt?
MM
Jag undrar hur farligt är ringblomma egentligen vid graviditet?
Jag har surfat runt på internet och hittat information att man inte ska dricka ex teer på ringblomma.
För det skulle kunna skada fostret och det skulle kunna bli missfall.
Hur är det i creamer? dvs lotions och dyl. Där man inte äter "blomman".
Jag inte vågat ha ringblomma i mina lotions pga graviditet
BB

Konstigt jag fattar inte varför ringblomma skulle vara farligt under graviditet, var har du hittat den informationen? Men det är klart att det är bäst att vara på den säkra sidan och undvika det. Krämer med ringblomma kan jag inte se skulle vara farliga. Det är väl om du äter krämen då…
Jag kollade i några av mina böcker och hittade ingenting om kontraindikationer under graviditet. I en bok stod det att man kan använda den på ömma bröstvårtor under graviditet.
Däremot på nätet hittade jag några sidor där det står att det är osäker som till ex på Medline:
Pregnancy and Breastfeeding
It is not clear if calendula is safe for use during pregnancy or breastfeeding. In animal studies, calendula has had effects on the uterus, and calendula has traditionally been thought to have harmful effects on sperm and to cause abortions. However, it is not clear if these effects occur with use of calendula on the skin.
Jag skulle nog undvika att dricka den, men inte ha problem (själv) med att smörja mig i mindre doser (dvs inte hela kroppen varje dag om det var koncentrerad).