Hjälp med stencirkel!
En fråga bara, jag ska fira Samhain den 31a då. Och ska då utföra en ritual enligt en bok. Där står det att jag ska lägga ut en stencirkel också då frågan!
**Vad ÄR en stencirkel? Och HUR ska man lägga den?
**Ska man liksom lägga den runt sig själv och altaret, eller bara runt sigsjälv. Eller på altaret?
Och är stencirkeln bara vanliga stenar man utifrån ?
Varför? Varför ska du utföra en ritual, varför enligt den boken, dessutom med minst ett moment du inte förstår?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#1 Jag förstår det, men dock inte stencirkeln!
Jag vill utföra det, därför, ingen förklaring jag bara vill. Denna "ritual" är ett sätt att säga "adjö" till solen, som går i "vila" nu när det blir vinter och mörkt då solen kommer längre bort från oss. Och hälsa mörkret välkommen, om du förstår nu?.
Något fel?
Om någon vill vara så väldigt vänlig att förklara vad en sten cirkel är istället för att ifråga sätta vad jag gör och tycker.
Tack.

Och råka glömma en fråga, denna boken har jag haft ett tag och läst den. Och samhain är en religionsak precis som jul är för kristna varför skulle inte jag få lov att fira den på mitt sätt?.
#2 Om du inte har full förståelse för ritualen, traditionen, det praktiska, teoretiska och metafysiska, blir det en tom "teater" och effektsökeri mer än något annat.
F.ö. ligger fokus på Samhain traditionellt inte på att säga farväl till solen.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

det är ett sätt det också ja, men det är också ett sätt att säga farväl till solen.
Men tror du jag kommer någonstanns om jag aldrig får pröva på något själv?
#5 Enligt vilken tradition då?
Jag tror du kommer längre om du lär dig krypa innan du försöker gå.

Ursäkta? Om du nu är så himla duktig så hjälp mig då?
säg vad en stencirkel är ?

Att göra en stencirkel borde väl vara som att dra en annan slags cirkel utan stenar? Det har jag utgått från?
Cirkeln har som funktion att skydda och bevara dig och kraften inom det rituella eller ceremoniella arbetet. Så att man kan hålla sig skyddad och oantastad av elakingar - är man fler så hjälper cirkeln även till att förena alla omkring till samma mål och fokus. Starkt ceremoniellt arbete syns tydligt i alla världar och kan vara farligt - då är det bra med en stark cirkel som håller skräpet ute.
Cirklar är bra - när man ska resa ur kroppen, när starkt arbete, tex helande, utdrivning, osv skall ske inom cirkeln mellan deltagarna, saker och ting som behöver ett hus och skall ske inom huset, om du förstår vad jag menar. Däremot - om man skall be starka böner eller ropa på hjälp, är det bättre att inte ha någon cirkel. Cirklar håller saker 'instängda', tycker jag mig ha märkt.
Sedan är det skillnad på cirklar och cirklar, jag har läst om att använda tobak, sand, stenar, måla grimoirer på marken, mycket finns till att använda sig av för att hålla sig skyddad. Själv använder jag sällan någonting, jag går omkring cirkeln medsols, strör ibland ut någonting för att markera lite, men det är ju inte bara att rita, man måste känna att det brinner i marken och att det är som en 'vägg'. Är cirkeln dålig märker man det snabbt, då blir det obehagligt och väldigt mycket 'spring'. Jag öppnar cirkeln motsols sedan, släpper ut.
Skall du endast göra en slags symbolisk ritual där inget farligare arbete föreligger så räcker det nog med symboliska stenar att placera ut i väderstrecken.
Det här är mina egna åsikter och tankar om just cirklar :) ingenting hugget i sten utan det jag gjort hitills som jag tycker fungerar bäst.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

#9 tack så jätte mycket för förklaringen! Hjälpte en hel del:)
#8 Jo det kan nog vara sant. men men tack. : o )
#7 Det är ju det jag gör, hjälper dig alltså. Du inser det bara inte.

#11 jaja.