Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2987 ggr
Astha
0

Äntligen kom mina böcker!

Som nybörjare måste man ju börja någonstans och efter att ha läst på flera ställen på nätet att de rekommenderade  Scott Cunninghams böcker Wicca och Living Wicca så beställde jag dem på nätet. Idag kom de och nu kommer jag att sitta med näsan i en bok ett tag för att lära mig mer! Har ni några andra böcker som ni rekommenderar? Har ni åsikter om de här böckerna så vill jag gärna höra.

Cornish-rex
0

En wiccas handbok av Jennifer Hunter.

Jag har inte läst den, men jag tror den är bra (jag har läst om den).

Någon annan som vet?

Lycka till med läsandet ;)

Ahradia
0

En wiccas handbok av Jennifer Hunter brukar vara väldigt sågad pga felöversättningar osv. Finns betydligt bättre böcker än den, Scott Cunninghams "Wicca - Vägledning för den självständiga utövaren" till exempel. Om man nu är ute efter böcker på svenska.

"Principles of Wicca" av Vivianne Crowley har jag hört gott om som introduktionsbok.

Witches don't get mad, they get even.

Astha
0

Tack för era svar. Jag läser lika gärna böcker på engelska om de är skrivna ursprungligen på engelska även om de finns på svenska för då slipper jag missar i översättningen.

Ahradia: det är just Den boken av Scott Cunningham jag läser nu, fast på engelska. Cool kille med sunda åsikter tycker jag. Synd att han inte finns bland oss längre, det hade varit trevligt att höra honom föreläsa.

pagan369
0

Jag hoppas ingen får panik nu men en bra och innehålls rik bok är "svartkonst bok", skriven av Grimsson.  isbn 91-87512-30-0. Boken ger dig bra tips om bl.a. shamanism, läkekonst och det bästa av allt magi. Detta var ifrån denna bok som jag prövade en av mina första kraft sånger(på rätt tillväga gångs sätt)Skrattande

Astha
0

Cornish_rex: Jag låg och läste till 20 i 5 i morse… Har minst sagt varit sömnig idag!

Skogselva
0

Är det enbart wicca du är intresserad av?

Annars så tycker jag att C.Easons bok "stora boken om magi" är bra nybörjarbok, likt "Häxans handbok" av Dannie Druehyld.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ganna
0

#6 …och jag skulle bestämt avråda från Easons alster.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Skogselva
0

#7 men aldrig säger du vad det är som är fel med dem… är infon felaktig?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

dragonstar
0

Ja vet inte vad ni andra tycker själv rätt ny på detta område men jag gillar värkligen  Solitary Witch av Silver Ravenwolf. böckerna är dock på engelska men det är en härlig bok när man känner att man inte vet mycket och bara vill få en lite mer vidare uppfatting vad allt kan handla om. 

Annars letar jag själv efter intresant läsning har presis fått  To ride a silver broomstick av Silver Ravenwolf, som jag sak läsa nu under låvet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ahradia
0

#9 Jag har inte fått en så bra bild av Silver Ravenwolf efter jag läste detta.

Witches don't get mad, they get even.

maximiljana
0

#4.Varför skulle häxor få panik av den bästa nybörjarbok för fornnordisk häxkonst.Själv snöade jag in på Heliga platser "kraftplatser"ett litet avsnitt i boken sid 24.Där håller jag fortfarande på och forskar sedan boken kom ut i början av 90 talet.Tja vadå fördjupa sig.Det finns oändliga uppslag i den boken att fördjupa sig i.

dragonstar
0

Okej har inte jag sätt innan. Ja jag håller med om det. Mne jag har sett mellan fingrarna på sådanna komentarerer.

Läser det för att fe egna reflektioner alltså jag kan säga det tror jag eller det tor inte jag.

Har ni nadra bra tipps är jag ochså intreserad.

Tack för Varningen =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ganna
0

#8 Mer eller mindre, värsta avarterna förekommer när hon skriver om runor/runmagi, men även annars är det en lättviktig new age-doftande röra hon bjuder på i samma stil som t.ex. Silver RavenWolf.

Beroende på vad man är intresserad av så finns det bättre böcker att tillgå, problemet för nybörjaren är att lyckas bena ut vad det egentligen är som "drar".

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

pagan369
0

#11 Jag trodde någon skulle reagera negativt på bokens titel "svartkonst bok" :), men nu när jag är i "farten" så vill jag ta upp en annan författare som jag tycker är läsvärd min käre vän Bert yogson är det som är författaren till boken skydds änglar och astral energi "isbn 91-528-0531-x. kan till viss del förstå nr 6 kritik mot easson har själv läst boken avancerad magi, som jag tyckte var sådär,(hoppas folk nu förstår att man kan skilja på vad man anser om en person som person, och en person som författare)

Skogselva
0

#13 Först och främst skulle du kunna förklara ordet "avarterna"? Jag förstår inte det ordet.

Sen varje gång vi hamnar i den här diskussionen så brukar det bli samma sak. Jag ber om råd om bättre böcker, du svarar att det beror på vad man är intresserad av, jag svarar, men aldrig får jag några tips…

Det som kan räknas som grunderna i häxkonst, antar jag, är färgernas betydelse, elementen, örterna, verktygen, kristaller (och lägg gärna till ifall jag glömt ngt).

En bra nybörjarbok som behandlar dessa ämnen? Nämn en författare som är värdig att tro på, en bok som är värdig tiden. Men eftersom jag inte tänkt utöva wicca så kanske inte det är relevant med en uppsjö böcker om wicca-utövande? Wicca-böcker finns det ju annars gott om.

Sen beror det ju också på vilken tradition eller "ny"häxkonst man vill följa. Jag vet att du är kunnig inom båda, men med vilka ögon ser du på C.Easons böcker? Är det fel inom din tradition eller fel inom det stora hela?

Olika "traditioner" har ju sina egna traditioner, trots allt. Det som är fel i din kanske är rätt i någon annans och tvärtom. Är det så fel med new age för en nybörjare? Boken är ju lättöverskådlig och behandlar lagom mycket information, är man fortfarande intresserad efteråt så kan man ju söka sig vidare och läsa fler böcker. Man kan ju börja krypa innan man börjar gå.

Ska tillägga att jag inte har läst "stora boken om runor", utan enbart läst "stora boken om magi" + "complete book of spells" av henne.

Så istället för att enbart såga C.Easons böcker kom med förslag på författare/böcker som är bättre!

Astha
0

Jag hade nog mest tänkt följa Scott Cunninghams råd att läsa det mesta, bra eller dåligt och sen avgöra förmig själv vad som jag vill ta till mig. Är inte intresserad av bara wicca utan också magi etc.

Ta det lugnt allihop, jag vill inte att min tråd ska skapa upprörda känslor!!! Peace and love LOL

Blessed Be

Skogselva
0

#16 Jo, det är det bästa, att själv avgöra vad man ska ta till sig.

Tycker dock att man inte ska vara så snabb på att döma ut andras förslag, när man själv inte kommer med några bättre. Därför tog jag upp diskussionen igen.

Ganna
0

#15 Avart: dålig variant, oart, försämrad form; avvikande art, biform, underart, sidoform, varietet; negativ yttring

Orsaken att du inte får bättre svar är att frågorna fortfarande är för ospecifika. Ta örter t.ex. där man dels kan börja dela in den litteratur som finns efter användningsområde:

* I mat

* Som skönhetsmedel

* I medicin

* I magi/trolldom

etc.

Men det räcker inte, tar vi t.ex. magikategorin ovan så beror det ju på vilken tradition man är intresserad av. Svensk folktro? Hoodoo? Ceremoniell magi? Någon Nordamerikansk indianstam?

Sen skriver du att jag är kunnig inom båda traditionerna, med det antar jag att du menar traditionell häxkonst och modern häxkonst?

Eason har naturligtvis inte ett dyft med svensk traditionell häxkonst att göra.

Vad gäller den moderna häxkonsten så kan jag bara återigen säga att det inte finns en sammanhållen rörelse som kan kallas modern häxkonst där vissa begrepp, former av tro och praktiker är gemensamma - alltså finns det inga heltäckande grundböcker att tillgå.

Visst kan det vara lockande att ta till en lättåtkomlig, lättläst bok som bygger på "populärmagi" och new age men i det långa loppet är det att skjuta sig själv i foten. "Kryp" från ämne till ämne och bok till bok istället och se om något verkar mer intressant, fördjupa dig där och du ska se att ett spår leder till ett annat och en bra boks litteraturhänvisningar leder till andra bra böcker.

Skogselva
0

#18 och jag menar att det är inte så lätt att hitta bra böcker i det tidigaste stadiet, det jag nu har lämnat. Med det tidigaste stadiet menar jag då man är intresserad av häxkonst, men kanske inte vet om man vill/vågar hålla på med det eller inte. Jag vet att jag vill och vågar utöva magi.

Men man måste ju veta vad häxkonst innebär om man ska kunna krypa från ämne till ämne. Man måste ju börja någonstans. Då tycker jag att C.Easons bok kan vara bra - den är långt ifrån fullständig och man är väl knappast redo att "ta över världen" efter att ha läst den, men man får ju en bild av vad det innebär och man kan söka sig vidare. 

Böckerna är ju inte de lättaste att hitta precis, man måste känna till en författare inom ämnet eller vara insatt i hur SAB funkar.

Okej, jag sökte på "magi" på adlibris, och fick hundratals träffar, men det kan ju iaf vara svårt att skilja fakta från skönlitteratur om man inte vet vad man letar efter. För det blev ju en blandad kompott. Man kanske rent av blir skrämd av det faktum att man får upp Satanic bible bland träffarna?

Därför tycker jag att det finns stor vikt i att om man inte gillar när någon rekommenderar t.ex. Easons böcker, så ska man komma med ett annat tips som man tycker är bättre. Det här är lite som konstruktiv och negativ kritik.

(Förlåt: vad häxkonst kan innebära, ska det stå.)

willowena
0

Jag har tyckt mycket om Ann-Marie Gallagher's The Wicca Bible. Den är på engelska, men är rolig att bbåde läsa och titta i. Har ingen aning om även hon kanske räknas till de 'oseriöst informativa' eller inte, men det är en mysig bok. Man lär sig en hel del.

En annan med hög mys-faktor är Häxans hanbok av Kithara.

Blev själv nyfiken på att läsa det Cunningham har att säga.

Kramar till er och ha en fin helg.

Ganna
0

#18 Men det Eason beskriver är en liten bråkdel av det som skulle kunna falla inom epitetet modern häxkonst - och ingen vidare bra beskrivning.

Om du vill ha ett bra boktips måste du specificera dig mer; jag kan rekommendera bra böcker inom allt från databasprogrammering till textila tekniker, men både du och jag skulle slösa en hel del tid om jag gjorde det. Mitt exempel var vidsträckt, men det är för att illustrera att de böcker som kan vara av intresse för någon som funderar på att kalla sig för modern häxa är lika brett, dessutom finns det områden där som inte intresserar mig där jag inte skulle kunna rekommendera böcker, men där andra kan ha bra tips.

Be om ett specifikare boktips så får du det, men en kanon har jag inte tid att sammanställa.

Trollkvinna
0

#0 Om jag skulle rekomendera några "nybörjar" böcker att läsa och som  även har bra instruktioner och tips på hur man kan arbeta så håller jag tummen upp för dessa:

Marian Green: A Witch Alone: thirteen moons to master natural magic,

Natural Witchcraft, the timesless arts and crafts of a country witch. och Wild witchcraft.

Vivianne Crowley:Principles of Wicca

och Wicca, The old religion in the new millenium. ( finns även på norska)

#15 Personligen skulle jag aldrig själv be någon att läsa Cassandra Easons böcker. Tycker de är tunna, helt meningslösa och ett sammensurium av allt möjligt.

När det handlar om din fråga om det är "fel " med new age för nybörjare?

Ursprungs frågan handlade om böcker kring wicca relaterade ämnen och tror att man kan både spara pengar och minska graden av förvirring vid att undvika "fast food" varianterna på bokfronten.:-)

Trollkvinna
0

#16 Bara en kort fråga: Vad specifikt tänker du på när du skriver?:

Är inte intresserad av bara wicca utan också magi etc.

Astha
0

#23 Det var ett svar på någons fråga om jag bara var intresserad av wicca. Jag antog personen undrade om jag var intresserad av häxkraft och magi. Jag uttryckte mig kanske lite otydligt i min post. Sorry

Casiopeia
0

Jag har  fått pengar idag och shoppat häxiga/hedniska böcker!

Element Encyclopaedia Of 5000 Spells och Enciclopedia de Las Hierbas Magicas samt den Poetiska eddan i översättning av Erik Brate.

OK, lite OT men jag var tvungen att dela med mig av shoppingglädjen :-) Detta är i alla fall böcker jag fått rekommenderade för mig så jag hoppas de är bra. Kanske något som även intresserar trådskaparen? (Åtminståne de två förstnämda?)

Har även shoppat lite kul ingredinser till mina rökelseblandningar nu, btw- har helt fastnat för det här med hemmagjord rökelse :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Viper
0

Om det är nybörjarböcker om wicca specifikt man är ute efter tycker jag inte Jennifer Hunters En wiccas handbok är lika dålig som sitt rykte här i Sverige. Bara man är medveten om att den svenska översättningen av begrepp i många fall är direkt felaktig och att författaren inte representerar Den Stora Sanningen (vilket för övrigt ingen bok eller författare gör) är det inget större fel på den. Vill man främst läsa på svenska rekommenderar jag tusen gånger hellre Hunter än t ex Eason.

På engelska finns till exempel the Spiral Dance av Starhawk, (räknas nog som okonventionell på en del sätt, men med massor av bra övningar. Se till att få tag på ett nyutgivet ex så får ni också läsa författarens kommentarer 20 år senare).

A Witch's Bible av Janet och Stewart Farrar. Kanske inte den allra första boken en nybörjare ska läsa, då den inte är helt lättillgänglig. Men för den som vill veta mer om traditionell wicca är den oumbärlig. Grundlig, amibitiös och mycket lite fluff! Och är man bra på engelska är den ingen större match. Tänk bara på att den har några år på nacken, i en del frågor tror jag Janet Farrar numera har reviderat sin uppfattning.

Kanske ska tillägga att jag inte är wiccan. Det var där jag en gång började och jag tycker mig ha läst tillräckligt av både böcker och bokrecensioner för att våga mig på att tipsa lite. Men det kan ju hända att någon som faktiskt är wiccan har ett annorlunda perspektiv på de nämnda böckerna.

Bappho
0

Jag har en bok (som snart ska läggas ut på Tradera) som handlar om hur man måste leta litteratur utanför alla dessa tusen wiccatitlar som bara upprepar samma sak om och om igen om man överhuvudtaget ska kunna lyckas fördjupa sig i någonting. Kanske den vore att rekommendera i den här tråden.

Den heter The Study of Witchcraft - A Guidebook to Advanced Wicca, skriven av Deborah Lipp

Ta reda på först vad exakt det är inom häxkonsten som drar och läs om de ämnena istället och skippa alla dessa massproducerade wiccaböcker. (Ett tips från någon som slösat en massa pengar och tid på hundratals helt onödiga titlar, och gör det fortfarande ibland ;-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

spindelfot
0

Jag tycker att element encyklopedia är bra! Men det som gör den bra är att den pekar i rätt riktning för vidare research. Det är bra att ha flera olika böcker och källor att jämföra med varandra.

I element encyklopedia har jag tex läst om en ört - blivit nyfiken och läst om örten i flera andra böcker som jag har, plus sökt omkring på internet. Snart har man lärt sig örtens namn på olika språk, den latinska benämningen + vad den innehåller för verksamma ämnen. Då går man på djupet och förstår en örts användning ur många olika vinklar. Hur den botar, hur den används inom folkmagi, vari kraften ligger och hur den skall skötas, betraktas, användas.

Men - skulle jag däremot endast hålla mig till den enda boken, så skulle jag inte lära mig mycket alls. Det krävs ju att man är driven och söker vidare ur flera olika källor. Först då framträder en bra helhetsbild som man lär sig av, som stannar och ger en ett större perspektiv.

Och att ta en sak i taget är bra. Som sagt, en ört i taget, bit för bit ;)

Jag har länge velat ha Yronwodes bok om hodoo, idag såg jag den på amazon uk. 152 PUND!?!?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Bappho
0

#28 Det går att köpa boken direkt från henne på hennes sida också.

Kanske rootdoc har fått hem något exemplar oxå??

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Trollkvinna
0

#28 Det var ju ett vansinnes prisFörvånad….för en paperback utgåva??

Men såg att den finns  för £ 49 också. På LM shopen kostar den $14.95  eller hardcover $39.95( begränsad upplaga)

#28 och #29 Vi har inga flera hemma nu och kommer inte ta in den igen eftersom det blir för stora fraktkostnader på böckerna derifrån.

Mystica
0

Jag har en bok jag tycker är himla bra: A witch's grimoire: Create yout own Book of Shadows av Judy Ann Nock.
Den har innehåller mycket bra grundläggande information om ritualer, högtiderna och sabbaterna, hur man gör egen rökelse, meditation m.m.

Buckland's complete book of witchcraft av Raymond Buckland har jag själv inte läst än, men jag tycker den verkar bra och har hört mycket gott om den.

Jag har även en bok av Raven Grimassi som heter Hereditary witchcraft. Den handlar inte om Wicca, men om trolldom och speciellt de italienska trolldomstraditionerna. Det är dessa traditioner som är föregångare till Garnerian wicca, eftersom författaren var lärare till Gerald Gardner.
Jag har inte läst hela än, men det finns en hel del intressant och matnyttigt i den.

Ganna
0

#31 Raven Grimassi var inte lärare till Gerald Gardner (enligt vad jag vet är det tämligen otroligt att de ens träffats) och det är inte Grimassis variant av "Stregheria" som är "föregångare" till gardneriansk wicca.

Trollkvinna
0

#31 Raven Grimassi lever fortfarande och är Strega häxa (Italiensk häxkonst):-) och idag borde han vara rundt hundra femti år om han skulle vara Gerald Gardner lärare;-)

Mystica
0

Ah! Fel av mig! Jag ber om ursäkt! Måste ha blandat ihop saker och ting. Läste i boken igen och såg nu att han var lärare till Scott Cunningham: "I first began teaching the Italian Craft at Ye Old Enchantment Shoppe in San Diego during the summer of 1979. One of the people attending later joined my Tradition and studied under me for three years as a first degree initiate; Scott Cunningham went on to become a well-known Wiccan autor."

Men det står en del i boken om Gerald Garner och hur han beskriver engelska häxor på samma sätt italienska häxor blivit beskrivna, och att han tagit/lånat material från en Leland som haft en del fel i sina texter om en del saker.
Nu är inte jag alls insatt i just detta, och jag orkar inte efterforska mer just nu, men ja…Gerald Gardner tas upp i inledningen i alla fall och en del fel i en del saker beskrivs.