Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4180 ggr
cat-malou
0

Häxor och katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det bara en myt eller ligger det nån historisk sanning i att häxor har en svart katt?

SannaHolmgren
0

Min häxkatt har flera färger, det ser ut som om hon har solsken i pälsen.

Majsan sysslar med healing, hon lämnar inte någon ifred som är sjuk eller är ur balans. Älskar att ligga på magen på min pappa som är hjärtsjuk. Hon är dessutom "vakthund" och går med mig ut på kvällarna o nätterna.

Shailina
0

Jag har en healingpus och en fysioterapus :) Min Ronja healar min migren om jag har det, eller lägger sig på min mage vid mensvärk, och lägger sig gjärna på min rygg där det gjör ont. Celine kan hitta på att hoppa upp och trampa på katters vid (när dom kramar och trampar med tassarna) på mina smärtsamma muskler och massera dom :) Ingen av dom är svarta! Celine, huskatten, är tabby och vit. Ronja är randig(är nog tabby) över det hela, blanding mellan skogkatt och huskatt! Celine är empatisk, hon märker direkt hur det är med mig. Nog är hon telepatisk med skulle jag gissa, Katter har ett vis att komunicera på utan att nånting syns på utsidan, det MÅSTE va empati och telepati, det tror i alla fall jag ;)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

[tiiia]
0

katter är förmodligen "magiska" djur, varför skulle de annars i så många länder förknippas med magi och häxor? Glad det tror i alla fall jag, i det gamla Egypten var det ju en "katt" som vaktade vägen till de dödas rike, och de sägs ju även kunna se döda människor som vandrar omkring på jorden. Kanske för att de är så att de helt enkelt har ett mer utvecklat sinne och kan se och känna dem precis som de gör med levande människor.?

Dessutom så har man ju hört berättelser om djur som fått de åkommor som deras ägare haft och "tagit över" deras smärta och sjukdomar för att rädda sin ägare. Och även djur som "pekat ut" vart personer har t.ex cancer.

Zabbio
0

Min katta är trefärgad (svart, vit och rödgul) och inte det minsta magisk eller ''healande''..x) Roar sig mest med att välta ner mina prydnadsaker, gnälla i fönstret och riva på väggarna.. Fast hon är ju rätt mysig ändå när hon ligger och gosar med en i sängen..(presic innan hon bestämmer sig för att jag måste vakna och släppa ut henne den femte gången samma natt..x)

Härlig katt:P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Frazilo
0

Jag har 3 katter…& en är faktiskt svart.Räddade hans mamma som 2 månader senare fick 4 kol svarta kattungar,fick med mig honom till min dåvaranda lägenhet och han har vart min bästa vän sen dess!:) Håller med om att katter förmodligen är magiska eftersom dom så ofta förknippas med det! Plus att dom e hur sköna som helst!;)

Iram
0

Katter har en gång i tiden varit heliga djur på många ställen i världen. Då de i mångt och mycket förknippades med gudinnor blev de i och med kristendomens korståg naturligtvis demoniserade istället, och i samband med häxprocesserna dödades oräkneliga katter. Det finns teorier om att det var en av orsakerna till att pesten blev så svår. Katterna hade fungerat som råttfångare, och då de blev för få så kunde råttorna bre ut sig desto mer och det var de som bar på pestsmittan.

Själv har jag en svart bonnkatt som heter det något ohäxiga namnet Bosse! Skrattande

john-a74
0

Alla djur ser en en dimesion

mer än vi

där för kan vi dra nytta av djur i kris.

mandymoo
0

#7 ja det stämmer - det är ju inte enbart katter som har den förmågan… jag har en hund som är så känslig på hur jag mår … o har lite olika beteenden beroende på vad det är…. hon heter Heavenly Breeze… när jag fick henne så läste jag en hel del om wicca och den tron så även om jag tänkte kalla henne Candy så när hon väl kom hem så vart det Wicca… o det passar henne *ler*

Alwyn
0

Jag har två katter, en sköldpaddstabby och en brunmaskad mitted plus en iller! De är alla lika magiska för mig :o)

LinaN
0

Även kärleksgudinnan Freja, färdades med hjälp av stora katter i singvagn på hikmlavalvet och katter är i många kulturer förknippade emd stor visdom, lekfullhet och ombytlighet…..

Så i en del kulturer så anses kvinnan och katten vara väldigt starkt förknippade med varandra till humör o lynne (och det har ävl alla vart emd iom? en katt som kelar o har sig o plötsligt får nog och fräser til lelelr kloar en, likadant kan kvinnor göra…. ^^)

Jag har tre katter, en skogis/bonnkatt, en bonnkatt och en bonnkat/gudarna-vet-vad-korsning, en kastrerad hankatt o två honor, alla familj. 

Svartvita och alldlees genomhärliga katter….. Hankatten kommer till mig när jag mår dåligt, och den lilla honkatten (3 mån) kommer o sover hos mig om nätterna. Och nog ser dom saker och ting….

Litar till 100% på att mina katter och min häst "skyddar" mig mot otäckheter….

Gammalt skrock säger att när man ska flytta in i ett nytt hus ska man släppa in katten först, för då jagar dess närvaro bort ondsint småknytt och spöken.

Så nu när jag flyttar sk ajag både Rena med rökelse och slänga in katterna först :D samt sopa högljutt i lägenheten för o fösa ut allt smått och det gamla groll som de som bbodde där förut glömt kvar…… dvs inte renat bort själva….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hennum
0

jag har två svarta och två randiga häxkatter:D

min vovve (svart :P ) är otroligt bra på att upptäcka när jag är ledsen, då kommer hon och puttar, pussar och ska bli kliad på magen. Ibland nästan anfaller hon mig :P då kan man bara inte låta bli att skratta :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

cat-malou
0

#10 Hur menar du med det? Ska man släppa in katten INNAN man börjar flytta dit möbler eller gäller det att man ska släppa in den innan man slutgiltigt flyttar in i huset? Så att möblerna finns på plats och man kanske t o m redan har sovit över där nån gång men inte flyttat in permanent.

Det låter ju som om det är flera här som har "häxkatter", det kanske är så att katten passar bra ihop med häxan eftersom båda har ett öppet sinne och vågar göra det den vill och står för det?! Sen har nog faktiskt färgen mindre betydelse, det är nog så att det kanske låter häftigare i böcker osv med en svart katt till den där hemska, onda häxan som det oftast handlar om där.

Om jag skulle "utnämna" någon av mina katter till häxkatt så skulle det inte bli någon av de två svarta ovan. Det hände nämligen något igår när jag satt här på denna sajten och läste och hade Escut liggande i knät (som vanligt). Han brukar aldrig annars bry sig om vad som händer på skärmen men denna gången tittade han intensivt och liksom "pratade" till skärmen… Kan inte för mitt liv begripa varför men det var precis som om det betydde något för honom…

LinaN
0

Cat_Malou, jag vet itne, bara fått reda p åatt amn ska släppa in katten först, och jag ska i så lång mån som möjligt släppa in mina katter innan möblerna kommer p åplats….. just för att spöken o anant oknytt itne ska kunna gömma sig undermöbler o liknande ^^

Zabbio
0

hehe…det ska jag prova.. ska visserligen inte byta hus utan bara flytta till ett rum vi byggt till på vinden (lite avskildhet..x) yep..jag äe 19 och har inga planer på att flytta hemifrån..trivs aldeldes för bra här..heh..) men det kan ju inte skda att låta lilla Shavlon rusa runt där först när allting är klart sen:P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LinaN
0

Nej ,skadar knappast :P

Iram
0

Här har vi häxkatten Bosse. Han är slö och egoistisk, precis som en katt ska vara….Skrattande

Iram
0

Här är han ute och spatserar alldeles framför mitt lilla utomhusaltare. Det var tyvärr inte särskilt pyntat på bilden.

Lisbeth
0

Kan man ha en häxhund?:) Min ena hund älskar att få pendelhealing. Han lägger sig på rygg och viftar på svansen när jag tar fram pendeln, sedan så blundar han och somnar så gott. Glad

john-a74
0

klart det finns häxhundar :)

alla djur känner mer än vi ju :) ler

holtz
0

#7 Får man citera dig på det? =)

Athlas
1

Då har jag nog en häxhund istället för en häxkatt, för Eros gör mej alltid glad Glad

Shailina
0

Dom flesta djur är duktigare på att sansa och se saker enn oss dumma människor :) min häst ser andar, hon reagerar tex när en av mina hjälpare kommer inn i stallet av nån anledning, hon spetsar öronen, och sträcker fram huvudet för att hälsa :)

Hundar med ser massor av saker, dock funkar deras ögon lite annurlunda enn tex katter, så dom ser nog inte så skarpt som en katt skulle gjöra, men ser gjör dom likefullt! :D Och det mycket bättre enn va VI gjör. VISST kan hundar va häxahund! Hästar kan va häxahäst! :D

― J.R.R. Tolkien

xxxxx
0

jag har en lila katt och en kvast som jag brukar flyga på…Flört

bilden: don't drink and fly.

Alwyn
0

Jasså en lila katt? Vilken ras xxxxx?

Lisbeth
0

# 23 Det verkar finnas en liten häxa i dig också! Flört

xxxxx
0

aa precis Förvånad…eller inte.

katten  är en seames som jg har spreyat påOskyldig

SannaHolmgren
0

"Dont drink and fly"

*hihihi* Den var bra!

Destany
0

jag har 2 katter o de verkar se saker i min lägenhet o i livet som inte jag ser..

Frazilo
0

Här är 2 av mina 3 små häxkatter!Skrattande

SannaHolmgren
0

Här är Majsan. Hon som har solsken i pälsen.

LinaN
0

Min knasiga hankatt :P

LinaN
0

Min lilla honkatt Ch'i Lin 2 dygn gammal…..

Ska ta nya bilder snart :P

LinaN
0

och så mamma katt Issa, mor till mina bägge ovanstående katter.

Athlas
0

Lägger in en bild på min blyga S*Enstigen´s Aragorn..kanske ingen häxkatt, men han får va me ändå Flört

Shailina
0

Åååå! Säg till om du skulle gjöra dig av med honom, Athlas, han får et hem här om jag så skall sätta gag på gubben innan!!! *derglar som attan* Vilken vacker katt!!!!

― J.R.R. Tolkien

Athlas
0

#35 Hehe!!  Ja visst e han vacker. Kommer nog inte göra mig av med honom i första taget. Han är min!!  Flört

Iram
0

Ja det var verkligen en fantastiskt vacker katt!

Athlas
0

#37 Tack! blushing)

LinaN
0

Athlas, skogis? elelr maine coon?

Athlas
0

#39 Skogis Glad

LinaN
0

*spinner* sån snygging :P

Athlas
0

Hehe! color

catgirl
0

*Putt*

siddelina
0

Jag har tre kissar, två sköldpaddsfärgade honom och en kolsvart kille. Tessi, 9 år, sover på min axel när jag går och lägger mig på kvällen. Hon vet när jag är ledsen och behöver tröst, då lämnar hon mig inte utan ligger och spinner hos mig. Hon är en väldigt klok och rolig kisse som jag har fått äran att lära känna Glad

Zudine
0

Är ny här på forumet och tänkte bara presentera sötnosarna som jag och min man adopterat. Vi får hem dem i Februari och jag håller på att längta ihjäl mig efter våra små häxkatter.

Längst fram på bilden; Lancelot, i bakgrunden; Merlin :)

Helka
0

Åh vilka sötnosar Zudine!! Hmm, om mina katter är magiska vete f*n, pratsamma och kräver en massa mat, tar mycket plats, och slösar med sin kärlek. Den ena är vildkatt som adopterade oss, tabbufärgad med svart kajal runt ögonen, otroligt vacker hona. Hankatten hittades i kylaren på en bil, blev uppfödd med flaska, har utvecklats till en riktig kung, nu är tyvärr bilderna sen i somras, så han har växt en hel del!!

Helka
0

Jahapp, här kommer hankatten då, som jag skulle fått in där…Generad, alltså här var han bara 3 månader, nu är han en ful tuffing!

Helka
0

Men herreguuuud, jag tycks vara en mycket förvirrad människa…(stämmer inte alls…ehöm…)

Zudine
0

Tackar så mycket Helka. Dina sötnosar var otroligt vackra dom med. Jag är bara lite små orolig för hur det ska gå med våra små katter. Dom är ju hittekatter så jag har fått höra att dom e väldigt skygga av sig och så.

Så om någon har nått tips för hur jag ska jobba med dom för att dom ska utvecklas på den sociala biten är jag väldigt tacksam. Vill ju att dom ska må så bra som möjligt

Athlas
0

#49 Här på iFokus finns det ett forum som heter hittekatter, de har säkert tips att ge dej angående missarna.. Glad

Zudine
0

Tackar för tipset =)

Wanilj
0

Har tre små kissar!

Två svarta med vita tecken och en sköldpadsfärgad.

Mamma katt är alltid med vår son, hon föjler honom överallt, från och till skolbussen, sover hos honom hela nätterna. Hon är mkt speciell förstår vad man säger till henne och är en enastående jägare! Vi hade musbesök här för ngr dagar sedan. Satte in henne där vi såg musen sist och bad henne fånga den.. Vem tror ni inte kom med liten mus en stund senare!!! Hon tar extremt mkt möss och vi är hemskt tacksamma!

Det ända problemet jag har med våra katter är att de följer med överallt, till lekparken, bostadsområdet och ut i skogen! Folk tittar lite skeptiskt på oss närvi kommer med tre katter i släptåg! SAmt de busar och far, de turas om att rusa upp i träden runt omkring men ibland har vi tre katter "hängandes" i träden….

Riktiga lustigkurrar!

Wanilj
0

*är dock ingen häxa*Skrattande

LinaN
0

Min honkatt Issa är en utomordentlig spindeljägare. jag pekar på var spindeln är, hon jagar  leker o äter sedan upp spindeln…..

o ja, jag har en viss fobi mot spindlar……. men Issa verkar tycka att spåindlar smakar gott.

OzzyochJag
0

Jag har iaf en svart katt vid namn Izar. Glad
Mycket underbar och speciell individ.

SannaHolmgren
0

#54 Jag trodde inte katter ville äta spindlar. Min Majsan vägrar äta spindlar. Om hon råkar nosa på dem så ruskar hon bort dem från nosen, och spindels springer lyckligt iväg. Men flugor äter hon.