Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 4071 ggr
Coturnix
0

Våra egna närmaste källor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med tanke på Gårdbäcks intressanta artikel, källritualer.
Vi hittade igen en kallkälla pågrund av att barnen som bodde här för sjuttiofem år sedan kom på besök och berättade, att "surhålet" vid skogsbrynet var deras "vattentag". En torrsommar grävde vi, vi grävde tills den forna källan visade sig.
En stensatt källa.
Vid vår kyrkoplats finns också en källa. Sigfrids källa kallad. Upprustad och med kristet kors. Den källan är äldre än så.
Jag tror att vi alla har källor i vår omgivning. Upptäck dem! Och visa resultatet här! ;)
Härlig höst och leta rätt på våra källor!

spindelfot
0

wow!

'barnen för 75 år sedan'

då tänkte jag mig, att några uråldriga skogsbarn plötsligt uppenbarat sig vid husets knut ;)

Då kom jag att tänka på en dröm jag hade om brunnen vid torpet.

När huset köptes för lite över tjugo år sedan så hade vi ingen grävd brunn. Då togs vattnet med hink ur en grävd källa, som var som ett stort hål i marken (lite barnfarligt kanske..) men den sinade. Då skulle det grävas ny brunn. En man från bygden gick med slagruta och pekade ut en plats, och där grävdes ordentlig brunn, pump och allt. Vi har aldrig tagit prover och så på vattnet, dåligt med pengar etc. Vattnet har använts till tvätt och disk. När man smakar på vattnet smakar det järn.

Jag hade en dröm då jag satt vid verandan, plötsligt kom det en gammal krökt man i bruna rostiga kläder gåendes, knarrandes uppför tomten och fram till mig. 'Jag är brunngubben' sa han. Jag frågade om han ville ha ett glas vatten och det ville han. Brunngubben är det synd om, han är täckt av rost från brunnen…

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Coturnix
0

Järnhaltigt vatten är egentligen ingen fara med…
Joi precis så var det, de nio "uråldriga" barnen kom på besök med en turistbuss. Kvinnor och män vandrade runt och in i huset samt berättade sina minnen. Minnet att vinden inte var inredd då, att pojkarna bodde där om somrarna. Att rummet till höger, var uthyrt till en annan familj.  Och att vattnet bars från källan varje dag. Ja det var ett märkligt och vidunderligt besök. ;)

Astha
0

Har hittat drömtorpet mitt ute i skogen! En gammal fädbodvall med grävd brunn men även källa i närheten! Massor av urgammal skog runtikring. Önskar mig bara att pengarna skulle strömma till så jag fick råd att köpa stället!

Om min dröm blir sann blir ni alla inbjudna till källritualer när ni vill!

Astha

vildarosen
0

vi har flera källor i skogarna omkring mina föräldrar.. ska ta me mig kameran  o fota nåra av dom nästa gång jag åker hem…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

ladysparkle
0

Det finns en källa nära Hellasgården i Stockholm där jag varit några gånger! Jag borde kolla om det finns nån närmare här i Farsta till exempel!

Vekka
0

Ruskella källa :)

Källan Litha -08

Coturnix
0

Vad fint! Vad roligt! Det här kommer att bli en riktigt källrik tråd!

AnteMsson
0

Så får vi källsortera sedan…

Ganna
0

Ni ser vad bra det är med källhänvisningar. ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

euphoria
0

En fråga: Vad menar man med slagruta?? :)

redhead82
0

Slagruta är ett redskap som används för att söka t.ex. en vattenkälla eller försvunna föremål/personer!

Sökaren använder sig oftast av en trädklyka som har tre "handtag"! Sökaren håller ett handtag i varje hand och riktar det tredje mot marken! När sökaren passerar områden som har en vattenkälla eller det försvunna föremålet/personen/dylikt börjar salgrutan vibrera och röra sig!

Hoppas det blev lite klarare med denna förklaring, annars kan du gå in på t.ex. wikipedia och söka på ordet slagruta!

//Redhead

Honungskaka
0

det enda jag har här borta är ett naturligt "träsk" :P

Josefin

Medarbetare på Glamour I Fokus!

euphoria
0

Tack Redhead,  blev mycket tydligare nu ja:)

Skogselva
0

#6 Önskar att Falköping (kommun) låg på gångavstånd, då hade jag gått till ruskela hela tiden… Gråter

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad