Liten magisk äppelbetraktelse :)
Har ni tänkt på att när man delar itu ett äpple på tvären, alltså inte på längden från kvist till rosett, som man brukar, utan tvärsöver äpplets 'mage', så finns det ett perfekt pentagram inne i äpplets kärnhus :)
Ingen slump att äpplen förekommer ofta i magin, mystiken, mytologin och i många olika kulturella sammanhang…
Delar alltid mina äpplen på tvärsen och äter runtom pentagramkärnhuset som sen offras tillbaka till moder Jord… liten vardagsmagi… :)
Naturen är magisk!
)O(
Tack, nu fattar jag vad alla menar när de har sagt att det finns ett pentagram om man delar äpplet i tu.
Jag har då aldrig sett nå't pentagram, så jag trodde att det var en myt, får skylla på att det är för att jag alltid delat äpplet från kvist till rosett.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!