Trolldomsutövare forna tiders jobbcoacher?
Numera ska vi alla ha en coach.
Genom uppmuntran, visualisering och "empowerment" blir vi tillslut kaxiga nog att hävda oss tillräckligt för att bli framgångsrika karriärister inom såväl arbetsliv som privatliv.
Arbetsförmedlingen har insett hur effektiva coachernas arbete kan vara och halva terapeutsverige har snabbt omskolat sig från "Reikimaster" till "jobbcoach".
Vilka metoder är då mest populära bland dessa coacher? De fleast coachingutbildningar tror sig ha sin grund i Neuro Lingvistisk Programmering, eller NLP som det brukar förkortas. NLP grundades av amerikanerna Richard Bandler och John Grinder och därefter har många stora inom coach- och hypnosbranchen tagit efter.
En mycket populär metod inom NLP är att lokalisera den visualiserade bilden av det man vill ska ske i relation till ens egen kropp. När man hittat eller bestämt dess plats letar man sedan reda på vart man har de bilder som representerar det man verkligen tror ska ske. Exempelvis bilden av att solen ska gå upp imorgon. Därefter flyttar man bilden av det man vill ska ske till den plats man har bilden av att solen kommer att stiga upp imorgon.
Däremed har man fäst det personen vill ska ske med något de redan bergfast tror ska ske och på så sätt fått personen att tro på det nya.
Till dessa visualiseringer lägger man ofta något NLP kallar för "ankare". Det vill säga man länkar och fäster det hela på en fysisk plats med en fysisk upplevelse.
Tron kan försätta berg och är förutsättningen för att magi ska fungera, enligt alla utövare.
Inom Trollomstraditionen tar man något man redan tror sig veta och sätter det samman med det man vill ska ske. Alla folkmagiska arbeten visar upp samma mönster även om de ibland speglar trosföreställningar som idag kan anses var mindre "absoluta" än var de än gång varit.
Vi hittar det i formler som läses - "Värken ska stå, så sant som den man som vet rätt men vittnar orätt i Helvetet står!" liksom i de handlingar som utförs - fläsket under stenen kommer helt säkert att ruttna och försvinna och därmed också vårtan man gned dem med.
Ibland är det den underförstådda innebörden av orden eller handligen som ger dess betydelse:
"Du ska ha lika mycket värk som detta trä värker" eller "Du ska få lika mycket av mig, som en jordfast sten i havets djup".
I jobbcoach-termer skulle det kunna bli;
"Din otur med att skaffa jobb ska förbli lika fast som den torra grenen i spisens gap".
eller varför inte lägga två magneter framför den i behov av coachning. Döpa den ena magneten till "Arbetgivare N.N" och den andra till "Arbetssökande N.N." och sedan lägga dem nära varandra på ett bord och läsa:
- Lika lite som dessa vill vara utan varandra, lika lite ska "N.N." vilja vara utan "N.N.".
Sen kan de få bära med sig dem i en liten påse till intervjun eller lägga hemma vid skrivbordet i väntan på svar.
Syftet med detta inlägg är inte att säga att alla jobbcoaher är häxor.
Syftet är visa att metoderna som används och eftertraktas idag kanske är trolldomskonst i amerikanska modekläder.
Diskussion?
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.

#0 Jag vet inte om jag förstår inlägget korrekt; menar du verkligen att många reikimasters skulle utbildat om sig till jobbcoacher (i Sverige?) och att de använder de metoder du beskriver?
Jag har precis avslutat ett samarbete med två jobbcoacher, eftersom jag tack och lov fick jobb (men ej på magisk väg utan genom en del slit
). Den ena jobbcoachen hade en lång bakgrund som säljare och den andre inom kriminalvården om jag minns rätt.
Vad som gör jobbcoacherna så bra är att de har lång erfarenhet och stort kontaktverk inom många olika företag (det tror jag inte nödvändigtvis att man tillägnar sig som reikimaster, men jag kan naturligtvis ha fel) och att de genom sina kontakter hittar "de dolda jobben" på arbetsmarknaden. Då får de som går hos jobbcoach första tjing på dessa tjänster, samtidigt som man får tips om allt som rör jobbsökande.
Ursäkta, nu förlorade jag den röda tråden. Jag ville nog mest säga att jag inte tror att många (eller några?!) jobbcoacher i Sverige har den bakgrund du pratar om. Har du personligen träffat någon, eller vad är det som får dig att påstå det?
#0 Tror man att trolldom endast är affirmationer och placebo är väl jämförelsen någorlunda god - och kanske tror de flesta inte mer om trolldom (och annan magi) än så.
För min del råder det ingen tvekan om att trolldom är långt mycket mer.
F.ö. är väl största bidraget från coaching-industrin mot arbetslöshet alla arbetslösa som fått jobb som coacher. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#1 Jag är inte typen som skriver utan belägg eller erfarenhet. Branchen är stor och omfattar såväl den sorts jobbcoacher du beskriver och den jag beskriver och en hel del blandningar därimellan. Jag kunde ha skrivit till andra typer av coacher som "ledarskapscoacher", "livscoacher" osv. Merparten har fått utbildning eller åtminstone genomgång av de metoder som Milton H. Ericson använde och som hans efterföljare utvecklade.
#2 "affirmationer" och "placebo" är inga trolldomsbegrepp alls och jag förstår inte varför du menar att Trolldomskonsten (eller magi) som helhet skulle decimeras till två metoder som dessa. Poängen handlade om metoder förr och nu för att handskas med trosföreställningar och de krafter man därigenom kommer åt.Jag håller med om att Trolldomskonsten innehåller mycket mer och att de flesta moderna terapier och metoder försökt men inte fått med sig "russinen ur kakan".
Jag kanske var alltför otydlig i mitt inlägg.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#2 …eller så var jag otydlig eftersom min poäng var att man _inte_ kan decimera trolldom till affirmationer och placebo, vilket jag tyckte blev effekten av jämförelsen. Så jag tror vi är överens i det stora hela.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#0 Roande text. 

diskussion efterfrågas: jag kan bara säga att jag instämmer i att jag håller med dig i att det är "trolldomskonst i amerikanska modekläder", mycket tankeväckande text.