Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 4871 ggr
vildarosen
0

citronmeliss

Har den någon "magisk" egenskap?

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Bappho
0

Lugnar oroliga nerver, ger harmoni…

..får det att ljusna och lätta

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

OleaViola
0

Kan också vara Bra om man har svårt att sova……. men det är ju som Bafo skriver att det ger Bla harmoni så är det ju lättare att sova………….

spindelfot
0

Bra mot depression och oro/ångest, då dricks det som kurte, har inte provat själv men har hört att det ska vara mycket bra.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Endroppeihavet
0

Har hört ett recept på kärleksvin med vederbörande ört - Citronmeliss som fått dragit i vin i ca. 2 veckor.

Eller hört och hört. Läst. Och jag provade, men *skratt* vid tillfället var jag 14 år, blyg som snigel i öknen och därav fick ingen smaka på blandningen.

Kanske någon annan har bättre lycka. Eller olycka Flört

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Coturnix
0

Bra "krydda" att packa in nyfångad fisk med! ;)

Astraea
0

#4 Naaww men du gjorde det ändå. ;) Jag känner igen det där. Jag var också blyg när det kom till killar och gjorde grejer men eftersom blygheten fanns där så kom det liksom inte längre än så haha! *nostalgisk*

Searchingmoonwolf
0

#3 Du skriver "dricks som kurte". Hur dricker man då?

Endroppeihavet
0

#6 Haha, häxnostalgi! Flört

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

spindelfot
0

#7 Vattnet får inte koka utan vara strax varmare än ljummet, det ska vara ca 2 dl vatten och 2 msk ört (om jag minns rätt)

sedan ska man dricka det sakta, inte allt på en gång i en slurk. Vissa örter ska man inte dricka av för mycket heller, utan som det heter, en kur - en gång på morgonen, en gång vid lunch, och så sen kanske en gång till kvällen. Det varierar en del beroende på - om örten är färsk eller torkad, vad det är för ört, osv. Dra en vända på google om du vill veta mer specifikt, detta är bara generellt vad som brukar gälla för kurte.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

vildarosen
0

Där ser man! Då måste det varit mitt undermedvetna som styrde mig till citronmelissen då jag har svårt me sömnen nu för tiden och få lung om kring mig! tack för alla tips!

Mvh Rosen

Bodvar
0

Örten ansågs även vara stärkande för hjärtat. Därav det gamla, och myckte vackrare, svenska namnet hjärtansfröjd.

Isfolkshaxa
0

Citronmeliss- Mot olycklig kärlek

Depression, dåliga nerver, huvudvärk, insektsbett, magbesvär, sömnlöshet.

Häx väx, hasta kvasta Flört

Iram
0

Jag brukar ofta nypa mig ett blad när jag går förbi min melissa, det är gott att tugga på. :-)

Zoraye
0

#11 Aha! Jag har ofta undrat över vad det är för växt man sjunger om, som i visan "Uti vår hage" benämns som "hjärtansfröjd".
Tack och bock!

Coturnix
0

Citronmellis.jpg

fridelfina
0

Kommer den åter, eller måste man sätta frön? Blommar dem?

Jag har nämligen planterat en planta på i min lilla skogsträdgård.

Sovgott
0

Om inte annat så luktar den ju gott! :)

Vekka
0

Jo, den är perenn :) kan bli rätt så stor, en liten buske. Men den tycker inte om att flyttas,
Min stora, över en meter hög o bred :) meliss flytta jag förra året o hoppades det skulle gå, den tog flytten bra, fortsatte att se fin ut, men den klarade inte vintern :(
Den blommar med små vita blommor :)

Melissa officinalis

Hjärtansfröjd

KRANSBLOMMIGA VÄXTER

Lamiaceae

Citronmeliss, eller hjärtansfröjd är en krydd- och läkeväxt som från Orienten har spritt sig över hela Medelhavsområdet. I vårt land odlas den som kryddväxt, och påträffas någon gång förvildad. Den hör till de förnämsta biväxterna, vilket förklarar det vetenskapliga släktnamnet ytterst av det grekiska ordet meli, honung. Orten odlades som honungsväxt redan under antiken; Vergilius och Plinius berättar att den även användes till ingnidning av nya bistockar. På 900-talet prisades citronmeliss av araberna som hjärtstärkande medel och som medel mot melankoli. Alla delar av örten, särskilt bladen, har en stark och angenäm doft av citron. Citronmeliss ingår såväl i chartreuse- och bénédictinelikör som i s.k. karmelitersprit, ett destillat av citronmeliss, citronskal, lavendelblomma, kanel, nejlika, muskot, koriander och angelikarot, som karmelitmunkarna i Paris införde som arkanum - läkemedel med hemlig sammansättning - år 1611. Den användes utvärtes och invärtes mot olika smärttillstånd, trötthet och illamående och är än i dag mycket omtyckt.

Förekomst: Ursprunglig i Sydeuropa och Medelhavsländerna. Självsår sig inte i vårt land men övervintrar bra och odlas ofta.

Kännetecken: En 30-90 cm hög, flerårig ört med förgrenad stjälk. Blad motsatta, med korta skaft, äggformade och grovsågade. Blommor vita (juli-september) , några få tillsammans i knippen från bladvecken. Foder tvåläppig, övre läppen med tre tänder, hårigt Krona med platt överläpp och treflikig underläpp, 4 ståndare. Fodret omsluter vid fruktmognaden 4 enfröiga delfrukter. Doft citronliknande. Smak bitter.

Använda växtdelar: Blad, torkade och färska.

Innehållsämnen: Eterisk oja med citral, citronellal (ca 0,1 %), som ger den citronlika lukten, bärnstenssyra, kaffesyra, garvämnen.

Medicinsk verkan: Verkar lugnande och kramplösande vid nervösa magbesvär. I stora doser allmänt lugnande (= sedativ verkan), sänker lätt förhöjt blodtryck. Sänker pulsen.

Användning: Torkade blad som te vid nervösa magbesvär. Vid nervositet. Färska blad som krydda till fisk och i sallader.

vildarosen
0

Oj tack alla för all information om citronmelissen! Kanonn bra att få läsa om det och lära sig.. så det är den växten som det sjungs om, har ofta undrat!

Mvh Rosen

Bjornen
0

Citromelis har sitt ursprung någonstans i Mellersta östern. I antikens Grekland var den känd som läkemedel och romarna tillägnade den åt jaktgudinnan Diana. Det var munkarna som tog den från Medelhavsländerna till Mellaneuropa. Den Heliga Hildegard av Bingen skrev på 1100-talet: "Den som äter av örten vill gärna skratta, ty örtens värme påverkar mjälten, varigenom hjärtat blir glatt. Den brukades även mot fallandesot, revorm, pestbölder, klåda, tandvärk, huvudvärk och migrän, yrsel, hosta och diverse annat. Den ska också stärka minnet och förbättra koncentrationen. Den schweiziska läkaren Paracelsus (född 1493) utnämnde den till "livsexilir" och ansåg att den kunde ge en människa ett nytt liv. Den ansågs förlänga livet och flera blev mer än hundra år genom att de drack te på citronmeliss på 1300-talet. En vanlig användning under lång tid har varit mot nedstämdhet och depression.

Enligt Linne är citronmeliss ett bra schampo för den som inte vill bli gråhårig. Den har i stort sett använts för nästan alla åkommor. Blommorna uppskattas av bin som producerar en ljus välsmakande honung. Den odlades i Uppsala botaniska trädgård 1631 enligt förteckning av Erik Schroderus.

Det är en lättodlad växt men härdigheten i vårt klimat är begränsad. Det är särskilt viktigt att den inte klipps ner på hösten och behöver torrt under vintern.

Källa: Förkortad text från mitt arbetsmaterial om gamla odlade växter.

fridelfina
0

Åhå, låter som en perfekt ört! Blir nöjd med mitt val av växt, har ju bara ett fåtal än så länge i min lilla skogstäppa. Glad

Tack för all info, Bjornen, Vekka och andra

morrigan
0

mkt trevlig ört.

har dock för mig att den inte ska intas av gravida (?)

therootdoctor
0

Fin i blandningar för att dra till sig NY kärlek. Kan användas för att rensa bort gamla band från tidigare relationer ihop med citron och mejram. Den kan också används för att förgifta speglar och annat mindre trevligt.

vildarosen
0

Jag har en fråga nu inför höst o vinter då jag har min citronmeliss på balkongen.. ska jag förvara den där eller inne?

Mvh Rosen

Mystica
0

#23 Vad menar du med "förgifta speglar och annat mindre trevligt"? Jag är nyfiken - Berätta mer!

toov
0

#24 Planterde för ett antal år sedan 1 liten kruka citronmeliss i en rabatt i min trädgård… nu har den spridit sig så den nästan täcker hela! Nu är ju inte jag så ofta i trädgården o rensar men ändå… Har i alla fall aldrig tagit in den över vintern Flört

#23 & #24 Nu blir jag  nyfiken! :D Berätta mer! :]