Livshjul
Enligt det nordiska livshjulet, och andra traditioner för den delen, plaserar man vatten i norr, eld i söder, luft i öster och jord i väster. Jag arbetar utifrån den synen då det för mig faller sig logiskt om man väger in tanken om polariteter, elementens egenskaper, dygnens och årstidernas rörelse m.m.
Men hos många häxor och wiccaner arbetar man med jord i norr och vatten i väster istället.
Det skulle vara intressant att höra olika personers tankar kring detta.

feng shui typ ja det tror jag men det går lixom en röd tråd genom allt med livscyklar och så inom all troer ju :)
men det kanske bara jag som ser det ler :)
för mig faller det naturligt med den nordiska livs-sircelen om jag skall använda nån livs-sircel
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Först vill jag säga välkommen till Skogsgubben:-) Ett intressant område ditt inlägg handlar om.
Litegrann om mina tankar om detta…
Våra mänskliga indelningar blir alltid i viss mån godtyckliga på det viset att det rör sig om förenklingar i iakttagelsen av naturens rytmer. Därför kan inte indelningarna bli identiska. Det är olika sätt att berätta om Naturens rytmer och en grund för olika jordnära andliga traditioner att sedan arbeta med indelningssystemet som ett redskap bland andra redskap. (Redskap och hjälpmedel för det inre sinnet kan ju vara både fysiska föremål och teorier och annat) Indelningarna av elementen och hur de associeras till olika företeelser, är alltså som olika sätt att skapa hjälpmedel eller redskap för att fördjupa våra kunskaper om hur naturens inre, livskraften, verkar genom elementen, naturens byggstenar. Med livskraften menar jag det som i vissa indelningar kallas det femte elementet, ande, kvintessensen.
Den mest kända nordiska elementindelningen är ju luft, jord, eld, vatten och is. Medan den ännu mer kända allmänt västerländska indelningen är jord, luft, eld, vatten och ande. Vilka riktningar som associeras till respektive element, kan precis som Skogsgubben nämnde, variera något. Detsamma gäller även andra elementassociationer. Många moderna hedningar använder pentagramsymboliken eftersom den är mycket användbar och tilltalar många. (Pentagrammets olika spetsar representerar de fem elementen jord, luft, eld, vatten och ande, ifall det finns nybörjare här inne som undrar vad vi babblar om:-)
Men det finns inga måsten att som häxa använda just den indelningen. Och även inom häxkonsten finns ju extremt många olika traditioner och även individuella sätt att indela. Det är väl grundtanken bakom elementläror som är viktigast att förstå och att själv verkligen känna för den indelning man väljer att arbeta med. Eller vad tycker andra här? Man kan delvis åtminstone påbörja att lära sig något nytt om sammanhangen i livsväven genom att studera alla möjliga elementläror. Men förutom att studera de olika lärorna, så är väl det väsentligaste att man inser att det är redskap. Våra indelningar är redskap. Redskap är till för att användas på något sätt. Framförallt för att hamna mer i samklang med de krafter och naturliga energier som alla elementläror i grunden handlar om. Att lära oss hur vi kan använda detta för att läka, hela och återupprätta balansen när den störts. Alla former av elementlära handlar i grunden om samma sak. En helhetssyn. Synen på livet och Alltet som en väv, där naturens byggstenar har en inbördes relation och hänger samman på speciella sätt. Ett bra sätt för moderna västerlänningar att lära sig förstå elementläror är att studera ekologi. Att lära sig hur de olika elementen samverkar; jord, luft, eld (vilket är värme och ljus i naturen) och vatten. Om man ser allt detta som besjälat, som heligt, så har man ju faktiskt lagt till det femte elementet; ande. Det element som genomströmmar alla de fyra grundelementen. Det är en aspekt av den fascinerande pentagramsymboliken och mycket användbar och omtyckt i allehanda former av Wicca och Häxkonst.
Men sedan är det ju genom upptäckter och eget utforskande som man gör sina personliga och mest verkningsfulla associationer. Jag associerar mina kraftdjur till speciella element och riktningar och tycker om att arbeta med det som utgångspunkt i mycket av det jag gör och upplever i min Konst (med konst syftar jag på Häxkonst;-) Det är också ett bra sätt att ära och uppskatta kraftdjuren/skyddsandarna.
Jag avslutar inlägget med ett litet utdrag ur Nattskogens kurs i häxkonst och magi delkurs 3 (ett stycke som handlar om just elementindelningar)
"Det är samma grundprinciper och helhetstänkande som ligger till grund för de alla. Man kan välja att arbeta med en enda kulturs indelning eller flera parallellt om man föredrar det. Personligen föredrar jag dels denna allmänna västerländska indelning som pentagrammetåterger, men även vår gamla nordiska elementindelning. Det finns också sedan mycket långt tillbaka sofistikerade elementteorier i t ex Kina och Indien."
Jag använder mig av min pentagramsmodell, men har nog virrat till de olika elementen lite…
Förhoppningsvis är mina väktare lika dåligt orienterade som jag själv, tillsammans brukar vi hitta dit vi ska i alla fall
, fast Elden är lagd i Norr och etc…. Herregud, jag låter ju mer och mer virrig för varje inlägg, nåja, det funkar för mig i alla fall!

jag har aldrig hört talas om den där nordiska modellen :O men nu har jag ju det, o de va på tiden :P
jag använder men av den där vanliga med jord i norr… men jag brukar inte pyssla med så mycke ritualer så jag har inte funderat så noga över varför ja har just den.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jag har aldrig hört talas om det nordiska elementet. Men jag får väl studera lite mer i ämnet - allt det här är fortfarande väldigt nytt för mig. Jag håller för övrigt inte på med ritualer, men det är absolut någonting jag kan tänka mig att testa i framtiden.