Bad och Källritualer i Trolldomstraditionen.
Det är tråkigt att se hur mycket det länkas till engelska och amerikanska sidor och böcker gällande häxkonst och magi nuförtiden.
Det verkar vara alltför få svenskar som frågar sina egna far och morföräldrar om vad de upplevt och hört om när de var yngre. Även om de inte säger sig veta någonting om "magi" eller "trolldom" kan jag försäkra er om att de ofta vet en hel del om "sätt att ta bot vårtor", "skrock", "vidskepelse", vad som ansågs ge otur och tur och vad man gjorde för att bota.
Om du får höra något i den stilen så fråga efter detaljer; Skulle det göras en viss dag? Var det några andra regler man skulle följa? Osv.
Skrapa lite på ytan där och upptäck att vår egen Trolldomstradition är lika innehållsrik som Hoodoon eller vilken annan folkmagisk tradition som helst.
Fråga runt! och skriv gärna ner vad du får höra här.
Som bidrag till att uppmärksamma vår egen trolldomstradition börjar jag med att lägga in en text om magiska bad.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Bad och Källritualer i Trolldomstraditionen
Svensk folkmagisk praktik i samband med källor
Av: Johannes Gårdbäck
Traditionen att bada, ta vatten och offra i källor är en av de äldsta, populäraste och mest långlivade av alla Trolldomsritualer i Norden. Dessa ljuvliga källor och de ritualer som utförs vid dem förtjänar att få lite mer uppmärksamhet av landets aspirerande och praktiserande magiutövare och därför infogar jag här ett utdrag ur therootdoctors korrespondenskurs i "Trolldom Hoodoo och Folkmagi" med reservation för eventuella missförstånd i den del som handlar om historiken.
Bakgrund och historik
…
Många av källorna hade och har fortfarande namn efter de gamla gudarna och gudinnor - exempelvis Odenskällan i Närke, Frejas Källa i Arboga…. men merparten fick helgonnamn vart efter som kristendomen spred sig. Dessa helgon kunde ofta vara lokala, då helgon under äldre tid utsågs av stiftets biskop och därmed fick firas inom hans stift. Helgon som godkänts i högre instanser, som Ärkebiskopsstiftet fick firas inom hela dess räckvidd och så vidare. Det finns många legender och sägner om hur dessa botas, får hjälp, förolyckas eller blir oskyldigt dräpta får källan att uppstå och så även blir källans ande eller helgon.
Såhär kunde det låta om källans uppkomst:
I Halländska Sibbarp stals en gång en häst. Ägarna gav sig genast av för att leta upp den. Tjuvarna blev därför panikslagna när de märkte att ägarna var tätt i hälarna på dem och bad därför en vaktpojke de mötte på vägen att hålla hästen. Sedan sprang de därifrån. Ägarna får syn på pojken och hästen, antar att det är han som stulit den och hänger honom därför i ett träd. Pojken svär att han är oskyldig in i det sista och sa: "Jag har aldrig stulit hästen och så sant som jag lever och är oskyldig ska här rinna upp en källa". Det hände och källan sprang fram. Så säger den lokala sägnen. Men sitt nuvarande officiella namn - Asmunds källa - fick den för att den efter den danske biskopen Asmund, som rastat där tillfälligt.
Ett annat exempel på hur en källa möjligen kunde övergå från att tillhöra en nordisk gud till ett kristet helgon är de många St. Olofskällor som finns i Skandinavien. Att den norske krigarkungen St. Olof under senare tid fick ta över Tors roll som människornas försvarare gentemot trollen är ganska tydligt, liksom att han kunde bota lika gott som Tor men med sin yxa istället för en hammare som vapen mot det onda.
Hans "kult" fick en snabb och mycket stor spridning i Skandinavien, på samma sätt som sin föregångare Tor och det är därför även sannolikt att en hel del Torskällor övergick till att bli St. Olofskällor. Vid St. Olofs källa i Skåne, dokumenterades offer långt in på 1900-talet och med stor sannolikhet föregår de fortfarande idag. Speciellt en stor summa som skickades från Amerika med anvisning at den skulle offras i källan för ett visst syfte är vida omtalad. Tor kunde även bli Stankt Thore som ett sätt att legitimera honom i den nya tiden, som i St. Thores källa väster om Södertälje eller Helige Tor som i Helga Thors källa i Skatelövs socken i Småland. Det är viktigt att betona att det inte nödvändigtvis var så att kyrkan var en utanförstående makt som tog över ritualplatser och namn. När "Vite Krist" kom till Norden upptogs han som en bland andra användbara Gudomar. På samma sätt som kunskaper och koncept om de tidigare Gudomarna vandrat över gränserna och som kunskapen om vad de kunde vara behjälpliga med liksom ritualer och procedurer ofta vänligt och villigt tagits emot som en användbar gåva. Ur ett trolldomsperspektiv ansåg man ju att extra kraft aldrig kunde skada. Därför är det lika sannolikt att de som brukade källorna nu bjöd dit de som kom med kristendomen och själva tog del av denna. Eftersom fler och fler blev "kristnade" men inte gärna ville vara utan det som ritualerna gav införlivades dessa i den nya formen, Kristendom. Att toleransen pendlar mellan århundraden och decennier är en annan sak.
Under medeltiden vallfärdade folk från hela Europa till en del av dessa källor och stora marknader och festligheter uppstod. Exempel på detta är Medevi i Östergötland, och där finns fortfarande en marknad varje år liksom Sveriges äldsta "spa", där man till dags dato badar i källans vatten. Den svenske kungen Olof Skötkonung lät döpa sig, av en engelsk missionär vid namn Sigfrid, vid en källa i Husaby (Olof föddes 1020 så de kan väl ha varit kring 1040). Källan fick därefter namnet St. Sigfrids källa.
Källorna var populära pilgrimsmål och många kyrkor byggdes därför precis vid dem, eller som i fallet med Nordens äldsta stenkyrka i Dalby i Skåne, byggt in källan i kyrkan. Medan den Katolska kyrkan hade varit kloka nog att omhulda gamla kultplatser, var reformationens nitiska förespråkare inte lika kloka. 1554 förbjöds pilgrimsfärder och offerstockar vid källorna och bruket fördömdes. Men det hjälpte föga. Under 1600 och 1700 talet flockades adeln och de högre stånden till de nu "fina" källorna. Det ansågs fint att dricka brunn och ta badkurer och kring många källor byggdes upp hela anläggningar som fortfarande finns kvar idag. Loka Brunn är ett känt mineralvatten, men få kanske tänker på vad "loka" egentligen är.
Ramlösa är ett annat exempel. Källkulten har varit så populär och dragit så mycket folk att flera av våra moderna Svenska städer har tagit fart som turistmål pga. deras anseende som Brunnsorter. Exempelvis fick Varberg sitt anseende som "badort" från Svartekällan i Apelviken. Källan fick rennesans 1811 och en hel kurort uppstod där källan fanns. Idag är källan i det närmaste helt bortglömd, medan Kurortens Spa lever kvar. Källans brunnshus flyttades 1837 till centrala Varberg och därav namnet Brunnsparken, där hälsovattnet såldes. Många svenska städer har fortfarande Brunnsparken, som stadens nav. Bland annat i Göteborg, där Brunnsparken är navet för såväl handel som spårvagnstrafiken.
Vissa källor kallas Trefaldighetskällor, eftersom de endast brukades offentligt vid just den tidpunkten. Dessa var mest populära i Dalarna och norröver. I mellersta och södra delarna av Sverige utfördes likande källritualer vanligtvis vid midsommar. Trefaldighetsritualerna drog mycket folk. Vid ritualen vid Lövmarkens källa, som beskrivs nedan, deltog mellan 300-500 personer årligen under mitten av 1800-talet.
Detta kan anses ha varit en glest besökt tillställning om man jämför med vad som föregick kring Svinnegarns källa, i trakterna kring Uppsala, vid trefaldighet. Här byggdes den första romanska kyrkan redan på 1200 talet. Kyrkan utvidgades ordentligt på 1480 talet och man hade eget härbärge för att kunna husera alla som pilgrimsvandrade till källan Dit reste tusentals människor, ofta även kungligheter och högre ståndsfolk.
I november 1643 Utfärdades ett kungligt brev till samtliga domkapitel uttryckandes Hennes Majestäts misshag över att de >>som sådant bruka eller eljest med trulldom och signeri omgås, icke blifva som sig billig borde antastade af dem som vederbör och för rätta förda>>. Alltså att de som håll på med rituellt källbad, vilket räknades till Trolldom borde gripas och föras till tings. Den historiekunnige vet dock att Hennes Majestät, Drottning Kristina, vid denna tid bara var 12 år och omyndig, så brevet handlade nog mer om att svartmåla Rikskanslern Axel Oxenstierna, som bodde nära källan.
Kriteriet för en trefaldighetskälla är att den ska rinna mot norr. D.v.s. början av dess utflöde ska vara mot norr. Trefaldighet var tidigare en helg som varade från torsdag till söndag. Trefaldighetsdagen inträffar sju dagar efter pingstafton, vilken i sin tur infaller sju veckor efter påsk. Vilket i sin tur gjorde det lämpligt att dricka sju gånger ur dessa källor. Men merparten av ritualerna utfördes på lördagen före. (Se mer i kommande del om tidpunkter)
Ritualer vid källbad.
…
Att köpa källvatten skiljer sig från att dricka och tvätta sig direkt vid källan.
Jag har redan berättat att man brukar gå i tystnad till källan ta vatten och sätta på korken under vattnet, för att inget dåligt väder ska komma in, och därefter betala med ett mynt eller knappnålar.
Det anses allmänt att källornas väsen är hjälpsamma om man beter sig aktningsfullt mot dem och ger dem det offer de kräver. Bedrar man dem på en gåva, talar med förakt, spottar eller på annat sätt orenar källan leder det ofta till att sjukdom och problem förvärras.
Som inför alla magiska arbeten måste man först och främst ska man vara klar över vad det är resultat man vill att ens arbete ska ge. Jag nämner det här eftersom många av trolldomstraditionens stora årsritualer under årens lopp förlorade stora delar av sin innebörd. Först har ritualdelarnas innebörd glömts bort och så småningom även det önskade resultatet och hela riten förvandlas enbart till ett slags fest eller firande.
En del menar att det var själva firandet av det som var aktuellt vid en viss tidpunkt (vårens ankomst osv.)var huvudsyftet med den ritual som förknippas med högtiden, men då rör det sig om att ta avstamp i en tid där ritualens magiska syfte och innebörden av dess delar redan glömts bort och fallit ur allmän folktradition. Firandet var först en del av ritualen (livskraftens natur är att dras till spirande, glädje mm och kanske lockas fram ur källan med extra intensitet) och därifrån förvandlats till nutidens huvudpunkt, där firandet inte ens sker i samband med källor, men väl med lövruskorna som hör till.
När man är klar över önskat resultat är det dags att ta en titt på hur det ska gå till och vad som ska användas.
Vid källan vid Löfmarken i Dalarna gick det till såhär på 1880-talet när man samlades för att dricka under Trefaldighetshelgen:
"Hvarje år på onsdagskvällen före trefaldighet samlas ungdomen från de närmaste tre gårdarna. Pojkarna ösa källan tom. Flickorna tvätta den därpå ren med vatten, hämtadt från annat håll. En >>granrisrosa<
Torsdagskvällen hämta pojkarna granris i stor mängd och risbeklä marken innanför inhängnaden, sedan det gamla riset tagis bort. Intet får därvid >>smålas<< i källan. Innifrån och utåt läggs därvid kvistarna tätt på hvarann, så att skaften täckas. Till risningen åtgår lika mycket som till en mila (omkring 9 lass). Platsen får då utseendde af en ljusgrön kulle med källan i midten. Flickorna plocka under tiden de blomster, som finnas, och binda en stor krans. Skabbört (Calta Palustris) [[Kallas numera för Kabbleka]] omnämnes särskildt.
Fredagsaftonen skall källan löfvas av unga pojkar och flickor från flera granngårdar. Unga björkar huggas af lika längd (4-6 fot) och resas kring staketet, så tätt de kunna stå. Vid grinden sättes en båge af två i toppen hopbundna björkar. Inne vid källan sättas 4 björkar bildande fyrkant. De ihopbindas två och två, så att de bilda en kortbåge. I korpunkten, midt öfver källan, hängs kransen af de blommor, som plockats på torsdagskvällen, och >>speglar ig skönt i källan<<, hvars vatten är nästan famnsdjupt. Sen är allt i sin ordning och lämnas orördt till lördagsafton.
Då samlas mycket folk (300-500) från närbelägna och aflägsna gårdar och byar i socknarna Sörbärke, Norn, Norrbärke, Norsberg, St. Tuna, Gustafs, Silfberg. Solnedgången inväntas. Först därefter börjar drickningen. Det vatten man kan få i början är >>mest lifgivande<<. De, som komma senare, anse, att då >>blomman blifvit drucket af vattnet<<. - Vid drickningen sitter man - gamla och unga - >>som en skräddare>> och öser upp med skopor och glas, näfverkosor eller burkar. Detta pågår till framåt midnatt.
Alldeles vid källan är en kulle >>åvplanad för att kunna dansas på>>. På den synes, att förr eld verit tänd i midten. En man, född 1799, mindes dock ej elden. - De som druckit ge plats åt andra vid källan och ta i ring på kullen och dansa. (Någon viss dans synes ej förekomma.) Så pågår det framåt kl. 11. >>Sen bär det af till andra dansställen.>>
Sedan de unga gifvit sig af, ses endast några gamla kvar vid källan till framåt midnatt. Desa brukade - åtminstone för 20 år sen - hemtaga krukor i vatten, som dracks på trefaldighetssöndagen.
Om källans helande kraft berättas åtskilligt. Så skola i Per-Ersgården invid länge ha förvarats käppar och kryckor som kvarlämnats. Källan är >>vida berömd<<. Dock har en gammal gubbe berättat för min sagesman - omkring 40-årig och barnfödd i närmaste by - att nu för tiden är dess kraft ingenting mot hvad den var förr - för väl 100 år sen - ty en >>ogärning>>hade då blifvit gjord där. - Två fröknar från Stockholm hade i källan aftvättat veneriska sjukdomar. De hade visserligen blifvit rena, men >>sen miste källan sin undergörande kraft>>.
(M. Åmark, Fataburen 1908.)
Denna trolldomsritual utförs alltså vid midsommar eller trefaldighet. För att förstå varje dels signatur får vi bryta ner den i delar:
Tidpunkten har som signatur att grönskan antingen är står på sin höjdpunkt och därmed innehåller som mest kraft (Midsommar)eller är i sin ungdom och precis har slagit ut (Trefaldighet) och därför kan anses vara som mest utflödande. Häri ligger skillnaden mellan att anse det första vara starkast eller att anse at det som kommer "efter blomman är tagen" är det som har mest styrka. Tanken med hela ritualen handlar om att jorden ger livgivande kraft, kraften är störst kring vattendrag och källor (grönskan är som tätast där mm.) vilket ger signaturen att det är där kraften kommer upp ur marken och ut över jorden. Genom att öka dess omfattning och dra ut extra mycket gör man att källans vatten fylls med maximal livskraft. Denna livskraft återställer och bidrar till vår egen och är starkare än den kraft som upprätthåller sjukdom, diverse problem och blockeringar och om källan dessutom flödar norrut ligger i dess natur både solens livgivande kraft hämtad från söder och förmågan att föra med sig allt ont till dess hemvist i Norr.
Kransen som hängs över källan fångar upp och drar fram livskraften (kraftens natur är att flöda till och nära grönskan), bågen låter kraften flöda över, granriset lagt inifrån och ut sprider kraften utåt från källan och lövruskorna och träd begränsar den så att den kan stanna kvar på platsen. Detta leder till att det vatten som nu kommer upp ut källan kommer att ha en synnerligen stark kraft.
I ritualen ovan sprids även kraften genom att det först är pojkar och flickor i de närmaste tre gårdarna som arbetar, därefter andra närliggande gårdar och slutligen kommer folk från vida omkring.
När man ska dricka, tvätta sig eller bara offra vid en källa är det brukligt att gå tre, sju eller nio varv motsols kring källan. Det är också vanligt att läsa eller sjunga en formel före man dricker eller mellan ett udda antal drick eller bad. Här följer två typer av sånger, eller läsningar som bevarats:
Detta skulle sägas innan man tog vatten från St. Thores (Tors) källa:
Thore lät vattnet springa av grund, god makt hade han.
Det botade i samma stund!
(Efter infogades ofta de heliga namnen Fader, Son och Den Helige Ande. Ett tecken på att andra verksamma saker införlivats i utövarnas tro och därmed kan dessa ha givit riten tillägg till dess kraft.)
En annan är en offersång från St Ingemos källa och lund mellan Dala och Ljunghem i Västergötland nedtecknad av en besökare som bevistat den en Midsommarnatt 1671.
"Förthenskull är jag kommen hijt, Sökja hjelp med största flijt. Wid denna lund och hälsos brun, Som många gjör sund.
Thess heliga vatn jag dricker in, Så ock bestryckes skadan min. Med knäfall för sancte Ingemos kjell, Gör Jag min bön i thenna qväll.
Och hoppas på dhe heligas Nådh, Af hvilken vist hjelpen kommer ifrån. Tree resor rundom går Jag kring, Mitt lilla offrar i thenna ring.
Nedlägger jag tacknemblig, Och beder the låtha behaga sigh. Min sorg at lindra dag från dag, Min lust at komma i förra lagh."
På modernare svenska låter det såhär:
"För den skull är jag kommen hit, söka hjälp med största flit [med största flit betyder att man verkligen vill, är uppriktig och anstränger sig vid ritualen] . Vid denna lund och hälsos brunn, som gör många sund.
Dess heliga vatten jag dricker in [tar tre eller nio små supar av vattnet], och så bestryker skadan min [och tvättar sig - "bestryka" - med vattnet]. Med knäfall för St. Ingemos käll [sången eller läsningen utförs alltså knästående i början eller direkt innan kringvandringen], gör jag min bön denna kväll [ritualen utförs efter solnedgången].
Och hoppas på de heligas nåd, från visst hjälpen kommer ifrån [man har tillit till källans ande och uttrycker att man är på det klara med att hjälpen kommer från dem].
Tre varv runt går jag omkring [motsols runt källans kanter], mitt lilla offrar i denna ring. [och lägger ner sin medtagna gåva i form av tre mynt eller dylikt].
Nedlägger jag tacksamt och önskar att ni får behag av den [Man uttrycker tacksamhet för källandens hjälp igen, underförstått är att man får den - smicker är bra smörjmedel för såväl andar som människor och djur - och man visar att man ger tillbaka].
Min sorg att lindra dag från dag [bot kommer sällan omedelbart utan över tid och man visar att man förstår det]. Min lust att komma i förra lag ["att komma i förra lag" betyder att man vill bli som man var före man råkade ut för problemet, dvs. frisk och sund till kropp och sinne m.m.].
Praktiskt exempel på hur du kan göra vid källan:
1. Det lättaste sättet att utföra denna ritual är att börja med att rengöra källan och dess kanter från sly och avlagringar. Därefter klä av sig till underkläderna och knäfalla vid källans norra kant med ansiktet mot söder och sjunga eller tala ovanstående text, som man lärt sig utantill (små fusklappar betyder oftast att man inte söker bot "med största flit" utan har hastat dit).
2. Det är mest praktiskt att sjunga eller läsa hela texten knästående (gärna tre eller nio gånger).
3. Därefter gå runt källan motsols tre gånger.
4. Sedan supa tre gånger av vattnet (Ta hellre små supar än att spotta ut vattnet i rädsla för förgiftning och med risk att förolämpa källans ande).
5. Slutligen skopa upp en hink och tvätta sig uppifrån hjässan och ner till fötterna. Först på baksidan kroppen (häll vatten ned för ryggen och gno nedåt om du är själv) och därefter framsidan. Sedan korsvis över kroppen (från vänster sida huvudet ner till höger fot och därefter från höger sida huvud ner till vänster fot). Upprepa hela proceduren tre eller nio gånger.
6. När det är gjort låter du kroppen lufttorka, klär på dig, fyller eventuell flaska och korkar på den under vattnet.
•7. Slutligen "det lilla offrar i denna ring" genom att nedlägga mynten (eller vad det nu är du har med dig) i källans närhet och gå därifrån.
…
En del trolldomsutövare lämnar bort kläder (inte hela plagg utan oftast bara trådar eller små tyglappar) som tillhör sjuka i närheten av källan och tvättar sig inte själva…
I Sverige finns det källor överallt, men hittills har få bemödat sig med att dokumentera dem. Vill man leta reda på källor i sin närhet kan man beställa geologiska kartblad från Lantmäteriet eller ringa den lokala hembygdsföreningens ordförande, som brukar ha god koll över traktens källor. Var beredd på att behöva promenera en bra bit för att hitta dem och att du kan behöva leta ganska noga, då många är igenvuxna och ganska svårtillgängliga.
Förutom det faktum att många blev botade från fysiska krämpor vid de gamla källorna har de flesta glömt bort att det förr lika gärna kunde sökas bot för andra typer av problem än sjukdomar som uppstått genom näringsbrist och hårt leverne. Trolldomsutövare (och Hoodooutövare likaså) anser att moderna sjukdomssymptom och annan problematik kan mycket väl ha sin rot i att man fått något lagt på sig eller kastat på sig (Förbannelser, Onda ögat och Hugsabett - medvetet eller omedvetet utsända av andra - och en uppsjö andra märkliga symptom som Modstulenhet och Likfassna mm.). Därför anses det inte vara en omodern praktik att skaffa bot från källor av den anledningen även idag. Speciellt i fall där symptomen anses vara psykosomatiska och i kombination med medicinska behandlingar.
Så om du eller någon du känner har ett problem de har svårt att bli av med kan ett besök vid en källa varmt rekommenderas. Se till att du har med en kniv och ett öskar eller en spann och en rotborste att göra rent kring källans kanter, en flaska (ingen plast!) med kork för att ta med vatten hem samt tre rengjorda mynt att ge som gåva till källans ande.
Om man får den önskade boten kan det vara en god idé att gå tillbaka till källan med ett litet handrullat bivaxljus och tända vid källan (om det inte är torrt i marken), en näve Bovetekorn och lite väldoftande rökelse (tre rökelsepinnar med sandelträinnehåll brukar uppskattas av de flesta käll-andar) som en gengåva. Det gör också att du har fått en fungerande botekälla, som kan tjäna dig väl så länge du behandlar den respektfullt och ger den sitt efter varje gång du fått gott resultat.
Litteraturförteckning;
Flentzberg, Ant.: "Offerkällor och Trefaldighetskällor". Fataburen 1909.
Geijer, Erik Gustav & Afzelius, Arv. Aug: "Svenska Folkvisor från Forntiden".Sthlm. 1814.
Nordisk Familjeordbok, Uggleupplagan 1911.
Tillhagen, Carl-Herman: "Vattnens Folklore". Sthlm. 1996.
Åmark, Mats "En märklig trefaldighetskälla". Fataburen 1908
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.

mycket givande läsning, therootdoctor, jag bugar mig ödmjukast.
Visst kan man känna in en del själv, men delad kunskap om våra gamla traditioner känns mycket berikande att få ta del av.
Nu ut och utföra!

Vi skall ju inte heller glömma bort samernas tradition med det dubbla dopet, där det kristna dopets namn tvättades bort och barnet fick ett nytt namn,eller rent utav bytte namn på barn och vuxna genom just vatten rening om personen var sjuk eller ev. hade andra försvagningar. Detta i tron att personen fått fel namn helt enkelt och dess själ trivdes inte med sitt felaktiga namn. Eller den traditionella vattenösningen under fornordiska perioden… mycket vattentraditioner..
#4 Vattenösning förekom inte enbart i den fornnordiska perioden - att svära barnen in i släkten meddelst eld och vatten hemma har varit brukligt, om inte vanligt, ända upp emot vår tid. Jag har fått berättad att man brukade skicka ungen tre gånger runt spisstolpen (medan det brann i spisen) eller rent av slängde den över brasan i rökstugan (i armarna på någon, får man förmoda) och sen "korsa" den med vatten på bröstet (att det var just bröstet kan jag ha misstagit mig på, men det är så jag minns det). Informanten hade själv blivit vigd på detta vis.
Jfr. talesättet "gå genom eld och vatten" när man vill svära sin troskap till någon.
Mycket spännande läsning. Men just nu är jag mer intresserad av vårtborttagningen som du nämnde. Jag har en dotter som har vårta på hande och håller på att få en till. Vi har försökt med vårtmedel som fryser bort dem flera gånger men det hjälper inte! Hur gör man med vårtor?
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

morsan sa: gnid den med en fläsksvål, gräv sedan ner fläsksvålen.
När fläsksvålen har ruttnat bort, då försvinner även vårtan, funkar alltid, sa hon.
2 - Vad menar du när du säger "ren" trolldom?
Ordet "trolldom", som jag använder det definierar en folkmagisk tradition och inte en universiell synonym till ordet "magi".
#6 Min mormor (som var från Värmland) gjorde precis det lightseeker sa. Med tillägget att min morbror själv skulle gräva ner den och (viktigt) lägga en sten ovanpå.
Jag tror att många som läser här har hört talas om mängder av andra sätt.
#9 Du menar att den som har vårtan ska gräva ner fläsksvålen själv? Jag har även sett någonstans att man även kunde använda potatis, är det något du känner igen?
Ritva
#6 (OT-varning) Så magiskt kanske det inte är, men när jag hade en vårta på handen, för några år sedan, så använde jag ett speciellt plåster som man sätter på vårtan så den kvävs. Det kan vara bra att sätta ett annat plåster över för vårtplåstret har lite dåligt klister. När man tar bort plåstret så filar man bort det döda lagret av vårtan och sätter på ett nytt vårtplåster. Upprepa tills vårtan dör.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#11 Joo jag har använt den varianten själv men den är rätt plågsam för ett barn på 7 år. Jag har fått tvinga henne till frysningen men det har gått över ganska fort till skillnad från filvarianten. Men tack ändå!
Ritva
Minns bara att det funkade för mig, jag var 10-11 år när jag hade vårtan, så det är ett tag sedan.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

#6 Min mormor brukade vilja köpa mina vårtor för en tiöra:-)
Ett annat sätt som min mor ofta använde var att ta mjölk/saft från maskrosen och sedan vira en tråd rundt vårtan. (om den inte var för liten) Funkade bra det efter vad jag kommer i håg:-) Den torkade ut och försvann. Brukade kalla maskrossaft för "vårtmjölk"
#14 Vad gjorde hon med tråden sen då?
Ritva

#15 Den ramlade som oftast av när jag gick umkring. Annars så tog hon den efteråt och slängde den.

Fantastisk läsning, blir grymt inspirerad! Höst och fullmåne, mina häxiga sidor vaknar och börjar vässa klorna. Finfint!
#10 Ja, gå med henne ut så får hon gräva ner den och lägga en sten på.
Potatisvarianten hörde jag av en man uppe i Ragundatrakten för 15 år sedan. Det var ganska kul. Han hade minsann aldrig haft nått samröre med Trolldom eller "hokus pokus" men efter några timmars samtal ramlade det ena efter det andra ur honom. Bland annat potatismetoden. I det fallet fanns tillhörande läsning under det att potatisen gneds mot vårtan innan den kastades vid en korsväg. Men den läsningen har jag inte lagt på minnet.
#18 Okej jag ska nog försöka med det, så får vi se vad som händer!
Något annat man ska tänka på i samband med det?!
Ritva

Intressant läsning rootdoctor! Och fortsättningen av tråden också givetvis. :)
Min mamma trollade bort mina vårtor när jag var liten. Hon sa något i stil med hocus pocus och sedan en egen påhittad ramsa medan hon rörde sina fingrar över mina händer. Hon sa att de skulle vara borta inom en viss tid - och det var dem.