Häxor iFokus

Häxor

Etikettwicca
Läst 5626 ggr
EveningWitch
0

The Wicca Rede

Är de någon som har en Svensk översättning

utav hela The Wicca Rede?

(eller vet var man kan finna denna på svenska)

Väl Mött!

)O(

Ord kan såra en människas själ.
Ord kan glädja ens sinne
Ord kan göra en människa väl
men även sätta spår i ens minne.
Välj dina ord när du säger dem så att du ingen sårar.
Ditt ord kan du aldrig ta igen, då de lämna miljoner av tårar.

Mihr
0

kan kolla om jag hittar någonstans :)

- No bird soars too high if he soars with his own wings -

EveningWitch
0

Putter Upp Denna!Glad

Ord kan glädja ens sinne

Hlin
0

Wicca är och har alltid varit uber-engelsk - jag tror att wiccanerna själva är så vana vid detta att de helt enkelt inte tänker på det. Någon enstaka häxa har kanske gjort försök, men nätet verkar alldeles befriade från översättningar, så det nästan känns kusligt.

Jag finner det konstigt att inga wiccaner - som ju borde ha koll - kommer och svarar! Inte är dom väl alla ute och b**ar under fullmånens sken?! ;)

Mihr
0

Måste erkänna att jag inte hittat något jag heller förutom översatta fragment av det hela.

Bappho
0

#3 Kanske inte så konstigt att inga wiccaner kommer och svarar, för jag tror nämligen inte att vi har så många på forumet, inte aktiva i vart fall.

Och är det ingen som hittar en svensk översättning så finns det säkert någon begåvad här som kan göra ett försök :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

AnteMsson
0

Det finns en översättning, men den är inte så bra.
Att översätta "profetiska" texter är svårt.
Är de dessutom skrivna i vers är det mer eller mindre omöjligt. Vilket också översättaren säger.

Jag har inte för avsikt att översätta den texten heller.
Men jag kan hjälpa till att tala om var de stora felen ligger om någon undrar.

Jag kommer i utgångsläget inte kommentera den annat än att den lider många fel och brister och är översatt av någon som inte helt har känsla för språket, så betydelsen i den översatta texten är en helt annan än den engelska (inte bara lite annan), men den finns på detta forum: Gå till inlägg åtta.

Ganna
0

#6 Den liknar maskinöversatta manualer där originalet är på kinesiska. ;D

"Tryck knappen På, maskinen att starta"

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

AnteMsson
0

Ja, maskiner har sällan känsla för språk eller annat… *s*…

Ganna
0

#8 För ett gott skratt kan man låta google translate ta hand om originalet (jag har markerat godbitarna med fetstil):

Bida i lagen måste du, i fullkomlig kärlek och perfekt Trust.
Bor du måste och låta leva, rättvist ta och rättvist ge.

För beträda Circle tre gånger om för att hålla ovälkomna sprit ut.
Binda förtrollningen bra varje gång, låta förtrollningen sägas på rim.

Ljus med ögon och mjuk för beröring, talar du lite, lyssna mycket.
Honor de gamla i handling och namn,
Låt kärlek och ljus vara våra guider igen.

Deosil gå efter vaxning månen och skandera ut glada melodi.
Widdershins gå när månen doth avta,
och varulv tjuter av fruktan Wolfsbane.

När Lady's månen är ny, kyssa handen mot gånger två.
När månen rider på hennes topp sedan ditt hjärtas önskan söka.

Heed the North winds mäktiga storm, lås dörren och trimma seglet.
När vinden blåser från öst, räknar med att nya och ställa in festen.

När vinden kommer från söder, kommer att älska kyssa dig på munnen.
När vinden viskar från väst, kommer alla hjärtan finna ro och vila.

Nio skogen i grytan gå, bränn dem snabbt och bränna dem långsamt.
Björk i elden går att representera vad Lady vet.

Ek i skogen torn med kan, i elden den medför att Guds
insikt. Rönn är ett träd av makt leder till liv och magi för att blomma.

Pilar vid vattnet står redo att hjälpa oss till Summerland.
Hawthorn bränns för att rena och dra faerie till ögat.

Hassel-träd visdom och lärande lägger sin kraft på ljusa eld brinnande.
Vita är blommorna äppelträd som ger oss frukter av fertilitet.

Druvor växa på vinstocken ger oss både glädje och vin.
Fir inte markera de vintergröna att representera odödlighet sett.

Äldste är Lady's träd bränna det inte eller förbannad man blir.
Fyra gånger större Sabbats märket i ljus och i mörker.

Som det gamla året börjar avta den nya börjar, det är nu Samhain.
När tiden för Imbolc visar titta på blommor genom snön.

När hjulet börjar bli snart Beltane bränderna kommer att brinna.
Eftersom hjulet snurrar till Lamas natt makt kommer till Magick rit.

Fyra gånger Minor Sabbats falla använda Sun att markera dem alla.
När hjulet har vänt sig till Yule ljus logga Horned One regler.

På våren, när natten är lika dagen tid för Ostara att drabba oss.
När solen har nått den höjd tid för Ek och Holly att slåss.

Skörden kommer till er alla när hösten Equinox faller.
Heed blomman, buske och träd av Lady välsignad du vara.

Om porlande vatten går kastade en sten, sanningen du vet.
När du har och hålla ett behov, Harken inte andras girighet.

Med en dåre inga säsong spendera eller räknas som hans vän.
Merry Meet and Merry del ljusa kinder och varmt hjärta.

Mind the Three-fold Lagarna bör du tre gånger dåliga och tre gånger bra.
När olyckan är slitage enow stjärnan på din panna.

Vara sant i kärlek här måste du göra om din kärlek är falsk för dig.

Dessa åtta ord Rede uppfyller:

"An Ye Harm None, Do What Ye Will"

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Hlin
0

För den som vill veta historien bak "The Wiccan Rede" med mycket annat, finns Thomas Shea's gamla sida The Wiccan Rede Project arkiverad på archive.org.

Trollkvinna
0

#3 Jag tror jag kan förstå grundlaget för att du tycker att wicca är "uber engelsk" Vore roligt om du kunde utdypa det närmare…För att avslöja en "inside" hemlighet så har många engelska häxor strumparna på i cirklen…;-) är det det du syftar till? heheDet finns hur många översättningar som helst av både Doreen Valiente, Gardner, Vivianne Crowley mfl. till både norska, danska och svenska.

Men mycket av detta är inte något som man i första hand gör att man kommer på den lysande ideen…*Åh det måste vi lägga ut på nätet* och bidraga till uber informations helvetet.;-)

Som tur är så bevars traditionen till stor del fortfarande genom " munn till munn" metoden.

#0 När det handlar om "The Wiccan Rede" så känner jag bara till

Vid åtta ord, en Wiccas`s råd uppfylls

Att ej göra skada, gör vad du vill

Det är värdt att lägga märka till att ordet REDE ( som säkert många vet) är ett gammalt engelsk ord som beskriver ett verb och betyder tillnärmad något som; råd eller uppmaning.

( en Wicca= häxa eller en vis/kunnig person, The Wiccan path= De vises väg)

Så till skillnad till att så många upplevar THE REDE som en Lag så är det mera en uppmaning till att använda sig av sundt förnuft och tänka på konsekvenserna av sina handlingar både inom cirkeln och i vardagslivet.

I övrigt så har allt det andra utöver dessa åtta orden, tillkommit med Scott Cunningham har jag för mig.

Mihr
0

#9 *asg*

therootdoctor
0

Vilken tradition tillhör du?

- Wicken som helst.

Hur vet man att en häxa lärt sig den riktiga traditionen?

- Hon kan wicca på rumpan.

[plats för skratt]

AnteMsson
0

Får man inget jobb, kan man ju alltid söka ett wiccariat.

Hlin
0

#11 Nej, jag tänkte på språket - fast jag kan begripa varför de använder strumpor, kallare och dragigare hus än i Storbrittannien ska man leta länge efter!

Och de lägger ut sitt Rede på nätet för jämnan! *skratt* Kring 100.000 gånger om man söker på slumpvald mening i själva texten, över 38.000 gånger om man söker på "The Wiccan Rede", och nära 52.000 gånger om man råkar stava fel och skriva "Reed" istället för "Rede".

Nej, som sagt, språket. Coven, spell, chant… För alla dessa termer finns i svenskan jättefina motsvarigheter, som svenska trollfolk har användt i hundratals år. Men av någon anledning har svenska wiccaner valt att använda engelska termer istället. Åtminstone att döma efter vad man ser på nätet.

Bappho
0

1974 så kunde man läsa en 26 radig dikt kallad "The Wiccan Rede" i den nyhedniska tidningen Earth Religion News.

En kort tid senare kunde man läsa en snarlik version i Green Egg av Lady Gwen Thompson som påstod att hon fått den från sin mormor Adriana Porter. Hon påstod också att den version som var publicerad tidigare hade ändrats från sin ursprungliga form och att hennes var den rätta.

Vem som skrev den första publicerade vet jag dock inte.

Trollkvinna
0

#15 Kallt inomhus är det nog, men det ser ännu roligare ut när man är utomhus….himmelsklädd och strumpor? :-)

Vidare måste jag säga att jag inte så fortjust av IKEA versionen av Wicca som man ofta hittar på nätet.Om man söker på BILLY på google så får också man upp rätt många resultat då också. hehe

Jag åkallar dig "Sultan i Väster" och alla "Mysa" kuddarna…typ;-)

Håller med dig att det finns nog av vackra ord och beskrivningar och motsvarigheter på både norska och svenska och det fungerar också bättre för mitt sätt att arbeta. Jag är från Norden och inte från England.

Upplever det några gångar att Wicca rörelsen som religion har blivit en sorts ny katolisk rörelse vart alla vill skaffa sig "en relik" på närmaste "mysljuskristall" butik och surfa på nätet efter en religion att följa. Men det kanske säger mera om samhället vi lever i än människorna.

Själv ser jag inte på wicca som någon religion. Och jag visste inte ens vem Gardner var när jag blev invigd första  gången..haha

#16 Ja dessa "vem sa vad först" och "detta är inte äkta häxkonst" historierna följer wicca i kölvattnet helt sedan början på 1940 talet. Det var viktigt då, (och till viss del idag) har jag intryck av.Men jag har inte tänkt gå in på detta nu. Jag är ingen akademiker helt enkelt:-)

Hlin
0

#17 Ah, utomhus! *skratt*

Wicca - och även annan nypaganism - verkar vara en hobby för många, tycker jag. Nåt att pyssla med på helgerna istället för amatörteater, fågelskådning och frimärkssamlande.

OT: En sak jag alltid har undrat på - hur klarar man av att vända på sin världsbild som nordisk wiccakonvertit?! Månen byter kön, färger och former betyder plötsligt nåt helt annat, elementen ses på som rena abstraktheter… - för mig skulle det kännas som att sälja min själ.

Bappho
0

#17 Man behöver sannerligen inte vara akademiker för att vara intresserad av historia, men däremot kan man ha olika intresseområden man vurmar för ;-)

Ganna
0

#18 Apropå din OT: hur många tror du har den världsbilden? De flesta, vare sig de blir (initierade) wiccaner eller inte, har nog inte en susning om det du räknar upp, särskilt inte nu när nätet gjort den populariserade pseudowiccanska varianten till den vanligaste.

Hlin
0

#20 Sant! Glömmer alltid att inte alla har växt upp på vischan med generationers traditioner och tro som vardag. Wicca är nog främst ett urbant fenomen.

Trollkvinna
0

#18 OT Vore trevligt om du kunde förklara med ordet "wiccakonvertit" i det sammanhanget.:-) Jag får uppfatningen av att många här tror att wicca (ytlig sätt) är en sorts färdig mall som man är tvungen att följa)

Det finns de som arbetar med det nordiska arvet inom traditionen och inte tror jag att de upplevar det som att sälja sin själ. Syftet är inte att skala av det individuella med varje person som träder in i denna sammanhangen, snarare tvärt om.

#19 Jag tycker också att det är spännande och givande att läsa om bakgrundshistorierna och gräva efter olika källor i bäde böcker och på nätet.:-)

Det jag syftar till är det uppräpade mönstret att såga de yttre historiska ramverken kring wiccas uppkomst som som oftast slutar med att

1."Gardner var minsann ingen riktig häxa""

2.De sanna häxorna lever på landet ensam i en liten stuga"

Utan att ens titta närmare på vilka personer som sedan har bidragit till att flera har fått inblick i vad häxkonst handlar om. ( då tänkar jag på detta med att häxkonst var förbjudit i England fram till 1954 )

Vart vill man komma med det?

Det är ingen kritik, jag bara undrar varför många tycker det är så viktigt med en sorts elitisktisk attityd när det handlar om historiken och vad som sedan har växt fram.

#20 Ja, wicca är till viss del ett urbant fenomen. Efter industrialiseringen var folk tvungna att flytta in till städerna för att livnära sig. Inom många andra folkmagiska traditioner som till ex Hoodoo kan man se att mycket av besvärjelserna handlar om att skaffa sig ett nytt jobb eller eller hindra en annans företag att etablera sig på samma gata för att behålla sina kunder. Så den folkmagiska traditionen tycker jag anpassas efter folks behov. Inte behöver alla tjuvmjölka grannes ko för att överleva när man bor på landet i dagens Sverige.;-)

Hlin
0

#22 Wiccakonvertit - en som byter sin värdsbild eller sin tro mot en generell wiccansk dito - där som sagt vissa saker förhåller sig grundläggande annorlunda än vad som är (borde vara) vanlig nordisk världsbild. Även nordiskt inriktade wiccaner försöker få det till att vi har mångudinnor i Norden - Freija, Saga, även Hel har jag sett i deras listor. Ja, självklart talar jag om snabbköksvarianten. Det är ju den som "råder" - på samma sätt som det är snabbköpskristendom som "råder" (jag bryr mig inte ett skvatt om eliter och överhet, och vad de tycker). Fråga en nästan vilken som helst vanlig kristen lite om vad bibeln säger om vissa saker, och det visar sig han/hon inte ens har läst den.

Re. urbana fenomen. Jag tänker på folk som lever i dag i urbana områden i Norden specifikt, och som i de allra allra flesta fall inte har tagit till sig någon ting av vad tidigare generationer kan ha haft att lära ut (monne skämdes även de tidigare generationer av sitt ursprung). Ungdomar som växer upp i städerna idag vet ofta inte ens vad mormors mor het även i de fall hon var vid liv när de föddes, långt mindre vet de något om vad hon höll på med och vad hon trodde på. Det är nog lättare att konvertera i en sådan situation. Och kanske blir man även oftare sökare om man har en sådan bakgrund, där man inte har fått annat än mjölk med modersmjölken, så att säga.

Ganna
0

#21 Jag tror inte det är hela förklaringen, även här i de djupa skogarna har folktro-traditionen tunnats ut i de breda folklagren.

EveningWitch
0

Oj Förvånadvilken intressant råd detta blev….

Utav min frågaGladHärligt.

Och Många Tack Till Er,

för de svar som  jag fick till min fråga.

Väl Mött!

)O(

Ord kan glädja ens sinne

Endroppeihavet
0

#23 Är det inte snarare så att det inte funnits en världsbild där till att börja med… Och att själva "konverteringen" som du kallar den inte alls är en konvertering utan den första religion som de personerna känner samhörighet med? Ser inget fel med det.

Sen vad det är för religion personen hittat spelar mindre roll. Det jag menar är att konvertering knappast har att göra med att "ge upp sin egen världsbild och själ" det handlar snarare om att hitta sin egen världsbild eftersom den man blivit "serverad" inte stämmer överens med ens egna tankar.

Angående det urbana fenomenet så är det väl knappast Norden specifikt utan de flesta länder i västvärlden i helhet som berörs? Jag tror knappast att varje familj i Sverige oavsett vart de bor, i en storstad eller i skogen har en mormor eller en farfar som pysslat med folktro.. Tyvärr kanske man ska säga ;)

Men det är ett väldigt intressant fenomen, jag som är uppvuxen i Sthlms betong med föräldrar utan någon specifik tro är ju en del av fenomenet. Det första jag kom in på var wicca, just för att det var så lättillgängligt. Nu var ju inte det riktigt min grej heller, men det skulle ju vara löjligt att säga att det inte influerade mig, vilket det självklart gjort.

Vart skulle jag stå idag om svensk folktro varit lika tillgänglig?

"Gräv där du står" Ja, men det är inte fel att gräva lite fler gropar och se vad du kan hitta där heller. :)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Hlin
0

#5 Hur missade jag din kommentar, Bappho?! Jo, jag upptäckte att det blev ju lite som att klaga över att de inte har korv hos bagaren när jag tittade på inläggslistan under wicca här till vänster och fick se hur mager den var. :)

#24 Jo, man ser ju en markant ökad in- och utflyttning även på bygderna de senaste två-tre generationer, och man bor heller inte längre tre till fyra generationer på samma gård i flera släktsled, så det stämmer nog.

#25 Va' bra att du inte tar illa upp att vi har hamnat så långt bort ifrån ursprungsfrågan! :)

Endroppeihavet
0

#27 om #24 Precis vad jag menade :)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Hlin
0

#28 Såg inte ditt inlägg - jag satt nog och skrev själv när du postade! :)

Jo, precis - jag tror vi är överens här. Fast världsbild har man nog även om man räkar vara betongbarn, skilnaden jag försöker peka på är att den inte har sitt ursprung i den egna myllan, och man får den inte hemifrån utan utifrån. Västvärldens generella världsbild bygger väl främst på bl.a. hellenistiskt/kristet tankgods, något även wicca gör. Så det känns nog naturligare att söka sig dit för de rotlösa, än till den inhemska folktron, som ju har ett helt annat ursprung och bara marginalt har tagit intryck söderifrån.

Det är nog lättare att gå över ån efter vatten, så att säga, när man på sätt och vis redan befinner sig på andra sidan! *skratt*

Och detta är väl även orsaken till att så få försöks gjorts till översättning av wiccanska termer och begrepp.

Bappho
0

#22 Mitt intresse är i vilket fall genuint :-)

#27 Wicca har alldeles nyligen blivit tillagd till listan efter en diskussion och det är därför det är lite magert just där :-)