Den svarta och vita magin
Denna text inspirerades av en diskussion här på forumet, är all mörk magi ond? Kan man helt avhålla sig från den mörkare sidan? Är allt mörker utav ondo?
Inom all magi och alla skolor finns det både gott och ont. Utan det ena finns inte det andra. Vi har Moder jord och Fader himmel, vi har man och kvinna, ung och gammal, levande och död. Allt har motpoler… Nordpolen och sydpolen, varmt och kallt, fruset och tinat, dag och natt, sommar vinter.
Allt har minst 2 sidor, man brukar ofta likna detta vid ett mynt, men tänk noga efter, hur många sidor har ett mynt? jo en krona och en klave, och sedan den tunna rand som utgör sidan av dessa två kronor o klavar. Alltså har ett mynt 3 sidor, det svarta, vita och det gråa däremellan. Det finns inget i vår värld som är rent igenom vitt eller rent igenom svart. Titta på yin/yang symbolen, där dessa två snirklande figurer vrider sig om varandra och bägge har en klick av det andra i sig…
Att säga att allt mörker är ondskefullt och tillhör den svarta magin är otroligt fel. Oavsett om man är satanist, wiccan, druid eller tillhör någon annan religiös inriktning. Den grundläggande hemligheten i alla former av magi är att utan den ena ytterligheten kan inte den andre existera. Detta måste ma npå tidigt plan förstå, annars så finns risken att man vänder bort ansiktet från alltet. Om du vänder bort ansiktet för döden, då vänder du också bort ansiktet för livet och ljuger för dig själv… Du kan inte dyrka ditt liv om du inte också dyrkar döden, för döden kommer till oss alla, utan döden finns inte liv. Utan döden som hägrar vid horisonten så har du svårt att hänge dig åt ditt liv och hedra den gåva du fått från Gudarna.
Om vi inte hade haft nattens ondskefulla mörker (nu ur ett kristet perspektiv, i mörkret döljer sig djävulen och allt ont som vill förleda människorna) hade vi aldrig haft tid att vila, läka och återgå till en fas där vi kan arbeta med hela vår kropp och vårt väsen. Utan ljus har vi inget mörker, och utan mörker har vi inget ljus. I ljuset verkar vi och arbetar, i mörkret läker och vilar vi.
Men man måste väl erkänna att oftast så finns den destuktiva kraften i det mörka. Men det finns även destruktiva krafter i det som är ljust. Ett exempel från vardagen (som jag tyvärr har bevittnat) är Lisa 12 år och hennes ponny Måns 14 år. Lisa har haft Måns i flera år och tävlat framgångsrikt med många pokaler och prisrosetter. Lisa har däremot tröttnat på att tävla utan vill bara rida i skogen medan Lisas mamma Birgitta driver på både flickan och hästen dagligen med träningar och tävlingar. En dag på ridbanan får Lisa nog och hoppar av Måns, skriker åt sin mamma att hon hatar henne.
Nu undrar ni vad den anekdoten skulle vara bra för. Jo, Lisa och Måns hade en positiv energi där dom vann och hade det framgångsrikt men efter en tid tröttnade Lisa och ville göra något annat. Men Birgitta fortsatte rida på den positiva vågen för klart hennes dotter skulle bli en landslagsryttare om några år. För Birgitta blev framgångarna en sporre som drev henne framåt utan tanke på dottern och ponnyn. Så om ni tänker efter så blev det positiva här negativt för Lisa och ponnyn Måns.
Så positiva makter kan missbrukas till vardags och på så sätt tyvärr bli onda och negativa, nedbrytande krafter… Detta exemplet var väldigt vardagligt. Men om ni tänker efter så ser man fenoment hos sportföräldrar oavsett om det gäller innebandy eller längdhopp.
Men hur kan då negativa mörka krafter nyttjas i goda syften?
Schamanen Sigge fick reda på att en våldtäcktsman härjar i trakten där han bor och Sigges sjuttonåriga brorsdotter blev angripen av gärningsmannen. Sigge är arg, besviken och upprörd. Värst är det at tha nitne kunde skydda sin brorsdotter fårn det här hemska dådet. Men nu tänker han hämnas. Han sätter sig ner på sin heliga plats där han brukar göra trumresor och amuletter i goda syften, me nidag är han rosenrasandes. Efter någon timmes meditation är han lugn nog att kontakta sitt kraftdjur, en stor brunbjörn. Han ber då björnen att söka rätt på gärningsmannen som gjort hans brorsdotter så ont för at tkrama livet ur mannen. Björnen försvinner och Sigge fortsätter sitt arbete. Nu ristar han en förbannelse över gärnignsmannen. "Må din stake svika dig var gång du förssöker lägra en kvinna, pisssjuka uppå dig rinna…"
Två timmar senare kommer ett nyhetsinslag på Tv där de berättar att gärningsmannen blev gripen på bar gärning med en annan ung flicka. Men gärnignsmannen hade blivit förd med ilfart till sjukhuset för att han fått en hjärtinfarkt… Kanske hade kraftbjörnen hunnit ikapp honom och kramat hans bröstkorg tills mannen fick hjärtsnörp? Det spelar ingen roll för Sigge, för han är lycklig över at tgärnignsmanne när fast och vid nästa meditationstillfälle tackar han sitt kraftdjur och offrar honung och en köttbit till dennes ära.
Sigge använde onda makter eller rättare sagt han hade ont uppsåt med en god slutkläm. Därigenom var det goda han utförde i slutändan större än det onda han sände ut. Men om han bara skulle ha hängett sig åt goda metoder hur skulle då gärningsmannen stoppats? Nu kanske ni skeptist säger att "Jo men gärningsmannen hade nog fått en infarkt ändå…."
Men även en enkel önskning är en önskning, en bön som kan hörsammas. Att Sigge önskade att gärningsmanne nskulle råka illa ut gjorde kanske så att hjärtinfarkten kom en vecka tidigare än vad den skulle ha gjort…. och om han nu hade förbannat mannens lem att förbli slak så kanske det var frustrationen över att inte kunna få stånd som gjorde att mannen slutligen fick infarkten? Magins vägar är outgrundliga….
Hoppas ni fått en tankeställare… För utan det goda finns inte det onda, och även om man använder onda tekniker akn syftet vara gott.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ursäkta att jag inte läser hela din text just nu, har lite bråttom, men vad jag har hört så finns det ingen svart eller vit magi, utan att magin är vad man gör den till. Men jag kan ha fel, då jag inte vet om det stämmer, så jag hoppas att ngn kan ge dig ett bättre svar =)

Jag tycker det du tar upp är tankvärt men själv
tycker jag så här ju :)
Svart = ond,mörk Fadern
Vit = ljus,god Heliga anden
Grå = Neutral,ond/god sonen
men det är ju min åsikt som jag står för ju :)
en fri tolkning på detta ju ler :)
Nej jag känner att det måste finnas en balans mellan det mörka och det ljusa, natt och dag, yin och yang. Inget liv utan död som blir återfödsel, myntet har två sidor osv osv. Så jag instämmer i ditt inlägg.
Hej!
Med ett enkelt uttryck. det är först när man tänder lampan (ljuset) som man ser skuggorna…
;))Gwydion

Lina, Bra att du lyfter fram detta. Jag själv blev faktiskt attackerad av en mörk oerhörd destruktiv kraft mitt i natten när jag sov. Jag har hjälpt en kvinna från en annan kultur och det var hennes släktingar som drog till med denna fruktansvärda kraft. Klart att de var förbannade eftersom kvinnan sökte hjälp hos oss. Men det kändes ändå hemskt att meningen var att "märka och ta dö på mig". Det spelar ju ingen roll om det jag försvinner då gör ju bara någon annan hjälpinsatsen. Jag har aldrig varit med om att någon har lagt förbannelser på någon på detta vis tidigare.
Lina, jag gillade din anekdot, den beskriver ju precis som det kan vara ibland och då säger personen "men jag vill ju bara ditt bästa" men det är personens egna behov och önskningar som styr.
John.a-a du glömmer ju där modern… modern visar sig oftast i tre skepander, den unga orörda jungfrun, den livgivande modern och sedan som den gamla vishetsbärande dödsgudinnan….
Utan man ingen kvinna och utan kvinnan ingen man….
men du är kristen john.a-a?
Det finns inget komplett vitt elelr komplett mörkt som jag påtalar i texten, men det finns olika gråskalor…..
Moster Mimmi, jag har också blivit attackerad en natt…. svåra plågor i mage och själ, som jag först itne vaknade av förrän min dåvarande sambo väckte mig…. jag misstänker at tdet var hans dotter (som itne alls var glad över att vi blivit ihopa) som skickade detta efter mig…. elelr så var detmitt ex dessförinnan, men jag har tyvärr igna belägg för det….. men otäckt är det.

Det är vi alla som döps i sverige :)
tror gör jag har min egna religon ju :)
jag vet att du tänkte på det med fadern sonen och den helige anden
jag ville bara vissa hur jag tänker lite ju :)
som sagt Talet 3 viktig nöt att knäcka just nu ju :)
ler
Den mörka magin….river ner hinder, den tar bort infektioner. Mörk magi är nödvändigt för att ljus magi så kunna fungera.
Den ljusa magin….bygger upp, läker ihop det som är skadat. Ljus magi, fullföljer cirkeln
Den gråa magin är det bästa av mörk och ljus magi tillsammans, då kan inget bli fel.
Mörkermagiker är inte rädda för mörker
Ljusmagiker är det
Rädsla födes ur okunskapen, skaffa dig kunskap så finns det inget att vara rädd för vilken magi du än använder, eller vad du kallar den.
Magi bör användas med sunt förnuft och man bör veta vart instruktionsboken finns när hissen har stannat mellan två våningar.
Annars har magin ingen färg….den är genomskillning och finns överallt, den ligger väntande och laddad i skiktet mellan hopp och förtvivlan. 

Fint skrivet Lady-Oona. 
Håller med om att okunskap (blandat med negativa intentioner) är den största faran.
John-a.a: Man blir inte automatiskt medlem i svenska kyrkan längre när man föds, och har man ofrivilligt blivit det så går det ju att gå ur. 
Jag tyckte det var lite obehagligt att läsa om "Sigge", men samtidigt går det inte att döma ut det. Om någon skulle ha gjort någon av mina systrar eller någon i min närhet illa vet jag inte vad jag hade gjort heller. Men jag tror det är en bra grundregel att inte utöva magi när man är känslomässigt labil, det är min åsikt.

#6 Jag "frågade" vem som hade skickat den här kraften som skulle strypa mig. Jag blev helt klarvaken så jag kan inte ha känt fel. Jag fick veta varifrån han var skickad och varför. Jag kunde få hans kraft att försvinna. Jag skickade ljus till släktingarna och ett meddelande att mig kommer de inte åt. Men jag pratar inte om det i mitt arbete så jag undrar egentligen om det finns fler som blev drabbade av den här förbannelsen. Där är ju några som ser helt förstörda ut. Men man vågar ju inte fråga eller berätta högt av rädsla för att bli betraktad som någon kuf.
*nickar*
Lady Oona, tack, du sammanfattade det hela på ett mycket trevligt sätt :D
Ceriadwen, jag gjorde ju det som exempel för att bara visa på när något negativt kan användas positivt, men samtidigt så håller jag emd att man ska itne göra något överilat när man är känslomässigt ur fas… vilket "Sigge" var, men i det här fallet slutade det ju ändå "lyckligt" hade svårt att hitta en riktigt bra liknelse sådär på rak arm… men principer verkar j uha gått hem :D

För att lilla jag också hänger med: Vad är skillnaden mellan vad man kallar svart repektive vit magi?
Eller är det det som Lady-Oona talade om i inlägg #8?
För mig är iaf, svart svart och vitt vitt, ont ont och gott gott.
"Att säga att allt mörker är ondskefullt och tillhör den svarta magin är otroligt fel."
Vad menas med mörker?
"Det finns inget i vår värld som är rent igenom vitt eller rent igenom svart."
Ne, kanske inte i denna värld men i andra dimensioner då? (antar här att vitt = gott, svart = ont)
Någonstans har både det goda och det onda sin härstammning, en källa, nånting som ger livskraft, föder det onda eller det goda.
Det finns bara två källor, på jorden är dessa en salig blandning men någonstans existerar detta skillt från den andra. Ingen gråzon där inte.

Lady-Oona, så bra skrivet!!!
*applåderar****
Otroligt intressant att läsa era diskussioner!
Ur mitt perspektivser det ut så här…. Det du vill åstadkomma ger resultatet. Ger du ont, kommer det tillbaka trefaldigt, för varje ond handling måste du uppväga det med 3 goda. En universell lag, som alltid råder. Låter väl flummigt, men en ond handling, för att skada någon, fast med ett gott syfte som för Sigge, kan jag förstå, men Sigge fick nog betala ett pris för handlingen.Det tycks alltid komma tillbaka till en…
Helka,
men varför följs då vissa männiksor av stora sorger varthän de än går? Trots allt gott de försöker göra för andra och sällan något för sig själva?
Länge gick jag och tänkte mer på andra än mig själv och fick enbart lidande för det. Nu när jag tänker mer på mig själv går saker o ting litet mer väl i färden….
Vad för ont har jag gjort i tidigare liv som har utsatts för dom prövningar och lidanden som jag har genomlidit änsålänge? För jag tror inte att dom är över ännu…… Det är världenen alltför grym plats för att låta vara så…..
/LinaN, tungsint och tankfull

Lina Jag frågade en gång detsamma i en spirituell förening och fick svaret ett lidandet och svårigheterna beror på i vilket stadie man befiner sig i på sin livsvandring. De som har levt flera liv tidigare får tuffare lärdomar än de som inte har levt så många tidigare liv. Det är ju skillnad på " läxorna" om man går i trean eller om man går i gymnasiet. Så det var därför som vissa har fått utstå så mycket lidande. Sedan är det ju också så att man ska ta väl hand om sig och bry sig om sig själv också. Först då räcker man egentligen till att hjälpa andra.
Min personliga tro är att vi alla skördar frukterna från tidigare liv i detta liv dvs. att allt handlar om den universiella lagen om orsak och verkan.
Jag tror att vi alla befinner oss där vi just nu befinner oss på grund av tidigare val som vi gjort. Inte som ett straff utan som en konsekvens. Det gör att jag numera ser livet som en stor utmaning och att jag har förlåtit andra och mig själv. Det gör också att jag älskar att träffa människor som är olika mig själv för jag är så nyfiken på vad de kan lära mig om livet.
Den dagen som jag slutar att vilja förändras så vill jag att någon ger mig en rejäl spark i arslet!
Jag tror att detta gäller allt i universum att allt är i ständig förändring och att vi ska balansera det mörka och det ljusa inklusive Egot för att finna harmoni, utan egot så tror jag inte att vi finner någon drivkraft till att vilja förändra oss själva och världen. Jag tror därför att det är viktigt att bry sig om sig själv också om man vill hjälpa andra!
Åh Lina N, önskar jag kunde svara dig, varför en del människor tycks drabbas av allt elände som finns….Kanske kan det vara så att du är bättre lämpad att möta motgångar än andra? Jag försöker intala mig det…..Hmmm *tänker så det ryker*.
Helka, jag ahr okcså sådana funderingar….
Men varför ska vissa då prövas hårdare än andra? Kanske för att vi är emr lämpade för det arbete gudarna ålägger oss?

#15 LinaN det du skriver där stämmer väldigt bra in på mig med. Och då blir man fundersam om det där med att gör man gott kommer det tillbaka på en själv o tvärt om….
Jag har också alltid satt alla andra först, försökt att hjälpa och finnas där. Gav av mig själv osv… men inte vart det mer glädje för mig. Var någon elak på något sätt så hade jag alltid försvar och förklaringar - som att den int emår bra just nu, den menade ite vad den sa och alla andra tusentals ursäkter och förklaringar. Prioriterat andra före mig själv…
Så har jag liksom du ibland börjat tänka mer på mig själv, säger nej till att finnas där för att hjälpa o då går det bättre. Ibland till och med känner man sig egoistisk och elak… och då tycker man att man borde få mer elände själv, men istället så blir det tvärt om då flyter det på lite lättare…
Då börjar jag också tänka och fundera, som tex vad har jag gjort för ont… varför ska jg behöva gå igenom detta… och visst tvivlar man i dom jobbigaste stunderna på att det lönar sig att vara snäll och omtänksam….
Omtänksam är jag av naturen, iaf om de mina och nära….
Har alltid sagt i skolan och i andra sammanhang att "Folk kan mobbas och vara hur grymma de vill gentemot mig, jag klarar det, men nåde dem som ger sig på mina vänner." på ett ungefär så…..
Jag måste ibland höja mig över mig själv, och bli egoistisk inför andra människor, min fd granne var en otroligt krävande människa. hon hade aspergers och till på köpet var hon någon form av narkotikamissbrukare. Många gånger fick jag förvandla mitt hjärta til lsten och jag fick uttå en del skit från henne (spec när jag vägrade låna ut pengar elelr springa ärenden åt henne, hon vågade itne gå til laffären o hämta sin post i postboxen eller köpa tugummi/halstabletter)
Jag börjar emr o mer se mig själv som en prästinna, inte bunden till någon kult, utan bara en naturprästinna som bejakar sin kvinnlighet, naturen och allt runtomkring som är verkligt och viktigt för mig….
hmmm… intressant sida!
Jag kan absolut inget om magi, har inte studerat…
Men… ni talar om mörka krafter som har besökt er på natten/när ni sover….
Jag undrar då vilka besökarna är som kommer när man är vaken? De kan dyka upp dagtid, på arbetet.. rent flyktigt… kan vara mkt kraftfulla och "substanslösa"
Jag tror att de som redan vet förstår precis vad jag menar….