Gudahagens vikingamarknad.
Hallå alla.
Jag deltog i Gudahagens vikingamarknad som var i helgen. Det blev fantastiskt bra faktiskt, över min förväntan. Jag tänkte bara höra om någon annnan av er var där.
Till nästa år kan jag varmt rekomendera marknaden, där hölls bland annat en seid i det gamla kultområdet från Järnåldern.
Allt väl.
www.urmoderjord.se

Skulle ha velat varit där, synd att allt ligger så långt ner.. 

Vart ligger det då?
Du kan inte berätta lite hur sejden gick till?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#3 Samt vem som höll i den?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Jag var inte där, men några släktingar till mig var. Den ligger inte så långt ifrån mitt place :)
De var tre prästinnor, den enda jag vet namnet på är Eta Christensson. Två av dem trummade medan den sista antog resan. inget fancy, just like I like it.
www.urmoderjord.se
Som en vanlig trumresa då? Ingen sång? Vill gärna veta mer. För vem/vad sejdade de? Var det orakel om framtiden? Har aldrig bevittnat sejd själv men tycker att det är intressant.
#6 Ah, Eta. Jaja.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#8 ? Någon du känner till?
#9 Ja, f.d. präst i Sv. Kyrkan som ger kurser där man kan bli "legitimerad häxa". Fluffig som bara den.
#10 Undrar om det var hon som var med i något tv-program för en massa år sedan. Tycker mig minnas både "präst" och "legitimerad häxa".
#11 Hon har varit med i tv vid några tillfällen, så det var det nog.
Det skulle vara intressant att få bevittna en sejd som utövas så nära de gamla källorna som det är möjligt.

var med på en sejd i Näsåker med en kvinna vid namn Anette Höst i somras, det var väldigt intressant, hon sa sig vilja hålla sig så nära som möjligt till de få nedteckningarn av sejd, som finns nedskrivna.
Med "fluffig" vet jag inte rigtigt vad du syftar på men hon är en väldigt fri och skön människa, lite som jag så det är väl därför jag trivs i hennes sälskap.
Den seid som utfördes vet jag inte rigtigt till vilket förmål den var ägnad men den gick till på följande vis.
Trummorna hördes över fältet och de tre kvinnorna kom gående upp på gudahagen. De hälsade dem som bör hälsas och öppnade sedan seremonin genom att åkalla andarna i respektive vädersträck med offringar. Eld, vatten mm. Den ena kvinnan satte sig på knä och de andra trummade och använde sina röster till rytmen. Efter en stund reste kvinnan på sig och sa något i stil med:
Nu har völvan rest genom världarna, eller nått, jag nins inte rigtigt. De avslutade seremonin.
Jag vet av erfarenhet att de seremonier som Eta håller oftast är längre och större men det är inte sådant som avgör dem.
Jag tyckte om den i alla fall.
www.urmoderjord.se
#15 Med fluffig menar jag vag, ospecifik, eklektisk och i vissa fall följandes en oriktig historieskrivning. Mer New Age än något annat.
På min resa genom den moderna häxkonsten så har jag märkt en längtan efter något mer genuint, ett sökande bland rötterna. Men så fort man hittar något så gör man snabbt om det till en ny variant av fluff och new age. Och jag undrar varför. Räcker det att man bara döper om något till ett gammalt namn, en sorts antikfernissa? Bedrar man inte sig själv då?
#17 Jag tror att det beror på många faktorer som spelar olika mycket roll för olika individer.
Dels oviljan att ta till sig forskning, dvs har man en bild om att det t.ex. var bättre i någon urtida guldålder med en fredlig gudinnekult, då håller man fast vid de teorier som underbygger det och väljer att inte "se" forskning som säger att det inte stämmer helt. Eller de som envist hävdar att det var "kloka" som brändes som häxor i en stor utrensning, etc, etc.
(Den paradoxala) längtan efter att göra "häxkonsten" till något accepterat i samhället är utslätande.
Det blir inte bättre av att många verkar se "häxkonst" som så diffust att det kan användas som en grund att bygga ett eget projekt på, där man kan stapla all sin längtan efter naturdyrkan, kvinnlig styrka, ett mer magiskt liv (i bemärkelsen att det känns förtrollat och underbart), ritualer, eller vad det nu må vara. När då något dyker upp som inte stämmer in i det man vill ha ut av det projektet, väljer man att ignorera det.
Det känns som att individens (upplevda) frihet är mycket viktigare än traditioner, rötter och konsekvens. Om något "känns rätt", då är det rätt, och det spealr ingen roll att man tar lite i den här kulturen, lite i den där och blandar med en stor nypa laddade ord.
Vilket leder till en stor folkvandring längs den breda, släta mittfåran av en massa människor som alla med skygglappar (för att slippa se hur många de egentligen är) traskar omkring och känner sig unika.

Idag kretsar allting kring individen - gudar och gudinnor, andar och religion blir komplement till individens egna önskningar, allting handlar om en själv och allting är förlägningar av en själv. Samtidigt som man ändå längtar att tillhöra en grupp av något slag - då får vi egenfabricerade religioner - Se så många kristna det finns som varken läser bibeln eller tror på gud, för att just det passar inte dem men de vill gärna tillhöra en tro och en grupp?
Jag håller verkligen med om det där om individens frihet - att man till varje pris aldrig skall bli ifrågasatt - för att man själv är ju i centrum, universums mittpunkt, ens val är lag i livet.
Tyckte inlägget var huvudet på spiken ganna, du borde skriva fler sådana! Kanske en eldig ny tråd där vi diskuterar moderna häxor, haha
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#19 Tack - men just nu försöker jag fokusera på annat, så jag har ett hopp om att hålla de eldiga inläggen på en modest nivå. ;)
#18 Det andliga smörgåsbordet, hoppa över huvudrätten, ät bara efterrätt ;) Men i ärlighetens namn, är det så hemskt att folk "traskar omkring och känner sig unika"? (Era patetiska mähän! Ni ska minsann veta att ni bara är får i flocken!) ;)
Sen har det ju med internet att göra också - informationsamhället. Det är lätt att googla fram lätt information om allt, men svårt att få djupgående och många stannar tyvärr där.
(Långt babblande som skulle lett till megadiskussion borttages här).

#18, bugar mig för dig Ganna, här har du verkligen slagit huvudet mitt på spiken!!!
#21 Nog får folk snubbla omkring om det inte vore för att deras avskräde trillar av deras väg och hamnar på min stig. ;)
#22 Tack. :)
Jag älskar när trådar drar över och utväcklas till något annat än originalinlägget.
Ganna, du vet vad du skriver om, och du har rätt.
Jag har ofta misstankar emot personer som utser rätt och fel innom hexkonst då det föga är ett färdigt system eller etablerad religion, hur kan jag eller någon annan veta vad som bör ingå i en självlärd utbildning när läroplanen är nästan osynlig, det är detta vi alla måste arbeta med.
Jag kan se hur fel det kan bli om man blandar kulturer och ideal mm om det hela i slutendan bara blir till ett tomt skal. Men jag kan även se en styrka i att ta del av andra kulturer och integtera dem i ens eget personliga ideal. Vi har ju tråts allt vår egen tro som vi själv formar, och hur många vi än blir i vår flock så hyser ingen av oss samma tro eller spiritualitet. Men som jag ser det finns det ett nav, de gemensama faktorerna och målen. Hur de uppnås är för mig underordnat. Jag kommer följa mitt nav av sammansatta delar av oika ideer för det är vad jag tror på och det är vad som givit mig den spiritualitet som jag så länge längtat efter. Jag kan inte ändra på att långt de flesta forntida traditioner vi har idag egentligen är sammanfabulerade under 17 och 1800-talet på grund av för lite historisk fakta, men det är folket som ger dem värde, det kvittar för mig om någon har en egen tradition om den bara har ett värde. För i slutenden handlar mitt liv om, vad som käns rätt.
Du är vis Ganna.
Lycka och framgång.
Lore
www.urmoderjord.se