Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 4204 ggr
Bappho
0

Rökelsetråd nummer 2, magiska råd.

Jag nappar på förslaget från förra rökelsetråden :)

Om ni ska ha t ex en familjesammankomst och det ofta blir bråk och osämja. Vilken rökelseblandning skulle ni vilja rekommendera i förebyggande syfte?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

therootdoctor
0

Det beror lite på naturen och tillstånden hos familjemedlemmarna.

Vanligtvis använder vi komplexa blandningar där varje ingrediens har en viss effekt och tillsammas bildar de just den medicin som är bra för just de som kommer till en sammankomst eller som stärker sammankomstens syfte. 

Generellt sett är alla rökelser som främjar kärlek bra vid familjesammankomster. Undvik färdigköpta rökelsepinnar, då de alltid har en syntetisk som som bryter det naturliga flödet och dessutom innehåller de nästan alltid extra gummi arabicum, sandelträ och bambu. Det är bättre att bränna på rökelsekol. (Eller i värsta fall bara på spisen och försöka sprida röken.) 

Att läsa över rökelsen eller åtminstone ha sin avsikt klar för sig när man blandar och använder den gör processens effekt avsevärt starkare.

Förbered platsen genom att röka in väggar nerifrån och upp och från ytterdörr inåt mot innersta delen av huset eller till spisen eller matbordet som en central punkt för familjen. Att bara låta rökelsen stå i mitten gör bara rummet temporärt rökfyllt och effekten blir ofta alltför kort för en 2-6 timmars sammankomst. Påbörja inrökningen i tid så att den är klar 5-10 minuter före familjen kommer dit (om de inte gillar att ha rök omkring sig, vilket naturligtvis är det bästa). Vädra lätt om rummet blir alltför rökfyllt.

Några användbara saker ur ett normalt svenskt skafferi är:

Kanel + kryddpeppar (som nämdes i en annan tråd) = skapar en varm, glad, öppen och upplyftande stämning. 

Vaniljsocker - Får folk att prata ut. Kan dock vara mindre önskvärt om man ska ha en trevlig fest. 

Mejram - Generellt lugnande.

Kamomillblommor - Lugnande och upplyftande för sinnet (om det är en uttråkad och deprimerad klan som kommer).

Rosmarin - Främjar seriös diskussion (motverkar clowneri och dryga familjemedlemmar som bara ska göra narr av allt eller subtil mobbing). Skapar kärlek genom genuin omtanke. (Ja, den är stärkande för kvinnor och trötta mammor som ska dalta och passa upp på klanens män och pojkar). Främjar också sunda beslut och val och därmed kan den motverka provokativa familjemedlemmars drifter.

Fänkål - Stimulerar handling. Om klanen består av tråkiga soffpotatisar eller torra mentalakademiker kan denna med fördel användas om man vill GÖRA något tillsammans på träffen. Försiktighet kan vara bra då den är lite instabil och kan lika väl främja dumheter.

Jasminblom - Bra för lättsam och ytlig men flödande kommunikation. Ingen partyrökelse men får ett möte, som annars kan bli obehagligt och konfrontativt att flöda lätt och ytligt.

Blad från Vintergröna - Verkar balanserande och mjukgörande. En bra rökelse om det är många barn, som verkar speciellt balanserande för dem.

Brunört och Kamomill - Bryter negativa mönster. Finns det en sur moster i klanen som dräper glädjen med sitt onda öga? Upplyftande och restrukturerande för sinnelaget.

Saffran - Starkt kärlekssammanbindande. Värmer och väcker kärlek och band. Om familjemedlemmarna ska visa kärlek till varandra.

Rödklöverblom - Får folk att känna sig hemma och komfortabla. Ingen partyrök utan skapar kärlek och lugn. Något kylande.

Dill - Bryter upp och driver sinnen och diskussion vidare på ett ytligt sätt. Dock genom att trycka undan konflikt, inte förlösa dem.

Kokos - Lyser upp. (diffus innebörd men den gör att det astrala blir betydligt upplyst), Lugnande, balanserande och integrerande mellan kropp, sinne och plats vilket gör en person nöjd, närvarande och tillfreds där man är. Motverkar rastlöshet.

Kardemummafrö (helt med skal) - Tjejkväll för 20+ rök.

Kumminfrö - Upplyftande på ett uppbrytande sätt. Får folk att känna att det är dags att gå hem.

De är några av de enkla rökelsevarianter vi har använt med framgång.

Pröva!

/Johannes Gårdbäck

Trollkvinna
0

Här är ett recept på en bra rökelse som är enkel att göra inför familjesammankomster vart det finns "fara" för gräl och dårliga vibes…

Muskot (riven), vintergrön och jasmin.

Muskot får folk att känna sig imötesgåande och rundare och ger mera sjävlförtroende i sociala sammanhang.

Vintergrön och jasmin: Se ovan i #1

Om du önskar piffa till det och göra stämningen sötare och varmare kan man lägga till lite socker och/eller honung.

Röllika ger också en varmare och mera kärleksfull effekt.

Väljar du att använda socker och/eller honung i blandingen är det bäst att brinna rökelsen innan gästerna kommer eftersom det blir mycket rök och ger en stark doft.

Om du önskar en snabb effekt, går det att lägga i lite ingefära.

En Gästabuds hit! ;-)

/Benedikte

Bappho
0

Ett riktigt uttömmande svar. Hela släkten representerad och en massa nya idéer att pröva. Jag får plocka in vintergrönan till torkning. Har aldrig använt den till rökelse, endast färsk när jag kallat på en och annan gud.

Brunört var en helt ny ört för mig. Den skulle jag gärna vilja veta mer om.

Bappho
0

Googlade och tittade på lite bilder av brunörten. Den ser precis ut som såna där små lila blommor jag har i hela gräsmattan. Kan det vara sådana?

Trollkvinna
0

#4 Ja, om det är denna;

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/prune/prunvul.html

så pratar vi om samma:-)

(Som te har den en leverrenande och gallrenande effekt, och används ofta i örtlikörer.)

therootdoctor
0

Heter "Self Heal" eller "All Heal" på engelska. Mycket användbar lite sak.

Vekka
0

Tackar, tackar! för fina rökelsetips o i stor portion :)

Ska helt klart prova.
Jag har heller inte använt mig av vintergrönan till rökelse, intressant :)

Astraea
0

Tackar! Ska pröva framöver.

Blodeuwedd
0

Jo brunörten är ett hatat ogräs i gräsmattorna tycker folk.. de kommer in och vill ha de starkast gifterna som finns så de kan utrota bla brunört. Hm.. Jag tycker det är fint med blommig gräsmatta så jag har jättesvårt att rekomendera gifter överhuvudtaget..

Jag ska genast gå ut och slåss med myggen om brunörten. Flört

Bappho
0

Ibland är man lite blind för det man har precis under fötterna :) Har läst lite om all-heal nu och det var en nyttig liten rackare.

Blodeuwedd, du får berätta för dina kunder vilket guld de försöker utrota ;)

Blodeuwedd
0

#10 Ha ha ha jag tror att jag lever farligt om jag avråder dem från att köpa gifter och sånt, (jag brukar aldrig rekomendera något, bara berätta vad som finns och sen får de ta beslutet själva) men jag kan viska så ingen annan hör att "det finns inga ogräs, det finns bara okunskap"
Sen är det ju bara att neka.. jag har Aaaaaldrig sagt så.. Nääää då.. Jag är oskyldig!!!

Coturnix
0

Blommor-i-gräsmattan.jpg

Casiopeia
0

Puttar upp den här tråden, för jag har blivit sjukt sugen på att göra rökelse nu! Vill ha fler recept och tips på örter!  ( vilket påminner mig- är på jakt efter en bra bok/lexikon om örtmagi- tips mottages tacksamt) Om någon har någon bra sida att tipsa om tills vidare är jag också glad!

Personligen skulle jag behöva lite bra blandningar mot stress, nedstämdhet, ångest och frustration. Det är lite mycket av den varan just nu. Kokos verkar ju lovande mot rastlöshet, det ska jag absolut testa- men kan man kombinera det med annat som gör en lugn och glad?

Någon som vet vad man brukar säga om sandelträs egenskaper? Det är det enda jag brukar elda här hemma, men tänkte ju vidga min repertoar nu :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Trollkvinna
0

#13  Hej:-)

Sandelträd används ofta som bas i olika rökelser då den brinner bra.

Det finns vitt och rödt sandelträ. Jag använder ofta rödt sandelträ i rökelser för att ge " högra/finare vibrationer" och för att ett önske ska bli uppfylld.

Kan ge dig ett recept jag ofta har som utgångspunkt när jag har haft klienter med samma symptom som du har:

Malva, Hjärtstilla och Citron eller Appelsinskal.

Du kan prova dig fram lite vad som funkar av de två senaste eftersom de kan ha en renande och öppnande effekt, men på två  olika sätt tycker jag.

Du kan även prova att lägga i lite mynta och/eller lavendelblom, eller jasmin. Och varför inte kokos?

Låt näsan och känslan visa väg:-)

Detta är ingen rökelse att använda till myspys hemma dock, bäst att röka rummen hemma med den i en kvart upp till en halvtimme.

När det gälder böcker så tycker jag att Scott Cunningham:Magical Herbalism: The Secret of the Wise är rätt ok,Cunningham's Encyclopedia of Magical Herbs och "Hoodoo, Herb & Root Magic" av Catherine Yronwode som jag själv har användt mycket.

En annan bok med recept som kanske kan vara nyttig kring hur man gör rökelse: "Wylundt's book of incense" (Weiser) Har inte användt denna så mycket själv, men den har lite guldkorn här och där.

Lycka till!

Vekka
0

Trollkvinna. En annan tackar också för tipsen! :) dom behövs!

Casiopeia
0

Tack, kanonbra tips! *antecknar*

Jag har införskaffat kolbriketter idag och håller på att blanda och prova mig fram för fullt. kokos+lavendel var en höjdare :-)

therootdoctor
0

Den miljömedvetne kanske kan vilja veta att "vitt sandelträ" från Indien är en hotad art numera, och tänker sig för innan hon/han shoppar loss på rökelsepinnar och dylikt.

Rött sandelträ och Australiensk sandelträ luktar inte alls lika gott tyvärr.

Sandelträ anses inom Hoodoo vara en av peaceful home dofterna och därför förekommer den i alla recept som efterfrågar en mjukhetsingrediens. Vilket de flesta kärleksmixer också har nytta av.

I indien är den naturligtvis förknippad med meditation, lugn, sinnesbalans och tempel. En stämning man INTE vill ha på kontoret eller gällande andra sammanhang där ekonomi och action är i fokus.

Som rökelse anser vissa att den stimulerar elementaler och har en tilldragande effekt på dem.

Vi kanske ska utlysa en liten tävling?

Den som hittar en svenskväxande ört, träd, rot, kåda eller kombination av en eller flera sorter som luktar sandelträ när den brinner får 2 LUCKYMOJO rökelser och en Blessing Olja av mig.

Samt äran att få sitt namn till rökelsen förstås!

Öppna kryddskåpet, gräv i blomkrukorna och slit upp rabatterna och hitta den rätta kombinationen så kan det bli just DU som får åka till paradisön…eh nej det var fel…som blir LEGENDARISK HÄXA i Sverige ska det vara!  :-D

Casiopeia
0

17 tack för tipset om vitt sandelträ, bra att veta.

Är det inte lite risky att exprimentera med okända växter så där? Vissa är väl inte helt ofarliga när de förbärnns? Kul tävling, men inget jag vågar mig på med min bristfälliga botaniska kunskap :-)

Endroppeihavet
0

#18 Nejdå. Pyromani är roligt

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Trollkvinna
0

#18 I princip så är all rök giftig beroende på mängden och bör självklart brukas måttligt. Så att använda sund förnuft när man blandar och brinner är nödvändig i alla högsta grad. All experimentering vill till viss grad vara riskfylld så det är bra att läsa på lite innan man går i gång.

Inte vill man sitta hostande med gasmask och kimande brannvarnare heller;-)

Om man blandar lite kalk i blandingen, så minskar partikkelutsondringen med upptil 40%.

Alla rökelser dofter inte gott, och det är inte alltid syftet när man användar dem inom olika besvärjelser och ritualer.

spindelfot
0

#18 har vi tur kanske vi hittar någonting som gör oss både sexiga och höga! JIPPI!

här skall brännas, bark och frön, haha, förgifta familjen, inget pris är för högt i 'legendariska häxtävlingen'

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hlin
0

Är inte fejkad sandelträ lite som fejkad… vad som helst? Vem vill ha det? *kliar sig i huvudet* Man kan väl fråga makterna om de vill ha något annat istället, och inom magin kan man väl välja något annat som har samma innebörd och användningsområden.

Det borde bli, tycker jag, som att välja att inte föra in utrotningshotad vit salvia från Långtbortistan (med dyra och energikrävande fraktsätt, dessutom), utan använda vildroskronblad, myskmadra, ene, gråbo, svartvinbärsblad - det finns hur många fina alternativer som helst - som finns runt knuten här hemma och som har samma krafter/användningsområden fastän de luktar annorlunda.

Kan inte tänka mig annat än att det finns lika många alternativer till sandelträ.

Bappho
0

Jag har ju den senaste tiden försökt att träna upp min näsa för att kunna skapa egna parfymer. Har gått sådär. Sonen slår mig med hästlängder. Att hitta något, eller en kombination som ska dofta sandelträ ser jag som en kul utmaning. Här ska experimenteras.

Hlin
0

På det viset! :)

spindelfot
0

#23 jaså! jag anställer din son på min parfymfabrik, där han får uppdraget att göra parfym på de vackraste sniglarna gräsmattan kan uppbringa

/Häxparfym. Inc.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus