Häxor iFokus

Häxor

Etikett: folktro-och-myter
Läst 6983 ggr
[dcpower]
0

va har DU för syn på upp och ner vänt pentagram??

jag undra va har du har för syn på upp och nervänt pentagram???? Jag tkr det upp och nervända pentagrammet har MER symbolik än det som en del säger det e bara för djävulsdyrkare men det har det INTE den används flitigt inom laveysatanismen å inom de grupper som dyrkar sig själva(det gör ju även laveysatanister oxå) å vill hitta sig själva å utforska varenda skatt i våran dunkla själ som t.e.x dragon rouge, att finna visdom långt nere från moderjord kan oxå ett uppochnervänt pentagram betyda så att säga att ett uppochnervänt pentagram bara e till för djävulsdyrkare å ondska har HELT fel visst det kan användas för djävulsdyrkare oxå men det e banne mig INTE bara för ondska utan för visdom oxå vore trevligt å höra era åsikter oxå kram dcpower(jag gillar det uppochnervända pentagrammet för å finna visdom inte för någon ondska dessutom så finns det nog ingen ondska utan´bara olyckliga människor det har jag själv erfarenhet ifrån)n KRAM på er alla systrar å bröder

Skogselva
0

Har läst att det uppochnedpåvända pentagrammet inte behöver stå för satanister utan som en symbol för den behornade guden (Cernunnos inte djävulen), och det är troligt, tycker jag. Har också hört att satanisternas pentagram är lite förlängt i den nedre spetsen, vet inte om det är sant, hörde det på NCIS (teveserien).

Sedan är det ju så att Kristendomen lånat mycket från hedniska religioner för att få hedningarna mer medgörliga. Säger inte att djävulsdyrkarna är kristna, men djävulen kommer ju ändå ifrån kristendomen. De kristna tog ju pentagrammet (som i ngn kultur var symbol för gudinnan) och omvandlade det till en symbol för kristi fem sår.

Elementet jord som ju är ett kvinnligt element kan ju representeras av ett pentagram, så det tycker jag också är troligt, att pentagrammet står för gudinnan.

Så det är nog min syn, att det inte står för ondska, utan som symbol för Cernunnos.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[dcpower]
0

själv dyrkar jag  ingen gudinna utan mig själv, jag e lite å laveyhålletå jag använder mina pentagram (jag har två uppochner vända pentagram) till visdom,skydd å till ritualer, det känns bäst för mig å inte dyrka någon gud/gudinna utan mig själv frågan e om jag ens tror på nån gud/gudinna där e jag nog lite skeptisk oxå

Skogselva
0

Det var ju ett exempel på vad kristendomen har gjort med pentagrammet, och eftersom det uppåtvända representerar gudinnan så känns det troligt att det nedåtvända representerar guden. Så menade jag.

Ser det snarare som så att alla gudomar är avspeglingar av våra egna egenskaper. När jag dyrkar en gudom så "kallar" jag fram de egenskaperna som gudomen representerar inom mig själv så att jag kan klara av vad det nu är jag vill göra. Jag väcker styrkan, kan man nog kalla det.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[dcpower]
0

jo, det va en bra förklaring:) jag blir så suuur på de som säger att uppochnervända korset bara e för djävulsdyrkare:(

Skogselva
0

Det uppochnedvända korset? Trodde det representerade Petrus som korsfästes upp och ned för att han inte tyckte att han förtjänade att dö på samma sätt som Jesus.

Eller missförstod jag dig nu? Du kanske menade pentagram fast du råkade skriva kors?

Jag skräms av hur mycket jag kan om kristendomen i vilket fall som helst.

[dcpower]
0

OjSkämsSkämsjag menade naturligtvis pentagrammet förlåt för det misslyckade utttrycket

Skogselva
0

Hollywood har väl tyckt det varit häftigt med häxor och liknande, och gjort dem djävulsdyrkande och gjort det uppochnedpåvända korset deras symbol och så har Hollywood gjort det känt för allmänheten. 

Jo, tror det är Hollywood och kristendomen som bär skulden i det här.

Bappho
0

#7 Vad har kristendomen för skuld i att det finns en och annan djävulsdyrkare som använder det upp och nedvända pentagrammet?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Skogselva
0

Okej, generaliserade lite. Tänkte väl på det där med att magi är förknippat med djävulsdyrkan, om det nu är i bibeln eller häxhammaren det står, vet inte.

Spelar dock ingen större roll vad de kallar sig, djävulsdyrkarna, djävulen, som han är mest känd, är en kristen uppfinning, därför är de bara en frikyrklig gren av kristendomen, som jag ser det.

[dcpower]
0

vet ni vad idag åkte in till stan å gick i pingstkyrkans second hand butik med det uppochnervända pentagrammet gissa om jag SKÄMDES men samtidigt ville jag stå för vem jag e, men en tant som jobbade där flackade med blickenj när hon tit´tade på mig jag gillar verkligen INJTE kristendomen men jag accepterar den

Skogselva
0

Har svårt för alla världsreligionerna, de passar mig inte. Hinduism är bra på det sätt att frälsning är individuellt och man själv får välja hur man vill nå den, men religionen är skitdålig med tanke på kastsystemet.

Bland de abrahamitiska religionerna så är det bara Lilith jag tycker om, den första kvinnan enligt judendomen.

Alla ska ju få tro vad de vill, undrar vad tanten skulle ha sagt ifall hon fick se min fina vintermössa som är svart med röda djävulshorn fastsydda på hjässan.

Mamma sa iaf att den passade min personlighet när hon fick se den… undrar vad hon menade med detTungan ute

Lite jäklig är jag väl, men inte så det stör.

Endroppeihavet
0

#11 Det låter inte som att du har någon ingående kunskap om hinduismen? Att frälsningen är individuell stämmer till VISS del men är absolut INTE hela sanningen. Det finns många olika former av hinduism, vilket kanske gör att den känns MER individuell, men är egentligen inte det. Det finns klara grunder för en hindu att följa precis som i de flesta religioner.

Det du pratar om låter mer som det hinduinspirerade newagebegreppet som finns i västvärlden idag, när det gäller "personlig frälsning"… Sen kan man ju diskutera ordet frälsning och vad man menar med det och hurvida användandet av ordet inte också inbegriper kristna värderingar.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Skogselva
0

#12 Ingående, kanske inte, men det jag talar om är en kort, kort sammanfattning av vad jag fick lära mig om hinduism i gymnasiet, för ett år sedan, minst självklart inte allt, men svårt att tro att vi fick lära oss new age hinduism.  Det här är en instuderingsfråga som jag fick till ett prov:

Varför är hinduer vanligen toleranta mot andra religioner?

Svar (som jag fick rätt för på provet också): För att frälsning är personlig, man väljer själv den som passar en bäst.

Min religionslärare beskrev det så för att visa att man inte behöver känna till alla de 200 gudarna, eller hur många de är, bara för att man är hindu. Vill ju tro att hon kan den "riktiga" hinduismen och inte new age hinduismen. 

Varför behöver jag förklara mig? Jag sa ju faktiskt bara att det var det enda jag tyckte var bra med hinduism att "frälsning" inte är lika strikt som i t.ex. kristendomen. Egentligen är alla 5 världsreligionerna trams, i mina ögon, folk får ju tro vad de vill, och jag försöker vara öppen och fri från fördomar, men nej, dessa religioner passar inte mig. Hellre är jag Lilith än Eva och hellre hedning än tillhörande ngn av världsreligionerna.

Tycker inte frälsning inbegriper kristna värderingar, inte ordet i sig, vad som är frälsning är ju olika inom alla religioner. Inom hinduism så är det väl att sluta reinkarneras?

Endroppeihavet
0

#13 För det första så skrev jag ingenstans att du behövde förklara dig? Det är något du har tolkat in alldeles själv. Det jag menar är att den bild du ger och förmodligen har av hinduismen inte är en övergripande bild.

Hinduism är ett paraplybegrepp för många olika slags religiositeter som uppkom på 1800-talet och är påkommet av västerländska forskare, varav det finns många olika strömningar av hinduism som delar ett fåtal grunder. Hinduismen kan nog ge sken av att vara mer "individuell" än andra då den ÄR polyteistisk med flera gudar, men det betyder inte att de flesta hinduer "väljer" sin egen väg till moksha alltså befrielsen från samsara (återfödelsens hjul).

Ofta följer man den strömning av hinduism man föds in i, varav jag argumenterar att den inte är mer individuell än någon annan religion. Sedan det här med striktheten…. Det är så att inom hinduismen så anser många att befrielsen ligger så långt bort att de koncentrerar sig på sin karma för att få ett bättre liv i nästa reinkarnation. För att nå moksha krävs nämligen än otrolig hängivelse som kan handla om meditation, bön, askes och att uppnå en insikt om att självet är falskt och detta i sig känner många hinduer är en lång väg av reinkarnationer.

Så för att jämföra det liv man behöver leva i DET NUVARANDE livet med de regler man bör följa i tex. kristendomen så är det sannerligen lättare att uppnå "frälsning/befrielse" genom bibeln än Vedaskrifterna.

"Varför är hinduer vanligen toleranta mot andra religioner? Svar (som jag fick rätt för på provet också): För att frälsning är personlig, man väljer själv den som passar en bäst."

Det är snarare så att grundtanken om att allt är ett inom hinduismen och dess polyteistiska syn som gör att de accepterar andra religioners väg till befrielse. Inte att vägen i sig är personlig, då man följer den "typ" av hinduism man valt.

Att man inte behöver känna till de 200 olika gudarna beror ju självklart på att hinduer inte tillber alla gudar i Indien (precis som alla andra religioner har olika inriktningar), men däremot finns det väldigt stora grupper som tillber exempelvis Shiva och Vishnu, där man kan se en slags monoteistisk religiositet där alla gudar är aspekter av Shiva eller Vishnu. Det finns ju många olika vägar inom kristendomen också, det gör inte att dessa vägar blir mer individuella. Ex. katoliker, protestanter och andra "mindre" grupper inom kristendomen.

Självklart inbegriper ordet frälsning kristna värderingar. Ordet har ju uppkommit i kristna sammanhang och dess huvudbetydelse är fortfarande att man blivit "frälst" genom jesus/gud enligt SAOB (Svenska akademins ordbok). Jmf salvation/saved. Frälsning handlar alltså inte främst om något efter döden utan något som händer i detta liv.

"Egentligen är alla 5 världsreligionerna trams, i mina ögon, folk får ju tro vad de vill, och jag försöker vara öppen och fri från fördomar"

Så du har inga fördomar men alla världsreligioner är trams? Häxkonst har influerats av många religioner och jag tror att du skulle finna ett värde i de flesta om du tittar efter lite noggrannare :)

Och jag säger det igen - Ta inte det jag skriver som något personligt, vilket det inte är. Se det är ytterligare information.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Skogselva
0

Två saker tänker jag dock ta personligt:

Jag sade att jag försöker vara fri från fördomar, inte att jag faktiskt var det. Och att de är trams i mina ögon beror på vad jag har fått lära mig om religionerna i gymnasiet, nej det kanske inte varit tillräckligt djupt för att ge en rättvis bild, men jag av de här grunderna i skolan så har jag fått lära mig att de inte är ngt för mig, för de passar inte in på mitt sätt att se saker och ting.

Visst kan jag hålla med om infon du ger om hinduism i #14, men jag gav ju bara en kort, mycket kort, sammanfattning av vad jag fått lära mig i skolan. Jag vet att hinduism är mer än så.

Sedan att kalla det trams är att ta i, visst, men det var det bästa ordet jag kunde komma på kl 2230 på kvällen. Sagor kanske är ett bättre ord. För mig är de sagor och eftersom jag avskyr sagor där prinsessan sitter fången och väntar på riddaren att rädda henne så tycker jag heller inte särskilt mycket om dessa patriarkala religioner. Jag mer för sagor där prinsessan räddar riddaren.

Som jag ser "frälsning" är det den strävan man har i de olika religionerna att nå den belöning som religionerna utlovar. Jag ser det inte som enbart kristet.

SilvianLuna
0

Personligen handlar det om en djupare innebörd. Att det nedvända skulle betyda att satanister och djälvulsdyrkare skulle använda skulle många gånger tänkas vara vedervärdigt. Och att det uppvända skulle symbolisera god kraft och vit magi. Skillnaderna har egentligen vi bara skapat för att ha något att skilja emellan, mellan gott och ont. För mig känns det lite som att skilja mellan svarta och vita människor. Dess värde är lika oavsett färg, precis som i det här fallet. Tror inte att det finns något som heter svart eller vit magi, ont eller gott. Uppvänd eller nedvänd. Bara olika sätt att hantera dessa krafter på och namnge dem i olika syften.

Skogselva
0

#16 Well said :)

Viper
0

Finns en del wiccaner som använder det upp och nedvända pentagrammet också. Har för mig att det används vid andra initíeringen i gardneriansk wicca.

[trumman]
0

Ahh, ännu en diskussion om det förälskade att hata: simplex s4 :)

dragonstar
0

Har läst helften och tänkte bara lägga till en tanke som slog mig. Kanskske att pentagra mmed spätts nedåt är guden ( om man kollr horn och könsorgan) och med spettsen upp kvinna dom visas väll som en triangel eller tänker jag fel nu… kankske jag gör…..

Föreste nvad var det med att Lilith är från judendommen läser den religionene i skolan nu och när jag frågade läraren så sa han att han inte hört nått mycket alls om henne.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Bappho
0

#20 Berättelser om Lilith, t ex att hon var Adams första fru hittar man i judiska folksagor och sägner främst så det är nog därför din lärare svarar dig så.

Skogselva
0

Jag kanske hade tur med lärare på gymnasiet, min religions/filosofi/svensklärare brinner lika mycket för genusfrågor som jag. Hon hade sjöar med texter om Lilith. Jag fick läsa hur mycket jag ville om Lilth när vi läste om judendom och kristendom.

dragonstar
0

Okej ja då är det nog så att han vill hålla sig till det viktiga ämnena. Tack för svaret =)

SilvianLuna
0

#20 Så vitt jag vet symboliserar triangeln nedåt kvinnan, i en s.k dal. Triangeln uppåt symboliserar mannen, det uppresande berget. Det är den mest omtalande/omskrivna varianten.

Skogselva
0

Lilith ÄR viktig!

Penis hänger nedåt , vagina leder uppåt… jag vet att det är som du säger #24, men det känns så felaktigt att de kvinnliga elementen symboliseras av dalarna och männen av bergen. Sperman måste ju vandra uppåt, ägget nedåt. Ska man se till det här så är det ju också väldigt konstigt att de manliga elementen är de aktiva, när de är väldigt passiva i (efter) fortplantningen. Förstår mig inte på det här…

Det uppåtvända pentagrammet symboliserar mycket troligt gudinnan eftersom det på något konstigt, astronomiskt, vänster bildas ett pentagram när morgonstjärnan syns. Det är Venus symbol, alltså.

Det var något med att de och de här stjärnorna bildade en linje tillsammans med planeten Venus, när denne var synlig.

Det uppåtvända har ju förresten bara ett berg, det uppochnedpåvända har två… det sistnämnda ser också ut som en bock.

Bappho
0

#25 Om man ritar ner venus gång på himlen så bildar det ett pentagram. Kan det vara det du tänker på?

Skogselva
0

#26 Exakt! Kunde inte ha sagt det bättre själv. Glad

SilvianLuna
0

#25 Från ett perspektiv där befruktningen är i fokus har du säkert rätt Glad Den andra varianten är den jag bara har hört mest om.

Skogselva
0

Har också hört mest om den varianten, tycker bara den känns lika gammal och förlegad som "hysteri" och "kvinnan lider av penisavund".

Det är ju långt ifrån sant att kvinnor är passiva, även om man ifrånser fortplantningen iallafall i dagens samhälle.

Hedgeborn
0

Pentagramet har inget alls att göra med satanister el, "left hand paths" förutom att dom använder det precis som alla andra efter som det är en symbol för kraft/styrka/beskydd ect.

SilvianLuna
0

#29 Nej precis. Se bara på Lilith Flört

Skogselva
0

#31 Älskar Lilith sååå mycket, en perfekt symbol för dagens kvinnor.

CherryLenore
0

Egentligen spelar det väl ingen roll hur symbolen hänger utan vad du ger den för kraft och betydelse.

dragonstar
0

Man kan se det på så många olika sätt.  Alla har bra argument. spontant tänker jag att neråtvänt är mörkt manligt medans en tagg upåt är kvinnligt och ljust. Men det kommer nog från den felaktiga grunden att neråtvänt är satanistiskt och uppåtvänt är wicca.

Hlin
0

Jag tappade bort en liknande tråd - kanske var det rent av den här - för ett par nätter sedan när allting gick så himla trögt och hela sidan låste sig så jag fick starta om läsaren. Så jag skrev om hur jag ser på pentagrammet i min blogg istället, eftersom där gick allt som det skulle, och jag ville så gärna uttrycka med ord vad jag jag hade lärt, för det hade jag inte gjort förut! :D

Borde kanske lägga till att dessa botare jag har fått lära utav (eller åtminstone fått se arbeta) alltid börjar rita den från spetsen upp mot höger.

Då jag inte känner til hur det används inom högmagiska traditioner, vore det kul att veta hur ni som gör det ser på hur jag har lärt rita pentagrammet.

dragonstar
0

Jag tror att nog att symbålne presis som gudinna själv ar olika betydelser för varje individ. Men det är jättekul att höra vad andra tänker. =)

Mihr
0

Tyvärr tog jag mig inte tid att läsa igenom allas inlägg här, men jag borde.

Enligt mig har alla symboler två sidor så att säga.

1. Symbolens ursprungliga syfte,vad den skapades för och dess betydelse. Pentagramet står för mig som beskydd..bland annat.

2. Den andra sidan av vad jag anser om symboler: att de får det syfte som vi ger dem i det arbete vi gör eller i den form vi väljer att nyttja dem som verktyg.

/m

- No bird soars too high if he soars with his own wings -

Hlin
1

#37 Re. 1. I Norge kallas pentagrammet bland vissa för häxlås - det används bland annat för att skydda saker mot häxor… :]

Mihr
0

#38 Det var intressant att höra faktiskt, men då går mina tankar i cirklar igen och åter till vad de läser in i betydelsen, var det som skydd mot "häxor" på det vis att de ansåg dem som otyg eller annat, eller rakt av trollkvinnor? ursäkta min förvirring men klockan börjar slå morgon och vilan har inte infunnit sig.

Jag känner igen glädjen i att lära ut då jag ser den. Tack Hlin.

- No bird soars too high if he soars with his own wings -

Bappho
0

#35 Intressant blogginlägg.

Hlin
0

#39 Just det. Det användes (används?) av vanligt folk "utifall" någon häxa ville förgöra ens saker eller matförråd. Åpropå - här är en jättebra sida om ämnet folklig skyddsmagi i Storbritannien.

#40 Tackar!