Fullmåne eller svartmåne?
Vilket ger mest kraft om man vill utföra en meditation/bön, alltså att skicka iväg ett budskap till universum.
Är det vid fullmåne eller svartmåne?
Jag skulle vara tacksam för lite hjälp här att reda ut begreppen.
//
Den du själv står närmast, skulle jag väl säga? Det är nog en högst personlig sak…
Alla har ju olika känslor inför full och svartmåne. Det beror ju helt på vad du känner själv.
t.ex.Meditation för mig vid fullmåne skulle nog inte vara rätt då jag är så uppspelt just då.
Men vissa blir ju lugna istället.
Så det är nog bara du själv som kan avgöra det.

Själv känner jag mig som lugnast vid svartmåne eftersom fullmånen påverkar mig väldigt mycket och drar fram känslor som kan vara positiva eller negativa. Så därför känner jag det lugnast vid svartmåne och att meditationen skulle ha störst verkan.
Men jag avvaktar och ser om det kommer in något annat, bra och matnyttigt.
Enligt vissa traditioner är svartmåne frånvaro av måne, och alldeles kraftlös, medan andra menar att den - kanske just därför? - är till för just inåtvända arbeten.
Annars är - grovt ritad - tiden från nymåne fram till fullmåne till för sånt man vill ska födas, frodas och växa, och tiden från fullmåne till svartmåne är till för sådant man vill ska vissna, försvinna eller minskas på.
I gammal nordisk tradition är det nymånen - den allra första skärvan man ser - man ska fråga om saker oberoende om frågan handlar om död eller växt. Det finns en hel massa gamla böner til Måne när han är ny, och han har många namn - Himmelhjorten (från Norge), är ett eksempel, Nykung (från Sverige), ett annat - då avses gärna årets första nymåne som är den kraftfullaste.
Enligt samma tradition ska trollkonster däremot utföras vid fullmåne, och allra helst på en torsdagsnatt. Enligt det gamla sättet att räkna dagarna - från solnedgång till solnedgång - betyder det i praktiken fredagsnatten, det vill säga natten som hör till dygnet som börjar när torsdagen tar slut. Något jag finner logiskt med tanke på att den natten då ju är Frejas - trolldomsåsynjans - natt.
Jag tror att Herr Måne när han är full brukar vara "bråkig" för dom allra flesta. Passar bäst till dans och firande med vänner, tycker jag. :)

Svartmåne är ett uttryck jag missat helt, men min fenomenalt starka intuition säger mig att det är samma sak som "Mörkermåne" 
Som kvinna finner jag det svårt att fokuser a alls när månen är full, men ännu värre är det dagen innan då spänner det i kropp och tanke åt alla håll. Väljer då att hålla mig så neutral och mjuk som möjligt och tllbringa de dygnen i vila och eftertanke.
Mörkermåne dock, är ögonen vidöppna och tanken kan färdas långt.
Den natten är renande på något vis,medan då fullmåne gör mig till ett praktexempel på hormonstinn människa.
- No bird soars too high if he soars with his own wings -