Hjälp med gudinnesymbol!
Hej jag är lite halvt nybörjare på det här och försöker bygga upp mitt altare, men jag skulle behöva en gudinna att inreda med och också se upp till.
Tänkte om ni kanske hade några tips? Kanske namnen och några egenskaper på gudinnan?
Tack på förhand
Bast är aldrig fel:)
Jag tycker du börjar i fel ände; om du inte blivit kallad av en gudinna, varför ens bygga ett altare till någon? Det är inte en hobby där man börjar med några frimärken i samligen för att sedan utöka. :P
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Å andra sidan kan man ju inte sitta hela livet och vänta på att en gud ska få lust att kalla på en heller:)
#3 …för då är man antagligen inte menad som präst/prästinna/följeslagare till någon gudom utan har annat man ska göra.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Man behöver ju å andra sidan inte vara präst/prästinna eller följeslagare för att dra nytta av en gud. Jag har aldrig känt en kallelse till någon gud. Snarare mer än dragningskraft som gör att jag föredrar att jobba med vissa gudar framför andra.

Man måste ju börja i någon ände. Olika änder/ändor/ändar
för olika personer.
Liiiisa, du kan använda någonting som symboliserar Gudinnan för dig, utan att välja en specifik gudinna. Och välja utifrån dina egna preferenser. Om du ser Gudinnan i träd - välj ett träd, ser du Gudinnan som en Venus från Dusseldorff - välj en sådan, ser du Gudinnan som Månen - ta ner månen till ditt altare, osv osv i all oändlighet.
Det viktiga är att det slår an en sträng i dig, att den symbol du väljer verkligen symboliserar Gudinnan för dig.
Med tiden kommer du kanske att känna en dragning till en specifik gudinna, och kanske inte. Men ingen annan kan välja ut en gudinna till dig, som jag ser det.
#5 Jag skulle inte umgås/arbeta så respektlöst med (mina) gudomar och ett sådant uttalande får mig alltid att undra om så många som påstår sig ha kontakt med gudomar verkligen har det.

Jag tror att det är endast genom att själv praktisera som man finner om det är ens väg eller inte. Precis som Airamya skriver, börja i en ände. Läs på om olika gudinnor, känn efter inombords osv. Börja arbeta med en viss specifik gudinna, eller med något som får symbolisera Gudinnan i det stora. Känner du gensvar? Om inte, arbeta dig vidare. Du lär upptäcka om det är din väg eller fall det är något annat. Lycka till!
Jag är inte ute efter samma sak som de flesta av dagens magiker är. Självkännedom har jag tillräckligt ändå. Jag är en magiker rakt av och då behöver man inte vara religös i den mån som man behöver vara som följare av en religion. Att vara magiker är inte knutet till en religion utan man använder sig av de krafter som finns för att uppnå vissa mål som kan vara mycket olika mellan olika magiker.
Sen håller jag inte med dig om att man blir kallad av sin gud. Det handlar mer om att acceptera att gudar finns. Att släppa in dem i sina hjärtan. Gudarna finns där för alla som vill ta del av dem.
Sen tycker jag att sånna antydningar som du gör lite då och då här om att bara du vet vad du talar om är ganska onödiga. Jag har gedigen erfarnhet av vad jag sysslar med vilket jag förmodar att många här inne har. Min erfarenhet har visat mig att det finns mer än ett sätt att nå samma resultat.
Om vi alla skulle gå samma väg så skulle det ju bli en Autobahn..
Tänk om man gick ut i skogen och där inte fanns en endaste stig?? Skulle vi då bli tvungna och vända om för att gå på vissa bestämda leder som andra stakat ut?
Det låter för mej lite som kyrkan.. Skrämselpropaganda. Gör som det står i Bibeln annars blir du fördömd.
Jag skapar min egen väg med ledning av "de som vet" och ger andra rätten att gå/göra sina egna stigar efter sin tro och hjälp.
Jag vill ha mina stigar..
Man kan väl tillbe och vörda en gudom utan att för den skull känna sig kallad som prästinna/präst? Man har väl också rätten att tillbe även om man inte nödvändigtvis blir hörsammad?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Det är solklart i mina ögon.
Jag har en gudinna, för mig är hon mån gudinnan (och gaia, de vå är ju på sätt och vis en eftersom månen var en del av jorden en gång.) Att hon sen inte har presenterat sig för mig med namn etc spelar ingen roll. Hon finns där ändå :) Tycker att rådet om att ta någonting som symboliserar det du ser hos gudinnan. Har själv tänkt samma tanke att jag måste hitta henne. Har sökt på olika gudinnor men tids nog visar det sig nog vem hon är för mig :) Lycka till alla som söker.
#1 Me like! :D (Y)
Finns det ingen tigergud?? :P
Kanske bland de indiska eller asiatiska gudarna. Borde ju finnas då tigern är deras lejon typ.
#15 Ja, det har jag fakiskt funderat på. :) men, det är ju jätte lätt att hitta, de har ju typ en miljon gudar haha xD
Jag dras åt Bast :) Gjorde jag redan som liten.
#9 Man behöver inte följa en religion för att vara präst/prästinna. Antydningar, jag tycker jag är tydlig? Om sedan människor är seriösa eller inte är något de själva eller de som av olika anledningar väljer att lita på dem, får rannsaka sig om.
#10 Men som det är nu går ju de flesta i de här kretsarna samma väg, även om den verkar te sig olika för individerna. Det finns helt klart uppfattningar som är mer "pk" och tolererade än andra, som t.ex. att gudomar är något man väljer och vrakar bland, eller att häxa är man bara man vill kalla sig det. Det hela ter sig som synnerligen postmodernistiskt i mina ögon.
#11 Ja, därav att jag även skriver det något luddiga "följeslagare" i mitt inledande inlägg. Där är en skillnad mellan att ha funktioner för den gudom man blivit vald av och att "bara" tillbe en gudom. Men även för husbehovsföljaren så måste det i mina ögon finnas någon dragning till den gudomen som bottnar i mystik och inte bara kommer sig av ett intellektuellt sorterande av egenskaper. Att på ett internetforum fråga efter "tips" på någon lämplig gudinna indikerar för mig att den som frågar förväntar sig allt serverat och klart - och sådana relationer fungerar inte, inte ens människor emellan.
Det här är en gudinna i min smak! :D
Durga: Durga, som stridsgudinna med många vapen (Bilden)
En av hinduismens viktigaste gudinnor är Durga.
Hennes främsta uppgift i mytologin är att bekämpa demoner som hotar den kosmiska harmonin.
I sanskrittexterna framställs hon som en mäktig stridsgudinna som är omöjlig att besegra i strid.
Hon rider ett lejon eller en tiger; hon har många armar och är beväpnad med olika typer av vapen, som de manliga gudarna har skänkt henne.
Durga är framför allt känd för att ha dödat Mahishasura, buffeldemonen, och kallas därför ofta Mahishamardini, "Hon som dödat Mahisha".
Durga anses ha ett inhemskt, förariskt ursprung och tros ha inlemmats i den brahminska sanskrittraditionen vid vår tidräknings början. Under 300-talet evt blir statyer av Durga som Mahishamardini vanliga och från den tiden växer hennes betydelse i myt och kult.
Kraft/ Egenskap
Attribut
Utseende
Färddjur
Bekämpar demoner
Vapen
Många armar
Lejon eller tiger
Mer info om hinduiska gudar finns här: :)

#2 jag kan inte vänta en evighet på att någon ska komma till mig så varför inte testa kalla på en själv :)

Tackar för alla tipsen :)

poff

Men vad sjutton, nu spårar en tråd ur igen och folk blir skitsura för att Ganna skriver hur hon uppfattar det hela och inte respekterar deras syn på saken - medan hon ifrågasätts gång på gång. Vad är det för sätt?
Jag har inte ifrågasatt henne alls. I ett inlägg försökte jag förstå vad hon menade men då vägrade hon att diskutera det hela och i denna så antyder hon att dom som inte blivit kallade av en gud inte vet vad de pratar om.
Jag uppskattar inte den typen av kommentarer eller vägran till diskussion när man väl tagit upp nånting. Då kan man lika gärna vara tyst.
Sen tycker jag att vad jag har sagt har varit minst sagt snällt med tanke på vad jag skulle kunna ha skrivit.
#24 Vilket inlägg då?
Var nåt i en tråd om äkta häxor har jag för mig. Orkar inte leta reda på den.

Jag anser fortfarande att man aldrig ska tala om någon i tredje person. Exakt var spårar denna tråd ur?
#18 Jag delar din reaktion på ursprungsinlägget i tråden men tycker inte att man måste vara kallad av en gudom för att iordningsställa ett altare åt dem. Genom att bygga ett altare och uppvakta dem så kan man få kontakt men det är ju också förstås inte alls säkert :)
Vill också tillägga att den gudom jag är svuren till kallade på mig och inte tvärtom. Hade inte skänkt henne en tanke innan hon kom och jag var också ganska ovillig innan jag lärde känna henne och förstod.

#27 Från #0 och neråt ungefär. Hon vill ha råd i att söka en gudinna. inte ha råd i hur och att man borde uppleva ett kall av gudarna/gudinnorna.

#24 Menade inte att just du ifrågasatt henne, utan rent allmänt. Det är som att alla kräver sin rätt att tycka vad de vill men ofta när Ganna uttrycker sin åsikt blir många extremt upprörda och provocerade, det rimmar ganska illa med de åsikter som uttrycks om att få göra hur man vill.
Trist tycker jag eftersom jag fått intrycket av att Ganna är en väldigt klok och erfaren person som har en hel del att säga, en hel del att bidra med. Man behöver inte hålla med allt och alla, men man kan lyssna/läsa. Rätt vad det är så lär man sig något, även från de man anser har helt andra åsikter än man själv.
Fridens.

Det är många som har svårt för att bli satta på pottan nämligen. Själv tycker jag att ifrågasättandet är modern till det goda samtalet.
Jag håller med om att hon verkar ha en hel del kunskap och jag håller med om mycket hon har sagt men det här var onödigt/klumpigt eller vad man ska kalla det. Skulle gärna vilja höra mer om hennes erfarenheter.
#26 Så du påstår saker om mig och orkar sedan inte ens kolla upp det? Då ska du nog kolla efter ett par bjälkar i dina ögon innan du letar grand i mina: jag tror du blandat ihop mig med någon annan (iaf vad gäller den tråden).
#28 Jag tror som du skriver att vi är hyggligt överens i åtminstone delar av frågeställningen, och som jag skrev ovan, jag tror det finns olika grader av dedikation till gudomar. Men det är just den här otåliga "ge mig all info och allt jag behöver, nu"-attityden som många har idag som jag vänder mig mot. Det är i mina ögon att gå en omväg trots att det verkar som motsatsen.
Nu tycker jag att det börjar bli lite negativ stämnig här… Jag tycker att ni ska be om ursäkt och släppa det här. :)

Aldrig i livet! Jag har absolut rätt!!!
Men det är väll helt som man tror som. Om man tror att alla gudinnor ändå hör till samma gudom så är ju ingen gudinna fel?
C nehej du det är ju jag som..

När man skriver saker får man tänka på att dom andra inte hör rösttonen så det är lätt att misstolka.
kanske va därför det spåra ur här?

Det kan det vara, all kommunikation sker på mottagarens villkor.
Hursom. Lillisa89 - en bra start är att börja läsa på om olika gudinnor. Lycka till!

#40 Det är ganska nedlåtande att du skrev lilllisa, jag är inte så liten även fast jag är mycket yngre än dig.
Och tack men jag struntar nog i gudinnor och satsar på en symbol som betyder något för mig.

Jag misstänker att det bara rör sig om en felläsning av ditt nick. Jag läste också Lillisa89 tills du påpekade det nu. Man låser oftast nicken ganska snabbt..
Så gjorde även jag…men ser dåligt åh..Haha…
Mina gudar å gudinnor e Pan…..naturen Freja…grödan…men alla som känner mej lite skulle förstå det…de har kommit till mej . speciellt Pan lika vild å otämjd som han.
Vandra i Ljus å Skönhet

#41 Oops, sorry för det, läste och skrev fel, det var inte meningen att vara nedlåtande. Men ja, jag märker att du är mycket yngre än mig.
Lycka till!
Pan: skevt leende, horn+bockfot.
Ferja: frön. fruktsamhet, sexaulitet
Vandra i Ljus å Skönhet

Frej då?
Lilla frej håller freja i hand
Vandra i Ljus å Skönhet

Lilla? BiGavia. En gud är inte större eller mindre än sin näste. ingen bra idé att förminska dem pga egna åsikter.
Så sant, seb, men jag e kvinna
Vandra i Ljus å Skönhet
#49 Och?
Som , jag e som kvinna står jag närmare freja…å kan inte se nått bekymmmer me de…..heller ett bekymmer att jag står så nära Pan..
Vandra i Ljus å Skönhet
#51 Bara för att man står närmare en gudom behöver man inte förminska andra - eller uttala sig å alla kvinnors vägnar.
Gjorde jag inte heller!
Vandra i Ljus å Skönhet
"men jag e kvinna" = varav den logiska följden är att alla kvinnor är/tycker så samt "Lilla frej" = förminskande.
Oki , jag e kvinna som den jag e i min person står jag närmare Fjera å inte den maskuline Frej, å tycker de e mycket mystiskt om man förminskar den feminina delen av ett delat gudomlighet blir de aldrig nå bråk…
Vandra i Ljus å Skönhet
#55 Jag skulle bråka. Att förminska Frej för att gudinnor blivit förminskade hjälper inte ett dugg, snarare tvärt om.
Tja , varför inte förminska alla gudinnor å gudar---
Freja å Pan kommer ändå att finnas där för mej!
Även om det är ett omaka par.
Vandra i Ljus å Skönhet
#25 Mr-K, du tänkte nog på tråden "Wiccan?" och det blev en olustig diskussion.. som (till slut)handlade om huruvida man ska få kalla sig häxa eller inte (kriterier för detta)
Kommer faktiskt inte ihåg och det känns inte så himla viktigt heller. Verkar som vad som än sägs i denna tråd tas illa upp av någon, nästan som om den vore cursed eller nåt:) Hmm undrar hur man praktiskt skulle gå tillväga för att förbanna en specifik tråd på en internet site.
Kanske går att lägga till lite skräpkod i en post kanske som inte syns i själva posten.
#57 Ja, det låter ju klokt. *ironisk*
Hej Liiiisa89!
Jag tänker nu leda tråden in på sitt ursprungliga spår och berätta följande - kanske kan det vara till hjälp (om du inte redan har hittat hjälp annorstädes, vill säga):
När en kompis till mig skulle bygga sitt altare hade han samma problem som du. Ingen gud hade kallat på honom det han visste, och han hade ingen aning alls om vem han skulle vända sig till. Han visste bara att han ville komma närmare det guddomliga.
Så han gjorde så här: Han valde ut ytan han ville ha till altare (ett hyllplan i bokhyllan, om jag inte minns fel - han har ändrat många gånger sedan dess), och tvättade av den. Sedan hämtade han penna och papper, satte sig framför sitt nya altare och skrev:
Jag har lust att bli bekant med er.
Pappret lade han på altaret, och tänkte inte mer på det. Sedan började saker att hända av sig själva.
- Hlin - alldeles ny på stället 

Om du bara skall inreda ett altare och ha en symbol som har kvaliteer du kan "se upp" till? (Ja, det kan vara mycke magi i det)
Idoler är en sak, Gudar och Gudinnor en annan.
Jag upplevar att det är många som gillar att "busringa" på olika guddomar och entiteter. Men när dörren öppnas är det många som springer eller inte ens ser öppningen.;-)
Syftet med en symbol för en universiell kraft/guddom är för att levandegöra den i vardagen och på andra medvetensnivåer i en själv.
….börja med början och gräv där du står. Att "shoppa" efter en religion kan då och då leda till olika insikter och erfarenheter. Men det är bra om man först har klart för sig i vilket syfte man vill skaffa sig alla dessa sakerna.
En snäcka eller en kotte duger bara det har en inebörd just för dig!

Gud vilken hemsk tråd detta blev. Jag blev väldigt intresserad av "överskriften" på denna tråd och trodde att jag skulle få kunna lära mig ett och annat om olika gudinnor och var man kan hitta info om dessa men tråden hade helt enkelt spårat ur. Om man tycker att frågan är fel så varför helt enkelt inte bara ge tusan i att svara då. Får känslan att man här inne inte kan be om hjälp utan att bli påhoppad…
#63 Om du kikar runt en stund så kommer du att upptäcka att de flesta trådar inte har väckt lika många känslor som den här.
Men man kan också förstå att en mening som "..en gudinna att inreda med.." kan verka provocerande för många troende.
Min mentor har Benji på sitt altare. En bra och godhjärtad hund vars handlingar är värda att se upp till. No kidding. Han står brevid Shiva och en annan Gudom.
Själv sätter jag bara människor att jobba med på mina altare och gudomar som kan och vill hjälpa till med arbetet ifråga.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#0 Kanske är det inte ett altare tillägnat en (eller flera) specefik gudom du i första hand behöver, utan en helig vrå- någonstans att utgå ifrån? kan förstå att folk reagerar när du sdöker efter en gudom att "inreda med", men jag tror inte du menar det lika lättvindigt som det låter.
Jag tror inte du hade komit på tanken att skapa ett altare om du inte redan kände dig "kallad" eller upplevt krafterna. Säkert har du redan kraftföremål, symboler och liknande som du dras till- börja där! Gudinnan kan vänta ( och kommer vänta) tills du är redo, men fram tills dess skadar det inte att skapa ett altare för det du känner starkt för, någonstans att samla det som är betydelsefullt för dig, ett litet fysiskt centrum för din andlighet. Vad du väljer att ställa där är personligt, så fråga inte andra om råd utan se innåt känn efter. När du kan göra det ska du se att resten faller sig naturligt. Känn ingen brådska.
Lycka till!

#66 tack äntligen ett tips jag kan utgå ifrån :)

Vad det gäller gudomar finns det en hel hög att sök bland;) först kanske känna efter åt vilkent håll man känner sig dragen nordiskt/keltiskt/grekiskt ect ect ect .
sen vad det gäller att "vara kallad" , dom flesta idag som säger sig vara kallade att tjäna el, tom, kallar sig själva präster/prästinnor och vad allt det nu kan vara om man läser igenom olika presentationer på dom olika siterna vi har här på ifocus så ser man ganska snart vilka som har ett genuint intresse och vilka som önskar att dom vore kallade;) tänker främst på alla "trad, häxor" el, vad dom nu vill göra gällande sig ha med sig bakifrån…. dom enda urinvånarna vi har i sverigie är Samerna och härstammar man där ifrån dom så finns det mycket traditioner att följa och ha lärt sig men utan blodsligtband till samerna så kan man kalla sig vad man vill, men vi är alla invandrare och där igenom har vi ingen egen svensk häxtradition. visst man kan har släktband och traditioner från sina förfärder men om du nu inte är samesläkt så oavsett vad du önskar/tycker/drömmer om så är du en helt vanlig invandrare med dom kunskaper du har lärt dig från andra och inte genom släkttradition.
absolut inget fel att komma från den sidan av kraften men till er alla som säger sig tillhöra traditionell svensk häxkonst tyvärr men något sådant finns inte i detta land bara gammal kunskap men det är skillnad el, hur?
så vad du ska leta efter till ditt altare det kommer du själv att känna när du finner så lägg inte så mycket kraft på att lyssna på alla oss invandrare i detta avlånga land;)
Kram
PS; varför måste det absolut vara en gudinneavbild?? finns många kraftfulla gudar som jag är säker på skulle passa fröken utmärkt precis som jag som man söker mig till gudinnorna kan du som kvinna söka bland gudarna;)

Liiiisa89: sällan skriver jag på dessa iFokus sajter, men idag känner jag att det är dags för ett inlägg.
Iom att du vill ställa iordning ett altare så tycker jag du kan se dig som "kallad" då det verkar vara ett ord som bär större betydelse på denna iFokus än många andra, det tycks även missbrukas en aning ( rent generellt).
Många känner sig dragna till/kallade etc mot något men utan att veta precis vad det är. Du frågade om en gudinnesymbol, gudom? Gör det enkelt för dig.
Tänk igenom vad för kulturer du dras till, vilka delar. Nordiska gudomar och traditioner, Keltiska, orientaliska etc ?. Vad lockar dig mest, lyssna på ditt hjärta och ditt sinne, du kommer finna rätt när tid är.
Fråga dig själv vad du dras till mest av jord, hav,himmel,eld,träd etc, kan kasta in hur många ord som helst här. Spinn sedan vidare.
Vad andra anser om att vara "Kallad" eller inte till någon specifik gudom omgående, bortse från detta då det är dig det handlar om, inte dem.
Misstanken är att detta inlägg inte ger dig den hjälp du bad om och att det i stället retar någon annan, det tycks vara så det fungerar i just denna tråd, sorgligt nog.
Må väl.
#68 Det finns traditionella häxor i Sverige som följer en inhemsk tradition.
De första bofasta människorna i Sverige kom söderifrån (efter att inlandsisen dragit bort) och senare österifrån. De var _inte_ samer, den samiska etniciteten är en i sammanhanget relativt sen "konstruktion" och rent genetiskt hittar man spår efter folk som invandrat både söder- och österifrån, vilket man även gör i andra "svenska" folkgrupper.
Det är inte hur länge ett folk har bott i ett land/en trakt som avgör att de får epitetet urinnevånare.
Trakten jag bor i har t.ex. varit bebodd i över 10 000 år och då inte av en grupp som senare kom att betraktas som samer. Så, oavsett som man är same eller har svenska rötter så kan man betraktas som lika bofast eller invandrad, det beror på vilka betydelser man lägger i de orden
Det är även så att man i den samiska magiska/religiösa sfären ser tydliga germanska inlån, så inte heller där kan man tala om någon bevarad "isolerad" tradition.

#70 sant speciellt som det finns bevisat att vi hade kelter som var bofasta här uppe med "vikingarna". men "svensk häxkonst" vill jag fortfarande inte erkänna;) traditioner ja nedärvd familjekundsap ja men ren häxkonst? nej tack det är för dom blå delfinerna att slänga sig med negativa ord som sånt. mindre "förhäxad" på tvn och mer intresse för omnia. sexistiskt prat om gudinnor hit och gudinnor dit kommer aldrig att vara passande. allt består av 2 delar kvinnligt och mangligt/ ljus och mörkt ect ect specillar ingen roll vad man kallar det så länge man inte inskränker sig till att endast tala om en sida…
P&K
#71 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "ren häxkonst", det är lite svårt att följa tankegången i ditt inlägg fr.o.m. "nej tack".
Vad jag avser går till viss del att utläsa på min "personliga sajt".

Ja just det det skulle jag fråga om vad menar du med din press förresten? 5 häx…. dom du följer och tror på ..att "riktiga" häxor gör sånt el, hur menar du?
Mitt altare är bara en samlingsplats för mina verktyg. Avskärmad och satt åt sidan som helig/ren.
Arbetet sker sällan på altaret utan runt om eller ganska långt ifrån.
Har man en gud eller gudinna med sig och i sig - skulle jag bli förvånad om denne brydde sig om hurvida man hade en avbild av denne på sitt altare - Jag skulle uppfatta det som kränkande.
Man får ställa sig frågan: Arbetar krafterna med mig, eller arbetar jag med krafterna - framför allt arbetar jag MED krafterna ?
Har man svaret på det - faller sig mycket annat naturligt.
Men det är jag det.
Lycka till ni alla.
#74 Som jag skrivit i äldre trådar här så är det de fem punkterna som utför definitionen för häxkonstbegreppet, minus det "kristna filtret". För att inte upprepa mig allt för mycket så rekommenderar jag att du dels kikar i äldre trådar som "Wiccan?", "jag vill arbeta som häxa hur gör jag??", sen går det ju alltid bra att skicka mig ett pm.
Hur kunde nu ditt inlägg vara riktat till mig, det förstår jag inte.
Det kommenterade ju inte ens något som jag sade…

ahh kk du menar så… tankegångarna ifrån den gamla "goda" häxjaktstiden.. skickar ett PM för jag undrar varför någon med vilja pushar för gamla fördomsfulla och inskränkta begrepp som kom till för att demonisera dom gamla traditionerna som inte överensstämde med den nya kristna tron…
btw vad har Wicca att göra med häxkonst? ungefär som att frikyrkorna skulle ha nåt att göra med den katolska kyrkan…….
#76 Äsch, även den här solen har sina fläckar: #73 ska det vara. Tack för påpekandet.
#77 Du hittar svar på din undring i de trådarna jag rekommenderade; en av dem råkade heta "Wicca?", i övrigt inga samband.
#0 Jag har ingen särskild Gudinna eller Gud som jag tillber då jag inte känt mig dragen eller kallad. Men jag tillber ändå båda, Har saker som jag förknippar med dom och använder det tills de ger sig till känna :) Det kan ju vara en kvinnlig och manlig skulptur bara så länge. Eller om du läser om gudommars egenskaper och väljer det du vill tillföra till ditt altare.