Lugnande te?
Tjenare,
En släkting till mig plockade humle som hon torkade och sedan gjorde te på. Hon sa att hon läst att det skulle vara lungnande. Stämmer det? Har en humlebuske i trädgården och skulle vilja pröva :)
Funkar detta verkligen? Och har ni andra recept/förslag så posta dem!!:) Har blivit väldigt intresserad av örter nu.. Men antar att de flesta är överblommade? Annars ge gärna förslag på allt ni kommer på ;)

Hello sting, om du söker här i dom äldre trådarna hittar du mycket info om örternas användning. Du hittar också mkt info på nätet.
När det gäller humle så är det kottarna som du använder, humlen är lugnande, avstressande,rogivande o är en hjälp till att sova. :)
Off topic: Är det inte humle man gör öl av? Det skulle ju förklara varför det smakar som det gör, inte gott, alltså.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

skulle ju skriva..kolla in trådarna under kategorin, Huskurer, brygder och recept :)
#2 öl som är gootigottgott :)
#3 Det är vad jag brukar säga om Bailey's 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Humle, vänderot, kamomill och lavendel är lugnande. Men bara rent humlete smakar
så jag skulle rekommendera att blanda i något annat med..
Vill bara säga att man ska undvika humle om man är deprimerad eller har benägenhet att bli det. Detta har jag sett som varning i flera av mina örtböcker.