Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 3163 ggr
KillMeWithASpoon
0

Sova gott-spell?

Jag har i fyra år haft väldigt jobbigt med sömn, och drömmer alltid mardrömmar och vaknar flera gånger per natt.

Jag har inte sovit ett hel natt utan att vakna minst tre gånger, på dessa fyra åren, så jag är ganska utmattad.

Min fråga till er är om någon av er kan någon spell eller ritual man kan göra för att hålla hjärnspökena borta under natten?

Miyu
0

Prova att lägga en påse innehållandes anisfrön under kudden, det hjälpte mig mot mardrömmar.

Endroppeihavet
0

Sen tror jag du måste lyssna på din kropp. Tolka dina drömmar, varför har du mardrömmar, vad går de tillbaka på i ditt liv?

Förutom det psykologiska kan sömnproblem också betyda att man äter fel, inte motionerar tillräckligt eller kanske äter vid fel tillfällen.

Det är alltid bra att lösa orsaken till symptomen och inte bara symptomen i sig. Dom finns där för en anledning.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

KillMeWithASpoon
0

#1, Tack Miyu. Vart kan jag få tag på det?

KillMeWithASpoon
0

#2  Jo, mina drömmar är ganska hemska. Jag drömmer att antingen jag själv blir mördad eller att jag mördar någon. Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka det.

Är ganska duktig på att motionera, och äter gör jag, lite men ofta, som dem säger att man skall, därför det är så frustrerande.

Vargflickan
0

Prova med en drömfångare? Har hjälpt för mig, även om det kanske mest beror på placeboeffekt i mitt fall. Har dessvärre inga andra tips, förutom te gjort på ljung då. Lycka till! Om inget annat fungerar kanske du bör söka läkare?

Ljusa Kramar!

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Casiopeia
0

Ametister under huvudkudden funkar för vissa. Kan tänka mig att man skulle kunna göra en kombinerad påse med anisfrön och sten och kanske ett namepaper och lägga i. Huvudsaken är ju att det känns rätt för dig.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

KillMeWithASpoon
0

#5 Har redan en drömfångare, faktiskt, men den har inte hjälpt något, har även provat med spikmatta så jag skall bli trött och utmattad, men det hjälper inte det heller.

KillMeWithASpoon
0

#6 Jo, precis. Jag har provat detdär med att flytta sängen osv, eftersom väderstrecken kan påverka sömnen, men än sålänge har jag inte kommit fram till något.

Endroppeihavet
0

Ja, det finns ju alltid valeriana repetfritt på apoteket.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

KillMeWithASpoon
0

#9 Sömntabletter antar jag? :p Har aldrig provat just sömntabletter, men jag har provat lugnande.

Skogselva
0

Håller med #2, tolka drömmarna, försök isolera vad som känns viktigast i drömmen och se om det kanske kan handla om ngt i ditt liv som du kanske känner press för eller om du kanske blivit utsatt för ngt som kan få dig att känna dig dödad eller som om du dödar ngn.

Kanske om du ändrar den delen av ditt liv, eller ta itu med det på ett eller annat sätt att dina drömmar försvinner? Själva mordet i drömmen kanske symboliserar ngt viktigt hos dig själv som du borde ta tag i.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Miyu
0

# finns på ica.

KillMeWithASpoon
0

Jag vet inte riktigt vad jag skall tro, jag har gått runt och tänkt och tänkt på dethär. När jag såg mig själv mörda min egen syster blev jag rädd att det kanske kommer hända i verkligheten.

Jag har gått på BuP, och fått gjort en psykiatrisk utredning. Men dem kom fram till att mitt huvud är som det skall.

Men jag är ändå väldigt orolig.

Skogselva
0

#13 Har läst i mitt drömlexikon, det står så här (sammanfattat):

Mord, mördare (s 221): en aspekt av personligheten är nedtryckt och psyket gör sig av med det genom att mörda. Det kan finnas skuldkänslor som man behöver göra sig av med.

Döda, avrätta, avliva, arkebusera (s 119): Att se eller delta i dödandet är en tydlig bild av behovet av en ny livssituation. Kan vara avbrott antingen från ett arbete eller en dålig relation. Som ung kan man drömma om att döda sina föräldrar, då handlar det om att vilja kapa banden för att skapa sig sitt eget liv.

Vet inte om tolkningen var till ngn hjälp i sig, och jag vet inte hur situationen mellan dig och din syster ser ut, men kanske  vill du klippa banden med din syster av ngn anledning för att kunna leva ditt eget liv. Kanske känner du att hon (jag riktar in mig på din syster eftersom det bara hon jag vet att du drömt om) dömmer dig av ngn anledning och att din syster betyder väldigt mycket för dig så du förtrycker det hon fördömmer för att få vara med henne. Eller så kanske ngt hänt mellan er som du känner dig skyldig för och vill bli förlåten.

Hoppas det var okej att jag spekulerade, jag ville bara visa att det inte behöver betyda att du kommer döda henne fysiskt. Drömmar är lite som tarotkort, de är fulla av symbolism. Tycker du jag blev för personlig och lade mig i ngt jag inte har med att göra med mitt spekulerande - förlåt mig.

Hoppas att det löser sig.

BB Skogselva

Källa: Drömmar a-ö Lexikon av Maria Ullaner (om du vill läsa mer, den finns nog på de flesta bibliotek.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

KillMeWithASpoon
0

Jag och min syster har inte alls bra kontakt. För 1.5 år sedan så bråkade jag och min pappa, och han blev lite våldsam. Min dåvarande pojkvän såg alltihop, och tvingade med mig till polisen för att anmäla. Jag sade till honom att jag inte ville, men han tog tag om min handled och drog med mig dit in. Han gjorde själva anmälan, och jag fick berätta hur det gick till.

Efter det bröt min syster kontakten med mig. Hon har inte pratat med mig sedan dess, och om hon har sagt något till mig så har det vart något i stil med "gå och dö, horunge.". Jag mår väldigt dåligt över den incidenten, och jag önskar bara jag kunde få min syster tillbaka.

Jag blev väldigt nyligen inlagd på ett akut behandlingshem, och nu har jag helt plötsligt fått två diagnoser, och dem som sade för ett år sedan att mitt huvud mådde bra. Så nu börjar jag bli mer orolig, och mina drömmar blir ännu värre.

Jag önskar bara jag kunde få veta hur jag blir av med mina drömmar. *suck*

BabyDragon
0

Jag hade för länge sedan åratal av mardrömmar. Man vågade nästan inte somna till slut. För mig hjälpte det med ett luftombyte. Jag flyttade ifrån plattsen och det blev bättre. Kanske någon energi på plattsen som man känner av?

Skogselva
0

#15 Låter jobbigt, men även om han är din pappa så har han ju ingen rätt att vara våldsam mot dig eller ngn annan. Din syster har ju ingen rätt att säga saker som "gå och dö…" heller. Tycker inte du ska känna dig skyldig för att du anmälde honom.

Eller så kanske ngt hänt mellan er som du känner dig skyldig för och vill bli förlåten (från mitt inlägg #14). Så som situationen låter, så tycker jag det låter som om det är din systers fel och inte ditt att det blivit som det blivit. Om drömmarna började efter den här incidenten så kan det vara ett uttryck för din önskan att göra familjen hel igen (oavsett ifall du vill träffa din pappa igen eller inte). Detta är ju dock svårt om din syster är ett sån't svin (ursäkta uttrycket). Nu blir jag så där personlig igen, men kanske att drömmarna slutar om du antingen lyckas sluta fred med din syster, eller slutar ta skulden för det hela. Det finns ett tredje alternativ, som jag kan komma på, men eftersom du vill få din syster tillbaka så kanske det inte är det lämpligaste: klipp kontakten med henne. En ny början kan göra gott.

Jag tycker inte det är ditt fel att det blivit så här och du borde inte känna dig så skyldig. Du vill ha din syster tillbaka, men hon vill inte - det är ju hennes fel att det inte funkar mellan er! Dessutom så var din pappa våldsam - oavsett vem personen är så ska man inte finna sig i att bli behandlad på ett förnedrande sätt, varken fysiskt eller psykiskt. Sluta anklaga dig själv!

Igen så hoppas jag att allting löser sig (och skulle du vilja tala med en främling om det, så får du naturligvis pm:a, om du känner att du skulle behöva det.)

KillMeWithASpoon
0

Precis så känner jag också just nu. Kan hända att jag behöver det. För jag sover inte bra någonstans i hela huset. Jag tror att det är någon annan som bor där förutom vi, om man säger så.

KillMeWithASpoon
0

Sant, men dte var ju inte direkt misshandel heller, jag fick bara några märken här och var på armarna, och visserligen skrapsår över hela ryggen. Men det anser jag inte som misshandel.

Jag ringde polisen och bad dem stoppa urtredningen på fallet, så det blev nerlagt. Jag trodde att det skulle hjälpa, men nej då.

Har har haft dessa drömmar i lite mer än två år, och denna incidenten inträffade för ca 1.5 år sedan.

Jag har försökt prata med min syster, jag har tillochmed skickat sms till henne. Skickade senast ett sms till henne i början av detta året. Då ringde honm mig och det jag fick höra var "Hur fan kan du säga förlåt? Det hjälper inte mot någonting! Förstår du inte att du har sabbat för hela familjen? Pappa kunde bli av med jobbet, han kunde få 5 års fängelse, hur fan skulle vi överleva då, hade du tänkt? Om kunderna får veta dethär kommer dem sluta gå dit, och pappa får stänga ner hela alltet. Du är så jävla bortskämd och dum i huvudet. Mamma och pappa ville egentligen inte ha ett till barn, men när mamma skulle göra abort var dte för sent. Synd. " så lade hon på.  Jag minns hela samtalet så jävla väl.

Men jag saknar henne verkligen. Och det är svårt att inte lägga skulden på mig själv.

Skogselva
0

Det skulle väl han ha tänkt på innan han blev våldsam? Förresten borde väl alla vara så bortskämda att de inte tolererar när ngn är våldsam mot en?

Vet inte riktigt vad jag ska säga som jag inte har sagt redan, känns mer som om jag ger din syster svar på tal nu, och det är väl kanske inte vad du behöver.

Som högstadieelev fick jag lära mig att till och med dra ngn i håret mot dennes vilja räknas som misshandel, men det är bara du som kan säga om det var misshandel eller inte.

Är inte psykolog eller liknande, men det skulle ju kunna vara så att din syster är väldigt chockad över vad som hände och inte vet hur hon ska ställa sig. Även om jag tycker hon är oförlåtligt elak så kan det vara så att det hela skrämt henne. Hon kan känna att du har splittrat familjen, och att hon varit rädd för att förlora dig så därför skjuter hon dig ifrån sig för att få makten. Men som sagt, jag är inte psykolog eller teraput.

Ska jag spekulera vidare så kan drömmarna ha kommit från att du haft på känn att ngt liknande skulle hända. Jag är ju på intet sätt en professionell drömtydare, jag kan ju bara komma med teorier som känns troliga för mig.

Det är svårt när hon inte verkar vilja tala med dig, men terapi tillsammans eller ngt liknande kanske kunde hjälpa? Alltså en situation där din syster skulle kunna tala om hur hon känner sig och där du kan få en chans att "förklara" dig, med ngn slags medlare som kan avbryta ifall det blir personpåhopp eller liknande. En medlare skulle också kunna hjälpa till att reda upp saker och ting så ni kanske kan bli vänner igen.

Inget av det här hade hänt om inte din far var våldsam + du och din syster skulle ha varit vänner om hon inte betedde sig som hon gör = det är inte ditt fel även om de skyller det på dig.

Hoppas att det här var av ngn hjälp för dig, jag vet inte vad mer jag ska säga just nu.

BabyDragon
0

Tycker det låter som misshandel, det är dock mycket vanligt att ta på sig skulden. Kan ju vara så att din sysster vil ha familjen tillsammans till varje pris hur medlemmarna än beter sig. Kan ju också vara så att dina föräldrar vänt henne emot dig, tyvärr händer sådant. Har sett en hel del sådant. Det är inte lätt, men det enda du kan göra är att gå vidare, det de gjort mot dig var orätt och trotts det har du försökt att räcka ut en hand. Om de inte vill ta emot en sådan gåva är det deras eget fel. Det är inte ditt fel det som hände, det finns ingenting att förlåta dig själv för. Tror att du har mardrömmar för att du känner att du är fängslad av detta och inte kan gå vidare. Kanske dags att söka andra människor som uppskattar dig på riktigt och låta din familj komma till dig när de är redo. Tror nog att din syster kommer att mogna och förstå när hon inte längre bor kvar hos sina föräldrar. KRAM

Skogselva
0

Jag har försökt undvika att säga det eftersom jag vet att du vill bli sams med din syster, men innerst inne så håller jag med #21. Om du går så kan det hända att din syster upptäcker hur mycket hon saknar dig och kommer efter. Som de beter sig så förtjänar de dig inte heller.

Tycker du är väldigt storsint som vill forgive and forget, din syster är småsint.

Skulle det ha varit min familj som betedde sig så där så hade de aldrig fått träffa mig igen, jag skulle byta efternamn och börja om. De skulle vara döda för mig, ty min vrede är inte nådig.

KillMeWithASpoon
0

Det du säger låter väldigt rimligt.

Personalen på avdelningen ville att min syster skulle komma hit så vi skulle ha ett samtal, men det vägrade hon. Så det har vi provat redan.

Jag uppskattar verkligen din hjälp och ditt stöd, skall du veta!

KillMeWithASpoon
0

Saken är dock den att min syster flyttade hemifrån för ett år sedan.

Jag bor ju kvar hos mina föräldrar också, men mina föräldrar är inte emot mig, dem tycker däremot att det är löjligt av min syster att bete sig som hon gör. Så jag har ju deras stöd.

KillMeWithASpoon
0

Jag önskar jag också hade klarat av att bryta när det var som värst. Men jag hade inte ork till det eftersom jag redan mådde/mår dåligt från redan innan.

Skogselva
0

#23 Glad att vara till hjälp Glad

#25, jag kan förstå att det är svårt, men det är skönt att höra att du har dina föräldrars stöd i alla fall.

Hoppas verkligen att allting löser sig, jag är ju bara ett lyssnande öra som (fjärr)stöttar dig. Glad

KillMeWithASpoon
0

Tack så jättemycket. :)

Tack för alla synpunkter och förslag osv, ser det hela på ett annat sätt numera.

BabyDragon
0

#27 Hoppas att det löser sig för dig. Kram

Skogselva
0

Säger det samma som #28

KillMeWithASpoon
0

#28 & #29

Tusen tack, det värmer.

Kram på er.