Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 3866 ggr
fridelfina
0

Vad för blomma/buske är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här finns ju många duktiga växtkännare så jag hoppas nån av er vet vad detta är?

Den finns på vår tomt och växer där vi eldade förra året.

Isatis
0

Ballongblomma Nicandra physalodes 1-årig.

BiGavia
0

Japp, den är det! Skrattande

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

fridelfina
0

Åh, tack! Den är jättefin och ser så mystisk ut med sina svarta stammar och de där blommorna! Frösår den om sig själv tror ni?

BiGavia
0

Hinner den gå i frö, (svarta frön inuti kapsel) Så gör den det mer än gärna  Flört

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

fridelfina
0

Ok! Då ska jag ta lite frön och sätta i min lilla skogträdgård Skrattande

Fick några rabarberplantor idag som jag satte och så köpte jag tulpanlökar och gjorde en liten "tulpansäng" till dem. Det var extrapris på jord så jag fick sex säckar för en hundring!

Blomman kallas visst också för Leanderblomma hittade jag på google. Och den är giftig dessutom.

lightseeker
0

verkar just vara densamma som jag har i kruka på tomten, den har blå blommor, jättevackra

Bjornen
0

Det äldsta namnet var leandrklocka som är giftig och frostkänslig så den kan frysa bort endera på våren eller på hösten innan de har hunnit gå i blom.

fridelfina
0

Lightseeker, den är jättevacker, ja visst!

Bjornen, just denna har blommat redan och det är små kulor (med frön i) inuti kapseln.

a-wise-woman
0

Ballongblomma är bra att ha i växthus. Den lockar till sig ev ohyra så att de andra växterna slipper det. Har provat några år och det verkar fungera

Endast döda fiskar flyter med strömmen

Skogselva
0

#9 insektsgift, med andra ord. Flört

Eller heter det så när man annars sprutar gifter på frukt & grönt för att hålla ohyran borta?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Vekka
0

Fridelfina, jag köper gärna lite frö av dig om du har att sälja :)

fridelfina
0

Åh, det ska jag se till att du får! Måste de torka innan man plockar dem tror du? Ska ut till tomten på söndag så då kan jag plocka dem från blomman om det är ok, eller ska de ramla av av sig själva?

Bjornen
0

"Omslaget" ska vara ordentligt torrt. Tas in och förvaras torrt och luftigt.

Liksom många andra gurkväxter kan Nicandra angripas av olika insekter t.ex. vita flygare. Den tillhör en av de tåligare växterna och överlever angreppen bättre än många av sina släktingar.

fridelfina
0

Ok, det skall alltså torka på växten. När du skriver omslaget menar du "den svarta ballongen" eller själva pyttekulan som sitter inuti "ballongen"?

Bjornen
0

När "omslaget är torrt då är frukten mogen men inte torr. När omslaget har torkat kan hela alltet tas in för torkning inomhus.

fridelfina
0

Ok, då dröjer det nog litegrann för det kommer nya blommor.