Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 4434 ggr
Bappho
0

Vampyrdödarkit

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett äkta vampyrdödarkit som såldes i Boston ca 1840 till människor när de skulle till Transylvanien. Coolt!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

Jag blir verkligen nyfiken på vad som finns/fanns i provrören.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Ja, det var många rör.

Här är ett annat kit och det innehåller i alla fall "Powdered flowers of gaelie". Vad nu det är.

Ganna
0

#2 Ett typo kanske? "gaelie" = "garlic"?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Endroppeihavet
0

Eller uttal?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Ganna
0

Undrar förresten vad man ska ha förstoringsglaset till? Om det är mycket små vampyrer? Eller ifall man behöver pilla ut stickor från pålen ur fingrarna?

Outrageous
0

Sett dem förr. :D 
Gud vad jag vill ha en!

Bappho
0

#5 ha haha.. kolla in bitmärken kanske..

Iram
0

Snacka om att man skulle vilja rota lite närmare i de där lådorna…

Bappho
0

En till

Ganna
0

#9 Det verkar ha varit en rätt omfattande verksamhet? Det kanske går att skaka liv i den nu med alla TV-serier, filmer etc? ;)

Astraea
0

Haha! Helt underbara! Jag vill ha, jag vill ha…

spindelfot
0

förstoringsglaset.. kanske för att undersöka den döda vampyren lite närmare, för att försäkra sig om att det verkligen var en vampyr?

Kanske ska man tälja sig några spett! Ge bort i present ;) fast de har ju inte den charmen av 1800talsromantik.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

LailaBaba
1

Man kanske kunde sälja dom genom Hemslöjden?

Astraea
0

#12 Hihi, döda först och undersöka sen…

Jag fick samma idé. Tror att julklappen till sambon är ordnad även om det inte får den antika charmen. Fast det borde gå att fixa någorlunda bra.

Var det så många som reste till Transylvanien verkligen? Fast vampyrer finns ju överallt förstås.

spindelfot
0

'grattis mamma på födelsedagen, här har du en kartong full med vassa pålar, ifall det kommer en vampyr, för att jag bryr mig om dig och din säkerhet' Kyss

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Endroppeihavet
0

#9 *ryser* Jag vill också ha ett vampyrkit! Obviously så finns det ju jättemycket vampyrer nu för tiden. Det är ju därför det säljs så mkt vampyrlitteratur.. ehh..

Riktigt härlig är den iaf.! Vad är det där röda uppe till vänster?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Vekka
0

så jäkla häftiga! :) sällar mig till skaran som vill ha! :)

Outrageous
0

Åh, den sista där är den jag sett förr ju! 
Den är snyggast av alla. :D

fridelfina
0

Den sista ser väldigt använd ut, den översta lite använd men den i mitten ser i princip oanvänd ut. Spännade lådor och håller med Outrageous om att den sista är snyggast. Lite ruggigt att den är så använd ändå…

korpsyster
0

Ja det var läckra saker :) men jag gillar vampyrerna så jag skulle ha dem prydnad.

Coturnix
0

Just det! De är fridlysta också! ;)
Fina lådor! ;)

Ganna
0

#20 Problemet är väl om de inte gillar dig? Då kan verktygen komma väl till pass. ;)

[incendium]
0

#12 men då måste pålen täljas med personen som ska få den i rummet med personen i tankarna genom hela processen. samt att den måste vara riktigt smal och vass så den kan komma in mellan revbenen. men det är ju bara om man ska utgå från hur de görs i dagsläget på vissa platser.

Ganna
0

#23 Personen som ska få den eller personen som ska få den mellan revbenen? :)

korpsyster
0

#22 Va?? Gillar dom inte mig Obestämd Du kanske har rätt, hm tänkte inte på det :D

Casiopeia
0

Åh, ett sånt kit skulle jag köpa till farsan som ska till transylvanien i höst :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Ganna
0

#26 Äh, en bra täljkniv, ett kvastskaft och lite provrör så gör du det själv! Snart kommer väl "Äntligen Van Helsing" på TV4 också. ;)

Skogselva
0

Hjälp vad vampyrfientligt, som vampyr(sympatisör) vet jag inte om jag vågar stanna kvar i den här tråden längre. Tungan ute

De där förstoringsglasen får mig osökt att tänka på en animerad barnfilm "Antz", hoppas det är någon mer än jag som har sett den, för jag kan inte förklara vad saker handlar om.

I alla fall så har myrprinsessan precis blivit kidnappad och några soldater jagar efter dem. Utanför stacken så ser de ett förstoringsglas och alla utom en ryggar tillbaka. Det var det vackraste han någonsin har sett och hamnar under glaset. Solljus + glas = eld. Vampyrmyra kanske?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
0

Kom på en sak: det är väl snarare ifall vampyren tycker om en som man bör oroa sig, det är ju sällan man äter upp något man inte tycker smakar gott. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[incendium]
0

#24 har man båda borde det väl bli dubbelt så effektivt? ;)

personen som ska äga pålen var vad jag menade i min luddighet.

Ganna
0

#30 Tur det, det kan bli lite knappt med tid annars.

euphoria
0

#22 Kan ju i och för sig tycka det är värre om de gillar en ;)

Mystica
0

Oh, vad häftigt! Ett sådant vill jag ha! =P