Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2096 ggr
Iram
0

Att förändras.

Jag har under senare tid blivit uppmärksam på hur jag i min tro och häxidentitet har förändrats under senare år. Förändringen har gått så långsamt (som den ju ofta gör) att jag inte riktigt har sett den förrän nu.

Jag har varit våldsamt intresserad av detta ämne och denna tro sedan jag upptäckte den nånstans i yngre tonåren. Har läst allt jag har kommit över, och gudarna ska veta att på 80-talet var det inte mycket som fanns att läsa. Allt förändrades såklart när internet dök upp och under senaste decenniet översvämmas man av böcker om nyhedniska religioner. Nu är det i princip omöjligt att läsa "allt man kommer över".

Hur många böcker har jag inte samlat på mig, och läst, under de senaste 15 åren? Massor. Men nu har jag underligt nog nästan slutat med det.

Det slog mig häromdagen hur länge sedan det var jag läste i mina häxböcker. Förr låg alltid en trave på minst 10 böcker bredvid sängen. Nu står de och dammar i bokhyllan.

Man kanske skulle kunna tro att jag tröttnat på häxkonsten, att jag är på väg att lämna den livsstilen och tron. Nej icke. Men jag har förändrats.

Nej, jag läser och studerar inte mycket längre. Men jag KÄNNER. Jag känner årstidernas växlingar och naturens magi 100 gånger starkare än förrut!

Varje månad har en ny känsla, ny men välbekant. Den uppfyller mig, jag kan känna den i hela min kropp och jag bär den med mig hela tiden. Traditioner har blivit viktigare än förrut, just för att kunna bejaka dessa känslor. Året går i cirkel och allt återkommer hela tiden om och om igen.

Det verkar helt enkelt som om jag gått från att studera till att uppleva.

Jag bryr mig heller inte längre om att göra allting rätt, att fira sabbater på rätt dagar eller dekorera på ett visst vis. Inte för att jag varit så duktig på det förr heller men nu går jag ännu mer efter egen känsla. Jag känner och upplever och utgår helt ifrån det.

Naturligtvis kan man, och borde man, fortsätta att studera och läsa ändå. Jag har bara ingen lust just nu. Jag har fullt upp med att känna och det är underbart. Samtidigt är jag medveten om att många av mina traditioner och stämningar kommer från alla mina år av häxboksläsande. Det är jag verkligen glad över.

Någon som känner igen sig i detta? Någon mer än jag som har ändrat sättet att utöva sin religion, eller på annat sätt utvecklats eller tillbakavecklats eller hur det nu är? Kanske jag helt enkelt har blivit en tant…

korpsyster
0

Jag är nog ganska lika där Iram. Jag har en massa böcker, köper lite böcker då och då men bläddrar bara lite i dom, vill mest vara ute och känna :) Vara i naturen och lära mig av naturen. Möta Gudinnan i naturen under de olika årstiderna.

Ganna
0

Problemet med många böcker (nyhedniska i synnerhet) är ju att det är samma saker som upprepas fast med lite variation.

Med det sagt så tror jag det är en naturlig utveckling, oavsett vad ens intresse/kall är, att man inleder med en period (och den kan med fördel sträcka sig över många år) där man studerar "teoretiskt" och där det praktiska stöds av böcker, recept, manualer etc. - t.ex. som när man lär sig laga mat.

Vissa kommer kanske aldrig förbi det där stadiet, endera stagnerar de där, eller så byter de intresseområde. Jag tror att självkännedom, självkänsla och kritiskt tänkande är nycklar för att komma in i nästa fas.

Den fasen kännetecknas just av att utövandet mer blir en del av livet och att det yttre och kringverken blir mindre viktiga; man behöver ju inte stödja sig lika mycket längre.

Däremot vet jag att man med jämna mellanrum har kortare cykler av studier även i den här fasen, återigen för att dra paralleller med kokkonsten; när du får ett nytt recept kommer du att behöva läsa det de första gångerna, innan du inlemmat kunskapen bland de andra recepten.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Iram
0

Utveckling istället för avveckling, ja… Jag trodde ett tag att jag höll på att tappa taget, att jag stannat eller rentutav backat i mitt liv som häxa. Men sedan en tid tillbaka har jag glatt mig åt att så inte verkar vara falllet ändå. Jag har inte slutat… bara förändrats.

När det sedan kommer till själva utövandet; Tja, jag har nog haft en slags bild av hur det skulle vara och eftersom mitt nuvarande liv inte riktigt stämmer med den bilden så misstog jag det för något annat. Jag trodde att jag stod stilla, men i själva verket så utövar jag hela tiden nu. Även om det inte innebär att jag kokar trolldomsdrycket och utövar ritualer speciellt ofta. Jag blev inte sån helt enkelt. Iallafall inte ännu.

Kanske är jag för jordnära och enkel för att känna mig tillfreds med en invecklad ritual efter konstens alla regler. Kanske har jag bara inte kommit tillräckligt långt.

Jag känner bara att jag lever i en helt ny samklang med Moder Jord nu, och det är en ganska skön känsla. Den låter mig uppleva mycket mer av min omvärld.

lightseeker
0

jag har nog börjat i den andra änden, istället.

Jag har alltid kännt in, vetat och sett och hört utan att nämna det, för min omgivning, det enda som märktes utåt var att jag var annorlunda, på något vis.

Mina personliga vägledare, på livsvägen, har undervisat mig och haft en speciell ton, jag har aldrig ifrågasatt deras kunnande, bara accepterat och låtit det flöda förbi.

På mycket senare år, så har jag ramlat på för mycket övernaturligheter i mitt hem, så att vi till slut hade det odrägligt, då blev jag näst intill utknuffad i mitt sökande efter svar på ett slut på våra påhälsningar.
Och vad finner man väl då? jo, massa newage-dravel, som jag smakade och tuggade på och snabbt spottade ut.
Det kändes inte som om dom kunde svälja hela sanningen heller, jag var tvungen till att söka vidare, och hamnade här.

När jag lägger mitt livspussel nu, så har jag adderat med info. som ni har kompletterat med (i bla. skriven form) och lägger fortfarande livspussel, men förkastar inte skriven kunskap heller, tror bara att så mycket är försvunnet med våra äldre, för mycket länge sedan.

Tror att allas vägar är så individuella. skönt att du har funnit det som funkar för dig, i nuet, Iram

Outrageous
0

Nu är jag väl förvisso ett par år yngre än många här, men jag känner precis raka motsatsen. Inte på något negativt vis dock. 

Jag har alltid haft svårt för att läsa, vare sig det är för studier, nöje eller annat. Koncentrationen brister ofta, och jag blir rastlös. Visst har jag läst en del om häxkonst till och från också, men mycket kunskaper saknar jag. Jag tänker helt enkelt att jag lär mig längst vägen. Det är ju inget prov i slutet av livet som frågar hur mycket man kan. Intresset har jag alltid haft, och det ligger väl kanske i familjen. Jag har hört om händelser kring mig som barn, men sedan inte varit med om så mycket själv när jag växt upp. Ingen brådska, tänker jag. Det kommer när jag är redo. Det gör allt.

Till och från känner jag att jag verkligen vill engagera mig i mitt häxliv. Till och från har jag så mycket annat för mig att jag knappt tänker på det alls. Det är därför jag bara är aktiv här på forumet periodvis.

Mina värderingar och min tro finns ju alltid där, oavsett om jag läser, kokar brygder, eller helt enkelt gör något helt annat.

Jag tror det kommer komma ikapp mig mer med åren. :) 
På vägen tar jag gärna till mig erfarenheter från er andra.
Ni inspirerar. Det är jag glad för.