Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 3646 ggr
Outrageous
0

Spikklubba på besök!

Jag blev så fascinerad och förvånad att jag var tvungen att kasta mig direkt in hit!

Under sommaren började det gro små blad i krukan på en av mina krukväxter. Något frö som tagit sig in genom öppen fönster hade helt enkelt tagit sig och började växa. Jag lät den vara, som ett litet experiment, och den har växt till sig med fart. För någon vecka sedan började den blomma! Små, vita, trumpetblommor. Idag såg jag att den tappat blommorna, och små taggiga bollar har tittat fram. Kanske något kastanjeliknande, tänkte jag.

Jag kom fram till att det inte alls var någon kastanj, och det enda taggiga jag kände till då var spikklubba. Efter att ha kikat på bilder på internet har jag kommit fram till att det med stor sannolikhet verkar vara just en sådan.

Fint sammanträffande att den enda växt som någonsin oinbjuden tagit sig i mitt hem, är en häxväxt!

I morgon ska jag fixa en bild på den tror jag. :)
Och förhoppningsvis kan jag ge den en egen kruka snart.

AnteMsson
0

Kul. Jag vill gärna se den.
Förvisso är det väl snart dags att ses igen vi också, men jag är nog upptagen i år och du åker väl knappast på marknaden heller?

Lycka till med den och om du får några fröer över kan du ju skicka ett par ;-)

Outrageous
0

Jovisst ska jag på marknaden. :) Fast den brukar vara över så snabbt, för det är så mycket som händer. Vågar inte planera in någonting, men vi ses kanske ändå!

Och absolut! Fröerna ligger i taggkapslarna väl? Har två bollar än sålänge. :)

AnteMsson
0

Vad jag menar är att jag antagligen är i Stockholm eller runt Linköping, den helgen.
Jag trodde uppriktigt inte du skulle i år, vet inte varför, men det var bara en tanke jag fick.

Ja, det är i frökapslarna som fröerna ligger. Låt dem mogna fint först…

Lär väl få hjälpa dig hit en dag annars, vet minst en till som skulle gilla om du kom. Boende är ordnat om du kommer, en hel lägenhet för dig själv :-D…

Outrageous
0

Aah okej, där ser man. Jag bryter inte traditionerna! Inte missat det en enda gång tror jag på ca 15 år. :)

Och ja, det är många jag borde hälsa på runt om i landet. Så svårt att finna tid och pengar till det tyvärr!

Angående frökapslarna. När bör man plocka dem? Kanske inte är lönt att försöka omplantera den kom jag på, det är ju trots allt höst, och den lär väl inte överleva vintern.

AnteMsson
0

Den överlever med största sannolikhet inte vintern eftersom den är ettårig ;-)

Jag har tidigare tagit dem när de är på gränsen att falla av själva. Men har du tur kan den kanske få lite fler blommor också.

Jag gissar lite nu, men vänta till kapslarna är i storleken 2-4 cm. (Vet ju inte hur stor din planta är).

Nu skall jag vila lite.
Vi höres vännen.

spindelfot
0

Av bara två bollar får du massvis med frön! De spricker helt plötsligt och då är det frö överallt, överallt! Du bör ställa plantan på någon tallrik eller liknande så att du fångar upp fröerna sen när de brister.. 'talar av egen erfarenhet'

Men de blommar rätt långt så du kanske får fler kapslar.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Outrageous
0

Jag tänkte på att inte längre ha den där den står (Lagom över soffan för att få frön i hela den). Kommer kapslarna bli bruna innan de öppnar sig? De är gröna nu. Kan man spara fröna även när de släppts ur kapslarna? Räcker ett frö till att odla en planta? Och hur farlig är den egentligen att handskas med? Är hela växten lika giftig? Kom på att jag kanske borde skaffa handskar.

Mycket frågor, men jag är ju så exalterad. Skrattande Det häftigaste är att vi bor på 4e våningen. Att den tog sig hit är nästan ett mysterium.

Ioma
0

Nämen va coolt.

Då är det verkligen meningen att du ska ha växten till någotting om den trotsat allt det där för att komma till just dig!

Har du tänkt på spikklubban på något sätt innan du såg denna?

Hur skulle du använda den då?

Kanske du kommer att behöva den i framtiden.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Outrageous
0

Jag läste ganska mycket om de olika häxväxterna för ett år sedan. Jag har absolut planerat att odla dem någon gång, så den var minst sagt välkommen. :)

Vill minnas att jag läst någonstans att man kan ha spikklubbor i hörnen på hemmet/tomten för att skydda mot onda andar. Vet inte vart jag läste detta, men kanske den kom för att skydda!
Från det jag läst sedan jag upptäckte den nu så har jag förstått att den står för sanning, både hos sig själv och hos andra, så kanske är det någon sanning som behöver grävas fram någonstans. Gäller att hålla ögonen öppna!

Ioma
0

Coolt.

Den kom nog av någon anledning tror jag.

Grattis ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

spindelfot
0

Ja det var riktigt häftigt att den började odla sig!

Ett frö räcker till en hel planta. Minns inte om de blir bruna, men de spricker liksom sakta upp, så kolla om den börjar öppna sig litegrann, då kan du ju hjälpa till och öppna upp hela. Fröna kan du absolut spara. Jag har gett spikklubbefrön till flera på hif som jag fick av min planta och det växer barn och barnbarn till den lite överallt nu :)

Varje kapsel är proppad med massvis av svartbruna små frön. Du har kanske märkt att växten är väldigt saftig av sig, hela växten är giftig, jag använde inte handskar när jag grejade med den men det kanske du ska göra ändå för säkerhets skull? Har du djur hemma bör du passa upp så att de inte smakar.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Outrageous
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska hålla koll på den. Det kommer jag ju göra naturligt, kan inte låta bli att gå och titta på den då och då! 

Den enda jag har hemma är min sambo. Ska se till att han inte börjar gnaga på den. ;)

Här är en bild på den största klubban!