Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 5208 ggr
Coturnix
0

NATURALIESAMLING

Jo nog har jag hört ryktats om att det finns de som strävar efter att göra sig fria från överflöd och skräp. Själv är jag nog inte riktigt där nej. Men om "naturaliesamlingen" skapas gemensamt här, så kanske den blir mindre någon annanstans ;)

Så härmed presenteras en tråd med allehandas allehanda naturalieting!
Jag börjar med en gäddkäke som gavs mig i gåva häromdagen.

Naturaliesamling-gädda.jpg

vildarosen
0

Hjälp trodde den först va en hajkäke hur stor va den när den fångades?

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Bappho
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En skalle av en kattunge jag fått av min far. Han i sin tur fick den i skolan. Jag var väldigt förtjust i den när jag var liten. Han hade den i en låda tillsammans med ormskinn och jag ville alltid se i den lådan.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Coturnix
0

Å den har ett hjärta i nosen. Vilken fin bild!

En-liten-älg-.jpg
En liten älg? Jo det måste vara en älg. Huvudet ligger på en sten vid kallkällan.

marinelady
0

Mm jag hade en naturalie samling en gång i tiden, mycket vackra fågelben, skallar osv…min dåvarande pojkvän slängde dem han delade inte min fascination av vackra naturliga saker, han tyckte det var lite creepy. Men så var han ju också uppfostrad inom pingstkyrkan, gissa hur länge det funkade ;)

Man kanske ska börja samla igen..har sprungit förbi en gäddkäke rätt nyligen faktiskt.

isnornin
0

Hoppas på flera bilder!

MVH Isnornin

vildarosen
0

Jag ska ha nåra hos mina föräldrar om dom ej har slängt dom… Ska kolla nästa gång jag är hemma o hälsar på!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Bappho
0

Gotlandsbagge.

LailaBaba
0

En lodjursskalle.

LailaBaba
0

En korp och ett rådjur, eller ja, en liten bit av ett rådjur…

Och en bit av en katt.

skogsstjerna
0

Jag har haft skallar från olika djur, men som jag under årens lopp givit tillbaka till naturen när jag kände mig färdig med dem. Nu har jag mest fjädrar från olika fåglar bl.a storlom, ormvråk m.m.

Jag skulle åter vilja ha en skalle från något behornat djur typ älg, hjort, ren eller rådjur. Men jag stöter väll på det i skogen när/om det är meningen.

Bappho
0

Kråka. Krax!

Casiopeia
0

Åh så fint :-) För att vara vegan har jag en lätt sjuklig förkärlek till döda djur. Dessvärre har jag inte så mycket av den varan hemma, men håller ett öga öppet när jag är ute och går i naturen…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Astraea
0

Åh, ni har så fina skallar! Jag har inga skallar och ben men håller ögonen öppna när jah är i skogen. Däremot har jag en tuss med vargpäls jag fann i vintras.

Ahradia
0

Inte den bästa bilden jag vet. Ber om ursäkt.

Hittade detta musskelettet igår. Helt komplett men det var omöjligt att få rätt på alla små pytteben. Skalle bröstkorg, ryggrad, lårben och svans fick räcka. Skallen är ca 1 cm lång.

Witches don't get mad, they get even.

Casiopeia
0

# 14 wow! vilket fynd! Du borde göra smycken av den.

Ahradia
0

#15 Funderar på att göra ett minivindspel av de pyttiga benen som "blev över". Får se vad det blir :)

Witches don't get mad, they get even.

Casiopeia
0

#16 åh vad läckert, du får visa sen :-)

Skogselva
0

Coola samlingar, och jag använder inte ordet "cool" ofta. Min katt brukar förse mig med små kadaver som hamnar uppe i skogen, vill inte ha små möss och skator ruttnandes på gräsmattan. Har inte vågat röra vid benen dock, även om det finns en väldigt fin fågelskalle som jag skulle vilja ha i skogen. Känns ut som om den skulle vara full av sjukdomar och liknande eftersom den fått förruttna.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

korpsyster
0

En hackspett som flög in i fönstret för några månader sen i mitt gamla hem, jag funderar på att stoppa upp den men tillsvidare ligger den i min frys.

Ritva
0

hmm, undrar hur igelkotten som vi fann på jobbet när snön smälte som jag tog hem och begravde i min kompost då det var för hårt i backen och vi inte ville lämna kvar den på förskolegården ser ut. Jag lade den i en kartong så det borde ju vara något sånär samlat! Man kanske skulle undersöka…

Vill även tillägga att ni har läckra grejer i era gömmor!Glad

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Skogselva
0

När ni hittar "sakerna" ute i naturen, tvättar ni dem eller liknande tar ni tar in dem? Är sugen på att hämta in den där fågelskallen som ligger i skogen, men vet inte hur jag ska "behandla" den.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
marinelady
0

Äsch skrubbar av lite jord, smuts mm med vatten och diskmedel, men inte mer än så… är inte så känslig för sånt, det har ju redan blivit rensat av "andra" och dem lämnar inget som inte går att förtära kvar på kadavet :D

spindelfot
0

En förruttelse är inte farlig, om man inte äter av den förstås - Men det är ingenting som gör en sjuk. Man blir inte sjuk av att röra någonting ruttet sålänge man tvättar händerna.

Det farligaste med ett renätet kadaver skulle väl vara jordbakterierna, men det är ju som sagt ingenting du ska äta ändå så det är ingen fara. Kanske se till att det inte är några flugor eller liknande inuti den så att du inte drar hem djur.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Skogselva
0

Okej då vet jag, ska ge mig ut i skogen idag, om jag har tid mellan allt skolarbete.

[trumman]
0

Mäster sa till mig på MSN:

"Jag har lite delar av en duvhök..om du vet någon intreserad vingar o fötter kan jag kränga till rätt pris"

Så är ngn intresserad så kontakta mig via PM.