The istället för medicin?
Känner ni till the (te eller hur man nu ska stava det) som man kan använda istället för medicin som t.ex. huvudvärk, ledvärk, trötthet, sömnsvårigheter och liknande?

Många använder kamomillte för det du beskriver.
Det beror på orsak, intensitet etc. Men generellt finns det ju vissa ofarligare örter som är välsmakande och välgörande som t.ex. redan nämnda kamomill.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#1. Jag har inte de problemen syftade på lite mer vad som fanns.
Kakomill är ju bra för sömn om man inte kan sova.
Men vad finns det mer?

Älgörtste för huvudvärk. värk.
johannesört, valeriana - lugnande
Kamomill, humle - sömnhjälp. avslappnande
Lavendel. rogivande, avslapp.
osv… finns hur mkt som helst :)
#4. Tackar. =)
Lavendel var nytt att den var avslappnande, måste testa. =)
Käka apelsin kan hjälpa mot trötthet, men det beror ju på vad tröttheten är orsakad av också. Det är ju bra mot tröttheten som kommer när man inte ätit på ett tag och stillar sötsuget - ja, jag tycker apelsiner är söta, har extremt låg sockertröskel, frukt är lagom sött. C-vitamin brukar ju hjälpa mot mycket.
Vatten är också underskattat när det gäller trötthet.
Inga téer kanske, men huskurer kan det väl ändå räknas som?
Håller mig mest till kamomill och mynta. Kamomill är dock bra mot mensvärk också, men av ngn anledning så tvivlar jag på att du, TrevorS, ngnsin skulle behöva dricka te mot mensvärk. Du frågade dock om "istället för medicin" så jag får ju anta att du är intresserad av alla slags verkningar mot krämpor, kamomill hjälper mer än ipren.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Mynta ska vara bra också, intressant.
Tänkte lite allmänt, läkande örter, framgick inte, tror jag är för trött för att skriva här nu egentligen. The kanske var dumt att skriva då. =)

Jag brukar dricka te på johannesört när jag känner mig orolig och har svårt att varva ner, jag tycker det funkar mycket bra.
Annars brukar jag själv inte använda mig mycket av teer.. har inte haft behovet riktigt.
Man kan kurera sig själv på många olika sätt, mer än te, hade jag tex ledvärk skulle jag valt att bada eller smörja mig med en olja - med eterisk olja av en ört som funkar bra mot det. Använder mig mer av utvärtes örtbehandling än utvärtes. Kanske är dags för en ny ört-tråd :)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Oj det finns en uppsjö av olika örter för olika åkommor/problem. Likaså olika örtblandningar. Några nämndes här på tråden.
Man kan blanda humle och valeriana för lugnande/sömn. Kanske inte den godaste blandningen, men bra.
Citronmeliss och mynta gav jag till min mamma en gång då hon hade menssmärtor.
Vitpilsbark kan anvädas mot feber och värk då den innehåller fenylglykosider som kroppen omvandlar till salicylsyra.

Bark av alla sälgarter (Salix) och älgörtsblommor och knoppar innehåller salicylater som fungerar bra bra mot huvudverk men då tugga det naturell eller möjligen torkad.
Té är en brygd som görs på téplantans blad.
Man kan göra andra utdrag och brygder på andra plantor, så att det blir en skiljelinje mellan vad som är vad.
Det TS undrar är ju om man kan använda olika brygder ISTÄLLET får medicin, medan sanningen egentligen ligger i att det ÄR medicin.
De allra flesta artificiella mediciner finns ju i naturlig form, inget nytt där. Det läkemedelsföretagen gör är ju främst att syntetisera naturliga ämnen och få dem "hanterbara" i doseringssynpunkt och potens.
Naturmediciner och dekokter av plantor kan vara svåra att dosera rätt, eftersom potensen ligger stort i var och hur plantan har växt.
När det kommer till potentiellt farliga plantor och växtdelar är det därför mycket viktigt att man skall kunna se vilken mängd verksamt ämne det finns i växtdelarna.
Man vill ju ha en terapeutisk verkan och inte en möjlig narkotisk påverkan på systemet till exempel.
En annan sak man får tänka på är att många naturliga ämnen reagerar olika med andra ämnen än vissa kemiskt framställda mediciner - även ålder och liknande har inverkan.
Till exemmpel finns det ämnen som är helt verkningslösa i mag och tarmkanalen normalt sett, men kan få väldigt annorlunda effekter om man samtidigt äter/dricker något som innehåller en MAO-hämmare.
Dimetyltryptaminer och andra tryptaminer till exempel förekommer naturligt i människan, eftersom det är en biprodukt av ämnesomsättningen. Ett ökat intag av dessa, till exempel via mimosa ger ingen toxisk verkan utan är lugnande och hjälper minnet, är smärtstillande och hjälper mot svullnader.
Tillsammans med till exempel Acacia blir det en helt annan effekt.
Vissa svampar tillsammans med alkoholer ger en antabuseffekt, vilket kan vara värt att tänka på om man är känslig och till exempel äter ris a la malta till efterrätt.
Många växter och ämnen kan vara rent toxiska för barn och unga, medan de är ofarliga för de som börjat "brytas ned" och är vuxna.
Salicylater hos de som inte växt klart, men har feber kan till exempel vara mycket farligt.
Naturen är full av mediciner, men också fällor för de som inte är helt insatta, varför det i stort sett är bra att det finns alternativ. Men man skall inte förkasta någon form av behandling - man kan kombinera gammalt och nytt.
Då uppnår man nog den bästa behandlingen på sikt.
#11 Jag måste bara säga att jag inte riktigt hängde med på ris á la malta-biten, rätten innehåller ju varken alkohol eller svamp? :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Det blir en jäsning ;)
#13 Det måste ha varit intressanta apelsiner du fått tag på. ;)
Fast det är en bra ursäkt: "Nä, jag har inte druckit julöl eller snaps, jag gillar Ris á la Malta!"
Hehehe, jäsning kan åstadkommas utan tillsatser av jästsvampar i frukter och bär.
Jag drog ju givetvis här ett exempel för att visa att det i ogynsamma tillfällen kan göra att man mår riktigt duktigt dåligt om man får något i magen som bildar alkohol i samband med till exempel bläcksvamp, båda var för sig är ingen större fara, men du behöver inte ha så höga alkoholhalter i blodet för att må dåligt.
Druvor och frukter som dör och bryts ner i syrefattiga miljöer (med hög halt av koldioxid, som bildas vid ämnesomsättningen) angrips av sina egna enzymer och släpper ut socker som tillsammans med enzymerna bildar alkohol och mer koldioxid som påskyndar processen. Jäsningen sker alltså utan tillsatt jäst.
Det räcker med de naturligt förekommande jästcellerna för öppna kärl (partiell kolsyrejäsning) och ingen jäst alls i sluten kolsyrejäsning.
Magen är ju lite av båda. Stängd OCH öppen.
Sädesslagen kommer in genom att de ofta innehåller ytterligare jäsnäring i form av olika sockerarter.
Det är därför man blir lite bubblig och sur i magen om man blandar för många typer av mat, till exempel frukter och sädesslag.
Som det heter på engelska "One should stay away from mixing the grains and the grapes".
Coprin (C8H14N2O4) bryts i den sura miljön i magen (HCL) ned till 1-aminocyklopropanol som reagerar med etanol (C2H5OH). Acetaldehyd (CH3CHO), är en biprodukt av nedbrytningen av alkohol i levern bryts ner till ättikssyra, Coprin (eller rättare sagt 1-aminocyklopropanol) hindrar denna nedbrytning, vilket gör att acetaldehyden ligger kvar och man mår dåligt.
Lite organisk kemi på eftermiddagskvisten.
Eller ren trolldom, om man väljer att se formlerna utan matematisk funktion.
Hur man kan orsaka någon magsjuka på naturlig väg via växtmagi.

Vissa naturliga ämnen är lösliga i vatten som då kan intas i form av örtte. Andra är bara lösliga i andra former som t.ex. alkohol eller fetter.
Så det är därför man ska dränka ringblomma i 40% ren alkohol om man ska den som hostmedicin. Trodde det var mer för skojs skull.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Hehe ja man kan nog ha kul om man tar tillräckligt mycket ;)

puttar upp för intresserade :) Sting frågade om örter så..