Oroar
Oroar, halmmobiler som snärjer onda andar :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Intressant, sådana här har jag sett många liknande av lite överallt i sverige men aldrig riktigt funderat över vad de kan ha varit för något.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Min farfar gjorde såna, men jag har bara tänkt på dem som juldekorationer.

Oroar har används ungefär som indianernas drömfångare, finns rätt så klara likheter mellan dom. (i syfte, tanke o användning)
Jag tycker dom är fina, man behöver inte bara halm, man kan göra dom av allt möjligt, tex. fina pinnar lindade med halm osv. sen hänger man i vad man vill o vad man tycker passar för dens syfte :)
Men för att vara en oro ska ju halmen vara med.
En variant är nog vanliga mobiler till dekorationer, utan halm oftast, o vindspel, undras om det har blivit till med oroar som grund? eller om alla är en variant av en annan samma grund?
Det finns ju gamal tradition på att hänga upp diverse "saker" på valda ställen i olika syfte. Dessa traditioner ser man i hela världen, men ofta med lite olika utseende, som detta exempel, med oroar o drömfångare. :)

oj, så underbart, nästa ws till lägret, kanhända
#3 Vilken fin!
Man kunde också använda sig av vass, så jag tänkte pröva med lite vass från sjön som är lättare att få tag i för mig än halm.

en vass brud, kör med vass, försökte vara litet underfundig där, men shit vad sugen man blir på att handarbeta nu då.
Det går bra att använda vass. Testade till en äggoro, gick ok.