Möss och hustomtar
Hej hej.
Nu har jag läst era inlägg om älvor och tomtar, och insett att jag kanske gjort jordens misstag i helgen…
Vi har en sommarstuga från 1700-talet som är helt underbar. Saken är den att det tycker även mössen. Och då pratar vi inte om några stycken utan hundratals av dem. Det är lite för mycket eftersom de faktiskt förstör en del. Vi har tätat efter konstens alla regler, men det räcker tydligen inte. Så i helgen bad jag om hjälp. Tänkte kanske att nån hustomte eller nåt annat väsen kunde hjälpa. Så jag satte mig i skogsbrynet och bad om hjälp. Visualiserade hur mössen sprang ifrån huset.
Men på vissa inlägg verkar det som om det var det sämsta jag kunde göra. Men det kändes liksom som att någon, kanske hustomten, sade till mig att vara tyst, visualisera det där och sen låta det vara.
Är inte så bevandrad på ämnet, har aldrig sett några väsen och har aldrig försökt prata med dem innan.
Vad tror ni?
Frågan är om det finns en hustomte där, de vill ha verksamhet kring sig. Men vättar kan det finnas och de kan hjälpa till, om du s.a.s. gör dig bekant med dem och lämnar gåvor.
Ett mer handfast tips, förutom fällor etc, är enris. Möss och sorkar gillar inte om man strör ut enris på strategiska platser. Att tänka på är dock att man måste byta ut det med jämna mellanrum samt att man inte får bryta kvistar på annans mark. Måhända fungerar det med eterisk enolja också, jag har inte prövat den varianten.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Antar att det har med vad enriset utsöndrar vilket då borde betyda att enolja fungerar lika bra.
Har aldrig haft problem med möss. Men tänker placera det där med en i minnet inför framtiden. Tack för tipset Ganna.
#2 Så lite så. :)
Ja, jag tror det funkar även med olja, såvida det inte är ytterligare någon mer trögflytande harts (som alltså inte kommer med vid oljedestilleringen) som gör sitt till.
Jag har inte heller problem med gnagare just nu, så jag kan inte pröva olika metoder. Men det kan ju komma senare i vinter beroende på hur vädret blir.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Ett gammalt folkligt knep som finns nedtecknat var att man sade upp mössen och råttorna. Det skedde på höstkanten, det kan ha varit vid tomasmäss, men jag kan minnas fel.
Då gick kvinnorna i huset runt nakna och slog med linnet i husets alla hörn och vrår under det att de läste:
Ut ur mitt hus
båd råtta och mus.
Gå till andra sället,
där har de fler förut.
Kanske något att prova?
Shit vad roligt! Jag ska göra allt det. Bekanta mig med vätten, lägga enris och gå naken och läsa för dem!
Tack för svaren
Förresten, och förlåt min okunskap, men vad är skillnaden på vättar och hustomtar?