Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 4705 ggr
Mr-K
0

Ska HIF ge ut en bok?

Ok, ni vet ju hur vi ofta klagar på hur få bra böcker det finns på svenska om de olika traditionerna som finns representerade på HIF. Min ide är att försöka ändra lite på sådant. Jag tänkte att vi kunde ge ut en bok under HIF med olika författare som beskriver sin egen tradition. Om vi tar runt 20 personer som kan tänkas skriva om detta och sätter en gräns p runt 10 sidor per författare så kommer vi nog sluta på en bok runt 250 sidor som kan hjälpa många nybörjare att hitta en stil som passar dem. Det kommer också att dra folk till forumet givetvis som läser denna bok.

Jag har kollat runt lite på priser för att ge ut en sån här bok och har hittat ett ställe som verkar helt ok som heter http://booksondemand.e-butik.se/ se nedan prisexempel.

Följande gäller för din bok Storlekgrupp: A5 (Vi har inga fasta format, detta format är valet av prisgrupp) Antal sidor: 250 Varav sidor i färg: 0 Omslagspapper: 250 g vitt papper Bindning: Mjukband Startkostnad Startkostnaden är en engångskostnad som består av en fast och en rörlig grundavgift och består främst av tryckkostnader. I startkostnaden ingår även:

- 15 böcker som du erhåller och skickas hem till dig som varande författare. - Fri uppläggning på vår webshop, där din bok ligger så länge du önskar och som nyhet på första sidan i minst 4 veckor. - Hantering av de 7 obligatoriska pliktexemplaren till universitetsbiblioteken. - Försäljning och distribution av din bok direkt till kund, samt redovisning och utbetalning av din försäljningsersättning (kvartalsvis). - För att boken skall säljas via vår webshop behöver den ett ISBN. Ansökan om ISBN-nummer görs på Kungliga Bibliotekets hemsida, http://www.kb.se/isbn-centralen/isbn/ansokan-forlag-utgivare/ . Vi erbjuder ISBN-nummer under vårt sidoförlag om man så vill. - 2 böcker skickas till BTJ för lektörsbedömning och utlåtande. - Vi skapar och monterar EAN-kod(vanlig streckkod) på boken.

Nedanstående pris gäller om du lämnar tryckfärdigt original. Vill du ha hjälp med eller om ditt material kräver grafisk formgivning så offereras detta då vi sett ditt material.

Startkostnad: 4 398,25 SEK Författarexemplar Böcker utöver ovanstående köper du till författarpriset 93,25 SEK/st. Minimiantalet per beställning till detta pris är 20 exemplar. (Frakt tillkommer) Slutkundspris Det lägsta priset vi kan sälja boken för i vår webshop är 155,25 SEK/st. Du kan välja att höja det får att kunna tjäna mer på försäljningen av boken. Bokhandelspris - f-pris Bokhandlare köper boken av oss för 101,00 SEK/st exklusive moms (motsvarar f-pris).

Detta skulle innebära en kostnad på ungefär 220 kr per författare som vill vara med vilket inte är en jättesumma alls. Vi kommer också att tjäna 10 kr på varje såld bok. Vinsten anser jag i första hand ska gå till att betala tillbaka de författare som bekostade den och om vi får in mer pengar så skulle jag rekommendera att de betalar för kommande projekt från HIF.

Vad tycker ni om en sån här grej rent spontant?

Endroppeihavet
0

Tycker det låter som ett väldigt roligt projekt jag gärna vill vara delaktig i.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Endroppeihavet
0

Kan vi snälla snälla ha detta inlägg från trumman (Ett av mina absoluta favoritinlägg på hela sajten) som inledning

"*newagemode ON*

Men det är ju så cooolt med indianer! Dom är ju sååå andliga liksom! Jag fick mitt indiannamn i en swetthydding med Jumping Arsehole Horse och jag heter Flicking Dung! Jag är druid, graalsarbetare, reikimaster (via distanskurs och telefoninitiering), häxa, vildhäxa, frihäxa och wicca - sen sysslar jag lite med tarot också, jag läser svaren direkt ur boken, det blir lättast så och ska bli shaman, måste bara köpa Shaman Kit 2.9 och gå färdigt distanskursen först!

Och stenar och kristaller är ju bara sååå vackra, skit samma om de hackas ur moderjorden på det mest vidriga sätt, av barn som är yngre än de flesta på lågstadiet, man måste ju bara haaaa för det står det i mina new-ageböcker! Den här blanka saken tex kommer ge mig pengar, och den här kommer göra att jag blir kär!

*newagemode OFF*"

Tack trumman för att du inte blir arg på mig över .. ehh .. lånat inlägg.

Var nog inte riktigt var det du menade kanske ;)

skogsstjerna
0

2# Ha ha fantastiskt. Tummen upp för det Trumman. Skrattande

Mr-K
0

Alltså om vi gör en sån här grej så får vi ju bestämma själva hur vi vill göra saker:)

Vi kollar intresse för en sån sak först och jag vill gärna höra från både de som skulle vilja skriva i den och de som skulle vara intresserade av att läsa en sån här grej.

Verkar intresset bra får vi ju skapa en grupp som håller i projektet och som ansvarar för att få in material, sammanställa och editera projeket. Kanske kan vara en bra ide att skapa en HIF förening som hanterar alla eventuella pengar och sånt med så skatteverket blir glada:)

Personligen ställer jag gärna upp och skriver ett bidrag till den och kan även ställa upp och utforma den med index och liknande. Är nog bättre att nån som faktiskt är bra på Svenska editerar den och sen har vi säkert några artistiskt lagda personer som kan skapa omslaget till den.

Vekka
0

Hua! :) nu blev det kaos i min hjärna :) det här låter ju så bra, men är osäker på om jag kan tillföra något…

Ahradia
0

Jag skulle absolut vara intresserad av att läsa den. Att vara med vågar jag mig nog inte på *jämför sig med alla visa på HiF*

Witches don't get mad, they get even.

Mr-K
0

Jag tycker inte det ska handla om att det bara är de "visaste" eller vad vi ska kalla det som ska kunna vara med. Alla som har nåt de har velat föra fram om sin tradition tycker jag ska få chancen att göra det.

Om man ser det på lite sikt kan man ju ha olika teman för olika böcker t ex. Om vi får nån att köpa dem vill säga. Fördelen med det ställe jag föreslår är att det ingår ett ISBN nummer. Det gör att boken kan beställas hem från vilken bokhandel som helst i princip. Så man måste inte alls köpa boken direkt från den sidan.

Ritva
0

Jag skulle gärna läsa en sådan bok! Längtar tills den kommer ut! Tungan ute

Jag vet inte riktigt hur det fungerar men det finns något som heter Kapitel 1 här på nätet där man kan få hjälp med sitt skrivande. alicia kanske vet mer då hennes bok finns där! *smygreklam för din bok aliciaFlört*

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Skogselva
0

Bra idé, är nybörjare och kan inte tillföra så mycket, men ni ska inte försöka skicka in boken till förlag också? Iaf testa innan ni går till de här on demand företagen?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ganna
0

Varför inte skriva om sina resp. traditioner här? Gratis, stor spridning, lättåtkomligt. Dessutom lättare att kommentera/fråga.

I den mån man nu kan se att folk här följer traditioner. Jag upplever det som att vi som gör det är få och att den stora mängden endera skapar sitt eget relativt eklektiska utövande, eller så är de så "färska" att de inte har någon uppfattning om riktigt vad de tror på/hur ett ev. utövande kommer att te sig.

Sen, om man anser att det behövs en bok för alla vilsna(?) nybörjare tycker jag det är motsägelsefullt att vem som helst ska få skriva om sin "tradition" i den. Det räcker ju med att skumläsa här för att se att det finns allt för många som tror att de har något att förmedla efter att själva ha surfat runt/läst böcker med färgglada omslag/gjort ritualer de hittat på nätet eller i böckerna/etc, i bara något år.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

spindelfot
0

Det är nog få som följer en klockren tradition på det här forumet - däremot så är det ju flera som utövar på många olika sätt, och gör det framgångsrikt.

Jag är ju själv inte sådan att jag håller mig till en tradition, jag föredrar det nordiska men har inga problem med att ta till mig och pröva sådant som kommer annanstans ifrån, speciellt när det gäller arbete med örter osv.

Jag skulle gärna läsa i en bok : hur andra utövar. Vad de gör när de tillber eller reser sina altare, när de rör ihop dekokter hemma, vad de läser över det de rör eller vilka ord de har i sina sånger. Ja allt vill man väl inte avslöja, man har ju sina specialgrejer man inte lär ut, men överhuvudtaget de grejerna som folk lärt sig och gör efter en tids utövande, när insikten om vad som är effektivt och inte har kommit.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Bappho
0

Det blir nog väldigt svårt att hitta 20 personer som besitter kunskap i häxkonst samtidigt som de är duktiga på att skriva och som dessutom är aktiva här på HiF.

Men det finns en och annan jag gärna skulle läsa i bokform ;-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ceriadwen
0

Jag tycker det är en jättekul idé, men jag tror som spindelfot att det är få som följer en specifik tradition. Att folk som sagt skriver om hur de utövar sin tro, eller skriver om ett område de känner sig bekväma med och insatta i tycker jag vore roligt att läsa om. Det finns ju folk som har runor, örter, väsen etc som "specialintresse". Glad

pelle1234
0

Mr-K Det låter som ett väldigt roligt project faktiskt. Men de blir nog svårt att få ihop så många. Och jag tror med att som de säg på inlägget att det e få som följer en specifik tradition.

pelle1234
0

Mr-K Vet du mer om hur marknaden skulle se ut för en sådan här bok? Om det e människor som inte vet någon är det inte ganska lätt att skriva om det då..dvs skulle man inte bara kunna läsa om ett par traditioner o sedan dra ihop en bok? bara en tanke….

Iram
0

Måste man skriva om olika traditioner då? Räcker det inte med att några (kanskje rätt många) häxor berättar om hur de lever sina häxliv? Att det då blir väldigt olika berättelser gör inget. Detta är väl efter vad jag förstår, inte en bok om t ex wicca?

Ganna har rätt i att det inte finns så många aktiva häxor i Sverige som strikt följer en särskild tradition. Men vad gör det? Wiccaböcker finns redan i parti och minut. Vore det inte mer intressant att göra en bok om hur den eklektiska häxan utövar sin tro? Jag tycker att det vore väldigt intressant att få läsa om hur de svenska häxorna gör i sina ensamma stugor. Kökshäxor, vildhäxor, örthäxor, nordhäxor, sierskor, gudinnedyrkare… Enligt min mening är de minst lika intressanta som de renodlade wiccanerna. Om inte mer.

Jag skulle vilja se boken uppdelad i kapitel som i sig innehåller ett flertal brokiga berättelser och funderingar. På så vis kan man skriva kortare texter och dessutom välja ut det var och en vill skriva om. Man tar då en rubrik på ett kapitel, låt oss säga "Årshjulet" som exempel. I detta kapitel kan man då hitta en kort berättelse om hur den skånska häxan Mirjam firar sommarsolståndet, eller hur den norrländska häxan Anja alltid pyntar altaret på ett särskilt vid då den första snön kommer, eller ett litet kåseri om våren skrivet av vildhäxan Anna eller kanske en skörderitual som en grupp häxor ifrån Uppsala vill dela med sig av, eller… Ni fattar.

En sådan bok skulle jag vilja läsa. En bok ur verkligheten som inte följer några wiccanska påbud eller engelska sabbater. En svensk bok om en massa olika svenska häxor. Det skulle jag vilja läsa om.

Skogselva
0

Håller med #16, det vore mer intressant - det skulle nästan, med betoning på nästan, bli som ett mentorskap eller vad man ska kalla det. Faktaböcker finns det väldigt många av, om än väldigt få av svenska författare.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ganna
0

#16 Bara en liten not: jag är inte wiccan, utan svensk traditionell häxa.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Iram
0

Spelar ingen roll, Ganna, det var inte personligt riktat åt dig så du behöver inte ta åt dig. Dock är wicca en av de mest framträdande traditionerna och nästan det enda det skrivs böcker om.

Iram
0

#17 Precis, faktaböcker med info om hur allt ska vara finns det redan gott om. Vore intressantare med en bok om hur det faktiskt ÄR istället.

Cornish-rex
0

Vad kul! Den boken vill jag läsa! Skulle vilja vara med och skriva också om jag inte var en sådan nynybörjare Tungan ute.

Ganna
0

#19 Jag tog inte åt mig, utan då jag ansåg att det kunde uppfattas som om jag var wiccan och man då kunde anse att det var (enbart) wicca jag menade när jag skrev om traditioner i mitt första inlägg, ville jag klargöra det. Jag tar mycket sällan något personligt på Internetforum.

#20 Jag tror inte det ÄR djupt och nog varierat för att fylla en bok, iaf inte om man ska döma av inlägg (här och i andra forum) eller personliga hemsidor. Det mesta är hemsnickrade varianter av någon slags solitär wiccansk praktik samt upprepningar från böcker eller andras sidor.

Iram
0

Just det Ganna. Och eftersom säkert 90% av alla svenska häxor följer någon slags solitär hemsnickrad version av häxkonst så vore åtminstone jag intresserad av hur den ser ut i sina variationer.

Vem bestämmer hur djup boken måste vara? Och vem  bestämmer VAD som är DJUPT nog? Är det verkligen bara erfarna traditionsbundna häxor som ska få komma till tals?

Hur vore det om bara präster och religionsvetare fick skriva böcker om kristendomen? Är det bara de som har något att berätta om mötet med det gudomliga?

Ganna
0

#23 Tja, svaret på dina frågor blir väl att de som väljer att lägga ned pengar på den bestämmer och sedan köparna/läsarna.

Men jag tror inte den tillför mer än ytlig fernissa, vilket iofs säkert har strykande åtgång ändå med tanken på den tidigare nämnda bristen på hedniska/nyhäxböcker på svenska, vare sig de behandlar någon form av fakta eller mer är reportageböcker. Det finns helt enkelt för få utövare med tillräcklig erfarenhet och distans.

Mr-K
0

Alltså jag presenterade ju bara ett förslag eller en ide. Det Iram sa tycker jag verkar som en mycket bra ide och om det blir lyckat kan man ju göra flera sånna här projekt.

När det gäller om att sälja och sånt så tycker jag det är av mindre betydelse om det blir en jättehit och drar in pengar eller ej. Jag ser det mest som en chans för folk att utrycka sig och göra något tillsammans som också kan hjälpa folk framåt. Ligger inga direkt stora pengar i sånt här i alla fall om man inte har en extrem tur. Det viktigaste är ju att en bok bekostar sig själv i alla fall.

Om man nu tycker att det är för mycket ytlig fernissa så är ju mitt tips att ändra på det. Var med i projekt och påverka genom att skriva sin egen syn på saker och ting.

Jag har t ex just blivit klar med en uppsats som ska in i en bok av Avalonia Books som ska heta "From a Drop of Water". Den kommer handla om användadet av vatten i magiska tradtioner och även mystik kring vatten. Alltså vissa bidrag kommer säkert vara hur flummiga som helst men ändå så finns jag där med och skriver om vattnets betydelse inom traditionell grimoire magi. Så vitt jag vet är jag den enda som representerar denna tradition i det projektet och jag tar varje chans jag får att göra det i förhoppning om att det ska få fler intresserade.

Ganna
0

#25 Men jag ser inget ändamål i att få fler intresserade om intresset stannar på en ytlig nivå.

Jag undrar fortfarande varför inte hugade kan skriva artiklar här?

Inte för att det direkt har med saken att göra, men skriver jag någon gång en bok så kommer den att vara mitt projekt; jag vill ha kontroll över mitt skapande så långt det går.

Iram
0

Du har väldigt många åsikter om det här bokprojektet Ganna, särskilt som du inte ens kan tänka dig att bidra med något själv.

Ganna
0

#27 Tja, det är ju ett forum.

Om jag inte tror på projektet finns det väl ingen orsak att bidra med något till just det. Däremot kanske jag kan bidra på så sätt att folk tänker efter ordentligt innan de lägger ned tid & pengar?

Endroppeihavet
0

Jag tror inte att någon har föreställningen att detta är ett sätt att tjäna pengar ;)

Det är ett roligt projekt för den som är intresserad oavsett vilken "nivå" bokens innehåll skulle landa på. Från krönikeliknande format blandat med artiklar till något helt annat.

Varför man skulle göra det i en bok och inte på forumet - För den lätta översikten?, för att det helt enkelt är roligt att få se sin skrift i fysisk form?…

Det är väl ändå upp till var och en vad de spenderar sin tid och pengar på.

Iram
0

Håller helt med! :-)

Mr-K
0

Precis:)

Jag föredrar verkligen att läsa saker i bokform. Det är också himla kul att kunna se sitt verk i något man kan ta på. Vet också att väldigt få orkar läsa igenom ett längre stycke på internet utan oftast vill ha en bok om det är lite mer text att läsa.

Tanken är ju med att om vi är många som är med så blir det ju inte speciellt dyrt och om man nu skulle tjäna några pengar på det så kan vi ju återinvestera i ett nytt bok projekt eller en träff kanske. Efter att vi betalat tillbaka de pengar som har investerats så klart.

Ser inga större problem med att marknadsföra ett sånt projekt heller då de flesta här ju känner högvis med folk från alla möjliga ställen som säkert antingen vill vara med eller sprider ryktet eller vad vi ska kalla det.

Tanken är ju knappast att revolutionera magi scenen med något nytt och super avancerat utan snarare att visa på vad som finns och hur olika tolkningar, tillvägagångssätt som finns.

Sen skulle jag gärna se att vi inte begränsar oss till bara wicca/häxkonst spåret utan öppnar upp för alla magiska spår. Annars kan ju inte jag bidra alls ju:)

Några som känner sig manade att vara med i en grupp för att lägga upp rent praktiska detaljer? Alltså saker som att bestämma oss för vad vi ska göra, hur vi går till väga, om vi ska skapa npn form av förening som sköter det hela, vi kanske ska lägga ut en vote här om alternativ. Det finns ju mängder med rent praktiska saker som vi behöver diskutera. Jag ställer gärna upp som en del i sån grupp.

Iram
0

Jag med i den mån jag hinner. :-)

Mr-K
0

Skitbra, tanken är ju att vi ska ha kul med och inte stressa ihjäl oss. Vi skulle behöva ett par till för denna grund grupp eller vad vi ska kalla den.

Astraea
0

Jag tycker det låter kanon det ni håller på att utforma i bokväg nu. Jag säger precis som Iram, en sådan bok vill jag också läsa! :)

Iram
0

Ja, jag tycker det vore hur kul som helst. Förstår inte varför böcker alltid måste vara så pretentiösa och faktaspäckade. Får lov att än en gång anknyta till kristendomen; Hur många böcker/kåserier/historier har inte skrivits om den enskildes möte med gud/jesus?

Jag efterlyser absolut en sådan bok, men som istället innehåller olika paganers livssyn och möte med det gudomliga.

Ganna
0

#35 Alltid? Jag tycker de mycket sällan är faktaspäckade. :/

Pretentiöst är ju subjektivt om man tycker att något är eller inte.

spindelfot
0

Jag skulle lätt kunna tänka mig delta i ett bokprojekt, sålänge det inte var så att man skulle gå back ekonomiskt. Det skulle vara roligt :)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Endroppeihavet
0

#36 Nä speciellt inte i de här sammanhangen.. Och deras källor brukar vara helt… Ja.. De brukar ju inte finnas några källor över huvud taget… Å andra sidan blir det väl extra knivigt med källor, det är ju oftast inte en fråga om vetenskaplig text. (Vet inte om jag skulle vilja ha det så heller.. Där referenser står som ett spön i backen och förstör helhetsintrycket) Någonstans mitt emellan skulle vara alldeles lagom.

Men det blir väl lätt så med ett område som är svårt att definera… Det är inte fast och alltid på ett visst sätt, utan abstrakt, löst och oftast tolkat av en individuell person eller grupp.

Ganna
0

#38 Angående källor så säger jag som jag brukar: det är helt ok om det som återges är något egenupplevt OM det framgår.

De felaktigheter man oftast stöter på i böcker av den typ som jag antar den här boken kommer att bli, är att man skriver saker om sin egen praktik som om det vore fakta, utan källor. T.ex. om högtider, där framställs det ju ofta som att alla häxor firar samma högtider (och ofta är de wiccanska, med de typiska benämningarna).

Endroppeihavet
0

#39 Bra att du påpekade det, så det kan undvikas.

Endroppeihavet
0

Jag tvivlar iaf. just i nuläget på att det skulle fylla 250 sidor? Vi behöver ju faktiskt inte använda oss av ovannämnda tjänst :) Det finns ju andra alternativ, men det är ju långt fram iofs.

Ganna
0

#40 Alla bäckar små… ;)

Mr-K
0

#41 Precis det här var bara ett exempel för att illustrera att det är klart möjligt att göra.

Endroppeihavet
0

#42 *garv* Precis!

BabyDragon
0

Man skulle kunna ha några sidor på slutet som kallas "Godbitar från HiF" Där roliga, galna och andra favoitinlägg kan läggas :)

Tycker att det är ett roligt projekt. Saknar också litteratur som beskriver hur det är att leva som häxa och inte bara fakta. Tror att det kan locka fler till att forska mer omkring ämnet än en tung faktabok. Kan starta måga efterforskningar :) Och kul som uttryck. Tycker att det är en bra ide.

Simuala
0

en bok behöver ju inte vara tjock och fullspäckad med information för att vara något att ha. Det finns ju tex.  böcker som bara består av små "visdomsord" eller liknande, ja ni fattar…

Egentagna bilder av skribenterna vore också trevligt att ha med, enligt mig  :)

Vanadotter
0

En rolig idé och ännu roligare om den går att genomföra. Skulle absolut vilja läsa det färdiga resultatet och kanske även vara med på ett hörn i själva projektet. Glad

lightseeker
0

ja visst skulle det vara intressant att fläka ut sig offentligt, men avsikten måste då vara tydlig och klar, i varje fall för en själv.

Det enda som känns som en bromskloss är just ekonomin, för tillfället.
Hur mycket skulle det röra sig om per person?(eller är jag bara dålig på att läsa innantill)

Endroppeihavet
0

#48 Med alternativet i första inlägget skulle det bli ungefär 220 per person

Coturnix
0

220:) Jag satsar det! ;) (Vet om och önskar en mkt bra illustratör.)

Endroppeihavet
0

#50 Nu hängde jag inte med, har du en illustratör i åtanke eller hur…?

lightseeker
0

220 kr, lät överkomligt.

En bra illustratör….mitt förslag: Coturnix tar underbara häx-bilder

Coturnix
0

Det är många som kan göra bilder här! :) Och bilder ska det vara i boken.

Mr-K
0

Ok, jag kommer ta tag i det efter helgen och fråga en del av er om ni vill vara med i den första gruppen för att försöka styra upp det praktiska om hur vi går vidare. Inget slutgiltligt alltså men vi måste ju diskutera lite om hur vi ska gå vidare och så. Sen får det väl ta den tid det tar:)

pagan369
0

jag tycker det låter som ni har fått fram en bra ide , hoppas bara att det blir av och att det finns ork till att skriva den.Flört