Behöver lite tolkningshjälp
Hejsan,
Jag vaknade efter 3 timmars sömn och kommer ihåg att det var ganska kämpigt i drömmen. Katastrofläge med massor av regn, blåst och vi fick alla fly till säkrare platser. Sedan helt plötsligt var jag på väg ut på en balkong. Vädret var toppen, soligt och lagom varmt. Jag hade en klump i halsen och försökte göra de andra där uppmärksamma medan jag klöktes. Men ingen tog någon notis precis.
Ett tu tre spottade jag upp en död geting, den var stor. Hulkade lite till och upp kom en stor död skalbagge eller kanske det var en ekoxe, påminde mer om det sistnämnda (fast den hade inte så stora käftar). I drömmen svettades jag ganska mycket och darrade, hade panikkänslor. Kräktes i drömmen upp ytterligare en död geting innan jag vaknade.
När jag gjorde det, vaknade alltså, så var jag naturlgtvis väldigt lättad att det var en dröm. Somnade sedan om.
Dagarna efter har jag varit lite hes när jag suttit i samtal en längre stund. Inte ont eller tjock i halsen, inget fysiskt galet.
Jag är glad. Är du?
Hejsan
Ska försöka tolka lite åt dig.
Geting står för att uttrycka sig klart och ta kontroll över sin kommunikation.
Den delen av din dröm tycker jag är glasklar - du har inte sagt din åsikt eller gett uttryck för dem eller ´dina känslor och när du "spyr upp" en geting är det ett klart tecken på att det är dags att sluta knipa igen med vad du tycker och tänker - var sann i dina ord vilket innebär att inte svälja dem heller.
Att spy upp skalbaggar och sådanna kryp tolkar jag som att dina tillbakahålla ord riskerar att göra dig sjuk om du inte ändrar beteendet. Så det var tur att du spydde ut dem.
Den första delen av din dröm k a n tolkas som att stormen och det är känslor inom dig som behöver få utlopp - allra helst när det gick över i lugnet där getingen och skalbaggarna kom ut ur dig…
Du får känna efter hur denna tolkning känns för dig - det är alltid känslorna som är nyckeln till hur drömmar ska tolkas och med hjälp av symbolerna som jag tycker är:
Regn (vatten=känslor, rening) Blåst (förändring) söker säker plats - flyttar sig -förändrar förutsättningarna eller flyr från något.
Balkong - att se något från ett annat perspektiv, högre uppifrån, klar vy….
tack alica,
jag tycker det verkar kunna stämma på mig. Har väl svalt för mycket ibland och har börjat att säga ifrån och säga emot också. Med min man är det inga problem att säga vad jag tycker men sedan kan det vara lite problematiskt. Vill inte såra eller vara besvärlig. Men har börjat en process för ett tag sedan och det inbegriper det du säger, att vara mer sann mot mig själv och andra också. Ger mig olustkänslor ibland men är nog gott i det längre perspektivet. Träning ger färdighet. 
Jag är glad. Är du?
Träning ger färdighet, så sant :)
Det låter bra det att du börjat säga ifrån och en sann vän är inte den som alltid ställer upp eller alltid säger ja. Utan den som säger sin åsikt och en sann vän accepterar det sanna svaret :)
Att säga sin sanning och åsikt brukar resultera i att det blir en utrensning av personer runt om oss och det kan skrämma många men det goda är att nya vänner kommer - sådanna som vill och klarar av din styrka.
SÅ räds inte.- walk your walk and do you talk!!
Tack 
Jag är glad. Är du?
Rent generellt vill jag inflika att ska en dröm verkligen tolkas, finns det inga "drömlexikon" eller uppsättningar av att "getingar är ditten, skalbaggar datten" etc. En seriöst gjord tolkning kräver att drömmaren är den aktiva och den som hjälper till speglar den andra och fångar upp dennas reaktioner. Det är m.a.o. inget som med lätthet låter sig göras över ett forum.
Alla associerar inte samma saker med olika ting: om t.ex. en entomolog drömmer om getingar lär det vara en helt annan sak än om någon med getingallergi gör det.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Det är det jag menar med att känslan alltid är nyckeln till ens drömmar.
#6 Men det blir motsägelsefullt när du samtidigt ger tolkningar till drömmens olika element, tolkningar som inte går att göra på ett sådant allmängiltigt sätt.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~