Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 3985 ggr
[alica]
0

Vargen behöver dig

Hej!

Skriv på listan "Nej till licensjakt på varg" via länken www.djurskyddet.se

Det är bråttom, namninsamlingen avslutas den 4 september.

Vekka
0

Fixat! :)

[alica]
0

TACK från mig och vargarna i våra skogar :)

Mililot
0

Jag har också skrivit på listan! :)

silverhuldra
0

Klart!

Varför har inte alla varelser lika stor rätt att leva - vi kan ju inte basera avskjutning bara på grund av människors rädsla för djuren.

Mvh. Silverhuldra

[alica]
0

Konkurrens.. är en orsak.. precis som människan utrotat (eller försökt) uttrota andra av både religösa som äganderätts orsaker så ska djuren också flyttas, dödas eller förändras för att passa "människan".

De som vill döda vargar har argument som bottnar i "rädsla" (vi vågar inte gå i skogen..", våra hundar dödas..)
Eller konkurrens.. "Vargarna tar älgar och rådjur…"

När de vita kom till Amerika skulle urbefolkningen flyttas eller dödas om de inte kunde "anpassas" efter de nya människornas lagar och tankesätt… samma sak nu i Tibet när Kina invaderar och dödar och tystar tibetanerna…

Det händer hela tiden och det enda som gör att det kan ske är alla andras tystnad.. vare sig det är vi som inte är rädda för vargen eller att vara i skogen eller länder som inte lägger sig i "politiken" eftersom Kina är nästa stora land att göra affärer med….
Ja orsakerna är många för att göra fel - mot djur eller människor,,,
- TACK Igen alla som egagerar sig och skriver på för vargen!

creativewitch
0

Tack för länken! Att skyda vargen är mycket viktigt tycker jag.

Skogselva
0

Done - har varit emot det där med vargdödande länge.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

AnteMsson
0

Jag lägger mig inte i politiken, men jag anser personligen att man kan införa skyddsjakt på jägare - eftersom de årligen skadeskjuter varandra, sina barn, andras barn, andras djur, sina hundar osv… osv…

Det är jägarna, bönderna och okunniga människor som är det stora problemet, inte viltet.

silverhuldra
0

Men å andra sidan så kan man inte dra alla i dessa kategorier över en kant. Rötägg och sned tänkande människor går att hitta i alla kategorier.

Mvh. Silverhuldra

AnteMsson
0

Vilka var det nu som gnällde på vargen?

Vilka skadeskjuter, om inte jägarna?

Jag sade skyddsjakt på jägare - inte nödvändigtvis att man skall skjuta av dem. Men jaga rätt på de som inte har i skog och jaktmark att göra.

Problemet ligger inte i viltet, det kan man med säkerhet säga - det ligger hos okunniga människor, så visst kan man dra det så som jag skrev det.

Hade jag sagt alla jägare, alla bönder eller alla människor, hade jag varit fördomsfull, orättvis och så vidare, men jag tog här reella exempel inom grupperna.

Så, med det sagt… Jag känner flera bra jägare - jag har jagat själv och kommer göra det fler gånger. Jag känner många bra bönder. Men jag känner inte många bra dåliga och okunniga människor så där kan jag inte uttala mig.

[Tunridan]
0

Har skrivit på. Glad

silverhuldra
0

Men jag känner och vet om många människor som behandlar sina djur och sina barn illa.

Jag vet många människor som inte tillhör de ovanstående kategorierna som visar respektlöshet mot naturen och dess djur genom att förorena och skräpa ner i naturen, lämnar glas å plast som skadar och dödar djuren där.

jag e själv jägare och jag är själv en bondunge. Det stora problemet är väl egentligen att de som hörs kan vara en liten men ack så högljud skara, som så väl i många andra sammanhang.

Jag kände nog då du läste ditt första inlägg att du generalliserade och drog alla över en kant - ber om ursäkt om jag misstolkade dig. Jag håller med dig om att det är människorna som är problemet och då oavsett om de är jägare, bönder, svampplockare, skogsflanörer eller stadsbor som aldrig visstas i naturen men som endå är rädda och förfasar sig över vargarnas existens.

För det är faktiskt fler än en skara  bönder och jägare som förfasar sig och vill minska på vargstammen. Men vi är överens över det vässentliga- Det är inte djuren själva i fråga som är problemet allt de vill är att  försöka överleva och fortplanta sig.

Mvh. Silverhuldra

Aerborn
0

Funderar allvarligt på att lämna detta forum för gott när personer som #8 öppnar käften. Tänk att det ska vara så förbannat svårt att diskutera om rovdjur utan att ta till överdrifter och rena lögner. Detta sker från båda håll.

AnteMsson
0

Hur menar du med "när personer som #8 öppnar käften"?
Sedan är det alltid svårt att diskutera med folk som tar sig till kraftuttryck och anklagelser på personlig nivå. Jag öppnade inte för en diskussion utan lade fram en åsikt som var min egen. Kan du inte ta den - slipp.

Men eftersom du angriper mig personligen, kan du väl påvisa hur jag överdriver eller ljuger om jag säger att det är jägare som vådaskjuter sina hundar, barn och varandra. Eller då jag säger att det är till exempel bönder som klagar på rovdjuren? Eller obildade människor.

Du är säkert en fantastisk bonde och en fantastiskt kunnig jägare eftersom du reagerar som du gör - men jag kan inte be dig om ursäkt, eftersom jag då inte talade om dig. Ej heller tänker jag be om ursäkt till alla tjuvjägare, jägare och bönder, svampplockare, ornitologer, filatelister, vokalister och liknande som helt enkelt bara gör allt tvärt emot vad man borde.

Hade du tänkt att fortsätta tala till mig eller skriva till mig, via detta forum - välkomnar jag att du gör det om du visar mig vederbörlig respekt som människa och inte angriper mig som person om du inte håller med mina argument. Känner du att du inte klarar det, kan du gå vidare i vetskapen att du aldrig behövde ta åt dig av det jag skrev från början.

Ahradia
0

Jag hoppas inte du lämnar pga av en sådan sak iaf :(

Witches don't get mad, they get even.

Aerborn
0

Jag menar egentligen när åsikter av den typen vädras. Det är inte första gången det pratas om skyddsjakt på jägare här.

Du skriver:

"…men jag anser personligen att man kan införa skyddsjakt på jägare - eftersom de årligen skadeskjuter varandra, sina barn, andras barn, andras djur, sina hundar osv… osv…

Det är jägarna, bönderna och okunniga människor som är det stora problemet, inte viltet."

Sedan säger du:

"Jag sade skyddsjakt på jägare - inte nödvändigtvis att man skall skjuta av dem. Men jaga rätt på de som inte har i skog och jaktmark att göra.

Problemet ligger inte i viltet, det kan man med säkerhet säga - det ligger hos okunniga människor, så visst kan man dra det så som jag skrev det.

Hade jag sagt alla jägare, alla bönder eller alla människor, hade jag varit fördomsfull, orättvis och så vidare, men jag tog här reella exempel inom grupperna."

Det kallar jag en pudel av guds nåde, och vilka var de reella exemplen?

Visst stämmer det att djur och människor skadeskjuts och till och med dör, men du får, med ditt raljerande, det att låta som det är drivor av folk och djur som skjuts varje år. Här finns lite statistik: http://www.srv.se/upload/F%C3%B6rebyggande/NCO/Faktablad/Jaktolyckor.pdf 

Anledningen till att bönder och jägare klagar är väl kanske det faktum att det är de som blir drabbade av det ökade rovdjurstrycket. Har den tanken slagit dig, eller är det rätt åt dem?

maximiljana
0

Aerborn.Jag förstår att du blev upprörd av #8.Det blev jag med.

#10.Du säger att du jagat själv-och kommer att jaga fler gånger.

Har du jägarexamen?Jag tror inte du skall jaga fler gånger.De som jagar någon gång då och då är inga bra skyttar ,därav skadeskjuts djur.Sedan krävs kunskaper om naturen, viltvård osv…….där finns nog brister hos dig som jag ser det.

Jag är själv eftersöksjägare sedan många år.Främst är det trafikskadade vildsvin då jag har de hundar som krävs för sådant eftersök.Vi eftersöksjägare gör en insats helt gratis för att förkorta trafikskadade djurs lidande.

Aerborn.Stanna kvar hos oss och bry dig inte om sådant inlägg.

För övrigt värnar jag om vargen.Vi här i norden skall ha våra ursprungsdjur kvar även då vildsvinet naturligtvis.

Vekka
0

eehum?… ja, egentligen ska man väl inte blanda sig, men kan inte låta bli att säga: alla har ju rätt att ha sin åsikt i vad det än må vara.
Som ej inblandad i just detta, sammanfattar jag vad jag läst:

#8 åsikten är väl hans :) Jag: han har väl en poäng han med :)

#12 överreagerade på inlägget, men gav sin åsikt :) Jag: det händer oss alla någon gång :)

#17 ok, din åsikt, men inlägget kan kan få andra ej inblandade, att vilja blanda sig, däribland mig :) Jag: har ingen jägarexamen, för att jag inte velat, uppväxt på landet med lantbruk, djur, omgiven av bönder, jägare, slaktare osv.
Mina erfarenheter har givit mig starka åsikter när det kommer till djur o natur.
Det finns många med jägarexamen som egentligen inte ska varken hålla i ett vapen eller vara i närheten av några djur, men det finns även mkt duktiga jägare med stor kunskap och mkt kärlek för djuren o till naturen,
det finns bönder som kanske skulle sysslat med något annat, men det finns kunniga o mkt duktiga bönder,
som sagt, av #9, så finns det bra o dåliga människor inom alla område :)
då människan har mkt problem med att vara på rätt plats, där dom hör hemma o passar in bra, (det finns dom som inte passar in någonstans heller, enligt mig, tufft men sant) men detta är ett annat utlägg.

Vidare: jag anser mig ha en mkt god kunskap om naturen o djur, utan jägarexamen :)
När det kommer till vargen, som tråden handlade om, så är det inte försvarbart med licensjakt, då vi inte har så många ännu så det skulle anses som något större problem,
vi har utrotat dom en gång, har haft ett jäkla jobb för att få dom till att återvända, (detta gäller fler djurarter än vargen också), dom dödar inte så mkt tamboskap eller sällskapsdjur årligen så att det skulle vara ett problem, något "svinn" får man tåla, naturens lag :)
ja, visst har det under min uppväxt, tyvärr försvunnit-dödats lite djur, rätt så mkt hönor - räven, oftast, lodjur, men inte vill jag skjuta rävarna o lodjuren för det, hundarna har varit skyldiga till några hönor under åren också, men inte vill jag skjuta hundarna för det, lamm har tyvärr även fått stryka med- varg, ok, då var dom rejält hungriga, vill inte skjuta vargen, kattungar har fått sätta livet till, räv, lodjur, hundar, rovfåglar, råttor, andra katter oftast vuxna hankatter, inte vill jag skjuta katter. Inte vill jag skjuta älgarna som under flera år snodde hästarnas mat o åt upp alla äpplena i trädgården, som även trodde att dom kunde bo i min lada, :)
vildsvinen som trodde att jag odlade grönsaker enbart till dom, inte vill jag skjuta dom heller.
Kajorna snor mina frön jag planterar, men inte vill jag skjuta dom heller, korpar, kråkor, kajor, skator - listiga o smarta, jag spottar, fräser o skäller varje gång! :) ja, då gäller det för mig att vara listigare :) hehe-jag matar dom, så inte konstigt att dom blir halvtama o bosätter sig här :)
För poängen av det jag skrivit är att jag älskar alla djur, o alla har rätt att få ha sin plats- även människan.
Nej , nu får jag erkänna att jag har faktiskt ett djur som jag är tveksam till har rätt att ha en plats, Råttan! intalar mig ständigt att den har rätt att finnas den också….hm…

Sen ska ni inte tro att jag är emot all jakt, för så är inte fallet, då jag är för skyddsjakt när det behövs, av rätt anledning, för att hjälpa djurbeståndet. tex. rävskabb eller kaninpest osv.
Men detta ska ske av kunniga o duktiga jägare, för mig är det helt ok att jaga för att få mat o överleva, av kunniga, ej bara för nöjet att hålla i en bössa, för att visa sin manliga sida,
eller, denna är bra! som jag har fått sagt till mig av flera olika jägare, "att få en nära naturen, vara i naturen, naturupplevelsen" ja…för att uppleva naturen behöver man inte ha en laddad bössa o vara på jakt efter något att skjuta.

men, men, så är det, på vår jord finns det många olika arter av levande,
människan är en art, som tyvärr har en förmåga att utse sig till "den" som avgör vilka andra som ska existera eller inte, ledsamt tycker jag.

Nehe, nu får jag låta er slippa mitt pladder :)

OBS! detta är min åsikt :)

Aerborn
0

#18 Det där var väldigt virrigt, men du menar alltså att om det bara är ens egen åsikt så kan man komma undan med att säga vad som helst till vem som helst utan att behöva ta konsekvenserna och reaktionen som kommer efteråt?

Cornish-rex
0

Jag har också skrivit på…

AnteMsson
0

Klart jag har tagit jägarexamen.
Jag skjuter regelbundet, anledningen till att jag inte jagat på ett antal år är mina barn och hur vi har bott.

Mitt skjutande är klanderfritt och jag har god vapenvana.
Ytterligare ett problem med att jaga är att jag flyttat runt en del och känner inte till ett bra jaktlag jag vill vara med.

Du vet inget om mina naturkunskaper eller min nivå inom det du och andra kallar viltvård.
Det ordet är en samhällsskada det med - det jag vet av naturen är att den sköter sig bäst utan människors inblandning. Att man sedan skall städa upp efter sig själva och bebyggelsens intåg, kalhyggen, och trafiktryck. Mer rovdjur, ger färre älgar och rådjur som "måste" skjutas enligt statistiken som ligger till grund för hur många djur som skall skjutas. Då finns det också mindre efterfrågan på jägare så då kan vi behålla de som är bra och kan hålla huvudet kallt när det blåser lite.
Däremot ger jag dig stora creds för att du tar hand om och avslutar trafikskadade djur. Det är en fin insats.

Konsekvensen du pratar om skulle inte beröra mig, eftersom det var du som talade om att lämna.
Det jag reagerade på var att du direkt satte taggarna ut och adresserade mig i ditt inlägg och inte det jag skrev.
Sedan hör inte svordomar till väl ansedd forumetik.

Aerborn
0

#21: Ta och läs #16 också.

AnteMsson
0

Gjorde det, men det var inte mycket där för mig att kommentera.
Du gav mest svar på frågorna jag ställde - din något överlägsna ton mot mig låter jag vara att diskutera, då den inte hör till samtalet.

Aerborn
0

Jag ställde ett par frågor också.

Mr-K
0

Jag har också länge förespråkat skyddsjakt på jägare och då kommer jag från en bond familj med. Det skjuts klart mer människor av jägare än vilt som medvetet skadar människor. Stackars bärplockare och folk som bara åker förbi på en väg när en förlupen kula kommer från ett jaktlag som festat en vecka i streck.

Alltså man blir ju mörkrädd när man ser hur vissa jaktlag beter sig i skogen. Sen finns det ju bra och kunniga jägare med men det ändrar fortfarande inte faktum att jägare är ett större hot mot männsikan än vad vårat sk farliga vilt någonsin har varit.

Uppe i värmland där jag kommer ifrån till viss del är det ett jävla snack om varg och hur den tar djuren från de stackars bönderna. Är detta så konstigt när de sätter ut t ex får mitt ute i en skog som inte har någon ansutning till människor med bara elstängsel som för att fåren inte ska fly? Vore ju som att ställa fram en hög med hamburgare framför mig när jag inte ätit på ett tag och säga att jag bara får titta men inte röra.

Sen finns de bra bönderna med som har fattat att varg ska vara naturligt i Sverige och som anpassar sig efter vargen i stället för att vilja döda all varg. Dock är ju vargkunskapen hos de flesta bönder jag känner i värmland minst sagt dålig och man hör ofta konspirationsteorier om att staten ska ha planterat in varg själva i hemlighet.Fattar inte varför det ska vara så svårt att varg säkra sina får. Köp en hund som de har i de ortodoxa länderna som vaktar fåren från varg och så är problemet löst.

Jag har igentligen inga problem med jakt men jag har en massa problem med idioti.

Vekka
0

#19 :) ja det var virrigt, det var därför jag skrev underst, mitt pladder :) hehe( ibland är jag pladdrig :)
Nejdå, självklart får man ta konsekvenser av vad man säger, helt klart, har man låtit en groda hoppa ur mun, får man ju stå för det, 
men i just detta fall som berörde #8 inlägg så var det inte så hårt o dömmande, tyckte jag, men alla uppfattar vi inlägg olika och ibland så "åker vi dit" på att kanske överreagera, det har jag också gjort vid något tillfälle, då andra inte har tyckt det var något särskilt att reagera på, då är det oftast sig själv det handlar om, något inom en som ger en reaktion, då brukar jag ta ett steg bak och begrunda vad den egentliga orsaken till min reaktion var, om det var en grund till den osv. :)

#25 mkt bra skrivet :)- Vore ju som att ställa fram en hög med hamburgare framför mig när jag inte ätit på ett tag och säga att jag bara får titta men inte röra.haha, så bra! :) dagens första skratt.

jag håller med, baserat på mina egna erfarenheter, jag har en hel del historier om jägare från min omgivning :) tex, granntjejens häst blev skjuten, när hon red! stod i dagstidningarna när det skedde, många år sedan nu :) jaktlaget sköt mot min minigris -gick på min mark (dom hade inte tillstånd att vara där överhuvudtaget) jag fick själv utsätta mig för risken att bli skjuten när jag skulle rädda honom! han var skräckslagen!  :( dom var säkra på att han var ett vildsvin! (mkt vildsvin på hallandsåsen),
personer med synfel, fast dom bär glasögon, kanske inte ska ha licens! ja, nu var jag orättvis kanske, men som jag sagt baseras mina åsikter i detta ämne av mer än en upplevelse, jag har många på lager,
en historia skadade inte något djur, men min bil fick en ny vindruta :)….
Sen kommer jag till min kära granngubbe, som envisades gång på gång att han hade jagat i alla år, så visst skulle han med  detta år också (en del år sedan nu) som tur var så sköt han sig själv i benet innan han  kom så långt :) då äntligen förstod han att det kanske var dags att sluta jaga, (och hans fru tog alla hans vapen) då vid en ålder av 89 :) o nästan blind, annars rätt så vital o härlig gubbe, sköt sin egen hund året innan… :)
Ja, som boende på hallandsåsen, med mkt vilt, så medförde jaktsäsongerna risker för övriga boende, och vi som hade hästar, vågade knappt ha ute dom utan att först ha koll på var jaktlagen var, än mindre ge sig ut o rida. Fullt sant! ej överdrivet! (mer än en häst har blivit beskjuten under åren, dom anses vara mkt lika älgar…!när dom strövar där mellan träden…! :) mm….

Ja, många historier rörande jaktlagen, kan berättas :)

För att mitt inlägg inte ska anses som enkelsidigt, så kan jag berätta om en annan granne, som har ett stort lantbruk o även grisar, han är också slaktare o jägare, men ack så kunnig inom alla område, en mkt bra man som älskar o respekterar, både djur o natur, o sköter sina område klanderfritt, en herre som jag haft många givande samtal med, även diskuterat eldigt…när vi varit oense :)

Jodå, det finns mkt bra jägare också :)

pladder igen :) håll till godo :)

Mr-K
0

Jag tror lösningen kan vara bättre kontrol på Jägare och mer utbildning bland våra bönder när det gäller viss vilt. Finns ju bra sätt att skydda sina djur på som inte behöver vara så dyra. Sen tycker jag ju staten borde kunna hjälpa till med lite bidrag till de som inte har råd.

spindelfot
0

Jag tycker det är obehagligt under jaktsäsongen, att höra dem skjuta hejvilt. Vissa verkar ju göra som de vill.Förra året verkade några ha kört rätt in i skogen med fyrhjulingar, vid utkanten av tomten vid torpet och lämnat djupa fula spår rätt in. misstänker att det var jägare eftersom det skedde under jaktsäsongen och ingen rör sig däromkring annars.

Ärligt talat, måste man ha en orange väst på sig om man ska plocka lite svamp under jaktsäsong? Jag tycker väl ändå att sådant inte ska behövas, om man nu är jägare med examen och anförtrodd vapen, borde man ju se skillnad på en människa med gummistövlar och jeans, och en älg.

jag har inget emot jägare, men vissa typer är ju helt hänsynslösa när de kommer ut i skog och mark, som om inga regler gäller..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

maximiljana
0

En stark film om hur de vaktar sina får med hund i de ortodoxa länder du talar om Mr.K

Jag tror du förstår att det inte är någon bra lösning för vargen

http://www.youtube.com/watch?v=wGQNKMu6zMo&feature=related

maximiljana
0

Fr-Sirivs.Sedär..du är själv jägare.Då kan jag lugnt bortse från ditt inlägg #8.:)

Vekka.Jag gillar ditt pladder!

Hundrasen i filmen är Kaukasisk Ovtjarka.

Mr-K
0

Ser ju inte så ny ut den filmen. Visst attackerar de vargen om den inte sticker. De gör ju dock helt fel med den Ovtjarka som visas i filmen. Den ska ju alltid vara med fåren och aldrig lämna dem. Då skrämmer den ju bort vargen innan den går till attack. Man använder samma hundras i Afrika för att få bukt med lejon och leoparder som stjäl får med utmärkta resultat.

Filmen är verkligen inget bra exempel på hur den hunden ska användas.

maximiljana
0

#31.Nä det håller jag med om.Filmen är inget bra exempel på hur man skall använda den i tex Sverige.

Förr  hade vi en egen ras i Sverige för att vakta boskap från varg och björn.

Den hette Dalsbohunden och är numera utdöd.Sista bilden på en sådan hund är från 1904.Den var av mastifftyp och man tror att den funnits här sedan vikingatiden.

I juli fann man ett skinn från en Dalsbohund och skall ta dna för att säkerställa varifrån Dalsbohunden härstammar

maximiljana
0
skogsstjerna
0

Oj oj oj vilken intensiv debatt. Glad

Men det här är väll den bästa lösningen på alla problem: Om man avlivar alla människor så får djuren och naturen vara ifred och sköta sig själv. Oskyldig

Mr-K
0

Nja, min ide är snarare att spara mig och en hög med snygga brudar:)

spindelfot
0

Det är alltid lite 'farligt' med en sådan här debatt, för steget mot personangrepp brukar alltid vara ganska nära, när människor verkligen brinner för en sak. Men det är ju också de här debatterna som har chansen att bli de mest - konstruktiva och berikande. I eldiga debatter så dyker det även upp de mest intressanta inläggen, där folk kommer med tänkvärda åsikter och otroliga erfarenheter.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Bappho
0

Undrar vad vi hade svarat och hur vi hade reagerat om någon kom in här och pratade om att införa skyddsjakt på häxor?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Mr-K
0

Ahh men det finns ju flera kyrkor som redan förespråkar:) Sen har det ju faktiskt existerat skyddsjakt på häxor och magiker under ganska lång tid av historien.

Jag förstår om seriösa jägare tar illa upp men jag tror inte det är dem någon direkt talar om här. Snarare de som super som svin och ut med bössan sen. Jag är för skyddsjakt på rattonykterister med om det hjälper:)

maximiljana
0

1981 beslöt regeringen att vildsvin skulle få förekomma som forskningspopulation i begränsad omfattning i området kring Tullgarn och Mörkö i Södermanland.I övriga Sverige skulle frilevande vildsvin utrotas.

Det sattes skottpengar på 500kr/skjutet vildsvin.

Men alltför många markägare var välvilligt inställda till vildsvinen och regeringen fick ändra kurs 1988 och beslutade att de skulle få tillhöra den svenska faunan,vilket de alltid gjort sen de vandrade in efter istiden.

Nu skriks det på utrotning igen.På sina håll har de blivit för talrika och ställer till det för bönder.

Det hela beror på okunskap hos såväl jägare och markägare.

För att hålla vildsvinsstammarna under kontroll får man inte skjuta ut ledarsuggorna.Det är de som styr brunsten och ser till att flocken håller sig i skogen.

Istället skjuts de stora grisarna så att jägarna kan berätta sina dramatiska historier och visa upp sina trofeer.

Följden blir att ungsuggorna ynglar av sig i mängder och tar sig ut på matsök i havreåkrar och potatisodlingar.

Matar man in vildsvinen i skogen och skjuter ut kultingar som söker sig ut på fälten lär sig grisarna att hålla sig i skogen.

Döm av min förvåning när en jaktvårdskonsulent i kronoberg ondgjorde sig över oss markägare som matar in vildsvin i skogen.

Han menade att vi var inte kloka, vildsvinen har ju hur mycket mat som helst och så finns det folk som matar dem.

För övrigt så tyckte han inte de skulle finnas.

Så visst finns det folk som saknar kunskap.Jag är också emot åteljakt.(man matar in grisar för att skjuta dem på matstället)

Vargen vandrar söderut.För mig är den välkommen.Ser fram emot att få den till den småländska faunan.Jag har haft besök av vandrande vargar vid två tillfällen.En pinkade på mitt "äpplaträ"

maximiljana
0

Danskar blev markägare i södra halland och hyr ut åteljakt .De tar 2000 kr dygnet för att sitta i ett litet kyffe med lucka och skjuta vildsvin på åtel.De har placerat ut många kyffen och åtlar.

Det var där en jägare blev mördad med yxa vid sitt torn för ett par år sedan.

Nu har en kyffejägare berättat att det knackade på hans kyffedörr(låst) mitt i natten.Han vågade inte göra någonting.Sedan dess har ingen jägare hyrt in sig.

Tja vad säger det er?

Nu kanske jag pratar för mycket.Jag får skylla på Clondarfen

maximiljana
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skäms