Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 3880 ggr
Blutwolfin
0

Örtaträdgård

Hej,

Jag är rätt ny inom allt det här men intresset för örter har alltid funnits i mitt liv och jag ska nu förbereda min egen lilla örtagård till nästa säsong.

Jag skulle vilja odla det mesta (jag har en stor och helt vildvuxen trädgård förnärvarande) som kan tänkas behövas i diverse "huskurer" men också dom traditionella "häxväxterna" även om jag kanske inte kommer att använda mig av dom så har dom ju ett kulturellt värde som är värt att tas tillvara på.

Vad jag undrar är, om ni kan berätta för mig VAD som ska finnas i trädgården och kanske någon här ute har lust att dela med sig av lite frön?
Det finns ju en uppsjö av örter man kan odla så man vet ju inte riktigt var man ska börja.

Tackar på förhand

spindelfot
0

det här är bra örter som man kan använda till mycket huskurer:

- johannesört, kamomill, ringblomma, rölleka, rosmarin, timjan,lavendel.

mycket lättodlade också!

sedan finns det de giftiga fulingarna, och kändisar inom häxvärlden:

alruna, belladonna, spikklubba, bolmört,

odlar du dem bör du tänka på att bland annat - använda handskar vid omplantering och hålla dem ifrån djur och barn. de är vackra blommor och har sina frukter och bär och kan vara spännande för en som inte vet hur giftiga de är att plocka och smaka. kanske ska du bara pröva att odla en av dem, förslagsvis alrunan för att få lite kontakt med mysteriet som den roten bär.

beställ för all del impecta - katalogen och titta igenom där. de har ett speciellt kapitel för läkeväxter och har kulturväxterna speciellt utmärkta så att man kan bidra till att sprida dem över landet.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Skogselva
0

VAD som ska finnas bestämmer du själv, det finns inga måsten, men jag skulle nog ha börjat med örter man kan ha som krydda likväl som magisk. Persilja, dill, timjan, rosmarin… medicinskt skulle jag ha börjat med sån't som hjälper mot den vanligaste sjukdomen - förkylning som t.ex. röd solhatt och brännässla.

Glöm inte att mycket som betraktas som ogräs har värdefulla egenskaper som hög halt antioxidanter, som brännässlan. De kan oxå ha de magiska förmågorna.

Tror nog man ska vara lite mer erfaren innan man börjar med de giftiga örterna som alruna eller spikklubba.

Men börja i den ände du tycker är intressantast.

Nu kan jag inte hjälpa dig mer, så nu får de andra ta över. :)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

spindelfot
0

Jag var 14 år när jag drev upp min första alruna, nu är den över 10 år, klädd och full av tonårskraften jag hade då :) så länge man vet om hur giftiga växterna är och tar akt så är det bara nyttigt att odla dem. Vill man inrikta sig på häxkonst och lära sig mer så finns det ingenting som slår att skapa ett starkt band till en ökänd häxrot som tex alrunan. Jag talade med alrunan varje dag, matade den med blod och annat och tillslut växte den till en liten människa som jag kunde klä och älska, önska till, än idag offrar jag till den. Jag lärde mig mycket under den processen, förstod mer om andeväsendet som ju är - alrunan och de andra.

och så kan de bete sig lite knäppt.. jag hade en underbar spikklubba när jag var i 17årsåldern. Massvis med frökapslar. Då bodde jag i en liten etta i stan. En dag brast alla frökapslar och det var giftiga frön i hela lägenheten. Det hade jag inte haft någon aning om.. Men vet man om sådant så är det inget problem att odla. ( fröerna från den spikklubban ägs av en och annan från hif nu så den har nog många barn och barnbarn:) )

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Blutwolfin
0

Kryddväxter och "ogräs" har jag redan, finns hur mycket brännässlor som helst på den här gården kan jag säga *s* och barnen har redan börjat flytta hemifrån dessutom så vet dom sedan barnsben vad man får och inte får röra i mammas såkallade trädgård :)

Just nu odlar jag bara dom vaniga kryddorna (dill, persilja, libbsticka osv) men har också druvor, rotfrukter, bärbuskar som hallon (ack vilket otyg det är, tar över hela grasmattan snart), svarta vinbär, sedan plommonträd (självsådda = fler och fler för varje år och jag kan bara inte ta bort dom*s*) och gamla äppelträd (100+ år gamla).

Alruna har jag haft funderingar på i många år, lika så bolmört, spikklubba osv men det har aldrig kommit längre än till funderingar men jag känner att det börjar bli dags nu.

Allt skönt att fråga någon/några om råd, så man vet att man är på rätt väg…ni vet hur jag menar :)

Vekka
0

Har du inte kvanne, så är det ett tips, underbar o ståtlig :)

Malvor är något som jag älskar, akleja (gift), digitalis (gift), valeriana, humle, olika myntor, får inte glömma salvia :)

det finns hur mkt som helst :)

oj, lavendel är ett måste :)