Magi som samhällskraft
Hur använder ni era magiska kunskaper? Använder ni dem bara i er personliga sfär eller tänker ni större? Kan det vara en kraft att använda sig av för att påverka det samhälle vi lever i? Vår bygd, vår stad, vårt land? Jag tänker på sådana saker som brott, arbetslöshet och liknande som påverkar en större grupp. Vill gärna höra era tankar och åsikter.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Jag har mycket stor nytta av mitt 'häxeri' i samspelet mellan människor i min vardag. Jag jobbar enligt principen 'the butterflyeffect'. Min erfarenhet är att energin eller magin sällan går att använda för mina egna syften; nästan endast påfyllnad av energi för mig själv, så att jag inte tar av min egen livsenergi och dränerar mig själv. Överhuvudtaget upplever jag främst magin som tjänande.
Det har hänt vid tillfällen att man gått ihop en grupp för att utföra sigillmagi på ett större område i stan.
Sigill har ritats upp på olika platser för att få kraft att ändra ett skeende som pågår på platsen. Mycket effektivt och kraftfullt.
I övrigt koncentrerar jag mig på migsjälv och mina nära. Jag har inte ork nog att tänka på andra hela tiden helt enkelt.
Witches don't get mad, they get even.
Jag puttar upp den här lite, för visst måste väl fler ha åsikter om det här.
Kan man, bör man, ska man lägga sig i det stora spelet eller ska man hålla sig till sitt?
Om alla hade hållit sig till sitt så hade vi nog bott i varsin grotta och dött ut av inavling vid detta laget ;)

Jag har nog aldrig gjort någonting större på det sättet du beskriver. Men jag förstår vad du menar och tycker det är intressant.
Jag har hållt mig till mitt, ordnat arbete eller killar åt mig själv, det bästa jag gjort för andra har väl varit att rycka bort några små-andar här och där men ingenting att nämna egentligen.
Skälet till att jag inte har ingripit i samhället är väl för att jag nog inte är stark eller kunnig nog för att kunna åstadkomma någon slags förändring av den kalibern. Man ska antingen vara fler, eller veta exakt rätt plats för att tex som ahradia skriver, rista rätt sigill osv.
skulle vara intressant med en politisk häxcirkel som jagade förbrytare! sotade dem och drog ut dem i ljuset, eller varför inte sota en känd politiker- person, sudda ut personens namn så att ingen skulle minnas denne när det var dags för att rösta, ha ha ha, krävs stor häxkraft för att kunna göra sådant och större än min.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Det hade nog krävt en j*velens massa kraft men oj vad frestande det hade varit ;). Det övergår vad jag klarar av också. Samt så hade det känts rättså märkbart och offentligt. Man vill ju inte ha en ny häxförföljelse(som faktiskt gav sig på riktiga häxor).

Jag tror ingen är så stark att den kan förändra samhället på egen hand. Dessutom kallas väl sånt för facism? När alla förväntas dela ens åsikter och övertygelser…
Vi är ju delar av en helhet och kan genom det utgångsläget åstadkomma storverk.
#7 Håller med.

Spännande fråga.
Själv är jag novis och skulle inte komma på tanken att, än så länge, försöka göra något för någon annan, minst av allt för en större grupp. Men samtidigt är det inte det häxor har gjort i alla tider, försökt påverka/hjälpa andra runt om? Ibland har det gjorts klokt och häxan blivit betraktad med respekt, bygdens klocka gumma. Ibland har förmågorna används mindre klokt och häxan blev kallad just häxa ut utstött.
Men oavsett tycker jag att man ska engagera sig i omgivningen. Även om jag inte är överens med alla politiker beundrar jag de flesta för att de orkar och vill göra det här landet till ett bättre ställe. Och det är väl det som Bappho är ute efter i första inlägget. Jag tycker att vi borde, jag vet bara inte hur! För grunden för ett demokratiskt sammhälle är ju att människor måste få möjlighet att säga vad de tycker om det som görs. Det innebär ju att om alla häxor går ihop för att förändra något måste vi oxå tala om för andra vad det är vi gör så att de har möjlighet att bemöta det.
Drömmen är väl att häxan skall bli så erkänd att när något händer i sammhället, upprepade bränder, arbetsbrist på grund av att större företag läggs ner eller dyl, så kommer samhället till oss för att vi ska kunna hjälpa till. Men det är väl en utopi :)

Nej, jag har inte heller verkat utåt i någon större omfattning i det du beskriver, och av anledningen att jag inte känner mig tillräckligt stark eller kunnig, precis som Spindeln uttrycker det. Däremot är min intention att jag ska nå längre i framtiden. Inte så att jag ensam kan finnas till hands för samhället haha men jag vill mer än bara använda magin och häxkonsten till mig själv och min innersta krets.
Just nu arbetar jag solitärt men i framtiden kanske det finns ett tätare arbete med andra och då kan ju fler möjligheter öppnas. Men tills dess praktiserar jag och utövar i det lilla och utvecklas. :)
Jag tror som flera av er andra här, att det är svårt att nå ut och påverka som ensam, men att kanske flera häxor med samma mål kan göra en påverkan. Frågan är bara skulle världen vara redo för det?, Jag är själv novis på området men söker kunskapen och hoppas att jag ska kunna använda min magi till mig själv och till att hjälpa andra.
Mvh. Silverhuldra

Naturligtvis skulle det ju vara optimalt om alla kunde samlas och göra en gemensam sak samtidigt, riktigt starka energier då. Men jag tror också på att även om man 'sitter ensam på sin kammare' så når ju energierna sitt mål och då blir det ju en masspåverkan också! Så jag tror inte alls att det är fel med goda intentioner ifrån var och en. Det behöver liksom inte vara kropparna som samlas utan att man har fokus på att samla energierna!
Man kan kanske inte lösa mellanösternkonflikten som ensam häxa men att t ex stoppa en våldtäktsman borde väl inte vara så svårt?

nej det borde ju bara vara att sota 'som vanligt'
däremot kan det ju väl vara svårt, för man har så lite att gå på, varken namn, bild eller personliga tillhörigheter.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Shamanismen har alltid haft sitt primära fokus på att hjäpa andra med helande, bot (och sot) så där är jag inte annorlunda.
Jag "lägger mig i" och påverkar det jag tycker skall påverkas om jag kan med det jag kan.
#13 Nu vet man ju inte om det var slumpen eller ej men vi var ju ett gäng som sotade Umeå-mannen (våldtäkter och avbitna öron etc) och se på f-n; en par dagar efter hittade dom honom och så åkte han äntligen dit.

#15 Bra jobbat! Tror absolut att vi alla kan ha ett finger med i leken på sånt där vis.