Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1812 ggr
[JeanetteK]
2009-08-18 20:25
0

Dagböcker

Har en massa dagböcker som jag inte längre vill ha kvar. De har fyllt sin funktion och nu känns det inte rätt att de är kvar. Är det någon av er som har gjort er av med dagböcker? Jag skulle vilja ha någon slags ritual för dem men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Tips??

Bappho
2009-08-18 21:03
0

Jag skrev väldigt mycket dagbok när jag var ung och även dikter och berättelser. När jag flyttade till mitt hus för tio år sedan så kände jag att jag ville börja om på nytt och då brände jag alla gamla dagböcker och allt annat jag hade skrivit. Just då kändes det väldigt bra, men jag har ångrat mig.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Zoraye
2009-08-18 22:04
0

Jag skrev också en hel del, ganska regelbundet. För några år sedan när jag rensade ut en hylla och kollade lite i mina alster fick jag exakt nog av dom och den person jag varit. Gjorde mig av med böckerna och för varje bok jag förstörde kände jag mig flera kilo lättare, fantastiskt skönt. Kanske ångrar jag mig någon dag, men än idag känns det rätt.

spindelfot
2009-08-18 22:49
0

elda upp är bäst, så att de är väck.. Det är skönt att rensa runt i det gamla, det har jag själv gjort många gånger.

Jag hade många teckningar och dagböcker som jag skrivit som ung, det tog lång tid att rensa bort allt. Jag packade undan det jag inte klarade av att rensa bort, och plockade fram det igen några månader senare och rensade ut en ny omgång. Tillslut blev det bara en skokartong kvar med papper, och det hade förut varit flera flyttkartonger… Det är viktigt att släppa gammalt.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

ladysparkle
2009-08-18 23:44
0

Ja, jag tycker också att elda upp dem känns bäst!

fridelfina
2009-08-19 00:12
0

Jag har inte lyckats rensa bort mina gamla dagböcker, kanske beror det på att jag som tonåring tjuvläste min mors dagböcker och tyckte att det var ett underbart bra sätt att få lära känna henne på? Kan man inte lägga dem i en fin låda vid en ceremoni och försegla lådan tills det är dags att öppna den? Kanske någon nära anhörig en dag i framtiden bara kan få lära känna mig/dig genom att läsa dem?

Ja, det var bara lite tankar från mig om gamla dagböcker…

[JeanetteK]
2009-08-22 19:27
0

Tack för alla tips!

#1 Jag tror inte jag kommer att ångra mig. Jag har funderat på detta länge och känner att jag är redo.

#2 Precis så känner jag - jag vill släppa det gamla och gå vidare.

#3 Det låter som ett jättebra tips, att ta lite i taget och låta det ta den tid det behöver ta.

#4 Håller med. Det känns som det bästa sättet.

#5 Jag skulle verkligen inte vilja att någon - helst inte min son - tjuvläser mina dagböcker. Men det låter fint med att lägga det man vill ha kvar i en fin låda! Jag lär nog inte vilja göra mig av med allt.

En liten fråga bara (kanske dum…) var och hur eldar jag upp dem?? Var får man göra upp eld?

Tack igen! kram /Jeanette

Bappho
2009-08-22 20:43
0

#6 Själv har jag en tunna på gården jag eldar i. Bra att ha om det är många dagböcker ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[JeanetteK]
2009-08-23 01:16
0

#7 Smart!! Det kanske jag kan ordna!!

Tackar!

semjal
2009-08-23 13:21
0

jag har dagböcker sen jag var liten ett tiotal år dom är jag rädda om det är mitt liv

[JeanetteK]
2009-08-23 14:03
0

#9 Det har jag förståelse för. Jag har en del från jag var liten som jag absolut kommer att spara. De jag vill göra mig av med representerar en del av mig och en bit av mitt liv som jag har gått vidare från.

spindelfot
2009-08-24 12:46
0

Ett tips är ju att köpa en mindre låda, en fin, och bestämma att man sparar ett antal som man inte vill skiljas från - men absolut inte mer än vad som ryms i den fina hanterbara lådan.Som jag som köpte en låda i skokartongsstorlek. Jag 'behöver' väl egentligen inte mer än tio teckningar från min egen dagistid, mer än så orkar man väl inte med att titta på.

Det är ett bra sätt, när man vill spara men inte vill vara beroende av gammalt. Detsamma har jag gjort med min sons babysaker, bara spara det allra vackraste och ärvda i en liten liten låda, inte allt möjligt junk.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus