Häxor iFokus

Häxor

Etikett: övriga-övernaturligheter
Läst 2942 ggr
Skogselva
0

Kan det ha varit det?

Satt uppe sent i natt och såg på Hemsökta hus, så jag kom väl i säng runt kl 0100. Jag somnade, men snart så vaknade jag och befann mig i teverummet igen - men nej, det var inte sömngång. Jag drabbades av en obehagskänsla för jag var ju så säker på att jag var i vardagsrummet och inte i sovrummet - "hur hade jag hamnat där?" Det tog ett tag innan jag kom ihåg att jag faktiskt gått och lagt mig och inte somnat i soffan. Min fråga är:

Kan detta ha varit en astralprojektion, eller bara en dröm som jag abrupt vaknat ifrån? Alla konturer, från trappen, teven och till och med klockan på dvd:n var ju så otroligt verklighetstrogna… tror hon var 3 ngt

Jag tycker det är så obehagligt att vakna och få känslan av att befinna mig ngn annanstans än där jag gick och lade mig, så det vore ju skönt att veta vad det var och kanske lära mig att kontrollera det. För det är inte första gången även om det har gått år emellan denna och de sista händelserna.

Är det ngn som upplevt liknande men som till skillnad från mig vet vad det kan vara?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bappho
0

När man går för att sova så ändrar man sitt medvetandetillstånd och det är inte ovanligt att man kan uppleva konstiga saker då, speciellt mellan sömn och vakenhet. Det är ju också sådana tillstånd man kan använda sig av när man vill se eller arbeta mellan världarna. Det är bättre dock att göra det när man inte är trött :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Skogselva
0

Kan förstå det, men svårt att kontrollera när man lever sitt eget liv om natten - lustigt att det tycks hända då jag har sett på sådana spökprogram, men inte annars… kanske är det då jag är som mest alert på sådana saker och mer öppen för den andra världen. Kommer förstås inte ihåg vad som triggade det för tio år sedan, tyvärr - kanske hade det bildat ett mönster? Det får bli att "experimentera" = se på skräckisprogrammen innan läggdags…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
0

Jag antar då att det är en slags astralprojektion - är det ngn som har råd, tips, varningar, kunskap osv som kan hjälpa mig att lära mig hur jag kontrollerar det?

För jag tycker det är spännande, bara det inte händer när jag sover. Tror jag har lyckats i vaket tillstånd, men just när jag ser mig själv bakifrån, som det brukar vara för mig, blir jag medveten om det och återvänder…

Skogselva
0

Okej, det här verkar inte vara rätt forum för astralprojektioner, kollar runt på de andra forumen som behandlar de lite mer övernaturliga fenomenen.

spindelfot
0

Jag brukar vandra ganska mycket när jag ligger och halvsover, precis innan jag vaknar eller precis innan jag ska somna. Ofta så brukar jag göra nonsensgrejer som man gör när man är vaken. Flera gånger har jag gått och kollat i kalendern vilka tider jag skulle jobba, en annan gång kollade jag faktist mailen.. Saker som upptar ens fokus i vardagen och som man inte alltid kan släppa ens i sömntillstånd..

En astralprojektion har jag förstått är när hela anden går på vandring, dvs du ser din kropp och allting sker med stor tydlighet. Det finns nog många olika stadier av själavandring. När man reser i anden under transarbete, tex till trummor och annat, reser du ju inte med hela din ande utan bara sinnet. Ju mer man tränar och ju mer kraft du har, desto tydligare blir upplevelsen - trots att du hela tiden är fullt medveten om att du faktist sitter kvar i din kropp i rummet med trumman i handen. Att kunna förflytta sig utan sin kropp är mycket nyttig kunskap och lär man sig bemästra det kan man sedan - ta djurhamn i andra världar osv.

Någonting som hjälper den som lätt flyger iväg är kunskap om vakendrömmande / lucid dreaming där man lär sig ta kontroll över sina drömmar och vakendrömmar. Att försöka finna fokus när man inser att man är ute och vandrar. Lucid dreaming är ju någonting man använder sig av när man drömmer, men jag tycker nog att det kan tillämpas även på resor med sinnet och frisjälen.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Zoraye
0

Om jag inte minns helt fel så finns det en tråd om "ut ur kroppen"-upplevelser, fick själv tips om den när jag skrev om en liknande grej.

Skogselva
0

#5 Man borde väl kunna vandra till ett annat rum, om hela anden vandrar - och om man är i ett annat rum så kan man väl inte se sin kropp? Känner till fenomenet lucida drömmar, att man är medveten om att man drömmer och tar kontrollen, har dock aldrig förstått hur man ska kunna lära sig det. Har en riktig vildande i mig som gör lite som den vill, kan man kanske likna det vid. Har haft lucida drömmar ibland och som sagt har jag lyckats "lämna kroppen" i ngn sekund, men bara när anden själv vill. Jag kan inte kontrollera det så att det händer när jag försöker.

#6 ska kolla runt lite, men det är inte det enklaste att hitta, kan jag tänka mig.

SumacWarmi
0

Enligt Carlos Castanedas böcker så kan man lära sig att ta kontrollen i lucid dreams genom att börja med att hålla fokus på sina händer. Börjar de ändra form, då är man på väg in i vanlig sömn igen.

I övrigt vill jag varna för hans böcker, de kan vara farliga. Läs dem av intresse men följ inte allt utan att tänka efter själv först.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Mr-K
0

Jag har ett sillstånd som kallas för sömnapne vilket innebär att jag får andningsuppehåll när jag sover som kan vara ganska länge. Detta leder ju till att man sover ganska udda och ofta befinner sig i stadiet mellan sömn och vakenhet. Hehe antar man är halvdöd lite då och då med.

Vad jag skulle komma till är att i det stadiet kan man vara med om en massa konstiga saker. Oftast när man vaknar har man svårt att avgöra om det är något man gjort i ett halvvaket tillstånd eller drömt om. Upptäcker väldigt ofta att jag har satt mig upp i sömnen och ibland t om gått till ett annat rum. Känslan av att färdas utanför kroppen är också mycket vanlig.